Web Analytics Made Easy - Statcounter

گچساران - ایرنا - توجه جدی به اجرای زنجیره گوشت قرمز، افزایش میزان محصولات تولیدی ، اجرای طرح های عمرانی و اقتصادی در چهار ساله اخیر و برنامه های در دست اجرا ،چشم انداز روشنی برای توسعه زندگی عشایری درکهگیلویه و بویراحمد ترسیم کرده است.

به گزارش ایرنا، زندگی عشایر کوچنده آمیزه ای از تلخی و شیرینی های فراوان و جلوه ای مثال زدنی از تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تولید بخش عمده ای از مواد غذایی مورد نیاز اهالی با دست خود مردم، رونق مصرف غذاهای سالم و تازه بدون مواد نگه دارنده، کم بودن آسیب های اجتماعی در بین آنان و سادگی و صمیمیت زندگی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد از جاذبه های مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است.

** پرداخت تسهیلات تولید زنجیره ای گوشت قرمز
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت که 125 میلیارد ریال تسهیلات کم بهره در دولت یازدهم به عشایر این استان پرداخت شده است .
مجید علی پور افزود: در این مدت به هر خانوار عشایر 80 تا 100 میلیون ریال تسهیلات بانکی با کارمزد چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است.
وی ابراز کرد: این مبلغ برای تولید گوشت قرمز و حفظ ذخیره ژنتیکی دام عشایر هزینه شده است.

** افزایش میزان تولید ثمره برنامه ریزی
علی پور بیان کرد: با پرداخت این تسهیلات و پروار بندی 34 هزار رأس دام تولید گوشت قرمز عشایر کهگیلویه و بویراحمد به میزان 450 تن افزایش یافته است.
وی تصریح کرد: هم اکنون عشایر کهگیلویه و بویراحمد سالیانه بیش از هفت هزار و 669 تن گوشت قرمز تولید می‌کنند.
علی پور اظهار داشت: در سفر هفته گذشته رئیس سازمان امور عشایر کشور به استان کهگیلویه و بویراحمد 300 میلیارد ریال تسهیلات برای پرداخت به عشایر با هدف زنجیره گوشت قرمز اختصاص یافت که 60 میلیارد ریال آن هم اکنون آماده پرداخت است.
وی از افزایش 10 درصدی میزان تولید صنایع دستی عشایر کهگیلویه و بویراحمد نسبت به چهار سال قبل خبر داد.
میزان تولید صنایع دستی عشایر این استان حدود 11 هزار مربع است.
علی پور تعداد دام عشایر کهگیلویه و بویراحمد را حدود یک میلیون رأس ذکر کرد و افزود: میزان تولید شیر نیز در چهار سال اخیر که سالیانه 26 هزار تن بود افزایش یافته است اما آمار دقیق میزان افزایش پس از سرشماری عشایر کوچنده اعلام می‌شود.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: طرح افزایش تولید در دام‌های عشایر با همکاری علمی دانشگاه یاسوج و مرکز تحقیقات دام و طیور جهاد کشاورزی از سال 95 در استان آغاز شده است.
علی پور افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که اجرای این طرح در دام‌های عشایر موفقیت آمیز بوده است.
به گفته وی، میزان تولید در هر باروری به‌طور صد درصد ثبت شد و از هر 100 مورد باروری در گوسفندان یکصد بره زاییده شد.
وی تاکید کرد که این رقم پیش از اجرای طرح افزایش تولید دامهای عشایر، به ازای هر 100 باروری حدود 56 زایش صورت می‌گرفت.
مدیرکل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: از دیگر برنامه‌های امور عشایر برای افزایش تولید در دام‌های عشایر، طرح هم‌زمان‌سازی باروری دام‌هاست.
علی پور تصریح کرد که در این طرح تلاش می‌شود که با کمک روش‌های علمی باروری دام‌ها در یک‌زمان صورت گیرد تا بهتر بتوان خدمات لازم را به دام عشایر ارائه داد.
وی اظهار داشت: در این طرح زمان باروری و زایش دام عشایر مشخص می‌شود و می‌توان تمهیدات لازم برای جلوگیری از ورود بیماری و تلف شدن دام‌ها را اندیشید.
علی پور خشکسالی را تهدیدی جدی برای عشایر استان دانست و افزود: بحران خشکسالی موجب شده حتی در برخی مناطق عشایری باران نبارد.
وی گفت که برای مقابله با این پدیده با انعقاد تفاهم نامه‌ای با دانشگاه یاسوج تلاش می‌شود به‌طور علمی با این پدیده برخورد شود.
وی افزود: در این طرح در زمینه جمع آوری آب‌های سطحی و استفاده از سطوح صیقلی برای تأمین آب با کار مطالعاتی دقیق اقدامات لازم صورت می‌گیرد.
وی ابراز داشت: در دولت تدبیر و امید برای مقابله با پدیده خشک‌سالی، 570 حلقه چشمه در مناطق عشایری استان شناسایی و 227 حلقه چشمه بهسازی شد.
برای رفع مشکل کم آبی مناطق عشایری در کوتاه مدت تاکنون بیش از 2300 منبع ذخیره آب شرب در مناطق عشایری استان ساخته شده که از این تعداد 280 مورد در دولت یازدهم بوده است.
وی گفت : 108 طرح عمرانی با 690میلیارد ریال اعتبار در حوزه عشایر اجرا شد.

** اختصاص اعتبار ارزش مالیات بر ارزش افزود به مناطق عشایری
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: فرمانداران هشت گانه استان از ظرفیت مهم و قانونی اختصاص 35 درصد مالیات بر ارزش افزوده به روستاها و مناطق عشایری استفاده بهینه کرده و تمهیدات لازم را در این زمینه بیندیشند.
سید موسی خادمی اظهار داشت: کمیته ای شامل اداره کل امور عشایر، دفتر امور روستایی استانداری، امور مالیاتی و فرمانداری های کهگیلویه و بویراحمد برای شناسایی روستاها و مناطق عشایری مشمول دریافت این اعتبارات و نحوه توزیع آن تشکیل شود.
وی افزود: این اعتبارات به عنوان یک منابع مالی مناسب می تواند کمک بسزایی به توسعه، عمران و آبادانی روزافزون روستاها و مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد کند.

** تقویت زیرساخت های رفاهی
معاون اداره کل امور عشایری کهگیلویه و بویراحمد گفت: 69 طرح عمرانی و رفاهی با 40 میلیارد ریال اعتبار در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد برای سال جاری پیش‌بینی و برنامه ریزی شده است.
بهمن آزادی ابراز داشت که آبرسانی سیار به مناطق عشایری، بازگشایی جاده‌ها و اجرای چند طرح مهم اقتصادی از مهمترین پروژه‌های پیش بینی شده امسال در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد است.
** توجه به ظرفیت مغفول گردشگری عشایری
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: 15هکتار زمین برای ساخت خانه فرهنگ عشایر این استان در محل پارک جنگلی شهر یاسوج اختصاص یافته است.
بهمن آزادی افزود: جذب سرمایه گذار برای احداث این مرکز فرهنگی با هدف توسعه گردشگری عشایری در برنامه امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
وی اظهار کرد: خانه فرهنگ عشایر با زیرساخت هایی مانند سالن نمایش، میدان اسب سواری، سوئیت های اقامتی و تمام امکانات مورد نیاز گردشگران در کهگیلویه و بویراحمد نیازی برای بهره وری از ظرفیت های گردشگری عشایر در راستای ایجاد فرصت های شغلی است.
معاون اداره کل امور عشایر کهگیلویه و بویراحمد اعتبار مورد نیاز این طرح را 400 میلیارد ریال برآورد کرد.
آزادی از راه اندازی تورهای گردشگری مناطق عشایری در شهر یاسوج خبر داد و گفت: راه اندازی چنین تورهایی در دیگر مناطق این استان از دیگر برنامه های امور عشایر است.
وی ایجاد اقامتگاه های بوم گردی در مناطق عشایری بویراحمد و کهگیلویه رایادآور شد و تصریح کرد که توسعه این زیرساخت ها زیربنای رونق گردشگری عشایر است.
وی طبیعت بکر، آداب و رسوم محلی و مردم شناسی مانند پوشش لباس محلی، غذاهای سنتی، آواها و نواها و رسوم زیبای ایام مختلف سال را از جاذبه های منحصر به فرد گردشگری در مناطق عشایری کهگیلویه و بویراحمد ذکر کرد.
عشایر استان 35 درصد صنایع‌دستی شامل11 هزار مترمربع انواع گبه، جاجیم، قالی، گلیم و فرش کهگیلویه و بویراحمد را تولید می‌کند.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: سال جاری 500 بسته حمایتی دارویی هر کدام به ارزش 300 هزار ریال توسط این اداره کل بین عشایر استان توزیع می شود.
عبدالله بهمنش اظهار داشت: ابتدای سال جاری تاکنون نیز یک هزار و 300 لیتر سم بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع شده است.
وی افزود: میادین عرضه دام شهرهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ بهداشتی مورد نظارت و کنترل بیشتری قرار گیرد زیرا احتمال شیوع بیماری تب برفکی در استان وجود دارد.

**رد پای فن آوری های نوین در مناطق عشایری
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 574 خانوار عشایری این استان با جمعیتی افزون بر 2 هزار نفر در سال های 1394 و 1395 از طریق نصب پنل های خورشیدی قابل حمل از نعمت برق برخوردار شده اند.
داوود راهزادی اظهار داشت: سهمیه سال جاری کهگیلویه و بویراحمد در زمینه نصب پنل خورشیدی قابل حمل 700 خانوار است.
بیش از 12درصد در قالب 11هزار و 120 خانوار از مجموع جمعیت 713 هزار نفری کهگیلویه وبویراحمد را عشایر تشکیل داده است.
این میزان جمعیت از 6 ایل بومی، 2 طایفه قشقایی ، 16 تیره ، 181 طایفه و بیش از یکهزار و 110 تش(اولاد) شکل گرفته است.
خبرنگار: فرزانه شریفی**انتشاردهنده: مسعود علیزاده
/1662/8143

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۳۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها همراه با پیوست اقتصادی باشد

معاون توسعه و مدیریت منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: در راستای تحقق شعار سال برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی باید همراه با پیوست اقتصادی باشد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، مرادعلی پیوند شامگاه _یکشنبه، دوم اردیبهشت_ در جلسه شورای فرهنگی و اجتماعی استانداری کهگیلویه و بویراحمد، اظهار کرد: مناسبت‌های ملی و مذهبی یک ظرفیت بی‌بدیل بوده که هر ساله برنامه‌هایی برگزار می‌شود و باید تقویم برنامه‌های این رویدادهای ملی و مذهبی به شکل بومی و محلی تدوین شود تا بتوانیم کارهای تبلیغاتی، محتواسازی و اطلاع‌رسانی اثرگذاری انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌های اصلی سیاست‌های فرهنگی مقابله با تحریم اقتصادی است، افزود: تهیه و تدوین برنامه‌ها و طرح‌ها در کمیته‌های مربوط این شورا با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه با توجه به نام‌گذاری سال ۱۴۰۳ به نام «جهش تولید با مشارکت مردم» برنامه‌ها باید پیوست اقتصادی داشته باشند، گفت: شیوه عملی و رفتاری فرهنگی در دستگاه‌های اجرایی استان سبب می‌شود تا در شکوفایی فرهنگ عمومی در ابعاد مختلف تأثیرپذیری داشته باشد.

وی تصریح کرد: برنامه‌هایی که در رابطه با کوشش‌های فرهنگی و اجتماعی در قالب هنری و تبلیغ شکل می‌گیرد باید هماهنگی با سازمان‌ها، مراکز فرهنگی و هنری داشته و برای اجرا هم توان مالی و ضمانت اجرایی داشته‌باشد.

پیوند اثربخشی برنامه‌ها در محتوا را مهم دانست و خاطرنشان کرد: در جهت اعتلای مسائل فرهنگی، هنری و بهبود کیفیت در اثرگذاری آن‌ها باید از اختیارات قانونی بهره گرفت.

وی افزود: اثرات برنامه‌های فرهنگی و اجتماعی باید مترتب بر سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی و اجتماعی با توجه به شعار سال بوده و با همراهی و همسویی دستگاه‌های فرهنگی الگویی برای دیگر دستگاه‌های اجرایی شود.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هر چند در سال گذشته با وجود سفر دور دوم رئیس جمهور به استان و انتخابات برنامه‌های فرهنگی خوبی این شورا اجرا کرد، اما امسال به دلیل وضعیت بهتر بودجه‌ای برنامه‌های بیشتر و بهتری خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: شورای فرهنگی حوزه استانداری به عنوان نهاد حاکمیتی و نظارتی در دستگاه‌های اجرایی با هدف توجه به تشکیل شورای فرهنگی دستگاه‌های اجرایی و فرمانداری‌ها برنامه‌ها را به خوبی هماهنگ و نظارت کند.

پیوند یکی از دغدغه‌های جدی در جامعه را معضلات اجتماعی دانست و خاطرنشان کرد: ارائه راهکارهای مناسب برای رفع این معضلات و هماهنگی با حوزه امور اجتماعی استانداری هم می‌تواند مورد توجه باشد.

وی با بیان اینکه شورای فرهنگی و اجتماعی استانداری دیدگاه فراتر از این حوزه داشته باشد، گفت: یکی از فعالیت‌ها کوشش برای حذف سنت‌های غلط رایج از طریق فعالیت‌های فرهنگی است.

معاون استاندار کهگیلویه و بویراحمد، برنامه‌ریزی در جهت هماهنگی و همسو کردن دستگاه‌های اجرایی، مراکز و نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای فعالیت در زمینه مسائل فرهنگی در راستای اهداف و برنامه‌های شورای فرهنگ عمومی استان را مؤثر دانست و افزود: پیش‌بینی می‌شود که امسال به دلیل شرایط بهتر بودجه‌ای، فعالیت و برنامه‌های نو فرهنگی، محتوایی، مؤثرتر و کیفت‌بخشی بیشتری داشته باشیم.

کد خبر 746745

دیگر خبرها

  • ۱۸۰۰ تن عسل در کهگیلویه و بویراحمد تولید شد
  • تولید سالانه ۲۰۷ کیلو گرم ژل رویال در کهگیلویه و بویراحمد
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند
  • نیروگاه خورشیدی برای مناطق عشایری ۵۰ خانواری استان نصب می شود
  • تمدید مهلت نام نویسی مادران روستایی و عشایر برای بیمه رایگان
  • برنامه‌های فرهنگی دستگاه‌ها همراه با پیوست اقتصادی باشد
  • توزیع پنل‌های خورشیدی میان عشایر برای حفظ جنگل‌ها ضروری است
  • تلاش برای احیای هنر نمدمالی
  • ۱۲۰۰ پنل خورشیدی بین عشایر کهگیلویه و بویراحمد توزیع می‌شود
  • درخشش هنرمندان لنده‌ای در ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری آسمان هشتم