Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-02@23:30:19 GMT

نگرانی شریعتمداری از تصمیم نعمت‌زاده

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۴۱۶۱

نگرانی شریعتمداری از تصمیم نعمت‌زاده

اجرای بخشنامه غیر کارشناسی محمدرضا نعمت زاده در حذف برچسب کالاها به یکی از چالش‌های وزیر جدید صنعت‌، معدن و تجارت تبدیل شده است. به گزارش جهان نيوز به نقل از مشرق، نعمت زاده وزیر صنعت معدن و تجارت دولت قبل ، در آخرین روز حضور خود در وزارتخانه، بخشنامه پر حرف و حدیثی ابلاغ کرد که گریبانگیر وزیر بعد از خود نیز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


براساس این بخشنامه، قرار شد از ابتدای مهرماه سال جاری، برچسب قیمت برخی از محصولات خوراکی حذف شده و قیمت آن در بازار تعیین شود، پس از آن در مراحل بعد برای سایر محصولات نیز چنین شیوه‌ای اعمال شود.
این تصمیم غیرکارشناسی و رانت خیز، از همان ابتدا با انتقادهای بسیاری از سوی کارشناسان اقتصادی و مردم مواجه شد. نقظه مشترک این انتقادها را می‌توان به تاثیر این تصمیم در افزایش قیمت کالاها در بازار و بروز هرج و مرج مرتبط دانست.
از سوی دیگر، با توجه به اینکه پس از اجرای این تصمیم عملا قیمت‌گذاری اختیاری خواهد شد، مردم برای تهیه مایحتاج روزانه خود به سراغ فروشگاه‌های بزرگی می‌روند که برچسب قیمت روی غرفه‌های فروش خود داشته باشند که این مسئله باعث زیان ده شدن فروشگاه‌های خرده فروشی می‌شود.
همچنین با توجه به اینکه قیمت‌گذاری حذف می‌شود، امکان بررسی این موضوع که آیا کالایی گران فروخته می‌شود یا ارزان نیز از ناظران و خریداران سلب می شود.
ناکارآمدی این بخشنامه در کاهش قیمت کالاها در کنار احتمال افزایش قیمت و بی قانونی در قیمت‌گذاری و همچنین خارج از کنترل شدن تعادل بازار براثر اجرای این سیاست، موجب شد وزیر جدید صنعت ، معدن و تجارت نیز به جمع منتقدان بپیوندد با این تفاوت که نتواند به راحتی جلوی اجرای این تصمیم اشتباه را بگیرد.

شریعتمداری در این خصوص گفت:
مصوبه حذف برچسب قیمت از برخی کالاها در دولت یازدهم و از سوی آقای نعمت‌زاده ابلاغ شده که اکنون محترم و لازم‌الاجراست اما به هر حال ایراداتی به آن وارد است که باید رسیدگی و اصلاح شود.
وی درباره اینکه آیا شما به عنوان وزیر صنعت، معدن و تجارت در دولت دوازدهم موافق با اجرای این مصوبه هستید یا خیر؟ عنوان کرد که در هر صورت من اکنون موافق و مخالف نیستم. ولی به هر حال ابلاغ شده و باید نکاتی که در آن وجود دارد مورد بررسی قرار گیرد.

آنطور که از این سخنان وزیر صمت برداشت می‌شود، شریعتمداری به خوبی می‌داند که شرایط حال حاضر بازار کشور توان اجرای این تصمیم را ندارد و این بخشنامه می‌تواند راه را برای افزایش قیمت و کاهش کیفیت و مقدار محصولات باز کند اما با این حال چاره‌ای ندارد و باید مجری این دستورالعمل باشد.
از سوی دیگر، باتوجه به اینکه بخشنامه نعمت زاده طی روزهای آینده اجرایی می شود، به نظر می‌رسد مناسب ترین اقدام در این رابطه که هم حقوق مصرف کنندگان را رعایت کند و هم از بی‌قانونی در افزایش قیمت محصولات جلوگیری کند، این است که قیمت‌گذاری روی محصولات متوقف نشود اما قیمت روی کالاها مبنای قیمت فروش قرار نگیرد بلکه حداکثر قیمت فروش درج شود.

به بیان دیگر، به‌جای اینکه دولت با حذف قیمت به دنبال رقابتی سازی بازار باشد با تعیین حداکثر قیمت برای فروش محصولات بازار را رقابتی کند. در واقع برچسب قیمت کارکرد خود را از قیمت فروش به حداکثر قیمت فروش تغییر دهد و در این میان شرکت‌های تولیدی و فروشگاه‌ها بر سر فروش با قیمت پایین تر رقابت کنند. چراکه در این روش، هم از افزایش قیمت و هم چنین کاهش کیفیت محصولات جلوگیری می‌شود و هم بازار برای رقابتی شدن آماده می‌شود.

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۴۱۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت محصولات سایپا +جدول

قیمت اطلس G در بازار امروز نسبت به خریدوفروش‌های روز گذشته پنج میلیون کاهش پیدا کرد.

به گزارش مشرق، اطلس G محصول جدید سایپا در بازار است که امروز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت با افت قیمت پنج میلیونی روانه بازار شده است.

قیمت اطلس G در بازار آزاد به ۵۸۰ میلیون تومان رسید و امروز شاهد کاهش دو میلونی قیمت ساینا S دنده‌ای هستیم. مدلی که ۴۳۸ میلیون تومان ارزش دارد و مدل‌های دیگری مثل کوئیک GX و کوئیک SR دنده‌ای با همین میزان کاهش قیمت راهی بازار شده‌اند.

شاهین اتوماتیک گران‌ترین سواری سایپاست و مثل دیروز معادل ۸۶۰ میلیون تومان به‌فروش می‌رسد. آنطرف تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱ مه ارزان‌ترین سواری صفرکیلومتر موجود در بازار است، ۳۹۷ میلیون تومان قیمت خورده است. قیمت روز محصولات سایپا در بازار آزاد را می‌توانید در جدول زیر مشاهده کنید.

قیمت روز خودروهای سایپا

مدل ۱۱ اردیبهشت ۱۲ اردیبهشت
پراید ۱۵۱ تیپ DA مدل ۱۴۰۳

۳۳۸ میلیون تومان

۳۳۸ میلیون تومان

تیبا صندوقدار مدل ۱۴۰۱

۳۹۷ میلیون تومان

۳۹۷ میلیون تومان

تیبا هاچ‌بک مدل ۱۴۰۱

۴۰۲ میلیون تومان

۴۰۲ میلیون تومان

ساینا S دنده‌ای مدل ۱۴۰۳

۴۴۰ میلیون تومان

۴۳۸ میلیون تومان

کوئیک GX مدل ۱۴۰۳

۴۵۰ میلیون تومان

۴۴۸ میلیون تومان

کوئیک SR دنده‌ای مدل ۱۴۰۳

۴۵۵ میلیون تومان

۴۴۸ میلیون تومان

اطلس مدل ۱۴۰۳

۵۸۵ میلیون تومان

۵۸۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۲

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان

چانگان CS۳۵ پلاس تیپ ۳

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان

شاهین دنده‌ای مدل ۱۴۰۳

۷۶۵ میلیون تومان

۷۶۵ میلیون تومان

شاهین اتوماتیک مدل ۱۴۰۳

۸۶۰ میلیون تومان

۸۶۰ میلیون تومان

منبع: فرارو

دیگر خبرها

  • قیمت خودرو امروز ۱۳ اردیبهشت + جدول
  • قیمت محصولات سایپا پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳؛ کف قیمت خودرو در بازار
  • قیمت محصولات سایپا +جدول
  • تمایل بازار غیر رسمی به فروش ارز بیشتر است
  • آغاز فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا+ قیمت
  • فروش فوق العاده و پیش فروش محصولات سایپا آغار شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل
  • عربستان قیمت نفت خود در بازار آسیا را افزایش می‌دهد
  • چرا خرید عمده عطر و ادکلن وارداتی به صرفه تر است؟
  • قیمت خودرو امروز 11 اردیبهشت 1403
  • قیمت خودرو امروز ۱۱ اردیبهشت + جدول