Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- مهدی امین فروغی، نویسنده و پژوهشگر، به بررسی و تحلیل «تحولات نوحه‌سرایی در دوران معاصر» در حوزه هنری می‌پردازد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری میزان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، هشتمین نشست از سلسله نشست‌های پژوهشی هنر و ادبیات دینی با موضوع «تحولات نوحه‌سرایی در دوران معاصر» با حضور مهدی امین فروغی ساعت 16 سه‌شنبه 21 شهریورماه در سالن استاد اوستای حوزه هنری برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این نشست به همت دفتر ادبیات و هنر عاشورایی حوزه هنری برپا می‌شود و علاقه مندان برای حضور در آن می‌توانند در زمان یاد شده به حوزه هنری واقع در خیابان سمیه، نرسیده به پل حافظ مراجعه کنند.

مهدی امین فروغی درباره اهمیت و ضرورت توجه به نوحه در کشورمان می‌گوید: موسیقی مذهبی در بین تمامی اقوام و فرهنگ‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده است. در ایران شیعی نیز موسیقی مذهبی در قالب‌های مختلف و گسترده‌ای اعم از نوحه‌خوانی، اذان، شبیه خوانی، منقبت خوانی، مناجات، سحرخوانی و... ارائه می‌شد.

وی می افزاید: در بین این قالب‌ها «نوحه خوانی» از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و هست؛ چرا که این نوحه‌ها باعث تثبیت خاطره‌های مذهبی ایرانیان شده‌اند. دلیل این ماندگاری خوشایند بودن نوحه‌هاست و دلیل این خوشایند بودن هم این است که نوحه‌ها جز قوت اشعار، آهنگ و ریتم نیز دارند.

«شعر و موسیقی در نوحه­‌های طهران قدیم»، چهلچراغ: گزیده ای از میراث عاشورایی ادبیات عرب، کتیبه «دوازده بند محتشم»، محتشم نامه: گزیده ترکیب بندهای عاشورایی در استقبال محتشم کاشانی از جمله آثار مهدی امین فروغی است. کتاب «شعر و موسیقی در نوحه­‌های طهران قدیم» از این نویسنده و پژوهشگر در سی‌ودومین جایزه کتاب سال ایران به عنوان اثر شایسته تقدیر در حوزه هنر انتخاب شد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۴۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، رمان نوجوان «تو خواب میکاییل هستی» نوشته تیمور آقامحمدی که به تازگی توسط انتشارات مهرک منتشر و روانه بازار نشر شده، فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت در حوزه هنری رونمایی می‌شود.

این مراسم با حضور فرزانه فخریان مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور کودک و نوجوان، بهزاد دانشگر مدیر دفتر ادبیات داستانی حوزه هنری، تیمور آقامحمدی نویسنده اثر و جمعی از اهالی ادبیات کودک و نوجوان همراه است.

همچنین پنل تخصصی رمان نوجوان با موضوع ویژگی‌های رمان نوجوان امروز و مخاطب‌شناسی رمان نوجوان با سخنرانی عباس جهانگیریان و زهرا محسنی‌فر نیز برگزار می‌شود.

«تو خواب میکاییل هستی» داستان زندگی پسری به‌نام میکاییل است که پانزده سال سن دارد و سخت‌ترین روز زندگی‌اش را تعریف می‌کند. این رمان به دغدغه‌ها و چالش‌های نوجوان امروز می‌پردازد. نوجوانی که از شیوه زندگی محتاطانه بزرگترهای خود ناراضی است و می‌خواهد به شکلی زندگی کند که در آینده حسرت گذشته را نخورد.

برنامه مورد اشاره فردا سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶ در حوزه هنری برگزار می‌شود.

کد خبر 6097928 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • جمع آوری گنجینه‌های تاریخی گیلان توسط حوزه هنری
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • رمان «تو خواب میکائیل هستی» رونمایی می‌شود
  • انتصاب دبیر اجرایی و دبیر هنری هشتمین جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • کتاب «رضای انقلاب» در حوزه هنری رونمایی می‌شود
  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • رمان «تو خواب میکاییل هستی» رونمایی می‌شود
  • وزارت ورزش و مهدی تاج به اتفاقات ورزشگاه آزادی ورود کردند
  • بررسی برنامه‌سازی قرآنی در صدا و سیما از منظر هنری و علوم انسانی
  • بررسی تحولات اخیر باشگاه استقلال تهران در مجله فوتبال