Web Analytics Made Easy - Statcounter

نرگس محمدی جایزه‌ی سیب طلای بیست و ششمین جشنواره تصویرگری براتیسلاوا ۲۰۱۷ را از آن خود کرد. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در این دوره از جشنواره، ۱۵ اثر از ایران در روزهای ۱۲ تا ۱۵ شهریور (۶ - ۳ سپتامبر) با دیگر آثار به رقابت پرداختند.
برهمین اساس، هیأت داوران این مسابقه در ایران، متشکل از فرشید مثقالی، بهزاد غریب‌پور، علی بوذری، زهره قائینی و سحر ترهنده در پایان سال ۱۳۹۵ پس از بررسی ۱۰۰ اثر، «خوش به حال من» میثم موسوی، «شب یلدا» محمدعلی بنی‌اسدی، «گلستان» رضا داوند، «یک روز، یک ماهی» حسن عامه‌کن، «سه فرشته با بال‌های طلایی و چشمان آبی» علیرضا گلدوزیان و «پرنده، پسرک و قطار» راشین خیریه از انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان را به عنوان آثار راه‌یافته به این جشنواره معرفی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در عین حال، «چی بپوشم» اثر محبوبه یزدانی، «ازدواج با خورشید» حمیده خسرویان و «چرا آواز می‌خوانی زنجره» نگین احتسابیان هر سه از انتشارات فاطمی، «ساندویچ‌ساز مو دم اسبی باف» آمنه اربابون، «کلاه حصیری» میترا عبداللهی، «من یک گوزن بودم» نرگس محمدی هر سه از نشر افق و «وسط راهرو تاریک» غزاله بیگدلو از نشر هوپا، «بنفشه‌های عمو نوروز» اثر نوشین صفاخو از انتشارات موسسه تاریخ و ادبیات کودک و «ضحاک» فرشید شفیعی از نشر نظر، از دیگر آثار ایرانی راه یافته به این جشنواره است.
جایزه بزرگ این جشنواره را ودوینگ ولبدا از هلند دریافت کرد و سیب طلای آن را به صورت مشترک نرگس محمدی از ایران، دانیلا اولجنیکوا از اسلواکی، آنا دسنیتسکایا از روسیه، ماکی آرای از ژاپن و جی-مین کیم از کره جنوبی از آن خود کردند.
همچنین پلاک طلای این مسابقه به صورت مشترک به اومانا رومانیشین و اندری لیسیو از اکراین، افرا آمیت، اسراییل بارون از مکزیک، میرروکوماچیکی از ژاپن و هانه بارتهولین از دانمارک رسید.
دیپلم افتخار ناشر برای دست‌آوردهای هنری را نیز پیسی کوسی از هلند، دیپلم افتخار ناشر برای توسعه نشر در کشورهای در حال توسعه هم به سوریه، اندونزی و غنا اختصاص یافت.جایزه هیئت داوران کودک نیز به پیتر اوخنار از اسلوواکی رسید.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان از سوی شورای کتاب کودک -که نمایندگی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) را در ایران بر عهده دارد- به عنوان نماینده‌ی این مسابقه در ایران برای معرفی افراد به سمپوزیوم، داوری، کارگاه تصویرگری و انتخاب آثار برگزیده‌ی تصویرگران ایرانی، انتخاب شده است.
در سال‌های گذشته تصویرگران ایرانی همچون فرشید مثقالی برای «ماهی سیاه کوچولو» (جایزه تشویقی، ۱۹۶۹)، نورالدین زرین‌کلک برای «کلاغ‌ها» (۱۹۷۱، سیب طلا)، بهمن دادخواه برای «توکایی در قفس» (پلاک طلا، ۱۹۷۳)، فرشید مثقالی برای «آرش کمانگیر» (سیب طلا، ۱۹۷۳)، محمدرضا دادگر برای «یک حرف و دو حرف» (پلاک طلا، ۱۹۸۷)، کریم نصر برای «آب یعنی ماهی» (پلاک طلا، ۱۹۹۱)، حافظ میرآفتابی برای کتاب‌های «باید به فکر فرشته‌ها بود» و «الیاس» (پلاک طلا، ۲۰۰۳)، علیرضا گلدوزیان برای کتاب‌های «جوراب سوراخ» و «مداد سیاه مداد قرمز» (درخت طلا، ۲۰۰۵)، هدا حدادی برای کتاب‌های «اگر من خلبان بودم» و «باز باران» (پلاک طلا، ۲۰۰۷)، فرشید شفیعی برای کتاب‌های «پیوند» و «زربال» (سیب طلا، ۲۰۰۷) و راشین خیریه برای کتاب‌های «اگر من شهردار بودم» و «موج‌های دریا یک بطری را به ساحل آوردند» (پلاک طلا، ۲۰۱۱) موفق به دریافت این جایزه شده بودند.
نمایشگاه بین‌المللی تصویرگری براتیسلاوا هر ۲ سال یکبار در جمهوری اسلواک، آثار تصویرگران کتاب‌های ویژه کودکان را به نمایش می‌گذارد.
این نمایشگاه همگام با اهداف یونسکو UNESCO، کمیته کتاب برای نوجوانان (IBBY)، کمیسیون‌های ملی و نیز سازمان‌های مرتبط با هنرهای زیبا، امکان رویارویی تصویرگری‌ها را فراهم کرده و شرایط را مناسب برای ارزیابی آثار و در نتیجه توسعه و پیشرفت این هنر می‌کند. در کنار این جشنواره، نمایشگاه‌ها و رویدادهای دیگری از سوی BIB برگزار خواهد شد.
دفتر جشنواره با همکاری یونسکو کارگاه آموزشی برای تصویرگران شرکت کننده از کشورهای مختلف برگزار می‌کند.
برگزار کنندگان و حمایت کنندگان مالی این جشنواره، وزارت فرهنگ جمهوری اسلواک، کمیسیون ملی اسلواک برای یونسکو و خانه بین‌المللی هنر برای کودکان Bibiana هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۴۲۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود

سید شمس‌الدین موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: بنیاد حفظ آثار وظیفه ترویج و نشر سیرت و صورت شهدا و ارزش‌های دفاع مقدس دارد و با توجه به ظرفیت‌های استان و سرداران و فرماندهان اما هنوز تولید آثار هنری فاخر نداریم.

وی ساخت و تکمیل مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس زنجان را یکی از برنامه‌های مهم خواند و گفت: ساخت موزه زنجان به تعویق افتاده اما امسال با توفیق الهی فاز یک موزه دفاع مقدس که نماد و بیرق ۳۵۳۵ شهید و ۷۰ هزار رزمنده دفاع مقدس است، در تاریخ سوم خرداد افتتاح می‌شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه ساخت موزه تقریباً ۱۱ به طول انجامید، ابراز کرد: استانداری و شهرداری زنجان کمک‌های خوبی را در زمینه ساخت موزه داشتند و موزه‌های دفاع مقدس باید با کمک مسئولان استانی ساخته شود که امیدواریم سال آینده فاز دوم را به سرانجام برسانیم.

وی با بیان اینکه در حوزه تدوین و چاپ و نشر کتاب باید سالانه ۶۰ عنوان کتاب مکتوب ۲۰ عنوان کتاب صوتی تهیه کنیم، عنوان کرد: این کار نیز با همکاری سایر نهادهای فرهنگی انجام می‌شود.

موسوی با تأکید بر اینکه همه کارهای بنیاد باید با مشارکت نهادهای فرهنگی و نظامی استان باشد، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با گرانی کاغذ مواجه هستیم و ۶۰ عنوان کتاب را آماده کردیم که قسمتی از این کتاب‌ها چاپ شده و یک قسمت برای تأمین هزینه به مشکل برخوردیم.

وی تجلیل از یک میلیون نفر پیشکسوتان دفاع مقدس در سال را از دیگر برنامه‌های این بنیاد برشمرد و افزود: در تجلیل یک میلیون نفری ایثارگران ،۱۰ هزار نفر سهم استان زنجان می‌باشد

موسوی افزود: در حوزه هنر نیز تولید موسیقی، کلیپ، فیلم کوتاه و سینمایی و برگزاری جشنواره‌های مرتبط مثل فانوس و افتخار من در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان زنجان با اشاره به اینکه تولید فیلم هزینه‌بردار است، ادامه داد: وظیفه ما پای کار آوردن جوانان متعهد، انقلابی و دلسوز است و بر این اساس استارت فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای شهید مخبری زده شده است.

وی هزینه مورد نیاز برای تولید این فیلم را ۵ میلیارد تومان دانست و گفت: مؤسسه روایت فتح هم قول حمایت داده و ارتش نیز در بحث ادوات و تجهیزات کمک‌هایی را ارائه می‌دهد.

موسوی با بیان اینکه تدریس درس ۲ واحدی دفاع مقدس در دانشگاه‌ها یکی از رویکردهای جدی است، یادآور شد: استان زنجان به لحاظ دارا بودن دانشگاه‌های متعدد و اساتید برجسته، ظرفیت خوبی برای حفظ حافظه تاریخی ملت و انتقال وقایع به جوانان دارد.

کد خبر 6090527

دیگر خبرها

  • داوران جشنواره کن معرفی شدند
  • داوران جشنواره کن چه کسانی هستند؟
  • چاپ کتابی درباره سکوت و پایبندی در آثار آلبر کامو
  • «اخلاق و درام» راهی بازار نشر شد
  • فاز نخست موزه دفاع مقدس زنجان سوم خرداد افتتاح می‌شود
  • آغاز نوزدهمین جشنواره هنر‌های نمایشی در آذربایجان غربی
  • امیریه دامغان میزبان پانزدهمین جشنواره گل غلتان نوزادان می شود
  • فیلمی که گدار یک روز قبل از مرگ خودخواسته کامل کرد
  • انتشار فراخوان دوسالانه بین‌المللی «کارتون کتاب»
  • نمایشگاه کتاب و آثار خط و نقاشی در هرات