Web Analytics Made Easy - Statcounter

گرگان - اقشار مختلف مردم استان گلستان ضمن اعتراض به کشتار مسلمانان میانمار، آن را یک جنایت ضد بشری دانستند و خواستار دفاع محکم رسانه ها از مردم بیگناه و مسلمان میانمار شدند.

به گزارش خبرنگار مهر مردم انقلابی شهر گرگان در پی حادثه تلخ کشتار مردم مسلمان و بی گناه میانمار ضمن اعتراض به این نسل کشی انزجار خود را از عوامل و حامیان این اتفاق تلخ اعلام کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقشار مختلف جامعه مانند بازاریان، روحانیون، دانش آموزان، دانشجویان، مسئولان و فعالان اجتماعی اعتراض خود را چه در شبکه های مجازی و چه در فضای حقیقی نسبت به فاجعه میانمار اعلام کردند.

حجت الاسلام علی اصغر فضیلت، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پی محکوم کردن جنایات میانمار در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: حادثه ای از سوی ارتش و دولت میانمار رخ داده است باعث شد تا قلب همه مسلمانان به درد آید.

وی اتفاق رخ داده در میانمار را یک جنایت بزرگ دانست و تصریح کرد: اصل این موضوع یک اتفاق ضد بشری است، آنان حداقل حقوق های یک انسان را زیرپا لگد مال کردند و این مربوط به خوی استبدادی نظام سلطه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان با اشاره به اینکه نظام سلطه برای رسیدن به هدف و حفظ منافع این اجازه را به خود می دهد تا از هر وسیله ای استفاده کند، گفت: این کار جزو مواردی است که به عنوان ننگ تاریخ بشریت مطرح می شود.

دولت مردان میانمار رسمیت و مشروعیت خود را منوت بر تائید آمریکایی ها می دانند

در ادامه حجت الاسلام حسن مهاجر نیشابوری، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گرگان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اتفاقی که در میانمار رخ داده است باعث شد تا مردم این سرزمین کوچ اجباری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه ذخایر بسیار بزرگی همچون نفت و گاز در میانمار باعث شده تا مورد توجه کشورهای چین و آمریکا قرار گیرد، افزود: حضور این کشور ها و چشم طمع داشتن با ذخایر منابع زیر زمینی باعث شده تا بحران بزرگی در این منطقه ایجاد شود.

نیشابوری با بیان اینکه آنان برای رسیدن به اهداف خود از اختلافات قومی، قبیله ای و مذهبی استفاده می کنند، گفت: اسرائیلی های صهیونیسم با تحریک کردن افراطی های بودابه دنبال این هستند تا جنگ را در اقصی نقاط خاورمیانه و آسیا توسعه و ترویج دهند که در همین راستا می طلبد مجامع بین المللی نقش خود را ایفا کند.

وی تصریح کرد: در این منطقه بیش از دو میلیون نفر مسلمان زندگی می کند اما آنان ادعا می کنند این افراد میانماری نیستند و اهل بنگلادش هستند و با تحریک کردن بوداییان باعث کوچ اجباری مسلمانان شدند و آنان را زنده، در آتش سوزاندند.

دخالت ارتش میانمار باعث جلوگیری از کشتار مسلمانان خواهد شد

رئیس تبلیغات اسلامی گرگان اظهار کرد: دولت مردان میانمار رسمیت و مشروعیت خود را منوت بر تائید آمریکای ها می دانند و با حمایت آن ها به حکومت رسیدند.

وی با اشاره به اینکه اگر در این حادثه ارتش میانمار دخالت کند از کشته شدن افراد بی گناه و مظلوم جلو گیری می شود، افزود: اکنون خود دولت مردان به این کار اعتقاد دارند و حمایت کننده آن ها هستند. تعدادی از مسلمانان در میانمار به راحتی مورد ظلم واقع می شوند اما از جوامع بین المللی هیچ صدایی بلند نمی شود

نیشابوری گفت: اکنون جوامع بین المللی از جمله سازمان ملل و شورای امنیت که دم ازحقوق بشر و گاهی در دفاع از حقوق حیوانات داد می زنند تنها به محکوم کردن برخی از محکومیت های تظاهری و جزئی آن ها اکتفا کردند و این غیر قابل باور است.

وی تصریح کرد: در برخی از مواقع در یک گوشه ای از کشور اگر اتفاقی رخ دهد و فردی که برای آن ها دارای منفعت باشد کشته شود و یا اقدام به خود کشی کند آن را بسیار بزرگ جلوه می دهند و این در حالی است که تعدادی از مسلمانان در میانمار به راحتی مورد ظلم واقع می شوند اما از جوامع بین المللی هیچ صدایی بلند نمی شود.

رئیس تبلیغات اسلامی گرگان اظهار کرد: امروز کشور های اسلامی که در همسایگی میانمار قرار دارند و صاحب قدرت هستند همچون جوامع غربی سکوت اختیار کردند، حتی در محکومیت این افراطی ها اقدامی نکردند.

وی با بیان اینکه مسلمانان کشورهای آسیایی با وحدت و حمایت خود می توانند مانع جنایت و ظلم شوند، افزود: امید است کشورهای غربی و مدعیان دموکراسی و حقوق بشر در سطح بین المللی بتوانند کاری انجام دهند و مردم بی گناه میانمار را به امنیت برسانند.

اصحاب رسانه در دفاع از مظلومان باید آتش به اختیار عمل کنند

در ادامه علی محمد جعفری، مسئول بسیج رسانه استان گلستان بهخبرنگار مهر گفت: جنایات بر علیه مسلمانان میانمار در حالی رقم می‌خورد که مدعیان حقوق بشر چشمانشان را به جنایات ارتش و بوداییان افراطی کشور میانمار بسته ‌اند.

وی افزود: سلاخی شدن مسلمانان در میانمار با چراغ سبز سازمان‌های مدعی حقوق بشر رقم خورده و امروز اصحاب رسانه وظیفه سنگینی برای بیان جنایات آنان بر عهده دارند و باید وظیفه خطیر اطلاع رسانی دفاع از مظلومان و مستضعفان جهان را به خوبی انجام دهند و در این راه انقلابی و آتش به اختیار عمل کنند.

جعفری گفت: جنایات بر علیه مسلمانان در جهان در حالی صورت می ‌گیرد که رسانه ‌های بین‌ الملل در برابر آن سکوت کرده‌ اند و نجات نهنگها در سواحل بر کشتار بی ‌رحمانه مسلمانان را ترجیح داده‌ اند.در راستای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم میانمار اصحاب رسانه استان استان گلستان دوشنبه ۲۰ شهریور۹۶ساعت ۱۰ صبح در مقابل پارک شهر گرگان تجمع خواهند کرد

وی با اشاره به اینکه امروز دل هر انسان آزاده و مسلمان از بی ‌رحمی ها، کودک کشی ها و زنده سوزاندن مسلمانان در میانمار به درد می آید، تاکید کرد: سکوت مسلمانان در برابر جنایات بوداییان میانمار که می ‌توان از آن به عنوان هلوکاست یاد کرد جایز نیست.

وی تصریح کرد: اتحاد مسلمانان و خروش آنان برای حضور در صحنه و حمایت از آنان در این شرایط تنها راه برون رفت از وضعیت فعلی دنیای اسلام است مسلمانان با اتحاد می‌ توانند بر دشمنان اسلام فائق آیند.

مسئول بسیج رسانه استان گلستان اظهار کرد: از وزارت امور خارجه، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی به جد درخواست داریم که نسبت به این جرم و جنایت ها موضع سکوت اختیار نکنند و وظیفه شرعی و قانونی خود در برابر جهان اسلام عمل کنند.

وی افزود: در راستای حمایت از مردم مسلمان و مظلوم میانمار اصحاب رسانه استان استان گلستان دوشنبه ۲۰ شهریور۹۶ساعت ۱۰ صبح در مقابل پارک شهر گرگان تجمع خواهند کرد.

با بازماندگان حادثه میانمار همدردی و دولت آن را محکوم خواهیم کرد

در ادامه رضا احمدی، از دانشجویان رشته عمران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: اگر چه امروز هیچ دسترسی به افراد جنایتکار این حادثه نداریم که بتوانیم عملیاتی انجام دهیم اما وظیفه شرعی و عرفی داریم که با بازماندگان این حادثه همدردی کنیم و دولت میانمار را محکوم خواهیم کرد.

وی افزود: امروز ما با حضور خود در تجمع های مختلف به دشمنان پیام خواهیم داد که ما همچون دیگر صحنه ها ایستاده ایم و از مظلومان دفاع می کنیم و ظلم را نابود خواهیم کرد.

در ادامه ندا قدرتی مدیر فروشگاه پوشاک در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: ما با حضور خود چه در شبکه های مجازی و چه در فضای حقیقی این جنایت وحشتناک را محکوم می کنیم و از سازمان ملل به عنوان متولی حقوق بشر می خواهیم از مردم مظلوم میانمار دفاع کنند.

برخی از کشورها یادشان رفته از حقوق بشر دفاع کنند

قدرتی گفت: در ایران یک اتوبوس که بر اثر حادثه چپ می کند و جان چند نفر به خطر می افتد سر و صدای عجیبی بلند می شود که حقوق بشر به خطر افتاده اما اینجا انسان های بی گناه را به آتش می کشانند اما صدا در حلقوم همه آن ها خفه می شود و یادشان می رود که از حقوق بشر دفاع کنند.

الناز رحیمی، یکی از شهروندان گرگانی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: دشمنان اسلام بدانند ایران با اقتداری که دارد اگر تصمیم بگیرد همه را محکوم می کند.

وی افزود: ما این جنایت بزرگ و آتش کشاندن مسلمانان را محکوم می کنیم و خواستار دفاع از حقوق همه مسلمانان در جای جای جهان هستیم.

گفتنی است کشتار مسلمانان میانمار نخستین بار سال ۲۰۱۲ به وقوع پیوست و عده ای زیادی از انسان ها به آتش کشانده شدند و همین باعث شده تا افراد خانه و کاشانه خود ترک کنند و آوره شوند، اکنون دولت و ارتش میانمار به بهانه اینکه این افراد شهروندان خارجی هستند دوباره دست به این جنایت بزرگ زده و این در حالی است که این شهروندان صدها سال است که در آن منطقه مشغول به زندگی هستند و امورات خود را در آنجا می گذرانند.

بر اساس اعلام رسانه ملی تا کنون بیش از هزار نفر در حادثه میانمار جان خود را از دست داده اند.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۴۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ

  درباره تاریخ شفاهی زیاد گفتند و نوشتند که تکرار دوباره آن ملال‌آور است. ازجمله فعال‌ترین بخش‌ها در زمینه انتشار آثار تاریخ شفاهی، نهادهای دولتی و غیر‌دولتی حوزه دفاع مقدس است. مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس (زیر نظر سپاه) نیز یکی از مراکزی است که در سال‌های اخیر آثار قابل‌توجهی را در زمینه تاریخ شفاهی فرماندهان جنگ منتشر کرده است که از‌جمله آنها می‌توان به «تاریخ شفاهی محسن رضایی (فعلا ۲ جلد)»، «تاریخ شفاهی حسین علایی»، «تاریخ شفاهی سیدیحیی صفوی» و ... اشاره کرد. به‌دلیل جایگاه بالای این فرماندهان که مسئولیت‌های اصلی را در دوران دفاع مقدس به‌عهده داشتند و به‌نوعی مدیریت جنگ در دست آنان بوده است، تاریخ شفاهی آنها بسیار پراهمیت است. از همین منظر برای علاقه‌مندان به تاریخ دفاع مقدس، مطالعه خاطرات این فرماندهان همیشه مورد توجه بوده است.  آخرین کتابی که از این مجموعه مطالعه کردم، «تاریخ شفاهی حسین علایی» و «تاریخ شفاهی سیدیحیی صفوی» است که تا‌کنون دو جلد از آن منتشر شده است. هر کدام از آثار تاریخ شفاهی منتشر شده این مرکز را می‌شود به صورت جداگانه بررسی و نقد کرد که مجال دیگری می‌طلبد و خود مرکز می‌تواند پیشقدم باشد و جلساتی با حضور نویسندگان و کارشناسان در این زمینه برگزار کند.  از این که بگذریم، اگر کتاب‌های تاریخ شفاهی منتشر شده این مرکز با دقت بیشتر مطالعه شود، چند نکته مهم در این آثار دیده می‌شود که تذکر آنها برای ادامه مسیر تاریخ‌نگاری صحیح دفاع مقدس خالی از لطف نیست. البته نکاتی که اشاره می‌شود در همه آثار یکسان نیست اما کم و بیش در همه آنها وجود دارد. همچنین این اشکالات و نکات، منحصر در کتاب‌های منتشر شده مرکز اسناد و تحقیقات دقاع مقدس نیست بلکه در دیگر آثار تاریخ شفاهی هم دیده می‌شود.

۱- تحلیل‌های بعد از جنگی
بخش قابل توجهی از کتاب‌های تاریخ شفاهی، خاطرات شخص مصاحبه‌شونده نیست بلکه تحلیل‌ها و نظرات او درباره اتفاقات و حوادث جنگ است. به عبارت دیگر راوی، خاطرات شخصی خود را از آن روزها و اتفاقات نمی‌گوید بلکه تحلیل‌هایش را که بعد از جنگ با مطالعه کتاب‌ها و از جای دیگر به دست آورده، بیان کرده است. یعنی اتفاقات، عملیات‌ها و صحنه‌های جنگ را با نگاه و تحلیل بعد از جنگی که همه چیز مشخص و معلوم شده است، تعریف می‌کند. خاطرات به گونه‌ای بیان می‌شود که انگار همه اتفاقات و حوادث را از قبل می‌دانسته است. مثلامی‌گوید:«به نظرمن اگر این‌طورمی‌کردیم، بهتر بود.»،«من می‌دانستم این اشکالات به عملیات وارد است.»، «ما نباید این کار را می‌کردیم.»،«من گفته بودم که این عملیات، شکست می‌خورد.» و از این‌گونه‌ عبارات. خلاصه این که مصاحبه‌شونده در جایگاه «دانای کل» نشسته و به‌گونه‌ای، حوادث و اتفاقات را روایت می‌کند که انگار از پیش، همه چیز را می‌دانسته و پیش‌بینی می‌کرده است.این دوستان نباید فراموش کنند که آن روزها در جایگاهی نبودند که همه این چیزها را بدانند. اگر این کتاب‌ها با دقت مطالعه شود، خواننده متوجه می‌شود هر جا که خود راوی در متن حوادث حضور داشته است، خاطرات تازه و نابی بیان می‌کند اما در صحنه‌ها و جاهایی که حضور نداشته یا دستی از دور بر آتش داشته به کلی‌گویی و تحلیل‌های بعد از جنگی روی می‌آورد. مثلا بخش‌هایی‌ از کتاب «تاریخ شفاهی حسین علایی» خاطرات شخصی او نیست، بلکه تحلیل‌های او بعد از جنگ و بعد از حادثه است که با مطالعه اسناد و آثار دیگر کسب کرده است. نه این که تحلیل وقایع گذشته فی‌نفسه اشکالی داشته باشد،بلکه غرض تذکراین نکته است که اینها خاطرات شخصی مصاحبه‌شونده و راوی نیست.در بخش‌هایی از کتاب دو جلدی «تاریخ شفاهی سیدیحیی صفوی»هم عینا همین مسأله دیده می‌شودوهمچنین دیگرآثار تاریخ‌ شفاهی. به‌هر‌حال یکی ازآسیب‌های آثارتاریخ شفاهی این است که حوادث واتفاقات جنگ بانگاه وتحلیل امروزی روایت می‌شود.روایت تاریخ دفاع‌مقدس با نگاه و تحلیل امروزی نه‌فقط تحریف تاریخ جنگ رادرپی دارد،بلکه خودآثارراهم ازاستنادواعتبار ساقط می‌کند. 

۲- سیاست‌زدگی آثار تاریخ شفاهی
 «سیاست‌زدگی» یکی از آسیب‌های جدی کتاب‌های تاریخ شفاهی و به‌طور کلی آثار دفاع‌مقدس در سال‌های اخیر است. متأسفانه در یک دهه گذشته هرچه جلوتر می‌آییم این مورد در آثار بیشتر و شدیدتر می‌شود. سیاست‌زدگی، یعنی آن که راویان، خاطرات خود و مسائل جنگ را با توجه به نگاه سیاسی و جناحی امروز خود بیان می‌کنند. جالب‌تر این که حتی به مواردی برمی‌خوریم که چون دیدگاه‌ها و نظرات سیاسی راوی در دهه‌ها و سال‌های مختلف تغییر کرده، خاطرات و تحلیل‌های او از حوادث و اتفاقات جنگ نیز عوض شده است. به‌گونه‌ای که او یک خاطره یا یک حادثه را در دو دوره مختلف به دو گونه روایت کرده که گاهی این دو روایت با همدیگر متناقض است. سیاست‌زدگی، موجب حذف و اضافه، کمرنگ و پررنگ شدن یا بالا و پایین کردن بسیاری از حوادث و خاطرات جنگ می‌شود.  

۳- پیروزی‌ها و شکست‌ها در تاریخ جنگ
در برخی آثار تاریخ شفاهی شاهدیم فرماندهان و راویان تا مقطع فتح خرمشهر را که دور پیروزی‌هاست بسیار مفصل و به اصطلاح پر و پیمان تعریف و روایت می‌کنند. حتی لحن روایت‌های این دوره متفاوت است. راویان در این دوره، خاطرات خود را با لحن محکم و پیروزمندانه تعریف می‌کنند اما از عملیات رمضان (تیر ۶۱) که دور شکست‌ها و ناکامی‌ها شروع می‌شود، محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند. بسیاری از حقایق را نمی‌گویند یا اگر می‌گویند ناقص، کلی و مبهم بیان می‌کنند. اختصار، کلی‌گویی، مبهم‌گویی، اختلافات و گاه حتی تناقض‌گویی از جمله ویژگی‌های روایت‌ها و خاطرات در این مقطع از جنگ است. هر کس روایت خودش را بیان می‌کند و این روایت‌ها با یکدیگر اختلافاتی دارد و حتی گاه متضاد هستند. تا‌کنون کمتر شاهد بودیم که کسی سه چهارماه آخر جنگ را تبیین و تحلیل کند. حتی فرماندهان اصلی جنگ نیز در خاطرات و تاریخ شفاهی‌های خود کمتر به اتفاقات تلخ این دوره می‌پردازند. فراموش نکنیم که تاریخ جنگ، حاصل جمع همه‌ پیروزی‌ها و شکست‌هاست. 

۴- یک افسوس...
گاهی با مطالعه برخی کتاب‌های تاریخ شفاهی یا آثار دفاع مقدس افسوس خوردم که کاش فرماندهان و مسئولان جنگ از جمله محسن رضایی، سیدیحیی صفوی،علی شمخانی و دیگران، بعد ازپذیرش قطعنامه ۵۹۸ و پایان رسمی جنگ که اسلحه خود را زمین گذاشتند، بلافاصله قلم به دست می‌گرفتند و خاطرات خود را می‌نوشتند. کاش آنها پیش از آن‌که پست‌های اجرایی و مسئولیت‌های سیاسی بعد از جنگ را بپذیرند خاطرات خود را صادقانه و صمیمانه می‌نوشتند و برای نسل‌های آینده باقی می‌گذاشتند. کاش این کار را قبل از این که هیچ پست و مسئولیتی بپذیرند، انجام می‌دادند. خدمتی که آنها با نوشتن خاطرات خود می‌کردند کمتر از پستی نبود که قبول کرده بودند. نوشتن خاطرات یا انتشار آثار تاریخ شفاهی آن هم۴۰سال بعد ازجنگ هرچند بجا وضروری است اما آفاتی هم دارد ازجمله این که بسیاری ازجزئیات فراموش شده است و مهم این که حوادث ونگاه‌های بعد ازجنگ، قطعا در نحوه تعریف خاطرات راوی مؤثراست. این موارد ازجمله آسیب‌های جدی تاریخ شفاهی است‌که ازاعتبار آن تاحدود زیادی می‌کاهد.  

۵- نگران مردم نباشید!
خوشبختانه بسیاری از شهدا نوشته‌ها و یادداشت‌هایی ازخود به جا گذاشته‌اند. بسیاری از فرماندهان نیز دفترچه یادداشت‌هایی همراه داشتند و فعالیت‌های خود را در جبهه می‌نوشتند.همچنین ازعملیات فتح‌المبین به بعدراویان جنگ در کنار فرماندهان و در قرارگاه‌ها حضور داشتند و همه چیز را ثبت و ضبط کردند. همه این یادداشت‌ها، دفترچه‌ها و نوشته‌ها حفظ شدند اما در بایگانی‌های مراکز نظامی و متولی جنگ خاک می‌خوردند.به گفته محسن رضایی او درطول هشت سال جنگ۴۰۰ نامه به امام نوشته است. حدود ۴۰ سال از پایان جنگ گذشته است،چرا این نوشته‌ها ویادداشت‌ها رامنتشرنمی‌کنند؟ این یادداشت‌ها و نوشته‌ها قطعا مستندترین و بی‌واسطه‌ترین اسناد و مدارک دفاع مقدس است چون آنها راکسانی نوشته‌اندکه دروسط میدان جنگ وسرصحنه حوادث حضور داشتند. انتشار یادداشت‌ها ودفترچه‌های شهدا و نوشته‌های راویان جنگ باید از اولویت‌های مراکز و نهادهای متولی دفاع مقدس باشد نه این آنها را در کمدها حبس کنند. شما منتشر کنید و نگران مردم نباشید، آنها می‌خوانند و خود قضاوت خواهند کرد.  

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از ظرفیت‌های استانی در ساخت موزه دفاع مقدس
  • آمریکا بر جنایت های اسرائیل در غزه سرپوش می گذارد 
  • نهاد حقوق بشری: ۱۴۰ گور دسته جمعی در نوار غزه شناسایی کردیم
  • لزوم ایجاد اقتصاد دریاپایه در مازندران
  • لزوم نگاه منصفانه به شکست‌ها و پیروزی‌ها در جنگ
  • مسلمانان روهینگیا همچنان با پاکسازی قومی مواجه هستند
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • مقامات آمریکایی: تحریم واحد نظامی نیتسح یهودا امروز ممکن است رخ دهد
  • آشکارشدن ابعاد جنایت‌بار دیگری از انفجار تروریستی کرمان
  • حمله نژاد پرستان انگلیسی به زنان محجبه