Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- انجمن علمی طب سنتی ایران با انتشار بیانیه‌ای، ضمن اعلام برائت از جریاناتی که با سوء استفاده از نام اسلام و ائمه معصومین (ع)، به حوزه طبابت و طب سنتی ایرانی نسبت داده شده، نظر علمی و کارشناسی آیات عظام و مراجع تقلید، مسئولین حوزه علمیه و پژوهشکده‌های علوم قرآن و حدیث را برای آگاهی‌بخشی به جوامع علمی و عمومی خواستار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، ظهور جریانات خاصی در محافل عمومی و مذهبی با عناوین مختلفی از جمله طب اسلامی، طب روایی و دیگر جریانات که در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است، نگرانی دست‌اندرکاران نظام سلامت و متخصصان طب سنتی ایرانی را از به خطر افتادن سلامت جامعه و باور‌ها و اعتقادات دینی مردم برانگیخته و طب سنتی ایرانی آکادمیک و قانون‌مند را نیز به زیر سوال برده است.

در این بیانیه افزوده شده است: متاسفانه مدعیان این جریانات بدون طی مدارج علمی طب سنتی یا طب رایج و بدون بهره از هرگونه دانش شناخت بدن و قواعد حاکم بر آن و خواص گیاهان دارویی و مداخلات دارویی آن‌ها با دارو‌های شیمیایی، صرفا با استنباط شخصی از روایات طبی که در مورد اکثر آن‌ها بررسی‌های لازم از نظر اعتبار و دلالت توسط علمای حدیث انجام نشده است، به ساخت دارو می‌پردازند و در این مسیر به نام دین، انواع بیماران قلبی، سرطانی و دیگر بیماران را از کلیه درمان‌های ثابت شده محروم می‌سازند و ادعا می‌کنند که بیماری‌های مذکور و انواع سرطان‌ها و بیماری‌های ژنتیکی را با دارو‌های اهل بیت سریعا درمان قطعی می‌کنند و البته در صورت عدم توفیق در درمان، ریشه را در ضعف ایمان و عدم اعتقاد بیمار به درمانی که از جانب معصومین آمده است، عنوان می‌کنند.

در ادامه این بیانیه آمده است: مدعیان این جریانات، علمای برجسته علوم حدیث را که با ارایه آمار منتج از پژوهش‌های مراکز معتبر علمی حوزه علمیه چنین ادعا‌هایی در مورد روایات طبی را اغراق‌آمیز دانسته‌اند، به کم‌سوادی متهم کرده‌اند، در حالی که جامعه علمی طب سنتی ایران به مدت ۳ سال با تحقیق و پژوهش و کسب نظرات مراجع عظام و بزرگان حوزه و دانشگاه و برگزاری همایش‌ها و کارگاه‌های متعدد با حضور استادان برجسته حوزه و بحث و تبادل نظر پیرامون چگونگی استفاده از آیات و روایات در نظام سلامت، بر نقایص عدیده این‌گونه بهره‌برداری ظاهری از روایات آگاه شده و معتقد است در دین مبین اسلام رهنمود‌های ارزشمندی در خصوص پیشگیری و سبک صحیح زندگی وجود دارد که می‌تواند مورد استفاده عموم قرار گیرد، ولی مخاطب روایات طبی که موضوعات درمان بیماری‌ها را در بر می‌گیرد، به فرمایش گردآورنده عالم و فرزانه احادیث طبی در مقدمه کتاب «دانشنامه احادیث پزشکی»، پژوهشگران علوم پزشکی هستند تا پس از پژوهش و تفحص، در حوزه سلامت مورد استفاده قرار گیرند.

در ادامه این بیانیه بر سیاست‌های کلی سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، مبنی بر استانداردسازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و تعامل آن با طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی و همچنین نظارت وزارت بهداشت به عنوان لازمه بازشناسی، توسعه و نهادینه‌سازی طب سنتی ایران و قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی که به تایید شورای نگهبان رسیده و انطباق آن با قانون اساسی و شرع مقدس مسجل گشته است، تاکید شده و تصریح شده است: بر این اساس، دخالت افراد فاقد صلاحیت و بدون مجوز در امر درمان که تخطی از قانون جمهوری اسلامی قلمداد می‌شود به نوعی خلاف شرع نیز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۴۶۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند

فرمانده انتظامی شهرستان رشت از دستگیری دو پزشک قلابی طب سنتی توسط ماموران کلانتری ۱۲ خبر داد و گفت: در بازرسی از محل فعالیت این افراد انواع دارو، عرقیجات غیربهداشتی و مهر، پروانه و گواهینامه‌های جعلی کشف شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گیلان محمود حافظی امروز_پنج شنبه سیزدهم اردیبهشت_ با بیان اینکه جلوگیری از فعالیت مؤسسات غیرمجاز ضامن سلامتی مردم است، اظهار کرد: پلیس در راستای تحقق برنامه‌های پیشگیرانه و مقابله با اقداماتی که سلامتی مردم را به خطر می‌اندازد از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

وی با بیان اینکه مأموران کلانتری ۱۲ با انجام تحقیقات از فعالیت غیرمجاز دو پزشک قلابی که بدون مجوز و تحت عنوان طب سنتی نسبت به پذیرش بیمار و تجویز دارو در یک منزل مسکونی اقدام می‌کردند، مطلع شده و موضوع را مورد پیگیری قرار دادند، افزود: پلیس به آدرس محل مورد نظر اعزام و این افراد را دستگیر کرد.

فرمانده انتظامی شهرستان رشت از کشف انواع دارو، عرقیات غیربهداشتی و غیرمجاز و مهر، پروانه و گواهینامه‌های جعلی در بازرسی از این منزل خبر داد و گفت: متهمان ۳۱ و ۴۱ ساله در تحقیقات پلیس به بزه انتسابی خود اعتراف و پس از تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی و محل فعالیت آن‌ها پلمب شد.

حافظی از مردم خواست، برای درمان به مراکز پزشکی معتبر مراجعه کرده و در صورت برخورد با افراد سودجو و متقلب، مراتب را از طریق سامانه ۱۱۰ به پلیس اطلاع دهند.

کد خبر 750068

دیگر خبرها

  • علت اصلی سیاه شدن لثه و درمان فوری تیرگی لثه با طب سنتی
  • برخورد قاطع با مداخله‌گر طب سنتی در نیشابور
  • چرا برخی زنان باردار مُهر می‌خورند؟
  • پزشکان قلابی طب سنتی در رشت دستگیر شدند
  • ضرورت استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی در علوم‌ پزشکی
  • کشف ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه مرغ زنده فاقد مجوز بهداشتی در سرایان
  • پذیرفته‌شدگان آزمون سردفتری صلاحیت علمی دارند/ چرا سازمان ثبت اسناد و املاک بهانه‌تراشی می‌کند؟
  • مجازات دریافت وجه اضافی از بیماران چیست؟
  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • دستکاری بارشها فاقد مستندات علمی است