Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:55:46 GMT

جهان از نبود سیاستمداران‌آزاده در رنج است

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۵۹۰۸

جهان از نبود سیاستمداران‌آزاده در رنج است

تهران- ایرنا- کسانی که خود تا دیروز به واسطه اندیشیدن و آزادی‌طلبی و مبارزه با استبداد در زندان بودند، همین که به قدرت می‌رسند، عهد بسته خود با جامعه را فراموش می‌کنند و خود مستبد و زندانبان می‌شوند.

روزنامه آرمان دریادداشتی به قلم سیده‌روشنک سیاسی عضو مجمع زنان اصلاح‌طلب،آورده است:با نگاهی اجمالی به خشونت‌های عمده‌ای که در جهان علیه بشریت صورت گرفته، مثل نسل کشی ارامنه توسط عثمانی‌ها، یهودی‌کشی آلمان‌ها، قتل عام ویتنامی‌ها توسط ارتش آمریکا، فاجعه هیروشیما و قتل عام مردم کامبوج توسط خمرهای سرخ و جنایات صرب‌ها علیه مسلمانان و این بار نیز نسل‌کشی مسلمانان توسط بوداییان میانمار و.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. ملاحظه می‌شود همه و همه ناشی از عدم وجود اخلاق در سیاست است.

اما هیچ کدام از جنایات بشری یاد شده به اندازه حوادث اخیر میانمار، دل را آزرده و اندوهگین نمی‌سازد. زیرا در ساختار قدرت میانمار و در راس آن یک زن به عنوان رئیس جمهور شاهد بروز چنین حوادث ضد بشری درکشورش است، زنی که به واسطه مبارزات سیاسی- اجتماعی خویش مورد احترام تمام آزادیخواهان و حق طلبان جهان بود.کسی که بهترین سال‌های عمرش را صرف مبارزه علیه استبداد کرد. زنی که به پاس سال‌ها مبارزه برای آزادی، نائل به دریافت جایزه صلح نوبل شد، آری این زن را یک مبارز می‌دانستیم، زنی که سال‌ها طعم تلخ حصر و حبس و تبعید، شلاق، شکنجه را چشیده بود، زنی که به پاس نگاه آزادیخواهانه و بشر دوستانه‌اش مستحق جایزه صلح نوبل بود، خانم آن سانگ سوچی، که پس از سال‌ها رنج و مشقت از زندان مستبدان آزاد می‌شود و به عنوان یک مبارز راه آزادی مورد احترام و اقبال عمومی جامعه قرار می‌گیرد و با رای مردم به سطوح عالی سیاسی هم می‌رسد ولی متاسفانه پس از آنکه به قدرت می‌رسد کمتر از دو سال، چون زندانی زندان نفس خویش است و به واسطه رسیدن به قدرت، خوی و خصلت استبدادی پیدا می‌کند و قلم و قدم آزادی را می‌شکند و در برابر نسل‌کشی در کشورش سکوت اختیار می‌کند، سکوتی معنادار، در خصوص جنایت علیه بشریت، سکوتی که باعث تحکیم و ترویج خشونت اجتماعی می‌شود، خشونتی که شاید برای حفظ مناسبات سلطه خویش لازم دارد تا در انتخابات آینده آرای بودائیان را پشتوانه حفظ قدرتش نماید، این سکوت به نوعی حمایت جانبدارانه و صریح و آشکار ایشان از بودائیان است، زیرا به گمان ایشان این نوع سکوت می‌تواند متضمن حفظ مناسبات اجتماعی برای کسب قدرت مجدد و تقویت کننده منصب سیاسی ایشان شود.

اما جهان باید بداند این سکوت باعث نمی‌شود که خانم آن سانگ سوچی را در برابر اثرات مخرب آن مصون بدانیم. آری خانم سوچی برنده جایزه صلح نوبل و رئیس جمهور کشورش شد اما متاسفانه نتوانست اعتبار جهانی خود را حفظ کند و تداوم بخشد، به طوری که به صورت نمادین در سراسر جهان اندیشمندان و بشر دوستان زیادی خواهان باز پس‌گیری جایزه صلح نوبل ایشان شدند، هر چند ممکن است بازپس‌گیری این جایزه از ایشان مقدور نباشد، اما آشکار است که جایزه ایشان دیگر اعتباری ندارد، زیرا ایشان اهلیت استیفای این حق را ندارد، چون شرایط دارا بودن چنین امتیازی را از دست داده. ولی آنچه به آن اشاره می‌شود این است که متاسفانه باید بپذیریم آنچه این روزها جهان سیاست را در رنج فرو برده، سیاست عاری از اخلاق انسانی است و آنچه مشاهده می‌کنیم خلأ آزادگی و انساندوستی است.

کسانی که خود تا دیروز به واسطه اندیشیدن و آزادی‌طلبی و مبارزه با استبداد در زندان بودند، همین که به قدرت می‌رسند، عهد بسته خود با جامعه را فراموش می‌کنند و خود مستبد و زندانبان می‌شوند. ولی وجود انسان‌های شریفی چون گاندی، ماندلا و واسلاو هاول نیز در بین رهبران سیاسی جهان به چشم می‌خورد، کسانی که درد زندان و حصر و حبس را چشیدند ولی حاضر نشدند وقتی به اوج قدرت رسیدند اخلاق را کنار بگذارند و با آرمان‌های دوران مبارزه و عهد بسته با مردم خود پشت کنند.

واسلاو هاول، نویسنده و مبارز کشور چک، که بعد از سال‌ها زندان و شکنجه پس از آزاد شدن همانند خانم سوچی توسط مردم به ریاست جمهوری انتخاب شد، بعد از رسیدن به قدرت هیچ قلمی را نشکست و هیچ اندیشه‌ای را سرکوب نکرد وحکم به دار و داغ و درفش برای هیچ مخالف و منتقدی صادر نکرد و بعد از اتمام دوران اول ریاست جمهوری‌اش با وجود اینکه شرایط انتخاب مجدد توسط مردمش را داشت ولی از قدرت کناره گرفت تا همچنان یک نویسنده منتقد در کنار مردمش باقی بماند. اکنون می‌بینیم که جز عده‌ای معدود از سیاستمداران، افتخار به خاطر سپرده شدن و نیکنامی تاریخ را نداشته و ای‌کاش جهان سیاست و سیاستمدارانی چون خانم آنگ سان سوچی از انسان‌های شریف و نیکنامی چون گاندی، ماندلا، و واسلاو هاول بیشتر الگو می‌گرفت.

*منبع:روزنامه آرمان،1396،6،20
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131**انتشاردهنده:شهربانو جمعه

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۵۹۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیپ و چهره واقعی «آنا ساوای» بازیگر نقش ماریکو ساما در سریال شوگون + تصاویر

 

 

tags # شبکه نمایش خانگی سایر اخبار آیا قدرت‌های فوق‌بشری واقعیت دارند؟ چطور انسان به این قدرت‌ می‌رسد؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • رسمی: حمید مطهری در تبریز معارفه شد!
  • تیپ و چهره واقعی «آنا ساوای» بازیگر نقش ماریکو ساما در سریال شوگون + تصاویر
  • گرامیداشت صدسالگی کافکا در کارلووی واری
  • خاطرات جانباز آزاده‌ای که چهره سال هنر انقلاب فارس شد
  • پروژه جعل تاریخ شیعه
  • قدرت‌نمایی حکیمانه
  • چگونه محمد سالم بهترین عکس جهان را ثبت کرد؟
  • اوضاع وحشتناک اسیران غزه به روایت آزاده فلسطینی
  • جوكوويچ بهترین ورزشکار جهان شد
  • اولین گام سقوط روشنفکری