طالقانی می خواست جامعه را به هویت خویش بازگرداند
تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۶۲۸۰
مراسم سی و هشتمین سالگرد رحلت آیت الله طالقانی با حضور سید مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی، محمدمهدی عبدخدایی، مورخ و سعید مهدویکنی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) در مسجد هدایت برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بیباک، شامگاه روز گذشته، ۱۹ شهریور ماهبه مناسبت سی و هشتمین سالگردآیتالله طالقانی، مراسمی در مسجد هدایت تهران با حضور سید مهدی طالقانی فرزند آیت الله طالقانی، محمدمهدی عبدخدایی، مورخ و محمدسعید مهدویکنی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع)برگزار شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این مراسم مهدی طالقانی ضمن خیرمقدم به کسانی که هر ساله این مراسم را برگزار میکنند و عرض تشکر از مرکز تاریخ معاصر ایران و بنیان مسجد هدایت اظهار کرد:ایشان گفتهاند که هم من و هم امام(ره) حاضر هستیم در پشت تانکها بنشینیم و با دشمن مبارزه کنیم.
مهدی طالقانی با بیان اینکه خیلی از ددغدغه های ایشان برای انقلابهنوز حاصل نشده است، گفت: ایشانبرای تصویب شوراها بسیار پافشاری کردند. البته در مسائلی به جاهایی رسیدهایم ولی اگر ایشان زنده بودند و این اختلافهای سیاسی و حقوقهای نجومی را میدیدند، برایشان قابل تحمل نبود.
آرزوی طالقانی این بود که همه با هم برادرانه زندگی کنند
وی ادامه داد: آرزوی ایشان برای ملت ایران این بود که همه با هم برادرانه زندگی کنند و کسی دستش در جیب فرد دیگری نباشد؛ فقیر، کارتنخواب و فاحشه در این مملکت نباشد. امیدواریم که در این مملکت واقعاً این مسائل وجود نداشته باشد.
فرزند آیتالله طالقانی با اشاره به یکی از مصاحبههایشدربارهفوت آیت اللهطالقانی، گفت: از من پرسیدند آیا ما به فوت مرحوم پدرم مشکوک هستیم ودر جواب گفتم بله ما مشکوک هستیم و حالا دیگر ما را رها نمیکنند. ما یک چیزی گفتیم، آنها دستبردار نیستند. از حضور شما عزیزان سپاسگزاری میکنم و فقط قصد داشتم مقداری از درد و دل خود را گفته باشم.
طالقانی می خواست جامعه را به هویت خویش بازگرداند
در ادامه برنامه محمدمهدی عبدخدایی گفت: قرن بیستم،قرن بیخدایی است؛قرنی است که بسیاری از فلاسفه به انکار خدا پرداختند؛ نمونه آن کارل مارکس و پیدایش کمونیسم در قرن بیستم بود؛ اینها خدا و دین را قبول نداشتند. در آن زمان در ایران روزنامههایی چاپ میشد که خدا را مسخره میکرد. این افکار پدیده دوران بیست ساله رضاخانی بود. رضاخان تلاش میکرد هویت شیعی را از ما بگیرد. وقتی که هویت را از ما گرفتند، قطعاً غارتمان میکنند؛ ملتی که دین ندارد، زود غارت میشود.
وی با اشاره به شعار «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند» گفت: چرا میگویند ما اهل کوفه نیستیم؟ چون ما را داشتند اهل کوفه بار میآوردند. اینکه میبینید آمریکاییها همه جا ظلم میکنند به خاطربیهویتی است. بعد از کشف آمریکا توسط کریستف کلمب، جواهرات زیادی از آمریکا به اسپانیا رفت. در آن سال زراعت در اسپانیا کم شد؛ پول و طلا بود ولی گندم نبود. اقتصادی که در آن سرمایه وپول هست، اما گندم نیست. چنین جریانی در مدینه اتفاق افتاد. در آن دورهوقتی که ایران و مصر فتح شد، از تمام این کشورها به مدینه طلا وارد شد. در سال پنجم خلافت خلیفه دومدر مدینه قحطی شد. این قحطی به خاطر نیامدن نذورات آسمانی نبود. عُمر خواست دو کار انجام دهد؛ یکی اینکه شهری بسازد که این شهر پادگان نظامی باشد و بتواند این شهر، سوریه، مصر و ایران را کنترل کند. در آن زمان عراق انبار غله خاورمیانه بود. به سعد ابن ابی وقاص دستور داد کوفه را بنا کند. از قبایل مختلف در آنجا آدم آوردند. آن افراد در قبایل خودشان هویت داشتند، ولی بعد از آمدن به شهر جدید، دیگر هویت نداشتند؛ کوفه شد شهر بیهویت.
دبیرکل جمعیت فدائیان اسلام ادامه داد: با یک فتوای میرزای شیرازی در آن دوران که ایران هفت و نیم میلیون نفر جمعیت داشت، قلم پایِ انگلستان را شکستند. هندوستان ۴۰۰ میلیونی را غارت کردند، ایران هفت و نیم میلیون نفری را نتوانستند؛ آنها از طریق رضاخان وارد شدند، نفت ما را به انگلستان دادند، راهآهنی که ساختند، باعث قحطی ایران شد. نوشتههای علی دشتی تلاش داشت جامعه را بیهویت کند، خواستند ما را از نظر هنری بیهویت کنند. اولین کار استعمار این است که ما را بیهویت کند. جامعهای که بیهویت شد، غارت میشود. محمد عبده وقتی به آفریقا میرود به عُلمای آفریقایی میگوید آفریقایی باشید. طالقانی از کسانی بود که میخواست جامعه را به هویت شیعی خودش برگرداند؛ هویتی که بعد از دوران مشروطه، توسط طالقانیها با نوشتههایشان ایجاد شد.
عبدخدایی افزود: تا مدتها تفسیر قرآن منسوخ شده بود. اولین کسی که شروع به تفسیر قرآن کرد، طالقانی بود.آنها تلاش کردند آن هویتی که استعمار تلاش کرده بود از ما بگیرد را به ما برگردانند. احمد کسروی را به وجود آوردند. او میخواست هویت باستانگرایی را ایجاد کند. رضاخان گفته بود هر زرتشتی خواست من را ببیند، بدون گرفتن وقت میتواند بیاید. زمینهای تهرانپارس را برای زرتشتیان تقسیم کردند.
وی در پایان گفت: در چهارراه گلوبندک اولین سینما را میسازند، قبل از شروع فیلم یک نفر را میآورند که قومیتهای مختلف را مسخره کند. مهمترین کاری که امام(ره) و آیتالله طالقانی کردند، بازگشت به هویت تشیع بود. آن زمانی که هویت دارید، آمریکانمیتواند کاری کند. آنها بیهویتتر از انگلیسیها هستند، رهبرانی که این هویت را برگردادند، امام (ره) و طالقانی بودند، آنها ما را به تشیع برگردانند. در زمان شاه، لات جاهل ما هم هویت داشت اما جاهل آمریکایی بیهویت است؛ لذا ما مرحوم آیتالله طالقانی را پاس میداریم و فوت ایشان را بعد از ۳۸ سال گرامی میداریم چون به ما هویت داد.
دانشجویان و روشنفکران پای منبر تفسیر قرآن طالقانی
در ادامه این مراسم سعید مهدوی کنی، رئیس دانشگاه امام صادق(ع) گفت: مجالس مرحوم طالقانی باآیاتی از قرآن کهاشاره به شکسته شدن بنیاد طاغوت داشت آغاز می شد و ایشاناین آیات را همیشه در آغاز و پایان صحبت هایشان می خواندند.
وی افزود: آیت الله طالقانی موضوع پرداختن به قرآن و تفسیر قرآن را به یک شیوه جدیدپایه گذاشتند و جمع زیادی از جوانان و روشنفکران را به پای تفسیر همین آیات در این مسجد آورد.
مهدوی کنی ادامه داد: دعوت پیامبران به توحید و بعثت و نفی طاغوت، کلماتی بود که ایشان در همین مسجد ادا می کردند و مردم را با این مفاهیم آشنا می کردند. قرآن از کسانی که چنین دعوتی کردند، همواره یاد می کند و ما هم بنا به عمل به این سنت قرآنی در این جا جمع شده ایم تا از ایشان یاد کنیم.
وی خاطرنشان کرد: در قرآن اگر قصه و ذکری هست، قصه و ذکر کسانی است که در اقامه حق و نفی طاغوت قدم برداشته اند. این که ما در چنین محلی جمع می شویم و یاد آن بزرگوار را گرامی می داریم برای روشن کردن بیان توحید است.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: چیزی که باعث شد من اینجا بیایم، شباهت های بسیار زیادی است که از مرحوم پدر و ایشان سراغ دارم. زمانی که از مرحوم طالقانی حرف می زنم گویی از پدر خود حرف می زنم.
مهدوی کنی افزود: این شخصیت بزرگوار مانند بسیاری از علمای زمان خودش، فضای حوزه و موقعیت خوب خودش را در قم رها کرد و به تهران آمد. مطالبی که ایشان، در مورد زندگی شان نوشته اند بسیار جالب و قابل توجه است. ایشان بهچنین جایی آمدند و امام جماعت شدند. بعد از آن یکی یکی جوانان آمدند پای منبر ایشان وپای صحبت های ایشان بخش عمده ای از جمعیت، جوانان دانشجو بودند که زمانی کلاً با مسجد قهر کرده بودند اما ایشان محفلی را پدیدآورد که جمع زیادی از دانشجویان آمدند و در کنار این دانشجوها، عده ای از طلاب قم هم می آمدند و در مجلس ایشان می نشستند.
وی اظهار داشت: بسیاری از علمانشستن کنار دانشجوی کرواتی را کسر شأن می دانستند و خیلی از دانشجویان، علما را سنبل عقب ماندگی می دانستند و حاضر نبودند کنار هم بنشینند اما با تلاش شهید بهشتی و مرحوم طالقانی فرصتی پیش آمد که این اتحاد به وجود بیاید.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) افزود: یکی از ویژگی های مرحوم طالقانی، ویژگی وحدت بخشی ایشان بود. امام، ایشان را وجودی آرام بخش توصیف کردند. در حال حاضر مشابه این شخصیت مقام معظم رهبری و حاج آقا تهرانی است. اینها کسانی هستند که می توانند یک نوع آرامش در عین اینکه مثل شیر می خروشند را ایجاد کنند. دوستان در کنار اینها آرامش می گیرند.
مهدوی کنی گفت: این شخصیت بزرگوار یکپارچه آتش بود و انقلابی بود، دائماً علیه شاه می خروشید و حرفش را می زد اما مردم در اطرافش در آرامش بودند. این افراد در جامعه ایجاد وحدت می کنند. بعضی ها می خواستند ایشان را به خودشان وصل کنند، ایشان همه کسانی را که به وی امید داشتند را فرامی خواند، با همه این حرفها می گفت بگذارید بیایند. وقتی که از بعضی از آنها ناامید شد، موضع خود را اعلام کرد و خواست به آنها کمک نشود. ایشان هر جا شائبه ای بود آن را رفع می کرد. می خواستند ایشان را مقابل امام(ره) قرار دهند اما بعد از چند روز که همه دنبال ایشان بودند متوجه شدند که پیش امام بوده اند. می گفتند هر وقت ناامیدی به سراغ من می آید امام(ره) مرا شارژ می کند.
وی بیان کرد: در زمانی که مرحوم طالقانی زندان بود، صلابتی که در ایشان بود باعث می شد که گردن کشان هم در مقابل ایشان سرفرود آورند. چیزی که ایشان را متأثر می کرد آن بود که جوانانی را می دید که دچار انحراف فکری شده بودند. تلاش می کرد با آنها قبل از اعدام صحبت کند و نگذارد با این افکار از دنیا بروند. بعضی هم علیه ایشان در زندان تبلیغات می کردند اما ایشان دلسوزی می کرد. تحمل مشکلات دیگران برایش سخت بود. بعضی ها به این میزان از صبوری او ایراد می گرفتند.
رئیس دانشگاه امام صادق(ع) ابراز کرد: ایشان در ابراز عقاید دینی شان دست از باور و عقاید توحیدی و قرآن و اصول دین دست بر نمی داشت. اعتقادشان در رفتار این بود که باید با ملایمت رفتار کرد. مارکسیست ها به زندان آمدند و با گروه های مبارز مسلمان اتحادی به وجود آورند و این اتحاد باعث شد که عده ای از مبارزان مسلمان به سوی عقاید آنان گرایش پیدا کنند. امام(ره) فرمودند مارکسیست ها نجس هستند. این مسئله باعث شد که اینها یک تبلیغات وسیعی را ایجاد کنند. می گفتند شاه را نجس نمی دانند، مارکسیست ها را نجس می دانند.
وی ادامه داد: آقای طالقانی اصرارشان این بود که این مسئله را بزرگ نکنیم که باعث شود گروه های مسلمان از لج ما به سمت آنها بروند. شهید مطهری تحریم قطعی کرده بودند اما مرحوم آیت الله طالقانی اعتقاد داشتند تا وقتی که امیدی به بازگشت هست، یک کاری نکنیم که آنها به سمت ما نیایند.
مهدوی کنی در خاتمه خاطرنشان کرد: مرحوم طالقانی مورد قبول مارکسیست ها بود نه به لحاظ عقاید دینی اش بلکه به لحاظ سابقه مبارزاتی ایشان. جایگاه و شأن شان این بود که درها و پل ها را برای کسانی که می خواستند برگردند باز می گذاشت. ایشان فرصت های زیادی را برای وحدت در فضای اجتماعی ایجاد کرد.
وی در پایان سخنان خود گفت: ما روحانیون هم باید در حال حاضر یک چنین شیوه ای داشته باشیم. ما هرگز از راهی را که امام و مقام معظم رهبری برای ما ترسیم کرده اند، خارج نخواهیم شد. امروز بازخوانی افراد بزرگی که فرصت هایی برای ایجاد وحدت فراهم می کردند، ضرورت دارد و باید یادشان گرامی داشته شود و در فضای علمی به تناسب گروه ها به نوعی از آنها استفاده شود که ایجاد یک حرکت در زیر یک پرچم فراهم شود.
--------------------------------------------------------------------------
تذکر: کاربر محترم! انتشار مطالب دیگر رسانهها از سوی پایگاه خبری تحلیلی بیباک لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانهای بازنشر میشود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانهای منتشر نشده است از طریق بخش "تماس با ما" یا پل ارتباطی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفههای لازم، منتشر گردد.
------------- با کلیک بر روی لینکهای ذیل تمامی روزنامههای کشور را رایگان مطالعه کنید -------------
روزنامههای عمومی | روزنامههای اقتصادی | روزنامههای ورزشی | سایر روزنامهها| هفتهنامه و ماهنامه | نشریات استانی
منبع: بی باک نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۶۲۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معلمان محور و مدار توسعه و تحول در کشور هستند و باید از ظرفیت نظام تعلیم و تربیت بیش از این استفاده شود. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیتالله سیدحسن عاملی عصر یکشنبه در دیدار با اعضای ستاد بزرگداشت مقام معلم و جمعی از کارگران و نیروهای عقیدتی، سیاسی سپاه در اردبیل، اظهار داشت: عزت، استقلال و عظمت یک کشور مرهون تحولات علمی است؛ چرا که علم سلطان است و مبدأ تغییر و تحول در جامعه به شمار میرود.
وی ضرورت بها دادن به نظام تعلیم و تربیت را با توجه به نقش تأثیرگذار آن در تربیت نخبگان و نیروهای کارآمد جامعه یادآور شد و تصریح کرد: با توجه به اینکه محور و اساس تحول و توسعه نیروی انسانی است، باید به نظام آموزش و پرورش بها داده شود تا بهترین و خلاقترین نیروها در این مجموعه پرورش یافته و تحویل جامعه دهند.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت: معلم خیر و نیک، معلم سرشار از برکت برای جامعه و حرکت پیشرونده آن است و باید همه قدر این نیروهای ارزشی را بدانیم و در کنار آنها به تربیت و تعالی نسل آینده کمک کنیم.
عاملی جامعه، خانواده و مدرسه را سه ضلع اصلی اصول و مبانی تربیتی و تحقق نظام تعلیم و تربیت شایسته و برازنده نظام جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: باید در مسیر توسعه و پیشرفت قدر این ذخایر ارزشمند را بدانیم و در حل مشکلات معیشتی و اقتصادی معلمان تلاشی جدیتر انجام شود.
وی به نقش و جایگاه کارگران در تحقق شعار سال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» اشاره کرد و ادامه داد: کارگران عنصر اصلی در تحقق این شعار هستند و باید به تقدس کار و درآمد حاصل از کار شایسته و کسب روزی حلال بهای بیشتری داده شود.
امام جمعه اردبیل در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کارگران در حقیقت چرخهای توسعه کشور را با تلاش شبانهروزی خود میچرخانند و باید این نیروها مورد ارزش و تکریم بیشتری قرار گیرند.
عاملی، همچنین هفته عقیدتی، سیاسی سپاه را به تلاشگران گمنام این عرصه تبریک گفت و اضافه کرد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این نهاد ارزشی شکل گرفت تا بهترین نیروها در مسیر تربیت ارزشی و آسمانی قرار گرفته و بتوان تحولات خوبی را در مجموعه سپاه پاسداران و عظمت تحولی آن ایجاد کرد.
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل بیان کرد: عقیدتی، سیاسی سپاه در حقیقت کانون اصلی و مرکزیت حرکت تحولی این مجموعه به شمار میرود و باید مخلصترین نیروها در این نهاد بهکارگیری شود.
انتهای پیام/131/