Web Analytics Made Easy - Statcounter

گنبدکاووس - ایرنا - برخی هنرمندان شرکت کننده در یازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس نسبت به چیدمان غرفه ها و جانمایی نمایشگاه های این رخداد بزرگ فرهنگی ابراز گله مندی کردند.

این عده از هنرمندان که بیشتر آنان از حوزه صنایع دستی هستند در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اهداف و رویکردهای برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام، خواستار اصلاح چیدمان غرفه ها و بهبود مدیریت جشنواره برای سال های آینده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یکی از غرفه داران صنایع دستی از استان خراسان جنوبی دراین خصوص گفت: نحوه چیدمان غرفه های نمایشگاه صنایع دستی در گنبدکاووس خوب نبود و این امر سبب شده تا فعلا استقبال مردم از این بخش جشنواره کمرنگ تر باشد.
وی که خود را زراعتی معرفی کرد، افزود: برخلاف گرگان، در گنبدکاووس نمایشگاه صنایع دستی در گوشه ای از مجموعه المپیک قرار گرفته که مردم کمتر به آن مراجعه می کنند و این امر بر فروش غرفه داران تاثیر منفی گذاشته است.
زراعتی به زمان برپایی نمایشگاه نیز اشاره کرد و گفت: بهتر بود این نمایشگاه در روزهای جمعه و شنبه گذشته که تعطیلات عید سعید غدیر بود، برپا می شد تا مردم بیشتری از آن استقبال می کردند.
این غرفه دار صنایع دستی همچنین پیشنهاد کرد، برای تشویق بیشتر مردم به خرید صنایع دستی بهتر بود در پایان جشنواره یک قرعه کشی بین خریداران این بخش برگزار می شد.
یکی دیگر از غرفه داران صنایع دستی که از اصفهان در این جشنواره شرکت کرده است، نیز با ابراز گله مندی از چیدمان نادرست بخش های مختلف این رخداد بزرگ فرهنگی بویژه بخش نمایشگاه صنایع دستی آن، گفت: با وجود استقبال خوب مردم از جشنواره اما حضور آنان در نمایشگاه صنایع دستی کمرنگ است.
احمدرضا براتیان افزود: درب ورودی و خروجی جشنواره یکی است و با توجه به قرار گرفتن نمایشگاه صنایع دستی در گوشه ای از مجموعه المپیک، درصورتی که خروجی از مقابل این نمایشگاه برقرار می شد، بدون تردید استقبال بازدیدکنندگان از این بخش جشنواره نیز بهتر می شد.
وی اظهار داشت: بسیاری از همکاران شرکت کننده در نمایشگاه صنایع دستی نسبت به چیدمان نادرست این نمایشگاه و تاثیر آن بر حضور کمرنگ مردم و در نهایت فروش کمتر گله مند هستند.
خانم امینی یکی دیگر از غرفه داران صنایع دستی یازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام که از گرگان در این جشنواره شرکت کرده نیز با اظهاراتی مشابه دیگر غرفه داران در خصوص چیدمان نادرست و تاثیر منفی آن بر فروش، گفت: مکان نمایشگاه صنایع دستی در گرگان در کنار غرفه های موسیقی اقوام بود که شرکت کنندگان پس از تماشای موسیقی به این نمایشگاه می آمدند و خرید می کردند.
وی افزود: با وجود اینکه استقبال مردم از این جشنواره فرهنگی بسیار خوب است اما تا الان حضور مردم در نمایشگاه صنایع دستی و خرید آنان رضایت بخش نبوده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان نیز با قبول برخی ایرادها و اشکالات در برپایی یازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در گنبدکاووس به خبرنگار ایرنا گفت: این اشکالات که بیشتر جزیی می باشد با توجه به تجربه نخست این شهر امری طبیعی است که تلاش می شود در سال های آینده برطرف شود.
ابراهیم کریمی افزود: در یازدهمین جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام دربخش صنایع دستی از 27 استان با 70 غرفه، در بخش سوغات از 25 استان با 40 غرفه و دربخش موسیقی و نیز آیین های سنتی و محلی از 15 استان حضور دارند.
وی با اشاره به استقبال بسیار خوب مردم شرق گلستان از این رخداد بزرگ فرهنگی، اظهار داشت: باتوجه به برگزاری جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام در مرکز گلستان و سختی ها و مشکلاتی که مردم شرق استان برای حضور در این جشنواره داشتند، تصمیم گرفته شد تا بخشی از این رخداد بزرگ فرهنگی در گنبدکاووس برگزار شود.
کریمی ابراز امیدواری کرد، جشنواره بین المللی فرهنگ اقوام درسال های آینده نیز در شهر گنبدکاووس البته با رفع نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت آن، برگزار شود تا مردم شرق گلستان نیز بتوانند از این رخداد فرهنگی بهره ببرند.
نیمی از جمعیت یک میلیون و 900 هزار نفری گلستان درهفت شهرستان واقع درشرق این استان سکونت دارند که گنبدکاووس به تنهایی 350 هزار نفر آن را درخود جای داده است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لکزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۶۶۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است

ایسنا/لرستان مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهم‌ترین هدف از برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن گسست و شکاف‌های بین نسلی است.

محمدکریم خورشیدوند در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به برگزاری چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین، اظهار کرد: جشنواره ملی اقوام ایران زمین رویدادی فراملی است و ماهیت فرهنگی دارد و هدف آن نیز حفظ میراث فرهنگی اقوام ایرانی و نمایش وحدت و انسجام ملی است.

وی ادامه داد: این جشنواره در سال ۱۳۸۴ برای اولین بار در استان گلستان به همت بنیاد ایران‌شناسی برگزار شد و در فهرست رویدادهای سازمان گردشگری جهانی نیز به ثبت رسیده است.

خورشیدوند بیان کرد: لیست برخی برنامه‌های اجراشده در آن زمان نمایشگاه صنایع دستی، هنرهای سنتی و سوغات، اجرای موسیقی سنتی و آیینی و بخش‌های روستایی بود که سیاه‌چادرهای مختلف از اقوام مختلف برپا شد، چون به رسم و رسوم و تاریخ و تمدن اقوام مختلف ایران زمین اشاره داشت.

او تأکید کرد: برگزاری این رویداد فرهنگی باعث می‌شود مطالعه ما نسبت به اقوام ایران زمین و تاریخ سرزمین‌مان بیشتر شود.

وی افزود: اگر بخواهیم تعریف اقوام ایران زمین را بگوییم به مردمی می‌گویند که در زمان باستان در حیطه قلمرو شاهنشاهی در زمان‌های مختلف زندگی می‌کردند و دارای حکومت و تمدن بودند، چه در دوره هخامنشی، اشکانیان و ساسانیان که تاکنون تغییرات و رویکردهای مختلفی داشتند؛ اما آنچه از تاریخ مطالعه می‌کنیم وجه اشتراک بین این اقوام مختلف است که در دولت‌های حکومت‌های مختلف زندگی می‌کردند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان بیان کرد: اقوام ایران زمین در عصر هخامنشیان به ایران و انیران تقسیم شدند که لقب‌های دوران هخامنشی و ساسانی بودند، امیران به غیر آریایی‌ها می‌گفتند و ایران نیز به کسانی که اصالتاً آریایی بودند، فهرستی از اقوام مختلف در این قلمرو هخامنشی در سنگ‌نوشته‌های تخت جمشید و دیگر جاها آمده است.

وی گفت: زبان محاوره‌ای اقوام ایران زمین در ایران باستان، پهلوی یا همان پارسی میانه بوده که این قلمرو باعث نزدیکی بیشتر زبانی در اقوام شده است، شاید امروزه بیش‌ از ۳۲۰ میلیون نفر وجه اشتراک زبانی با ما دارند و جزء اقوام ایرانی محسوب می‌شوند و اقوامی در طول تاریخ کشورهای مختلفی بودند که از ایران جدا شدند.

خورشیدوند با اشاره به اینکه در تعریف خانواده داریم که خانواده‌ها اجزای سازنده یک جامعه هستند، ادامه داد: یعنی کودک در خانواده و کانون آن هم جامعه‌پذیر و هم تربیت می‌شود، این جامعه‌پذیری و تربیت انسان درون کانون خانواده متأثر از قومیت است و همین تنوع قومیت‌ها باعث شده خرده‌فرهنگ‌ها به‌عنوان رنگین‌کمان فرهنگی در ایران شکل بگیرد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری لرستان گفت: مهم‌ترین هدف برگزاری این رویداد فرهنگی هنری پر کردن گسست و شکاف‌های بین نسلی است و پیدا کردن هویت واقعی ملی که امروزه تحت عنوان فرهنگ غنی ایرانی اسلامی می‌شود از آن یاد کرد. همچنین معرفی ظرفیت‌های موجود و جاذبه‌های گردشگری به‌ویژه در لرستان از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است.

وی بیان کرد: جهاد دانشگاهی لرستان چهارمین جشنواره اقوام ایران زمین را در سه بخش علمی، فرهنگی و هنری به همت همه دستگاه‌های فرهنگی برگزار خواهد کرد که از همین جا از همه دستگاه‌های فرهنگی از جمله میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، دانشگاه لرستان، بنیاد ایران شناسی، دانشگاه‎های استان، علوم پزشکی، فنی و حرفه‌ای، مرکز لرستان‌شناسی دانشگاه لرستان، شهرداری، شورای اسلامی شهر خرم‌آباد و همه دستگاه‌های فرهنگی انتظار داریم کمک کنند تا بتوانیم به واسطه وجود این جشنواره لرستان را بیشتر از پیش معرفی کنیم.

او گفت: لرستان ظرفیت‌های خوبی دارد و مهمتر از همه اینکه ما سرزمین فراوانی بوده‌ایم و هستیم و این فراوانی بیشتر غنای فرهنگی ماست ولی آن‌طور که باید تبلیغ نکردیم و می‌توانیم از ظرفیت این جشنواره استفاده کنیم تا رابطه بین اقتصاد و فرهنگ نیز در این‌گونه جشنواره‌ها تبلور پیدا کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نمایشگاه کتاب؛ بهترین فرصت برای ارتباط‌ فرهنگ‌های بومی
  • مهاباد به موزه جدید و نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی نیاز دارد
  • تقویت ارتباط هنرمندان صنایع‌دستی با پلتفرم‌های معروف چین
  • ظرفیت های گردشگری گرمی در قالب جشنواره معرفی می شود
  • ۱۹ اردیبهشت نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران افتتاح می‌شود
  • مهم‌ترین هدف جشنواره اقوام ایران زمین پر کردن شکاف بین نسلی است
  •  توسعه گردشگری با مشارکت مردم میسر می‌شود
  • برپایی نمایشگاه کارآفرینی و صنایع‌دستی در دانشگاه آزاد کهنوج
  • ثبت سفارش فروش ۳۸۰ میلیارد صنایع دستی سیستان و بلوچستان
  • شمارش معکوس آغاز نمایشگاه کتاب تهران و درگذشت پل آستر