Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-07@13:48:58 GMT

نمی‌توان گفت که وضعیت تالاب هورالعظیم بحرانی است

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۶۹۸۳۲۷

نمی‌توان گفت که وضعیت تالاب هورالعظیم بحرانی است

معاون امور تالابهای سازمان محیط زیست با بیان اینکه تالاب هورالعظیم گفت: نمی‌توان گفت که وضعیت تالاب هورالعظیم مناسب یا اینکه بحرانی است؛ تالاب ۶۰ هزار هکتاری هورالعظیم در این شرایط کم‌ آبی وضعیت متوسطی دارد

مسعود باقرزاده کریمی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره آخرین وضعیت تالاب هورالعظیم و خبرهای منتشر شده مبنی بر بحرانی بودن شرایط این تالاب اظهار کرد: معمولاً حوضچه‌های یک و دو به خاطر آبگیری از کرخه دارای شرایط بهتری هستند و آب شیرین دریافت می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد:‌ هر چه به سمت جنوب تالاب هورالعظیم می‌آییم، آب شورتر می‌شود چرا که تبخیر بالا می‌رود و جریانات آب نیز کاهش می‌یابد ضمناً نسبت تبخیر به بارش نیز در این بخش از تالاب بیشتر است.

معاون امور تالابهای سازمان محیط زیست تصریح کرد: شرایط بیان شده در جنوب تالاب هورالعظیم اعم از تبخیر و کاهش آب ورودی باعث می‌شود تا شوری بیشتری در زمین باقی بماند.

به گفته باقرزاده کریمی، آبهایی هم که به قسمت جنوبی تالاب هورالعظیم وارد می‌شود، فقط سعی بر مرطوب نگه‌داشتن خاک برای جلوگیری از پدیده ریزگردها را دارد.

وی ادامه داد: هدف ما در جنوب تالاب هورالعظیم بیشتر حفظ رطوبت خاک است تا اینکه بخواهیم جریان آب پرفشار برقرار کنیم.

معاون امور تالابهای سازمان محیط زیست افزود: نمی‌خواهیم دریاچه‌ای در جنوب ایجاد کنیم بلکه باید خاک مرطوب شود تا مشکل ریزگردهای منطقه حل و فصل شود.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: متاسفانه در فصل تابستان این مرطوب بودن خاک تالاب، کمتر می‌شود که باید این مهم مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: حوضچه‌های چهار و پنج تالاب هورالعظیم هم که در زمستان آب‌دار بوده در حال حاضر خشک‌تر شده است.

معاون امور تالابهای سازمان محیط زیست با بیان اینکه پهنه آبی بخش جنوبی از دست رفته است، توضیح داد: به تازگی تصاویر منطقه مورد بررسی قرار گرفت که متوجه رطوبت خاک حدود دو سوم بخشهای جنوبی شدیم که این برای ریزگردها و گرد و غبارها حائز اهمیت است.

باقرزاده کریمی تصریح کرد: نمی‌توان گفت که وضعیت تالاب هورالعظیم مناسب یا اینکه بحرانی است چرا که باید به صورت فنی نسبت به آن نظر داد و باتوجه به شرایط حوضچه‌ها و ورودیهای آب باید صحبتهای کارشناسی انجام داد.

وی اظهار کرد: تالاب 60 هزار هکتاری هورالعظیم در این شرایط کم‌ آبی وضعیت متوسطی دارد و دچار شرایط بدی نیست.

گفتنی است، تالاب هورالعظیم یکی از برزگترین تالاب‌های کشور به شمار می‌رود که طی سالهای اخیر به علت مدیریت غلط مسئولان ذیربط، حفاری‌های شرکت نفت، خشکسالی و مشکلات زیست محیطی دچار مشکلات متعدد محیط زیستی شده و موجی از نگرانی‌ها را در مردم منطقه و دوستداران محیط زیست به‌وجود آورده است.

مردم و دوستداران محیط زیست انتظار دارند که مسئولان ذیربط در حوزه محیط زیست و استانی توجه بیشتری به تالاب هورالعظیم داشته باشند و احیای بخشهای آسیب دیده آن را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

R1365/Psaadati/S2,23/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۸۳۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«رفح» زیر آتش؛ وضعیت بحرانی آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی+ عکس

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه قدس الاخباریه با اشاره به مساحت ۶۴ کیلومتر مربعی شهر رفح در جنوب نوار غزه (هم مرز با مصر) گزارش داد که جمعیت این منطقه پیش از آغاز جنگ تنها ۲۸۰ هزار نفر بوده اما پس از هفتم اکتبر به یک میلیون ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

رفح در ماه های اخیر به عنوان آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی شناخته می شد که امروز همزمان با آغاز تجاوزات سنگین ارتش رژیم صهیونیستی موج آوارگی مجدد فلسطینیان از آن آغاز شده است.

ارتش رژیم صهیونیستی در شرایطی نفوذ زمینی خود به رفح را از جبهه شرقی همزمان با بمباران هوایی و شدید کل مناطق آن را آغاز کرده که اکثر ساکنان رفح که آوارگان جنگی هستند در اردوگاه‌ها بدون داشتن امکانات اولیه روزگار خود را می گذرانند.

ارتش رژیم صهیونیستی از بامداد امروز به طور پیوسته در حال بمباران مناطق شرقی شهر رفح در جنوب نوار غزه است. در این حملات جنون‌آمیز تا این لحظه ده‌ها نفر شهید و مجروح شدند.در میان شهدا تعدادی زن و کودک هم دیده می‌شود. هنوز آمار دقیق شهدا اعلام نشده است.

کد خبر 6099505 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • وضعیت بحرانی آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی در رفح زیر آتش+ عکس
  • «رفح» زیر آتش؛ وضعیت بحرانی آخرین پناهگاه آوارگان فلسطینی+ عکس
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تالاب گرده‌قیت نقده بعد از ۲۵ سال احیا شد
  • تالاب گرده‌قیت نقده احیا شد
  • کاهش ۳۰ درصدی شمار پرندگان مهاجر
  • حضور ۷ گونه پرنده مهاجر در تالاب بین‌المللی هامون
  • آغاز طرح مقابله با تخلفات صید غیرمجاز برای حمایت از تالاب و صیادان شادگان 
  • انحراف آب هیرمند توسط طالبان به شوره زارهای افغانستان | افغانستانی‌ها آب شیرین را تلخاب می کنند! | واکنش معاون رئیس‌جمهور به این اقدام عجیب طالبان
  • انحراف آب هیرمند به شوره زارهای افغانستان حقیقت دارد | سلاجقه: برای مسدود کردن انحراف آب با طالبان گفت‌وگو می‌ کنیم | طالبان آب شیرین را تلخاب می کند!