Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - دکتر طلعت قانع گفت: علی رغم برخی انتقادها که به دلیل عدم اشراف به کارکرد مرکز ملی پاسخگویی و اطلاع رسانی علمی داروها و سموم وجود دارد، عملکرد این مرکز به عنوان برنامه‌ای اساسی آن هم در داز مدت نه تنها به بیراهه نرفته است، بلکه بر اساس مستندات و آمار تماس‌ها می‌توان نتیجه گرفت که به عنوان یک مرکز علمی از زمان آغاز فعالیت تا کنون رو به توسعه و رشد بوده و بسیار هم قابل قبول ظاهر شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در تشریح تاریخچه مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۴۹۰ گفت: این سامانه در بهمن ١٣٧٥ با یک شماره تلفن هفت رقمی در محل سازمان غذا و دارو شروع به کار کرد و پس از آن در دو سال بعد، ۳۶ مرکز استانی فعال، تحت مدیریت دانشگاه علوم پزشکی استان و با هماهنگی ستاد مرکزی اغاز به کار کردند.
وی اضافه کرد: در سال ١٣٨٤ شماره کشوری ٠٩٦٤٦ به صورت یکپارچه در تمام ایران در اختیار این مراکز قرار گرفت و مراکز تهران و اصفهان خدمات ۱۲ساعته را به ۲۴ ساعت و البته با پاسخگویان متعدد ارتقا دادند. سایر مراکز نیز بر حسب رتبه بندی دانشگاه از ۸ ساعت تا ۱۲ ساعت در حال پاسخگویی هستند. از سال ١٣٩٤ نیز شماره به ١٤٩٠ تغییر کرد و همزمان عهده‌دار راهنمایی بیماران در خصوص کمبودهای دارویی و ثبت شکایات دارو و داروخانه شد که تاکنون نیز ادامه دارد.
بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، قانع با اشاره به اینکه این مرکز در شهر تهران هم اکنون با شماره ١٤٩٠ و ١٩٠ به خدمات دهی به بیماران مشغول است و ماهیانه به صورت متوسط به ۳۰ هزار تماس کمبود دارویی و شکایات دارو پاسخ می‌دهد، افزود: درصد پاسخگویی این سامانه به ۹۶ درصد ارتقا یافته؛ در حالی که میزان تماس‌های از دست رفته به چهار درصد کل شکایات رسیده است.
مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو همچنین با بیان اینکه ماهیانه در کد پاسخگویی اطلاعات دارویی و مسمومیت‌ها به حدود ۲۵ هزار تماس پاسخ داده می‌شود، تصریح کرد: از این تعداد ۷۰ درصد پاسخ موفق و ۳۰ درصد تماس از دست رفته هستند که این تعداد تماس برای یک مرکز علمی درصد قابل قبولی است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه تماس تلفنی فقط یکی از راه‌های دریافت اطلاعات است، خاطر نشان کرد: هموطنان جهت دریافت اطلاعات در خصوص داروها از جمله اطلاعات عمومی، طریقه مصرف، بروز عوارض جانبی، دارو در بارداری و شیردهی و حتی ثبت شکایات از دارو و داروخانه و جستجوی دارو کمیاب می‌توانند به سامانه "مرکز ملی اطلاع رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو" به نشانی http://۱۴۹۰.fda.gov.ir مراجعه کرده و از قسمت‌های مختلف این درگاه تخصصی استفاده کنند.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۶۹۹۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم/ آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم

عضو انجمن آسم و آلرژی ایران با بیان اینکه درمان آسم فقط مصرف دارو نیست؛ گفت: بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است.

دکتر مریم محلوجی‌راد در گفت‌وگو با ایسنا، درباره روش‌های درمانی نوین بیماری آسم گفت: داروهای استنشاقی، مهم‌ترین دارو در زمینه کنترل و درمان آسم است که سالیان سال مورد استفاده قرار گرفته‌ و نتایج خوبی برجای گذاشته‌اند. مقاومت‌هایی برای استفاده از اسپری‌های استنشاقی وجود داشت که با بهره‌ گرفتن از آموزش توانستیم در جهت رفع آن گام برداریم.

وی با بیان اینکه استفاده از عوامل «بیولوژیک» جزو روش‌های جدید درمان آسم به حساب می‌آید، گفت: استفاده از  «امالیزوماب» که در واقع یک  “Anti IgE”  است برای درمان آسم کاربرد دارد. امالیزوماب حدود دو سال است در کشور تولید شده، تجربه در مواجهه با بیماران نشان داده که اثرگذاری نمونه داخلی و خارجی این دارو یکسان است.

آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم

وی ادامه داد: وظیفه مراکز بهداشتی و دانشگاهی این است که به بیماران آموزش دهند و به آنها بگویند درمان فقط مصرف دارو نیست؛ بلکه شامل اجتناب از عوامل مسبب حمله آسم هم می‌شود. بیماران با بهره‌ گرفتن از آموزش باید بدانند که درمان در وهله نخست، اجتناب از عوامل محرک‌زا و گام دوم نیز استفاده از داروها است. حملات آسم با افزایش علائم سرفه، خس‌خس کردن و تنگی‌نفس شروع می‌شود و با پیش‌روی می‌تواند سبب افت اکسیژن خون‌ شود. در چنین شرایطی، بیمار باید در بیمارستان و حتی ای‌سی‌یو بستری شود. اغلب مرگ‌ومیر ناشی از آسم به علت حمله حاد آسم است که باعث تنگی نفس و کاهش اکسیژن می‌شود.  

محلوجی درباره آموزش در حوزه آسم گفت: تلاش‌هایی در زمینه آموزش آسم توسط انجمن آسم و آلرژی ایران با همکاری مرکز تحقیقات ایمونولوژی آسم و آلرژی صورت گرفته است. همایش علمی آسم هر ساله همزمان با روز جهانی این بیماری برگزار می‌شود و جدیدترین موارد مرتبط آسم مورد بررسی قرار می‌گیرد. در کنار همایش علمی، «همایش آموزش خانواده» نیز برگزار می‌شود و نکاتی درباره بیماری آسم به بیماران و خانواده‌های آنها ارائه می‌شود. پزشکان تلاش می‌کنند که به بیماران به ویژه بیمارانی که برای نخستین‌بار به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند، نکات آموزشی لازم را ارائه دهند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • تاثیر داروهای استنشاقی بر درمان آسم/ آموزش؛ گامی موثر در کنترل آسم
  • مشاوره دارویی با تماس به سامانه ۱۹۰
  • رشد مجدد دندان با دارویی جدید
  • بدقولی بیمه‌ها؛ کمبود دارو در بازار
  • تخصیص میزان واقعی ارز دارو تابع چه شرایطی است؟
  • جنجال ادامه‌دار فروش آنلاین دارو
  • آمار هولناک از فوت بیماران تالاسمی در ایران
  • روند تامین داروهای بیماران خاص و صعب اعلام شد
  • آخرین وضعیت تامین داروهای تالاسمی اعلام شد
  • فراخوان کشف قیمت و تامین داروهای تک‌ نسخه‌ای