Web Analytics Made Easy - Statcounter

محور شازند- ازنا یکی از پرخطرترین جاده‌های کشور است که شهرستان ۱۲۰ هزار نفری شازند در استان مرکزی را به شهرستان ازنا در استان لرستان وصل می‌کند و همه ساله شاهد وقوع حوادث و جان باختن تعدادی از هموطنانمان در آن هستیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار اجتماعی شازند ما، شهرستان شازند یکی از شهرستان های استان مرکزی است که در گذشته به نام دشت کزاز معروف بوده و در حصار رشته کوههای راستوند قرار دارد و با دو استان لرستان و همدان هم مرز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین هم مرزی با استان لرستان، به جهت سهولت رفت و آمد مردم باعث پدید آمدن محور ازنا-شازند شد که اکنون به جاده مرگ شهرت دارد و درحال حاضر سخن گفتن از محور ازنا- شازند و وقوع حوادث جاده ای و تلفات، گویی دیگر به امری عادی بدل شده و وقتی بین مردم از این جاده صحبت می شود می گویند دیگر مرگ و میر در محوری که اسم جاده مرگ را با خود به یدک می کشد غیرعادی نیست.

این محور یکی از پرخطرترین جاده‌های کشور است که شهرستان ۱۲۰ هزار نفری شازند در استان مرکزی را به شهرستان ازنا در استان لرستان وصل می‌کند و مردم لرستان نیز با نام قتلگاه از آن یاد می کنند؛بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۱۰۰۰ نفر قربانی عدم رسیدگی مسئولان به این جاده شده اند.

دوطرفه بودن جاده و عرض کم این محور، افزایش میزان تردد وسایل نقلیه سبک و سنگین ،عدم نصب علائم هشدار دهنده و عدم ایمنی جاده باعث بروز تصادفات فراوانی در این جاده شده است به‌طوری‌که طی سال‌های گذشته بارها شاهد تصادفات مرگبار در آن بوده‌ایم.

تسنیم می نویسد:به‌گفته نمایندگان مجلس شورای اسلامی در چندسال اخیر نزدیک به ۸۰۰ نفر جان خود را در این جاده از دست داده‌اند و به‌گفته مردم محلی آمار کشته‌شدگان این مسیر به بیش از ۱۰۰۰ نفر می‌رسد. عملیات اجرایی چهارخطه شدن این محور در سال ۹۱ آغاز شده ولی این پروژه با وجود وعده‌های بسیار مسئولان تاکنون پیشرفت چندانی نداشته و محور ازنا ــ شازند همچنان جولانگاه مرگ به شمار می‌رود.

در خرداد ماه سال ۹۴ نیز مدیر آموزش و پرورش شهرستان دورود بر اثر تصادف در این جاده جان خود را از دست داد.

نامه نمایندگان به رئیس‌جمهور

نمایندگان استان‌های مرکزی و لرستان در تاریخ ۷ مهر ماه سال ۹۵ با ارسال نامه‌ای به رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند. در این نامه آمده است: کاهش تلفات جاده‌ای یکی از اولویت‌های کشور در برنامه‌های توسعه‌ای است، در این میان احداث جاده ازنا ــ شازند به‌طول تقریبی ۷۲ کیلومتر در محدوده استان‌های لرستان و مرکزی در سال ۸۴ آغاز شد و با گذشت ۱۰ سال همچنان ناتمام باقی مانده و با حدود ۷۱۰ کشته، رکورددار حوادث جاده‌ای در استان‌های یادشده است.

در این نامه بیان شده است: در حال حاضر به‌دلیل نبود اعتبار و ردیف مناسب، تعریض و بهسازی و رفع نقاط حادثه‌خیز این محور با کندی پیش می‌رود، حوادث متعدد در این محور سبب شده تا خانواده‌های زیادی بی‌سرپرست و عزادار گردند.

مرگ ۶ جوان لرستانی و بسته شدن محور ازنا -شازند توسط مردم

در تاریخ ۲۸ مرداد ماه سال ۹۶ نیز تعداد ۶ نفر از جوانان استان لرستان که سوار بر خودروی ال ۹۰ بودند به دلیل برخورد از روبرو با کامیون ایسوزو جان خود را از دست دادند.

در پی وقوع این تصادف خونین با ۶ کشته در جاده ازنا- شازند، عصر روز چهارشنبه یکم شهریور ماه این محور توسط مردم و بازماندگان متوفیان بسته شد.

محور ازنا - شازند به طول ۸۰ کیلومتر استان لرستان را به استان مرکزی متصل می‌کند که ۴۵ کیلومتر آن در محدوده شهرستان شازند است اما چهار خطه شدن این محور به دلایل مختلف از جمله کمبود اعتبار پیشرفت فیزیکی چندانی نداشته است.

دیدار نماینده دورود و ازنا با وزیر راه و قول مساعدت وی برای تکمیل جاده

در تاریخ ۳۰ مرداد ماه مجید کیان پور نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی در دیدار با آخوندی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد و اعتراض به روند کند احداث جاده ازنا به شازند و افزایش تلفات در جاده مذکور و تخصیص اعتبار قطره چکانی از آخوندی خواست برای تکمیل این پروژه نسبت به تخصیص اعتبار لازم و همچنین افزایش ماشین آلات راهسازی از طریق پیمانکار این پروژه همکاری و مساعدت نماید.

در این دیدار آخوندی با ابراز تاسف از حادثه اخیر و همدردی با خانواده جان باختگان تصادف اخیر ازنا -شازندقول مساعد داد در سریع ترین زمان ممکن دستورات لازم را برای تکمیل و بهره برداری از جاده ازنا به شازند صادر کند.

تذکر کتبی نماینده شازند به رئیس جمهور

علی ابراهیمی نماینده مردم شازند در مجلس نیز در تاریخ ۳۱ مرداد ماه با ارائه تذکر کتبی به رئیس جمهور خواستار رسیدگی عاجل به وضعیت محور ازنا- شازند شد.

وی در تاریخ ۱۳ شهریور ماه در گفتگو با ایسنا نیز با تاکید بر اینکه ظرفیت این جاده با ترافیکی که در آن جریان دارد متناسب نیست، به وقوع سانحه مرگباری که چندی پیش در این محور صورت گرفت و منجر به از بین رفتن چند نفر از جوانان منطقه مومن آباد شد، اشاره کرد و گفت: این اتفاق موجب ورود جدی به این مسئله شد. هر چند در گذشته نیز با ارسال نامه‌ای به نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت راه و شهرسازی خواستار ساماندهی این محور شدیم و قرار بر این شده است که فکری اساسی برای بهسازی این محور صورت گرفته و در اولویت‌های تخصیص اعتبار قرار گیرد.

نماینده مردم شازند در خانه ملت با اشاره به ممنوعیت تردد وسایط نقلیه سنگین از این محور گفت: این جاده با وضعیت کنونی مناسب تردد وسایط نقلیه سنگین نیست و تردد کامیون‌ها در این جاده با وضعیت فعلی آسیب‌زاست. این ممنوعیت راه حل اساسی نیست و راهکار درمان واقعی مشکل ارتقای جاده از وضعیت فعلی به یک جاده ایمن و تعریض شده است.

ابراهیمی تاکید کرد: با ارسال تذکری به شخص رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی خواستار پیگیری این موضوع شدیم و معاون پارلمانی رئیس جمهور در پاسخ به این تذکر موضوع تعریض و دو بانده شدن این محور را از اولویت‌های کاری برشمرد و بر تخصیص اعتبار لازم تاکید کرد.

رئیس راه و شهرسازی شهرستان شازند:


پیشرفت ۲۵ درصدی باند دوم محور شازند - ازنا

محمدی رئیس راه و شهرسازی شهرستان شازند نیز گفت: عملیات احداث باند دوم محور شازند - ازنا از ابتدای سال جاری توسط شرکت جهاد نصر استان مرکزی آغاز شده و با پیشرفت ۲۵ درصدی هم اکنون در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه ساخت ۴۴ دستگاه پل در طول مسیر در حال انجام است ادامه داد : دو بانده کردن ۳۸ کیلومتر از محور شازند - ازنا در حوزه استان مرکزی بر عهده اداره راه و شهرسازی است که ۱۳ کیلومتر مسیر با خاکبرداری ۳۰۰ هزار متر مکعب و خاکریزی ۱۸۰ هزار متر مکعب در حال انجام است.

رئیس اداره راه و شهرسازی شازند با بیان اینکه برای تکمیل این ۱۳ کیلومتر اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد و ۲۲۲ میلیون تومان در نظر گرفته شده است افزود: این محور نیازمند ۴ تقاطع غیر هم سطح است که در صورت تامین اعتبار لازم اجرایی خواهد شد.

محمدی خاطر نشان کرد: در بخشی از مسیر نیز احتیاج به انفجار بود که این انفجار در حد فاصل روبروی نیروگاه شازند در طول ۳۰۰ متر و عرض ۳۰ متر و ارتفاع ۳ تا ۱۶ متر انجام شد که این انفجارها در شش مرحله انجام می شود.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۱۱۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت پل عنافچه شهرستان باوی

ایسنا/خوزستان معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی پل عنافچه شهرستان باوی خبر داد.

رحمان بهرامی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه پل عنافچه یکی از بزرگترین پل‌های استان به طول ۴۲۶ متر و عرض ۱۲ متر است، اظهار کرد: این پل توسط یکی از بزرگترین شرکت‌های پل‌سازی کشور در حال احداث است.

وی افزود: وزارت نفت از محل مسئولیت‌های اجتماعی خود، بخشی از اعتبارات این طرح را تامین کرده و روند ساخت این پل سرعت گرفته است.

بهرامی ساخت این پل را اقدامی تخصصی و دشوار برشمرد و گفت: همزمان با نصب عرشه پل، جاده‌های طرفین و شمع‌بندی در رودخانه نیز انجام شده است.

در این زمینه:

مردم عنافچه؛ گذر سخت از رودخانه و پُلی که نیست...

/گزارش تصویری/ گذر سخت از رودخانه

پل شناور دهستان عنافچه شهرستان باوی نصب شد

معاون مهندسی و ساخت راه‌های اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از نصب سه دهانه اول این پل خبر داد و خاطرنشان کرد: ارزش ریالی این طرح بیش از چهار هزار میلیارد ریال برآورد شده که در حال حاضر حدود یک تا ۲ هزار میلیارد ریال دیگر برای اتمام این طرح نیاز است.

وی بیان کرد: در صورت تزریق به موقع اعتبار، تا دهه فجر سال جاری، این طرح مهم و کلیدی به بهره‌برداری می‌رسد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توضیحات فولاد ازنا در مورد یک خبر
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • باند دوم پل هادی‌آباد شهرستان کارون به بهره‌برداری رسید
  • پیشرفت ۷۸ درصدی طرح ساماندهی راه‌های روستایی آذربایجان غربی
  • کمبود اعتبارات عمرانی عامل پیشرفت نکردن شهرستان فلارد است
  • افزایش ۴ درصدی ترددها در جاده های کرمان
  • اعتبارات طرح‌های آبرسانی دو سال اخیر استان مرکزی با بودجه عمرانی ۱۰ سال استان برابری می‌کند
  • پیشرفت ۷۰ درصدی ساخت پل عنافچه شهرستان باوی
  • باند دوم جاده امیدیه تا سه‌راهی آغاجاری از سوی نفت و گاز آغاجاری تکمیل می‌شود
  • تکمیل باند دوم جاده امیدیه تا سه راهی آغاجاری