Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-28@13:53:38 GMT

سرفه مزمن در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۱۳۸۵

سرفه مزمن در خانم‌ها شایع‌تر از آقایان

به گزارش خبرنگارحوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛سیدعلی‌جواد موسوی، فوق‌تخصص ریه با بیان اینکه سرفه نشانه‌ای از بیماری و مکانیسم دفاعی بدن است، گفت: وقتی یک جسم خارجی وارد ریه فرد می شود مکانیسم دفاعی بدن فعال می شود و فرد دچار سرفه می شود تا این ماده از ریه خارج شود، اگر مکانیسم دفاعی سرفه از بین برود عوارض جدی برای بدن ایجاد می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اگر سرفه بیش از حد عادی شود یا تغییر کند، پاتولوژیک محسوب می‌شود، سرفه‌هایی که سه تا چهار هفته طول بکشد نشان از شروعسرفه حاداست و ممکن است این سرفه ها بین سه تا هشت هفته ادامه داشته باشد، سرفه‌های مزمن بیشتر از هشت هفته طول می‌کشد.

موسوی با تاکید بر اینکه سرفه های نوزاردان را باید جدی گرفت، افزود: با بروز سرفه در بچه‌ها به ویژه نوزادان باید به پزشک مراجعه کرد، در بالغان نیز بروز سرفه حاد اگر با شرایط خاص مثلا با تب، خلط، خلط خونی یا درد سینه و تنگی نفس همراه باشد فرد باید به پزشک مراجعه کند همچنین سرفه در افراد سالمند نیز باید به سرعت درمان شود.

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه سرفه اکثرا بعد از عفونت ایجاد می‌شود، ادامه داد: سرفه ممکن است خود به خود بهبود یابد، اما اگر طول بکشد باید به پزشک مراجعه کنیم چون بیشتر آنها ناشی از آلرژی هستند.

نقش مصرف سیگار وقرص های ضدفشار خون در بروزسرفه مزمن

وی با بیان اینکه سرفه های مزمن در خانم‌ها از آقایان شایع‌تر است، گفت: سرفه‌های مزمن به بررسی نیاز دارد و نارسایی قلبی، سرطان ها، مصرف سیگار و برخی داروها مثل قرص های ضدفشار خون می تواند در بروز سرفه مزمن نقش داشته باشد.

موسوی در خصوص منشا آلرژی تنفسی افزود: آلرژی یا به دستگاه تنفس فوقانی مربوط می‌شود یا به دستگاه تنفس تحتانی، اگر اشکال در دستگاه تنفس فوقانی باشد به آن رینیت آلرژیک گفته می‌شود که همراه با علائمی مانند سرفه، آبریزش بینی، صاف کردن گلو و کیپ شدن بینی است، اما اگر علت آلرژی دستگاه تنفسی تحتانی باشد، به آن آسم گفته می‌شود که همراه با سرفه، خلط، تنگی نفس و خس‌خس سینه است.

وی با اشاره به افراد مشکوک به مشکلات تنفسی و اقداماتی که برای آنها انجام می شود، گفت: معاینه فیزیکی، رادیوگرافی قفسه سینه، تست ریه و اپسبیرومنزی و اندازه گیری حجم ریوی در این افراد انجام می‌شود تا پزشک از ابتلای فرد به آسم مطلع شود.

سرفه های هنگام خواب نشان از نارسایی قلبی

این فوق تخصص ریه با بیان اینکه اولین علامت نارسایی قلبی ممکن است، سرفه در حالت خوابیده باشد، گفت: یکی از علل شایع سرفه شغل است و افراد در تماس با برخی مواد در محل کار دچار سرفه می شوند.

وی در خصوص درمان خانگی‌ سرفه به طور موقت عنوان کرد: مصرف کمی عسل و خوردن آب می‌تواند مفید باشد. اگر بینی کیپ شود و گلو درد نیز داشته باشیم بخور آب گرم به طور موقت مفید خواهد بود، اما بخور آب گرم در طولانی‌مدت مضر است و شست‌وشوی گلو و بینی با سرم نمکی به طور موقت سرفه را کاهش می‌دهد تا به پزشک مراجعه کنیم.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۱۳۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال

به گزارش ورزش سه و به نقل از تسنیم، محمد حسین عراقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی، درباره احتمال برگزار نشدن جام باشگاه‌های فوتسال آسیا برای پنجمین سال متوالی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اظهار داشت: در صورتی که امسال نیز جام باشگاه‌های فوتسال در تقویم AFC محلی از اعراب نداشته باشد، به نوعی فاجعه رخ داد

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: با دست فرمانی که آقایان جلو می‌روند، یعنی فوتسال باشگاهی را به قهقرا بردن و پس از آن باعث نیز بی‌انگیزگی باشگاه‌ها می‌شوند. آقایان از سال 1398، کرونا را بهانه کردند. این در حالی بود که در همان زمان، در اروپا و آمریکای لاتین جام باشگاه‌ها در حال برگزاری بود.

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان خاطرنشان کرد: سال قبل نیز که بازهم بهانه‌گیری‌های آقایان پابرجا بود در اصفهان جام باشگاه‌های هندبال برگزار شد. سه ماه قبل از کمیته فوتسال سراغ گرفتیم و گفتند جام باشگاه‌های فوتسال امسال برگزار می‌شود. گفتند قرار است برگزاری این مسابقات در حاشیه جام ملت‌های فوتسال آسیا تصویب شود، اما تاکنون که خبری نشده است .

عراقی‌زاده در پایان عنوان کرد: ان‌شاءالله در روزهای آینده، جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره باشگاه را برگزار می‌کنیم تا در صورت ادامه این روند، پیشنهاد خروج از لیگ برتر فوتسال را ارائه ‌کنیم و به رشته‌های دیگر وارد ‌شویم.

دیگر خبرها

  • دلیل آبریزش دائمی بینی احتمالا «التهاب سینوسی مزمن» است
  • دانیال 120 دقیقه با سرفه بازی کرد!
  • پنج راه برای تکمیل «چرخه استرس» و جلوگیری از فرسودگی یا افسردگی
  • لیگ قهرمانان آسیا لغو شد!
  • انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال
  • شایع ترین نوع سرطان در استان
  • دلیل آبریزش دائمی بینی چیست؟
  • ◄ برگزاری دوره آموزش مهمانداری در هواپیمایی سپهران
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • زخم‌های دیابت، کشنده‌تر از سرطان