Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-25@18:53:50 GMT

کشف؛ روش ژنتیکی جدید برای تغییر رنگ گل ها! +عکس

تاریخ انتشار: ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۵۷۷۴

کشف؛ روش ژنتیکی جدید برای تغییر رنگ گل ها! +عکس

خبرگزاری میزان- محققان با استفاده از روش ویرایش ژن CRISPR-Cas9 موفق به تغییر رنگ گلهای نیلوفر پیچ ژاپنی شدند.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان، این گل‌ها به طور معمول به رنگ بنفش هستند اما محققان با استفاده از این روش توانستند رنگ این گل‌ها را به سفید خالص تغییر دهند.

CRISPR-Cas9"" یک ابزار ژنتیکی است که به دانشمندان اجازه می دهد تا به صورت هدفمند "دی‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ان‌.ای"(DNA) ارگانیسم مورد نظر را ویرایش کنند. در طول سالها از این روش برای مقابله با سرطان و سایر بیماری‌ها، مبارزه با ابر ویروس‌ها و بهبود محصولات کشاورزی استفاده شده است.

در حال حاضر یک تیم ژاپنی که متشکل از دانشمندان دانشگاه تسوکوبا، دانشگاه ایالتی یوکوهاما و "سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و مواد غذایی"(NARO) هستند، از این تکنیک برای ویرایش گیاهان زینتی استفاده کرده‌اند.

این تیم بر روی یک ژن واحد به نام "DFR-B "متمرکز شدند که برای آنزیمی که گل و ساقه گیاه را رنگ می‌کند، کدگذاری می‌شود.

محققان بر این باور بودند که با گرفتن این ژن از گل‌های نیلوفر پیچ، این گل بیرنگ می‌شود.

اما با استفاده از روش کریسپر توانستند DFR-B را بدون اینکه دیگر ژنهای مرتبط مانند، DFR-A و DFR-C دچار خلل شوند، غیرفعال سازند.

فناوری کریسپر (CRISPR) به دانشمندان امکان می‌دهد که بسیار دقیق‌تر و بهتر از همه روش‌های پیشین، هر ژنی را در هر موجود زنده‌ای ویرایش و تغییرات لازم را در آن اعمال کنند. به زبان ساده، کریسپر به معنی بریدن و جداکردن ژن معیوب از ترکیب ژنتیکی سلول است. این شیوه، سریع‌تر و ارزان‌تر و دقیق‌تر از شیوه‌های رایج فعلی در ویرایش ژن است.

این پژوهش در نشریه Scientific Reports منتشر شده است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۵۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!

ایتنا - بر اساس یافته‌های جدید دانشمندان، احتمالا سیارک معروف کامو اولوا که در سال ۲۰۱۶ کشف شده، در واقع تکه‌ای از ماه است که در اثر برخورد شهاب سنگ با سطح ماه جدا شده است.
محققان دانشگاه تسینگ هوا در چین با بررسی ویژگی های فیزیکی و مداری سیارک کامو اولوا، به این نتیجه رسیده اند که این سیارک کوچک احتمالا تکه ای از ماه است که در اثر برخورد شهاب سنگ با سطح ماه میلیون ها سال پیش جدا شده است.

بر اساس شبیه سازی های انجام شده، دانشمندان ویژگی هایی را در این سیارک شناسایی کرده اند که با دهانه برخورد "جیوردانو برونو" در نیمکره دور ماه مطابقت دارد. از جمله اینکه این سیارک از جنس سنگ بسیار جامد است که نشان می دهد تکه ای یکپارچه از ماه بوده، نه انباشته ای از خاک و خرده سنگ.

این تیم در مقاله خود نوشته اند: ما احتمال می دهیم منشا احتمالی کامو اولوا از شکل گیری دهانه جیوردانو برونو در چند میلیون سال پیش باشد. این یک رابطه مستقیم میان یک سیارک خاص و دهانه منشا آن در ماه را نشان می دهد.

کامو اولوا حدود قرن هاست در مداری نزدیک به زمین اما دور از آن در گردش است. این سیارک کوچک حدود 50 متر قطر دارد اما رفتارش کاملا متفاوت از سایر سیارک های اطراف زمین است. نحوه انعکاس نور و رنگ آن نیز شباهت زیادی به سطح ماه دارد.

کشف دقیق اینکه این سیارک از کجای ماه آمده، نشان دهنده وجود سایر سیارک های کوچک تری از جنس ماه در اطراف زمین است که هنوز کشف نشده اند. دانشمندان امیدوارند با ردیابی دقیق این سیارک ها، شواهد بیشتری از تاریخچه تشکیل ماه به دست آورند.

دیگر خبرها

  • کشف سرنخ‌هایی از گذشته سیاره مرموز پلوتون
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • کشف شگفت‌انگیز دانشمندان: این سیارک تکه‌ای از ماه است!
  • کشف گاز متان در سیاره مریخ
  • مشاوره ژنتیکی بن‌بستی برای بیماری‌های ژنتیکی
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح می شود
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌‌مرغ را توصیه می‌کنند؟
  • جادوی ویرایش تصاویر؛ قابلیت‌های هوش مصنوعی جدید فتوشاپ معرفی شد
  • بانک ذخایر دریایی ایران افتتاح شد
  • افتتاح بانک ذخایر دریایی ایران توسط مرکز ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران