Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@00:23:23 GMT

خواص شيرين بيان

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۶۶۸۵

خبرگزاري آريا -

شيرين بيان از جمله گياهان دارويي خودرو است و کمتر مورد کشت قرار مي‌گيرد. برگ هاي آن مرکب است و از 4 تا 7 زوج برگبه اضافه يک برگچه انتهايي تشکيل يافته ‌است که به سبب ترشح شيره، چسبنده‌اند. گل هاي اين گياه به رنگ هاي ارغواني، زرد يا بنفش يا آبي مايل به سفيد هستند و ميوه‌اش شامل 5 تا 6 دانه مايل به قهوه‌اي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ريشه و ساقه زيرزميني آن مصرف دارويي دارد.
ترکيبات شيرين بيان
قسمت مورد استفاده شيرين بيان، ساقه‌هاي زيرزميني و ريشه‌هاي گياه است که داراي ترکيبات مختلفي است. مهم‌ترين ماده اي که موجب شيريني شيرين بيان مي شود، ترکيب موجود در ريشه‌هاي گياه به نام اسيد گليسريزيک است که 50 برابر شکر شيريني دارد. اسيد گليسريزيک با افزايش سن گياه افزايش مي‌يابد.
ترکيبات موجود در ريشه شيرين بيان براي مقابله با پوسيدگي دندان مفيد هستند. همچنين خاصيت ضدميکروبي داند، بنابراين مي‌توان از شيره اين گياه به عنوان ماده ضدپوسيدگي در محلول‌هاي شستشوي دهان و نيز خمير دندان‌ها استفاده کرد.
خواص شيرين بيان
* مهم ترين خاصيت شيرين بيان که جديدا کشف شده است، درمان زخم معده و سرطان معده است.
* اين گياه براي تقويت عمومي بدن مفيد است و خوردن آن از پيري زودرس جلوگيري مي‌کند و براي نرم کردن سينه موثر است.
* زخم‌ها و تاول‌هاي پوست را با دم کرده شيرين بيان شست‌وشو دهيد تا زود خوب شوند.
* گياه شيرين بيان ملين است و براي درمان سوء هاضمه و از بين بردن نفخ شکم مفيد است.
ريشه و ساقه گياه شيرين بيان
* براي برطرف کردن زخم و التهاب دهان مي توان ريشه شيرين بيان را مکيد.
* اين گياه ورم معده را برطرف مي‌کند و تنگي نفس را تسکين مي‌دهد.
* اين گياه چشم را تقويت کرده و رفع سردرد مي کند. براي اين منظور 2 گرم ريشه شيرين بيان را پودر کرده و با يک گرم شکر و يک گرم رازيانه مخلوط کنيد. سپس آن را در آب خيس کرده و هر روز بخوريد.
* اگر شيرين بيان را قبل از غذا مصرف کنيد، براي لاغري موثر است.
* براي درمان موخوره، دم کرده شيرين بيان را به سر بماليد و براي رفع بوي بد زير بغل و پا از برگ هاي شيرين بيان پماد درست کرده در اين قسمت‌ها بگذاريد.
* در طب سنتي از اين گياه براي درمان اسپاسم عضلات و تورم، برونشيت، روماتيسم و ورم مفاصل استفاده مي‌شود.
* امروزه نيز عصاره شيرين بيان يکي از اجزاء ترکيبي شربت سرفه است.
* شيرين بيان همچنين مدر (ادرارآور) است و مي‌توان از آن به عنوان عامل ضدويروس موضعي براي زخم و التهاب زونا، چشم، دهان و دستگاه تناسلي استفاده کرد.
مضرات مصرف زياد شيرين بيان
- مصرف بي رويه شيرين بيان يا ساير فرآورده‌هاي آن به سبب تحريک غدد فوق کليوي و ترشح بيش از اندازه هورمون آلدوسترون مضر است. اين حالت سبب عوارضي چون اختلال در فعاليت هاي متابوليسمي و بالا رفتن فشار خون مي‌گردد. در صورت مصرف بيش از 20 گرم در روز، بروز عوارض نامطلوب بعيد نيست.
- استفاده زياد از شيرين بيان براي طحال نيز مضر است.
-مصرف بسيار زياد شيرين بيان ممکن است به بروز حالاتي خطرناک نظير فشار خون و حتي سکته قلبي منجر شود.
- برخي از افراد با مصرف زياد شيرين‌بيان دچار درد عضله و عده‌اي ديگر دچار کرختي دست و پا مي‌شوند.
- مصرف زياد اين ماده سبب افزايش وزن نيز مي‌شود.
چه کساني بايد از مصرف شيرين بيان خودداري کنند؟
در صورت بالا بودن فشار خون يا داشتن ناراحتي کليه، قلب يا کبد بايد از مصرف شيرين بيان پرهيز کرد.
مصرف اين گياه و فرآورده‌هاي آن براي زناني که در دوران بارداري يا شيردهي‌اند، ممنوع ‌است.
تهيه دم کرده شيرين بيان
براي درست کردن دم کرده ي شيرين بيان بايد 50 گرم ريشه شيرين بيان بدون پوست را آسياب کنيد و در يک ليتر آب جوش بريزيد و بگذاريد مدت 10 دقيقه دم بکشد.
براي درست کردن جوشانده شيرين بيان نيز بايد 50 گرم ريشه شيرين بيان بدون پوست را آسياب کرده و در 100 گرم آب بريزيد و آنقدر بجوشانيد که دوسوم آن باقي بماند.
عصاره شيرين بيان
با جوشاندن ريشه گياه شيرين بيان و تبخير بخش عمده آب آن، ماده‌اي سياه‌ رنگ (مايل به قهوه‌اي) به دست مي‌آيد که همان عصاره است. اين ماده به دو صورت جامد و شيره عرضه مي‌گردد. عصاره شيرين بيان در پزشکي، داروسازي، صنايع غذايي و بهداشتي مصارف متعددي دارد.
کاربرد اصلي اين ماده، (در کشورهاي غربي) شيرين کردن فرآورده‌هاي غذايي است، چون 50 برابر قند (ساکاروز) شيريني دارد و علاوه بر اين، خواص دارويي هم دارد.
فرآورده هاي شيرين بيان
در اروپا آب‌نبات هايي با طعم تند از شيرين بيان تهيه مي شود که طرفدار زيادي هم دارد. البته بايد گفت که طعم اغلب اين گونه تنقلات با روغن تخم انيسون (باديان رومي) تامين مي‌شود و مقدار واقعي شيرين‌بيان در آنها بسيار کم است.
از چاشني شيرين بيان در تهيه نوشيدني هاي غيرالکلي استفاده مي شود.
مردم ايتاليا دوست دارند که شيرين بيان را به شکل طبيعي استفاده کنند، به اين نحو که ريشه اين گياه را پس از شستن، به عنوان خوشبو کننده دهان مي جوند.
در آشپزي چيني، شيرين بيان مانند چاشني هاي ديگر در پخت غذاها استفاده مي‌شود و اغلب براي خوش‌طعم کردن سوپ ها به کار مي‌رود.
شيرين بيان در سوريه نيز خواهان زيادي دارد و به صورت نوشيدني در بازار عرضه مي‌شود.
منبع:تبيان

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۶۶۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نوشابه‌های رژیمی در تابستان ۱۹۸۲ میلادی به بازار عرضه شده و موجب شگفتی افراد زیادی شدند و طبق ادعای شرکت کوکاکولا این نوشابه‌های زیرو یا با شکر صفر ضرری برای سلامتی افراد ندارد.

بیشتر بخوانید: الگوهای غذایی با پیش آگهی سرطان پستان چه ارتباطی دارد؟

نوشابه‌های رژیمی راهی برای جلوگیری از وجود قندهای افزودنی هستند، اما اخیراً نوشابه‌هایی با نام «زیرو» نیز کنار آن‌ها وارد بازار شده‌اند. کوکاکولا یک نمونه محبوب از این برندهاست.

به گفته شرکت کوکاکولا هر دو نوشیدنی بدون قند و کالری هستند. با این حال، چرا نوشیدنی ها طعم متفاوتی دارند؟ تفاوت اصلی این است که نوشابه رژیمی با آسپارتام شیرین می‌شود، در حالی که نوشابه زیرو حاوی شیرین کننده‌ای به نام آسه سولفام پتاسیم یا Ace-K است.

در حالی که پزشکان هر دوی این شیرین‌کننده‌ها را سم کامل می‌خواند، اما واقعیت این است که هر دو مورد تایید اداره دارو و غذای آمریکا (FDA) هستند و در حد طبیعی ایمن تلقی می‌شوند.

گفته می‌شود مصرف آسپارتام با افزایش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است، اما به نظر می رسد که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

پروفسور لارنس یانگ، انکولوژیست در دانشگاه وارویک به نشریه سان گفت: ارتباط مصرف آسپارتام با افزایش خطر ابتلا به سرطان همچنان بحث برانگیز است.

مانند بسیاری از خطرات مرتبط با رژیم غذایی و بیماری، این هشدار می دهد که ما باید در مصرف بیش از حد شیرین کننده های مصنوعی احتیاط کنیم، زیرا در خوردن گوشت های فرآوری شده و سایر انواع غذاهای ناسالم زیاده روی می کنیم.

آژانس بین المللی تحقیقات سرطان (IARC)، واحد تحقیقات سرطان WHO اعلام کرد که این ایده که آسپارتام ممکن است باعث سرطان (به ویژه سرطان کبد) در افراد شود، بر اساس شواهد محدودی است.

منبع: اطلاعات آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1228726 برچسب‌ها دانستنی ها

دیگر خبرها

  • خواص ریواس و فواید آب ریواس برای جوانسازی و لاغری + عوارض
  • گیاهی مفید برای مشکلات معده
  • مصرف زیاد نوشابه رژیمی ما را به کدام سرطان مبتلا می‌کند؟
  • همه چیز درباره روغن جادویی سی بی دی
  • این گیاه دارویی نفخ شکم را از بین می‌برد
  • خواص بی نظیر نخود فرنگی برای لاغری | هر فنجان نخود فرنگی چقدر کالری دارد؟
  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • ۷ نوشیدنی خوشمزه که میل به شکر را در شما به صفر می‌رساند
  • شاید باور نکنید اما نوشیدن جوش شیرین این خواص را دارد!
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری