Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-02@14:38:21 GMT

عفونت‌هاي دستگاه تناسلي

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۶۶۸۸

خبرگزاري آريا -

از نظر متخصصان تقريبا همه زن‌ها در طول عمرشان حداقل يک‌بار دچار عفونت مي‌شوند
ابتلاي مكرر به عفونت‌هاي تناسلي و ادراري ممكن است شما را نگران كند اما از نظر متخصصان، اين عفونت‌ها مهمان ناخوانده بدن همه خانم‌ها هستند.
دكتر برجيس، متخصص زنان و نازايي معتقد است باكتري‌ها و قارچ‌هاي ريز و درشتي در بدن ما زندگي مي‌كنند كه هميشه براي فراهم شدن شرايط رشد آماده هستند و كافي است كمي در رعايت اصول بهداشتي سهل‌انگاري كنيد يا نوسان هورمون‌هاي‌تان زمينه رشد آنها را فراهم كند تا كارتان به قرص‌درماني و استفاده از پماد‌هاي واژينال بكشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


از نظر متخصصان تقريبا همه زن‌ها در طول عمرشان حداقل يک‌بار دچار عفونت مي‌شوند. به جاي آنكه با ديدن نشانه‌هاي آزاردهنده عفونت نگران سلامت‌تان شويد، بهتر است موضوع را به‌موقع با متخصص درميان بگذاريد و تنها پس از چند روز استفاده از داروها به انتظار ديدن نشانه‌هاي بهبود بنشينيد.
عفونت‌هاي دستگاه تناسلي
اين باكتري‌ها مسبب ايجاد عفونت واژن هستند.
کانديدياز آزارتان مي‌دهد؟
کانديدياز يا عفونت قارچي را قارچ «کانديدا آلبيکانس» ايجاد مي‌كند.اگر به اين نوع عفونت دچار شده‌ايد، توانايي‌تان در رعايت اصول بهداشتي را زير سوال نبريد. قارچ‌ها در نقاط مختلف بدن وجود دارند و تا زماني که زمينه رشد براي‌شان فراهم نشود، خدشه‌اي به سلامت شما وارد نمي‌کنند اما براي بروز کانديدياز در ناحيه واژن عوامل متفاوتي زمينه‌سازي مي‌كنند.
متهمان اصلي
بارداري، مصرف قرص‌هاي پيشگيري از بارداري، مصرف آنتي‌بيوتيک‌ها، مصرف کورتون و ابتلا به بيماري ديابت.
نشانه‌ها
خارش شديد پوست
ترشحات پنيري كه از ناحيه واژن خارج مي‌شود اما بوي خاصي ندارد.
سوزش ادرار
درد در زمان مقاربت
چه بايد كرد؟
اگر اين نشانه‌ها را ديديد، نگران نباشيد! اگر زود به پزشك زنان مراجعه کنيد، ناراحتي‌ کمتري را متحمل خواهيد شد. طول درمان عفونت کانديدياز طولاني نيست و با شروع پروسه درمان علائم اوليه از بين مي‌رود و با كامل كردن دوره درمان، ظرف چند هفته بهبود حاصل مي‌شود. درست است كه آلودگي اصلي‌ترين دليل ابتلا به اين عفونت نيست اما اگر در رعايت بهداشت فردي دقت بيشتري به خرج دهيد، احتمال ابتلا به آن را تا حد زيادي کاهش خواهيد داد.
تريكومونياز گرفته‌ايد؟
مقاربت جنسي باعث مي‌شود عفونت تريکومونياز در ناحيه واژن از فردي به فرد ديگر منتقل مي‌شود.
عامل ايجاد عفونت، انگلي است که در بدن زن و مرد زندگي مي‌کند بنابراين جهت درمان قطعي، اغلب مرد و زن بايد به طور همزمان مورد معالجه قرار بگيرند.
متهم اصلي
نزديكي با فرد مبتلا به عفونت
نشانه‌ها
ترشحات زياد کف‌آلود و بدبو که به رنگ زرد مايل به سبز هستند.
خارش و سوزش قسمت خارجي دستگاه تناسلي
التهاب و سرخي لب‌هاي واژن و خود واژن
در برخي موارد ادرار همراه با سوزش
درد حين مقاربت
چه بايد كرد؟
داروهاي مختلفي براي رها شدن از اين درمان تجويز مي‌شوند. در صورتي که مقاربت با درد همراه باشد، توصيه مي‌شود آن را طبق نظر پزشک و تا بهبود نسبي به تعويق بيندازيد.

واژينوز باكتريال عفونت شايع ديگر در واژن است که در نيمي از موارد هيچ نشانه‌اي از خود نشان نمي‌دهد
واژينوز باكتريال کلافه‌تان کرده؟
واژينوز باكتريال عفونت شايع ديگر در واژن است که در نيمي از موارد هيچ نشانه‌اي از خود نشان نمي‌دهد. باکتري‌ها به طور طبيعي در واژن زندگي مي‌کنند اما تحت تاثير عواملي ممکن است شرايط باکتري تغيير کند و به واژينوز باکتريال منجر شود. از ويژگي‌هاي اين عفونت، استعداد ابتلا به عفونت‌هاي ديگر است؛ يعني زني که دچار واژينوز باکتريال باشد، آمادگي ابتلا به عفونت‌هاي ديگر را هم پيدا مي‌کند.
متهمان اصلي
پوشيدن لباس‌هاي تنگ از الياف مصنوعي و خشك نگه نداشتن ناحيه واژن، مقاربت جنسي
نشانه‌ها
ترشحات زياد، سفيد و يکنواخت واژن که بوي بد ماهي مي‌دهد.
درد در زمان مقاربت يا خونريزي پس از مقاربت
چه بايد كرد؟
اگر مي‌خواهيد اين عفونت سراغ‌تان نيايد، ذخيره دستمال توالت‌تان هيچ‌وقت نبايد تمام شود. براي مصون ماندن در برابر اين باكتري‌ها كه هميشه آماده قوي شدن هستند، توسط دستمال تميز و نرم، قسمت خارجي دستگاه تناسلي را دائما خشک و تميز نگه داريد، لباس‌هاي زير تنگ و چسبان نپوشيد و هرگز از لباس زيرهايي که در بافت‌شان الياف مصنوعي به کار رفته، استفاده نکنيد. اگر به اين عفونت دچار شديد، تا پس از درمان مقاربت جنسي را به تعويق بيندازيد چرا كه عفونت شما ممكن است به همسرتان منتقل شود.
عفونت‌هاي ادراري
اين بار هم باكتري‌ها مسبب ايجاد عفونت هستند. هر بخش از دستگاه ادراري ممکن است عفوني شود که شامل کليه‌ها، ميزناي، ميزراه و مثانه است. در اين ميان عفونت مثانه و ميزراه از ساير بخش‌ها شايع‌تر است. به دليل شکل خاص دستگاه ادراري زنان، باکتري‌ها راحت‌تر به مثانه‌شان راه پيدا مي‌کنند.
ميزراه نزديک رکتوم يا معقد زنان قرار دارد و باکتري‌ها به‌راحتي از رکتوم به سمت ميزراه حرکت مي‌کنند و باعث عفونت مي‌شوند. همچنين آميزش جنسي هم راهي براي ورود باکتري‌ها به مثانه زنان است، به همين دليل بهتر است خانم‌ها بعد از آميزش ادرار كنند تا باکتري‌ها از بدن‌شان بيرون روند.
متهمان اصلي
كم‌آبي بدن، نگه‌داشتن ادرار، شستن از عقب به جلو و ورود آلودگي‌هاي ناحيه مقعد به مجاري ادراري، استفاده از ديافراگم براي جلوگيري از بارداري در افرادي كه سابقه ابتلا به عفونت ادراري دارند
نشانه‌ها
درد خفيف کمر در ناحيه کمر
حالت تهوع و احساس سوزش هنگام ادرار
احساس نياز پياپي و مداوم به دفع ادرار
احساس فشار براي دفع و ناتواني از انجام عمل دفع
ترشح مقدار کمي ادرار
ادرار خوني، بدبو، تيره و کدر
چه بايد كرد؟
عفونت کليه‌ها مسئله بسيار مهمي است و سهل‌انگاري در اين رابطه خطرناک است. براي جدي گرفتن آن، حتما نبايد منتظر بروز تمامي علائم بمانيد. پيشگيري از عفونت دستگاه ادراري دشوار نيست و اگر دچار عفونت دستگاه ادراري شديد، با مصرف آنتي‌بيوتيک و درمان و مراقبت به‌موقع مي‌توانيد مانع از پيشرفت آن شويد.
عفونت کليه‌ها هم با مصرف طولاني‌مدت آنتي‌بيوتيک (فقط با تجويز پزشك) درمان مي‌شود به شرطي که به‌سادگي از کنار آن عبور نکنيد. عفونت‌هاي دستگاه ادراري به‌سادگي قابل درمان است. معمولا در اين مورد آنتي‌بيوتيک تجويز مي‌شود و علائم عفونت يک تا دو روز بعد از شروع درمان از بين مي‌رود.
6 ميانبر ساده
با اين راه‌ها دربرابر عفونت بيمه شويد.
1. براي درمان غير دارويي عفونت‌هاي تناسلي، كافي است يک قاشق غذاخوري جوش شيرين را در يک ليتر آب حل کنيد و دستگاه تناسلي را با اين محلول بشوييد. در شست‌وشو با محلول آّب و جوش شيرين محدوديتي وجود ندارد و مي‌توانيد هر روز اين کار را انجام دهيد.
2. دستگاه تناسلي را هميشه تميز و خشك نگه داريد. اين کار با رعايت بهداشت فردي به‌سادگي مي‌تواند شما را از گزند انواع عفونت‌ها دور نگه دارد. اگر ساعاتي از روز را بيرون از منزل به سر مي‌بريد و ناچار هستيد از سرويس‌هاي بهداشتي عمومي استفاده کنيد، حتما دستمال کاغذي جيبي همراه داشته باشيد.
3. از لباس زيرهايي استفاده کنيد که از الياف طبيعي تهيه شده‌اند و مرتبا لباس زير خود را تعويض کنيد؛ روزي يك بار يا دو بار مهم نيست حتي اگر احساس كرديد كه در ميانه روز تعريق زياد يا مشكلات ديگر لباس زير شما را آلوده كرده، آن را عوض كنيد.
4. دوش واژينال بتادين روش موثري در پيشگيري از عفونت است. البته کساني مي‌توانند از اين روش استفاده کنند که دچار بيماري‌هاي تيروئيدي نبوده يا باردار نباشند.
5. يکي از عوامل ايجاد عفونت، ضعيف شدن سيستم ايمني بدن است. با تقويت سيستم ايمني‌تان از ابتلا به عفونت جلوگيري کنيد. مصرف ويتامين‌ها در تقويت سيستم ايمني بدن نقش موثري را ايفا مي‌کند. سبزيجات و ميوه‌ها منابع سرشار ويتامين هستند که بايد در برنامه غذايي روزانه‌تان گنجانده شوند.
6. در زمان قاعدگي حتما به بهداشت فردي‌تان بيش از پيش توجه کنيد. در صورت امکان هر روز دوش کوتاهي بگيريد و پدها را در فواصل كوتاه عوض كنيد.
منبع: مجله سيب سبز / برترين ها


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۶۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برقراری فوق العاده خاص در احکام کارگزینی کادر درمان

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حساب توییتری خود، از تصویب و برقراری فوق العاده خاص در احکام کارگزینی کادر درمان خبر داد.

به گزارش ایسنا، بهرام عین اللهی در توییترنوشت:

«تصویب و برقراری فوق العاده خاص در احکام کارگزینی کادر درمان به ویژه جامعه پرستاران پرتلاش بر حسب سختی کار، یکی از اهدافی بود که علیرغم همه محدودیت های مالی، با پیگیری مجدانه و همدلی نمایندگان محترم در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. پرداخت امسال را با ۱۰ همت آغاز خواهیم کرد.»

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • چرخه بازپروری معتادان متجاهر کامل اجرا نمی‌شود
  • برقراری فوق العاده خاص در احکام کارگزینی کادر درمان
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان مفید
  • (تصاویر) درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال
  • ارسال ۹۲ تن دارو به افغانستان
  • آغاز برنامه واکسیناسیون پنوموکوک برای گروه‌های هدف در بردسکن‌
  • خواص معجزه‌آسای سیر برای پوست و مو
  • انجام واکسیناسیون پنوموکوک کودکان در استان سیستان و بلوچستان
  • ادغام واکسن پنوموکوک در برنامه ایمن سازی کودکان در استان خراسان جنوبی
  • درمان بی‌اختیاری ادرار در سالمندان