Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@12:51:14 GMT

آشنایی با علايم بيماری تب شاليزار  

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۷۲۲۱

آشنایی با علايم بيماری تب شاليزار  

به گزارش خبرنگارگروه استان هایباشگاه خبرنگاران جوانازساری، خلیل حقیقی مدیر جهاد کشاورزی بهشهر گفت: لپتوسپیروز یک بیماری باکتریایی است که از طریق نوعی انگل فنری شکل در آب از پوست خراشیده، چشم و غشا‌های مخاطی به ویژه در فصل بهار و تابستان وارد بدن انسان می‌شود.

وی افزود: این بیماری بیشتر در مناطقی دارای بارندگی بالا، گرم و حاره ای، زمین‌های گلی، کنار دریاچه ها، ماندآب‌ها و اراضی شالیزاری اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر گفت: درجه حرارت محیط بین ۷ و ۳۶ درجه سانتیگراد، pH حدود ۶ تا ۸ و زمین‌های گل آلود با زهکشی ناقص، افزایش ناگهانی درجه حرارت محیط توأم با افزایش نزولات آسمانی و ایجاد سیلاب‌های فصلی، شرایط مساعد برای وقوع بیماری را فراهم می‌کند.

حقیقی با بیان اینکه تشخیص به موقع زمان بیماری می‌تواند در درمان این بیماری بسیار موثر باشد، افزود: مهمترین منبع آلودگی، ادرار حیوان مبتلا، جنین سقط شده، بافت‌های آلوده، ترشحات و شیر آلوده به طور مستقیم یا پس از آلودگی محیط از راه‎‌های انتقال تب شالیزار است.

وی گفت: علایم عمومی بیماری مانند بی حالی، عدم تمایل به حرکت و بی اشتهایی در این بیماری مشاهده می‌شود و در دام‌های شیری ممکن است رنگ شیر تغییر پیدا کند و زرد شود و یا لخته‌های خون در آن دیده شود و در دام‌های آبستن ممکن است سقط جنین رخ دهد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بهشهر درباره علائم تب شالیزار در انسان گفت: سرفه خشک، تب، سردرد، درد عضلانی، تهوع و استفراغ و لرز از علایم این بیماری در انسان است.

وی جلوگیری از ایجاد فاضلاب در محل زندگی دام‌ها و خشک کردن آن‌ها را از مهمترین راه‌های پیشگیری این بیماری عنوان کرد.

بابامحمودی فوق تخصص بیماری های عفونی گفت:تب شالیزاربیماری عفونی فصلی است که از حیوان وخصوصا جوندگان با آلوده کردن آب و در جریان آبیاری و مراحل کاشت و داشت برنج در مزارع به انسان منتقل می‌ شود.

وی با بیان اینکهتب شالیزاربیشتر در مزارع برنج دیده می ‌شوند، افزود: از اردیبهشت تا زمان برداشت محصول این بیماری در مازندران شایع‌ تر است.

فوق تخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه ۱۰ درصد از بیماران به نوع شدید تب شالیزار مبتلا می ‌شوند، گفت: در این وضعیت علاوه بر عوارض گذشته، گرفتگی کبدی، زردی چشم، تنبلی و نارسایی کلیه، دفع نامناسب، بالارفتن سموم بدن، کاهش پلاکت خون، گرفتگی ریوی وخونریزی مغزینیز به عوارض‌های آن افزوده می‌ شود.

بابامحمودی با بیان اینکه این بیماری در سال ۸۲ در مازندران شناسایی شد، افزود: برای تشخیص این بیماری علاوه بر آزمایش خون، آزمایش اختصاصی نیز از فرد بیمار گرفته می ‌شود.

فوق تخصص بیماری های عفونی گفت: علائمی، چون تب بالا به صورت ناگهانی، درد‌های عضلانی به ویژه درد کمر، سردرد، ساق پا و پشت چشم دارد و در ۹۰ درصد موارد نیز فرد بیمار بدون هیچ گونه عارضه‌ ای بهبود پیدا می‌ کنند.

انتهای پیام/آ

تب شالیزار در کمین کشاورزان

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۷۲۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

از مهمترین خواص گل سرخ، آرام بخشی، ایجاد فرح و جلوگیری از افسردگی است. تسکین اعصاب، رفع پرخاشگری و درمان بی خوابی هم از دیگر فواید این گیاه است.

دیگر خبرها

  • ببینید | آشنایی با خواص گل سرخ
  • افزایش ‌مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی در لرستان طی هفته گذشته
  • زهره حمیدی وضعیت بیماری‌اش را تشریح کرد؛ بعد از بیماری یک انسان جدیدتر شدم
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • غیر از متخصص به الگوهایی که به درد انسان امروز بخورد نیاز داریم
  • زهره حمیدی ازوضعیت پس از سرطان گفت/انسان دیگری شدم و حالم خوب است
  • غذا دادن دستی به حیوانات پرسه زن، مصداق حیوان آزاری است
  • نشاکاری ۲۵ درصدی شالیزار‌های محمودآباد