Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - يک فعال سياسي اصلاح‌طلب به تازگي گفته است: تحصن اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و اعلام روزه سياسي پس از آن، رفتارهايي مسالمت‌جويانه بوده‌اند!
سرويس سياست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشي روزانه در لابه‌لاي اخبار و مطالب رسانه‌هاي کشور است. ما درباره اين خوانش البته تحليل‌ها و پيشينه‌هايي را نيز در اختيار مخاطبان محترم مي‌گذاريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

7:30 هر روز با بسته ويژه خبري-تحليلي مشرق همراه باشيد.
***
خاتمي: وعده‌هاي دولت يازدهم محقق نشد؛ کابينه اول روحاني هم زير تيغ اصلاح‌طلبان رفت

محمدرضا خاتمي، از مشاهير جريان سياسي خاص به تازگي در بخشي از مصاحبه خود با سايت جماران پيرامون تحليلي که از چينش کابينه رئيس‌جمهور روحاني دارد، گفته است:
«اين که چه کسي وزير شود يا نه مسئله مهمي است اما مهمتر از آن اين است که اين وزرا چه کار مي خواهند کنند. اگراصلاح‌طلبان به کابينه يا آقاي روحاني انتقادي دارند از اين منظر است، نه اين که چرا ما وزير نشديم و کس ديگري وزير شده است. نقد اصلاح طلبان از اين منظر است که احساس مي کنند ممکن است بعضي از اين وزرا نتوانند آن برنامه‌ها و وعده‌هاي آقاي روحاني را تحقق ببخشند، کما اين که در دور اول هم نتوانستند.»
او مي‌افزايد: اين مشکلي است که در حقيقت بايد توسط خود آقاي روحاني مديريت شود؛ افراد براي ما مهم نيستند بلکه برنامه‌ها مهم است.
خاتمي همچنين گفته است: در حال حاضر در مسئله مهمي مانند رفع حصر ما مي‌بينيم که آقاي لاريجاني با اصلاح‌طلب‌ها همدلي و همراهي دارد![1]
*اين مسئله بايستي براي اهل نظر محل تأمل و تدقيق باشد که چرا اصلاح‌طلبان پس از پايان دولت اول رئيس‌جمهور روحاني و در هنگامه گُر گرفتن زمزمه‌هايي در زمينه آغاز پروژه «طلاق سياسي اصلاح‌طلبان از روحاني»، پاي اعتراض به دولت يازدهم و کابينه اول رئيس‌جمهور روحاني را نيز پيش کشيده‌اند!
به سخن ديگر اينکه بايستي به پاسخ اين سؤال انديشيد که چرا اين اعتراضات در همان ايام دولت يازدهم از جانب چهره‌هاي جريان خاص بصورت فراگير مطرح نمي‌شد؟!
قبل از خاتمي، عبدا... ناصري، عضو شوراي مشورتي اصلاح‌طلبان نيز طي اظهاراتي با کنايه‌هاي «ناکارآمد و ناهماهنگ» از دولت اول آقاي روحاني ياد کرده و به روزنامه آرمان امروز گفته بود:
«اگر کابينه دوم آقاي روحاني برخلاف کابينه اول کاملا کارآمد، منسجم و هماهنگ نباشد، قطعا آينده سياسي تمام جريانات تاثيرگذار در صندوق راي را تحت‌تاثير قرار خواهد داد. اگر آقاي روحاني کابينه دوم خود را مشابه کابينه اول شکل دهد که در برخي زمينه‌ها تفاوت ديدگاه و عملکرد به اعوجاج از ايده‌ها و برنامه‌هاي رئيس‌جمهور منجر شود، در نهايت عملکرد کابينه و رئيس‌جمهور در چهار سال آينده نه‌تنها بر انتخابات‌هاي پيش‌رو تاثيرگذار خواهد بود، بلکه از نظر تحکيم بنيان‌هاي ملي و کاهش گسست‌هاي اجتماعي و نسلي در جامعه شاهد رخداد منطقي نخواهيم بود!»[2]
اظهارات خاتمي همچنين در حالي است که او چند هفته قبل نظر ديگري درباره عملکرد دولت اول رئيس‌جمهور روحاني داشت و از عملکرد آن ابراز رضايت مي‌کرد.
او در يک مصاحبه به شرق گفته بود: «ديديد که در دولت اول روحاني، در بخش توسعه سياسي و فرهنگي، هيچ فرد اصلاح‌طلبي در مسئوليت‌هاي رسمي مرتبط با اين حوزه‌ها در دولت قرار نگرفت. البته در بخش اقتصادي هم اصلاح‌طلب شاخصي حضور نداشت؛ اما اصلاح‌طلبان از شرايط رضايت دارند»[3]
برخي معتقدند اين تناقض‌گويي‌ها و تند شدن‌ها پيرامون رئيس‌جمهور روحاني، مي‌رود تا فضاي اعلام برائت چپ‌ها از رئيس‌جمهور روحاني را وارد مراحل جديدتري کند زيرا اصلاح‌طلبان قصد دارند با نمايش چهره منتقد از خود نسبت به رئيس‌جمهور روحاني، بعنوان آلترناتيو تمام جريانات سياسي کشور در انتخابات سال 1400 در ذهن افکار عمومي مطرح شوند.
***
تحصن اصلاح‌طلبان در مجلس ششم و اعلام روزه سياسي رفتارهايي مسالمت‌جويانه بود!

«عليرضا علوي‌تبار» فعال اصلاح‌طلب و از تئوريسين‌هاي جريان سياسي خاص به تازگي طي اظهاراتي که روزنامه اعتماد آنها را منتشر کرد، در تعريف رفتارهاي اصلاح‌طلبان گفته است:
«برخي از روش‌هايي که مخالفان اصلاحات آنها را غير مسالمت‌جويانه مي‌دانند در واقع و در عرف بين‌المللي مسالمت‌جويانه هستند و نبايد تعريف محدود و بسيار کم وسعت آنها را پذيرفت. مثلا تحصن، اعتصاب و روزه سياسي نبايد خشونت آميز تلقي شود!»[4]
*مخاطبان بايستي بدانند که اشاره‌هاي علوي‌تبار اقلاً در ماجراي تحصن و روزه سياسي، بازگشت دارد به رفتارهاي اصلاح‌طلبان در تحصن در مجلس ششم و سپس اعلام عمومي روزه سياسي توسط چهره‌هاي اين جريان خاص سياسي که در اعتراض به حاکميت صورت گرفت. (البته هيچکدام از اين رفتارها به تحقق خواسته‌هاي اصلاح‌طلبان نيانجاميد)
لازم به اشاره است که منظور دقيق آقاي علوي‌تبار از عرف بين‌المللي نيز مشخص نيست زيرا اين رفتارها اگر در هر نظام سياسي و يا کشور ديگري توسط مقامات رسمي آن کشور صورت پذيرد، به مثابه خيانت تلقي شده و "اشدّ مجازات" براي آن در نظر گرفته مي‌شود. اما در جمهوري اسلامي ايران به دليل سماحت و تحمل رهبر معظم انقلاب و رأفت اسلام ناب، اين برخورد چه در ايام تحصن در مجلس ششم و روزه سياسي پس از آن و چه در ايام فتنه سال 88 با اصلاح‌طلبان صورت نگرفت.
به سخن ديگر اينکه اظهارات علوي‌تبار مبني بر اينکه تحصن و روزه سياسي و غيره در عرف بين‌المللي به مثابه رفتارهاي مسالمت‌جويانه تلقي مي‌شوند، علي‌الاثبات صحيح نيستند و هيچ مثالي هم براي پذيرفته بودن آنها در ساختار ساير نظامات حاکم در دنيا وجود ندارد.
***
اصغرزاده: در دوره جديد شهرداري شاهد گردش نخبگان معيوب و پيرسالاري هستيم

ابراهيم اصغرزاده، از فعالان سياسي اصلاح‌طلب، به تازگي در بخشي از مصاحبه خود با شماره جديد نشريه صدا (ارگان حزب کارگزاران سازندگي) پيرامون شهرداري تهران گفته است:
«ديديد که بعد از همين انتخابات اخير که دولت دوازدهم شکل گرفت و شهرداري تهران به دست اصلاح‌طلبان افتاد ما هنوز با يک گردش نخبگان معيوب و يک نوع پيرسالاري مواجه هستيم که همه موجب تقويت پديده‌هاي خاصي مانند آقازادگي مي‌شوند.»
*اشاره اصغرزاده به انتصابات اين روزهاي محمدعلي نجفي، شهردار اصلاح‌طلب و کارگزاراني جديدالانتصاب تهران است که جمعي از معاونان وي جزء بازنشستگان هستند.
يکي از معاونان وي نيز مديري دولتي است که در جريان حادثه تصادف دو قطار در سمنان، از سمت خود استعفا کرده بود.
غير از اصغرزاده، تعدادي از جوانان اصلاح‌طلب نيز نسبت به انتصابات نجفي بويژه در مؤسسه همشهري انتقاداتي را مطرح کرده‌اند.[5]
با تمام اين تفاسير اما به نظر نمي‌رسد اين انتقادات (اگر عمليات رواني نباشند!) به جايي برسند زيرا ستاد اصلاحات بصورت عمومي به شهرداري و شوراي شهر تهران بعنوان يک سکوي پرش براي دو انتخابات پيش رو در سال‌هاي 98 و 1400 مي‌نگرد و اين هدف اقتضا دارد که اصلاح‌طلبان حضور مديران ستادي پر سن و سال و بعضا بيمار اما همسو با هدف بزرگ اشاره شده را تحمل کنند.
***
1_ http://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-738345
2_ mshrgh.ir/756155
3_ http://sharghdaily.ir/News/135753
4_ http://www.magiran.com/npview.asp?ID=3625822
5_ mshrgh.ir/770632

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۷۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟

جهانگیری گفت: رهبری در سال ۹۵ فرموند من ارتباط اصلاح‌طلبان با ایشان را بر عهده بگیرم. الان قاعدتاً اصلاح‌طلب‌ها باید برای نحوه ارتباط فکر دیگری بکنند. الان هم اگر مبحث مهمی باشد، منعکس می‌کنم

به گزارش اعتماد، بخش‌هایی از گفتگو با اسحاق جهانگیری معاون اول دولت روحانی، را بخوانید؛

بعد از سال ۸۸ بانی شدم و به اتفاق آقایان موسوی لاری و مجید انصاری خدمت رهبری رسیدیم.

بعد از فوت مرحوم هاشمی، در جلسه با حضور آقای خاتمی و آقای خوئینی‌ها و حسن آقای خمینی و آقای نوری، مطرح شد که من راجع به ارتباط اصلاح‌طلبان با رهبری، با ایشان صحبت کنم.

 

سال ۹۵ به صورت اختصاصی خدمت رهبری رفتم و در مورد مسائل اصلاح‌طلبان صحبت کردم. رهبری در سال ۹۵ فرموند من ارتباط اصلاح‌طلبان با ایشان را بر عهده بگیرم.

بعضی نامه‌ها را ایشان (رهبری) پاسخ داده که پاسخ‌هایشان را هم دارم.

پاسخ‌ها برای انتشار نبوده و منتشرنشده و خصوصی است.

برداشت من این است که ایشان (رهبری) الان مسلط‌ترین فرد نسبت به اوضاع کشور هستند.

الان هم اگر مبحث مهمی باشد، منعکس می‌کنم.

هیچ‌وقت درباره ردصلاحیت‌ها و انتخابات از من خواسته نشد ارتباط بگیرم.

درباره برخی اشخاصی که در جریان رد صلاحیت‌ها پیگیری کردم، دیدم که تایید شدند.

دیگر خبرها

  • کرباسچی: مهدی نصیری تعادل ندارد؛ او فقط به درد تبلیغات بی‌بی‌سی می‌خورد
  • مرغ آمریکایی‌ها غاز است!
  • کاندیداتوری عضو شورای نگهبان در انتخابات ریاست جمهوری /صادق زیباکلام برای مصاحبه آمد، زاکانی برای گزارش دادن /خاطرات آیت الله هاشمی
  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • وعده معاون رئیس جمهور برای تکمیل خط انتقال آب شهرستان بهمئی
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران در دستورکار وزیران باشد / خیزش دانشجویان و نخبگان غربی با اعمال خشونت خاموش نمی‌شود