Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@00:33:04 GMT

سيگار الکترونيکي؛ گرگي در پوستين بره

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۰۷۶۴۳

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- برخي تبليغات، سيگار الکترونيکي را جايگزين سالم سيگار معرفي و ادعا مي کنند اين محصول به ترک سيگار کمک مي کند؛ در صورتي که تحقيقات علمي نشان مي‌دهد سيگار الکترونيکي هيچ تاثيري در ترک سيگار ندارد و مشکلات جبران ناپذيري را ايجاد مي کند.

به گزارش روز سه شنبه گروه علمي ايرنا، مطالعات صورت گرفته در موسسه کارولينسکا و دانشکده دندريد در استکهلم سوئد نشان مي‌دهد که سيگار الکترونيکي منجر به افزايش تصلب شرايين، فشار خون و ضربان قلب مي‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اولين بار است که مطالعات، آثار سيگار الکترونيکي حاوي نيکوتين را بر تصلب شرايين نشان مي‌دهد، عارضه اي که از مهمترين دلايل حمله قلبي و سکته مغزي است.
مطالعه ديگري با بررسي 122 سيگار الکترونيکي موجود در بازار نشان مي‌دهد تمام اين محصولات حاوي حداقل يک ماده مضر هستند که در طبقه بندي سازمان ملل متحد به عنوان مواد مضر قرار دارند.
از طرف ديگر براساس مطالعات، سيگارهاي الکترونيکي اغلب همراه با سيگارهاي عادي استفاده مي‌شوند و همين امر تشديد علايم تنفسي از جمله سرفه و خس خس سينه را به دنبال دارد.
اين مطالعات نشان مي‌دهد سيگار الکترونيکي به هيچ وجه به ترک سيگار کمک نمي‌کند. نتيجه اين تحقيقات در کنگره بين المللي انجمن تنفسي اروپا ارايه شده است.
چندي پيش نيز مطالعات محققان دانشگاه جان هاپکينز در مريلند، دانشگاه علوم پزشکي تنسي و موسسه ملي بهداشت آمريکا نشان داد که سيگار الکترونيکي باعث عفونت ريه مي شود.
براساس نتايج بررسي مدل هاي حيواني، قرارگرفتن در معرض بخار سيگار الکترونيکي، باعث آسيب ريه و منجر به عفونت مي شود.
بخار e-cigarettes نيز حاوي راديکال هاي آزاد (اتم ها و مولکول هايي که براي سلول ها سمي هستند) است و به ريه آسيب مي زند.
سطح ماکروفاژهاي ريه افرادي که سيگار الکترونيکي مصرف مي کنند، بيشتر از حد طبيعي است. ماکروفاژ يک نوع از سلول هاي سفيد خون است که سلول هاي آسيب ديده و مرده را حذف مي کند؛ مدل هاي حيواني نشان مي دهد که اين عارضه در صورت بروز آنفلوآنزا و ذات الريه جدي تر مي شود. تحقيقات حاکي است ميزان راديکال هاي آزاد سيگار الکترونيکي، فقط يک درصد کمتر از دود سيگار معمولي است.
مطالعات انجام شده در مورد موش هايي که در معرض e-cigarettes قرار دارند نيز نشان مي دهد:
-سطح استرس اکسيداتيو (آسيب وارد شده به دليل راديکال هاي آزاد) در اين موش ها بيشتر است.
-در صورت ابتلا به عفونت پنوموني استرپتوکوکي، باکتري هاي ريه افزايش مي يابد.
-در صورت بروز آنفلوآنزا، شاخص بيماري شديدتر و احتمال مرگ بيشتر است.
-تعداد ماکروفازهاي ريه در اين موش ها بيشتر است.
سازمان جهاني بهداشت چندي پيش خواستار تصويب قوانين جدي ‌تر و ممنوعيت هاي بيشتري در مورد استعمال سيگار الکترونيکي به ويژه در محيط هاي بسته و فروش آن به کودکان و نوجوانان شد.
زنان باردار، سالمندان، کودکان و نوجوانان، آسيب ‌پذيرترين اقشار جامعه در برابر دود سيگارهاي الکترونيکي هستند. به ويژه ‌اين که تعداد نوجوانان سيگاري در سال هاي 2008 تا 2012 به دو برابر افزايش يافته است.
سيگار الکترونيکي وسيله‌ اي است که استعمال دخانيات را شبيه ‌سازي مي‌ کند. اين وسيله که ظاهري شبيه به سيگار دارد، به ‌واسطه توليد بخاراتي که بو و طعم شبيه به سيگار دارند، حس کشيدن سيگار را به مصرف ‌کننده القا مي‌ کنند.سيگار الکترونيکي براي اولين بار در سال 2004 ميلادي ساخته شد.
طبق گزارش مرکز پيشگيري و کنترل بيماري آمريکا، نيکوتين مايع موجود در سيگار الکترونيکي براي کودکان بسيار مضر است و باعث مسموميت آنان مي شود. به واقع، بدن کودکان در برابر سيگار الکترونيکي هيچ مصونيتي ندارد و باعث مسموميت مي شود.
نيکوتين مايع موجود در سيگار الکترونيکي از طريق چشم و پوست کودکان نيز جذب مي شود و عوارض جانبي مانند استفراغ، حالت تهوع، بيش فعالي، احساس گرگرفتگي، سرگيجه، تپش قلب و سوزش چشم در اين کودکان ايجاد مي کند.
منابع:
Science Daily
EurekAlert
Healthglu
topix
علمي (6) ** 9259**1834
مترجم: سپيده کاشاني* انتشار: ناهيد شفيعي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۷۶۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت

ایرج عالی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان داشت: از این میزان اعتبار ۳۲ میلیارد تومان ملی، ۱۵ میلیارد تومان استانی، ۵ میلیارد تومان مدیریت جامع و هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان نیز از محل تملک دارایی استان است.

وی بیان اینکه تاکنون کار مطالعات طرح تفصیلی آبخیزداری در سطح ۶۳ حوزه شامل ۶۵۰ هزار هکتار (نزدیک به ۳۴ درصد از مساحت کل استان) انجام شده است، افزود: این مطالعات منجر به اجرای عملیات مکانیکی، بیومکانیکی و بیولوژیکی شده است.

عالی با اشاره به اینکه استان ایلام یکی از استان های موفق در اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوانداری است، عنوان کرد: اجرای طرح های آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش بی‌رویه خاک و تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی، نقش موثری در هدر رفت آب‌های روان، تغذیه و احیای قنوات، استخرهای ذخیره آب و انتقال آب کشاورزی دارند.

وی به تفاهم نامه سه جانبه سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، استانداری ایلام و سازمان مدیریت برنامه ریزی استان در سال گذشته اشاره کرد و اضافه کرد: در یک دوره سه ساله یعنی از سال ۱۴۰۲ تا سال ۱۴۰۵ در سطح ۵۱۱ هزار هکتار از مناطق مطالعه شده در کل استان طرح‌های آبخیزداری با اعتبار ۱۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) اجرا می شود که قرار است اعتبارات مورد نیاز در این قرارداد از محل مولد سازی و تهاتر نفت تامین و تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد: اجرای طرح‌های آبخیزداری از مهمترین برنامه‌های موفق پیشگیری از تخریب عرصه‌های مرتعی، جنگلی و مخاطرات ناشی از جاری شدن سیل های مخرب در مناطق شهری و روستایی است.

معاون آبخیزداری مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری ایلام با اشاره به تغییرات و شرایط اقلیمی افزود: اجرای طرح های آبخیزداری یکی از بهترین فرصت‌ها و مهم ترین راهکار عملی و موثر، برای جبران کم آبی و عبور از بحران خشکسالی است.

وی اظهار داشت: اجرای پروژه های آبخیزداری از جمله عملیات خاکی ذخیره نزولات و پخش سیلاب در مناطق مستعد و بالادست اراضی کشاورزی, عملیات مکانیکی و بیومکانیکی و نیز با اتمام مطالعات تفصیلی اجرایی پارک آبخیز حوزه شهر دهلران ایجاد پارک آبخیز ازجمله برنامه های است که در سال جاری در شهرستان دهلران جانمایی و اجرا می شوند.

کد خبر 6092659

دیگر خبرها

  • پیری زودرس و سرطان؛ سیگار همه چیز را نابود می‌کند
  • اتمام مطالعات ساخت نیروگاه برق‌آبی در رودخانه‌های مازندران
  • نگران مصرف قلیان هستیم/ دکه‌های مطبوعاتی مجوز عرضه دخانیات ندارند
  • ۵۹ میلیارد تومان برای طرح های آبخیزداری در ایلام اختصاص یافت
  • ویپ و خطراتی فراتر از آسیب به ریه و مغز
  • آنچلوتی آدامس می‌جود چون سیگار ممنوع است!‏
  • کشف ۷۶۰ پاکت سیگار خارجی قاچاق در لردگان
  • کشف سیگار‌های قاچاق در بهاباد
  • تولید سالانه ۷۰ میلیارد نخ سیگار در کشور
  • ویپ های ۲ میلیون تومانی در کشور/ چرا سیگارهای الکترونیک در ایران ممنوع نمی شود؟!