Web Analytics Made Easy - Statcounter


سنندج- ایجاد شیوه های جدید تئاتر خیابانی، تعامل فرهنگی، انتقال پیام صلح و دوستی، مهمان نوازی و محبت مردم مریوان از جمله مباحثی بود که در نشست بین الملل تئاتر خیابانی مریوان مطرح شد.

به گزارش خبرنگارمهر، نشست بین‌الملل دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور کارگردان‌ها و بازیگران گروه‌های بخش بین‌الملل و اصحاب رسانه و جمعی از کارگردانان نمایش های ایرانی دوشنبه شب در سالن اجتماعات اداره ارشاد این شهر برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه اسپانیا به دلیل اینکه کارگردان آنها کلمبیایی است وکشور امارات اجازه خروج و تایید ویزای او را از این کشور به ایران نداد، نتوانست در جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان گروه خود را همراهی کند.

په نیول یکی از بازیگران گروه نمایش دلقک دیوانه ازاسپانیا در این نشست با اشاره به اینکه تئاتر خیابانی در کشورما دارای قدمت فراوانی است، گفت: ما با وارد کردن انواع موسیقی در تئاتر خیابانی سعی می کنیم نمایشی خوب وعالی اجرا کنیم و به این شیوه مردم را بخندانیم.

وی بیان کرد: مردم مریوان فرهنگ و مهمان نوازی خود را به ما نشان دادند و ما آن را برای مردم کشورمان بازگو خواهیم کرد.

گروه های تئاترخیابانی فرانسه به دنبال شیوه های جدید اجرای این نوع از تئاتر هستند

ایوان سری بازیگر نمایش دو ثانیه از کشور فرانسه هم در این نشست به کمپانی گروه نمایشی خود به نام مردان کوچک اشاره کرد وگفت: کمپانی ما می خواهد با کارکردن با چیزهای کوچک معانی بسیار وسیعی را به مخاطبان خود برساند.

وی با اشاره به اینکه که ما می خواهیم تئاتر خیابانی را به مردمی که در خیابان ها هستند، نشان دهیم، بیان کرد: یکی از تفاوت های تئاتر صحنه ای با خیابانی این است که در صحنه ای ترک سالن برای مخاطبی که نمایش را نپسندیده راحت نیست ولی این اقدام در تئاتر خیابانی بسیار ساده است.
وی با بیان اینکه حدود ۲۰۰ فستیوال در مورد تئاتر در فرانسه هر سال برگزار می شود، افزود: نمایش هایی در فرانسه اجرا می شود که می توانید حدود ۶۰۰ بازی و کار مختلف را در آن ببینید.
این بازیگر فرانسوی عنوان کرد: تئاتر خیابانی در فرانسه به پایان خود دارد نزدیک می شود و اکنون گروه های اجرایی قوی در کشورما هستند که می خواهند شیوه های جدیدی از این نوع تئاتر را شروع کنند.

وی اظهارداشت: تئاترخیابانی که در مریوان برگزار می شود نقاط مشترکی با فرانسه علی رغم وجود فاصله جغرافیایی میان کشورما با این شهر از ایران، دارد.

دارد.

بهترین راه تبادل فرهنگی استفاده از تئاتر خیابانی است

لویز لوپز دستیار کارگردان نمایش پادشاه نظافت از کشور برزیل هم در این نشست گفت: برزیل کشور بزرگی است و به سختی میتوانم در مورد جشنواره هایی که در آن برگزار می شود، صحبت کنم.

وی با بیان اینکه بزرگترین و مهمترین جشنواره خیابانی در برزیل برگزار می شود، افزود: فکرمیکنم قدیمی ترین تئاتر خیابانی مربوط به برزیل است.

وی با اشاره به اینکه در جنوب کشورما مردم زیاد عادت به رفتن برای تماشای تئاتر را ندارند، اظهارداشت: شرکت های جدید درصدد هستند که در جنوب کشور هم این نوع از تئاتر را تقویت کنند.

دستیار کارگردان نمایش پادشاه نظافت از کشور برزیل بیان کرد: متاسفانه در چندماه گذشته دولتی درکشورمان شکل گرفته و روی کارآمده که زیاد اهل هنر و هنرمندان نیست و این موجب سخت شدن کار برای ما و ایجاد موانعی در مسیر راه گروه های هنری شده و یم شود.

لوین لوپز ادامه داد: قبلا قوانین خوبی داشتیم که از طریق آن تئاتر خیابانی درآمد خوبی بدست می آمد ولی این قانون ها را برداشتند.

وی عنوان کرد: تبادل فرهنگی از طریق هنر به ویژه تئاتر خیابانی بسیار مهم وتاثیرگذار است و ما امیدواریم این قوانین باردیگر درکشورمان احیا شوند تا گروه های بیشتری در برزیل شروع به کار کنند.

کارگردان نمایش مرغ دریایی از کشور اکراین هم در این نشست با اشاره به اینکه در اوکراین تنها یک جشنواره تئاتر به نام شیر طلایی وجود دارد، گفت: در کشورما بیش از ۳۰۰ گروه تئاتر وجود دارند ولی همه آنها تئاتر صحنه ای کار می کنند.

لاروسلاو فدوریشین در خصوص تکنیک و محتوای مورد استفاده درنمایش خود بیان کرد: فارغ التحصیل یکی از دانشگاه های معتبر مسکو هستم و از تکنیکی که استفاده می کنم تکنیکی روانشناسانه تئاتر است.

وی عنوان کرد: این تکنیک را بیشتر برای مخاطبان دانش آموز اجرا می کنیم چون آنها ایده و طرح ما را بسیار خوب می فهمند.

انتقال پیام صلح ودوستی از طریق تئاتر خیابانی

حمه سوار، مسئول گروه نمایش به جای ماهی از اقلیم کردستان عراق هم گفت: جشنواره تاتر خیابانی در کردستان عراق قدمت زیادی ندارد ولی امروزه اهمیت زیادی برای آن قائل می شوند.

وی با بیان اینکه حدود پنجاه سال پیش نمایش خیابانی در اقلیم کردستان عراق آغاز شده است، بیان کرد: ملت ما در تاریخ همواره درگیر جنگ های ویرانگری بودند وتوانستند خود را حفظ کنند.

وی اظهارداشت: ما برای محافظت از خود در مقابل برخی از مشکلات از تئاتر استفاده کردیم به گونه ای که از طریق تئاتر خیابانی پیام صلح و دوستی خود را به آحاد مردم منتقل کردیم.

حمه سوار بیان کرد: درروستاهای ما شرایط سختی به ویژه از لحاظ تحصیل و آموزش وجود دارد به همین دلیل چند گروه تئاتر خیابانی به منظور آگاهی دادن به این مردم تشکیل شدند.

مهمان نوازی مریوانی ها نواقص جشنواره را از یاد ما بردند

یکی از عوامل اجرایی نمایش باغ رویاها ازکشور آذربایجان در این نشست با اشاره به اینکه گروه آنها تاکنون در ۱۲ فستیوال تئاتر در ایران شرکت کردند، گفت: در جشنواره تئاتر خیابانی دو بار در شهرهای تبریز و مریوان توانستیم حضور پیدا کنیم.

ایلغار جهانگیراف ادامه داد: تئاتر خیابانی به این شکل مرسوم در ایران در آذربایجان اجرا نمی شود در کشورما بیشتر نمایش ها به صورت محیطی و درمراسم ها و آیین های سنتی برگزار می شود.
وی با بیان اینکه مخاطب تئاتر صحنه ای در آذربایجان کاهش پیدا کرده است، باین کرد: برای جلب مخاطب درصدد توسعه تئاتر خیابانی در کشورمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان، کشور جوانی است وبی شک راه زیادی در پیش دارد، از طریق تئاتر خیابانی می خواهیم رویکرد سیاسی و اجتماعی موضوعات و اتفاقات منفی را به مردم منتقل می کنیم.
ایلغار جهانگیراف اضافه کرد: حضور ما در مریوان باعث شد که با کارکرد سیاسی اجتماعی تئاتر بیشتر آگاهی و آشنایی پیدا کنیم.

وی بیان کرد: امیدواریم در آینده ای نزدیک چنین رویدای هم در کشورما برگزار شود.

ایلغار جهانگیراف عنوان کرد: مهمان نوازی و محبت مردم مریوان باعث شده اگر نواقصی هم در این جشنواره بوده از یاد ما برود و با خاطره خوبی اینجا را ترک کنیم.


منبع: بی باک نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.bibaknews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بی باک نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۰۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»

آیدین تمبرچی کارگردان نمایش «آن برد» نوشته مشترک تمبرچی و مهدی زندیه که این روزها با استقبال قابل توجه مخاطبان در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر در حال اجرا است، درباره روند تولید این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: از سال ۹۵ به همراه مهدی زندیه درگیر نوشتن این متن شدیم اما زمانی طولانی آن را کنار گذاشتیم. در آن مقطع زمانی دست‌نویسی از متن تهیه شد تا با ۲ بازیگر در سالن کوچک مولوی روی صحنه برود ولی اثر به اجرا نرسید. بعد از چندین سال رجعت به متن «آن برد»، دست‌نویس جدیدی تهیه شد. از مهر سال ۱۴۰۲ بازنویسی متن را انجام دادیم و از اوایل دی سال گذشته نیز تمرین‌ها را شروع کردیم.

وی درباره اینکه آیا نمایش «آن برد» به شیوه کارگاهی تولید شده است یا خیر، توضیح داد: متن از پیش تهیه شده بود و تمامی ایده‌های کارگردانی در آن مدنظر قرار گرفته بود اما اسلوب‌هایی که منصوب به کار کارگاهی می‌شوند به شکل موقعیت نمایشی در اثر وجود دارند. در شیوه‌ای که «آن برد» را تولید و اجرا کردیم، مکان مدام تغییر می‌کند و زمان سیال است و اسلوب‌ها منصوب به کار کارگاهی است اما ما پیش‌تر به این ایده‌ها و موضوعات فکر کرده بودیم.

تمبرچی درباره دغدغه پرداختن به ایده مهاجرت در نمایش «آن برد»، یادآور شد: ایده مهاجرت دست‌کم برای قشر و نسل ما همیشه به عنوان یک امکان مورد توجه قرار می‌گیرد. در دست‌نویس اول «آن برد» نگاه به مهاجرت مثبت بود اما متن نهایی بر علیه مهاجرت شکل گرفت. در واقع در متن نهایی به شناخت عواقبتی که مهاجرت در پی دارد، پرداختیم. آنقدر موضوع مهاجرت زیرساختی و پیچیده است که فکر نکنم به این زودی‌های دغدغه آن برای نسل ما و طبقه متوسط جامعه برطرف شود.

کارگردان نمایش «آن برد» درباره استقبال قابل توجهی که مخاطبان از اجرای این اثر نمایشی دارند، بیان کرد: می شود ادعا کرد که قالب بازخوردهای مخاطب نسبت به نمایش خیلی مثبت و برای ما ارزشمند بوده است. تولید و اجرای نمایش سختی‌ها و پیچیدگی‌های فراوانی دارد که بازخورد غالبا مثبت مخاطبان از اجرا تنها نکته دلگرم‌کننده برای گروه ما است.

وی درباره اینکه چه ویژگی‌هایی در نمایش «آن برد» باعث جذب مخاطبان و همراهی آن‌ها شده است، تاکید کرد: با اینکه بازخورد مخاطبان غالبا مثبت است اما ما را غافلگیر کرد. مخاطب با موضوع «آن برد» به راحتی ارتباط می‌گیرد زیرا در زندگی خود و اطرافیانش با موضوع مهاجرت مواجه شده است. هر گروهی بیش‌تر دوست دارد که شیوه اجرایی‌اش مورد توجه مخاطب قرار بگیرد ولی صادقانه بخواهیم صحبت کنیم، موضوع «آن برد» مخاطب را جذب می‌کند. البته شاید فرم اجرای نمایش هم درست درآمده که مخاطب می‌تواند با موضوع ارتباط برقرار کند.

تمبرچی ادامه داد: بعد از پایان هر اجرا، غالب مخاطبان تحت تاثیر قرار گرفته و برخی نیز اشک می‌ریزند. بسیاری از مخاطبان بعد از پایان نمایش آنقدر منقلب هستند که نمی‌توانند صحبت کنند. فکر می‌کنم موضوع و فرم اجرایی کار توانسته با مخاطب ارتباط درستی را برقرار کند.

این کارگردان تئاتر درباره چالش‌های تولید و اجرای «آن برد» به لحاظ اقتصادی، تصریح کرد: چالش اقتصادی همیشه برای تئاتر وجود دارد و تنها با همراهی و حمایت همه اعضای گروه می‌توان این چالش‌ها را پشت سر گذاشت که خوشبختانه من از این همراهی و حمایت برخوردار بودم. ما تلاش کردیم به‌ویژه در طراحی صحنه به سمت ایده‌هایی برویم که کم‌ترین فشار مالی را روی گروه داشته باشد.

وی متذکر شد: مشکل اساسی این است که اکثر سالن‌های تئاتری در آن واحد میزبان ۲ یا ۳ گروه نمایشی هستند و این امر دپوی دکور را با مشکل همراه می‌کند. حتی اگر گروهی توان مالی ساخت دکور ایده‌آل خود را داشته باشد، سالن به عنوان میزبان چند گروه امکان دپوی دکور را ندارد.

تمبرچی اظهار کرد: امیدوارم شرایط برای تئاتر بهتر شود. البته احساس می‌کنم که شرایط در حال بهتر شدن است و اقبال مخاطبان هم نوید روزهای بهتری برای تئاتر ایران را می‌دهد.

وی در پایان سخنان خود درباره اینکه آیا اجرای نمایش «آن برد» تمدید یا در سالنی دیگر ادامه پیدا می‌کند یا خیر، گفت: ما تا ۲۱ اردیبهشت به اجرای «آن برد» ادامه می‌دهیم. صحبت‌هایی در گروه برای ادامه اجراها انجام شده و در حال مذاکره با تئاتر شهر هستیم که امیدوارم این اتفاق بیافتد.

نمایش «آن برد» با حضور مهدی زندیه و نیکو بستانی، ساعت ۱۸ در سالن قشقایی مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

عکس از رضا معطریان است.

کد خبر 6097371 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • رفسنجانی‌ها رسم مهمان‌نوازی را به جا آوردند + فیلم
  • علیرضا کوشک‌جلالی به تماشاخانه ایران‌شهر می‌آید
  • کوشک جلالی با «آرت» به تماشاخانه ایرانشهر می‌آید
  • استقبال از «آن برد» غافلگیر کننده بود/ دغدغه همیشگی «مهاجرت»
  • محلات میزبان جشنواره منطقه‌ای تئاتر خیابانی
  • راهیابی نمایش خسوف از کاشان به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • قطار جشنواره هنر‌های نمایش کانون همدان در ایستگاه پایانی
  • قطار جشنواره هنرهای نمایش کانون همدان در ایستگاه آخر
  • آیا سلبریتی‌ها جای کسی را در تئاتر تنگ کرده‌اند؟
  • عزاداری خیابانی مردم آستارا در سالروز شهادت امام جعفر صادق(ع)