Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام نیوز»
2024-05-07@04:11:28 GMT

درگذشت دانشمند ایرانی و پدر منطق فازی در آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۱۰۱۴۰

درگذشت دانشمند ایرانی و پدر منطق فازی در آمریکا


به گزارش جام نیوز، پروفسور لطفی زاده (لطف‌علی رحیم‌اوغلو عسکرزاده)، مبدع نظریه سیستم‌های فازی و شاخه‌های متنوع آن روز ششم سپتامبر ۲۰۱۷ در خانه خود در برکلی کالیفرنیا درگذشت.

به گزارش بی بی سی، او در سال ۱۹۲۱ در باکو از پدری ایرانی اهل اردبیل و مادری روس اهل مسکو زاده شد. ۱۰ ساله بود که به همراه خانواده‌اش به تهران رفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لطفی در آنجا در مدرسه مبلغان آمریکایی شروع به تحصیل کرد و انگلیسی و فارسی آموخت.

او پس از فارغ التحصیل شدن از دبیرستان البرز، وارد دانشکده فنی دانشگاه تهران شد و در طول جنگ جهانی دوم در تهران با ارتش آمریکا همکاری داشت.

لطفی در سال ۱۹۴۴ به آمریکا مهاجرت کرد و در بوستون وارد انستیتو تکنولوژی ماساچوست (ام‌آی‌تی) شد و بعدا برای ادامه تحصیل به دانشگاه کلمبیا در نیویورک رفت و دکترای خود را در رشته مهندسی برق در آنجا گذراند.

او روز ۲۰ مارس ۱۹۴۶ و در ایام نوروز با فی سند، دختر یک خانواده لتونیایی ازدواج کرد. خانواده فی سال‌ها قبل به تهران مهاجرت کرده بودند و او در آنجا با لطفی آشنا شده بود.

لطفی در سال ۱۹۴۹ کار در دانشگاه کلمبیا را آغاز کرد. ۱۰ سال بعد که او به دانشگاه برکلی در کالیفرنیا رفت، یک استاد تمام سرشناس و دانشمندی نامدار در زمینه مدارهای الکتریکی و مهندسی سیستم‌ بود.

لطفی همواره ذهنی خلاق داشت و در زمینه تخصصی خود نظریه‌های متعددی ارائه کرد. او در اوایل دهه ۱۹۶۰ متوجه شد که نقش انسان و مغز انسان در دانش مهندسی سیستم‌ لحاظ نشده است. در سال ۱۹۶۵ مقاله‌ای با عنوان مجموعه‌های فازی منتشر کرد که در آن با وارد کردن ارزش‌هایی مثل کوتاه و بلند در ریاضیات، متغیرهای فازی را معرفی کرد. او روش تازه‌ای برای بررسی عدم قطعیت ارائه کرد که شبیه تئوری احتمالات بود، اما عین آن نبود.

طبیعتا دانشمندان و مهندسانی که به نظریه سیستم‌ها نگاه صفر و یکی داشتند، نظریه مجموعه‌های فازی او را به چالش کشیدند که بین صفر و یک، بی‌نهایت احتمال در نظر می‌گرفت. او انتقادها را محتاطانه می‌پذیرفت و می‌گفت: پوست من کلفت است، نظرهای شما را به عنوان مشوق می‌پذیرم.

لطفی زاده بیش از ۳۵ مدرک دکترای افتخاری و جوایز متعدد از ژاپن، آمریکا، شوروی، روسیه، آذربایجان و ایران دریافت کرد و عضو آکادمی‌های علمی بی‌شمار بود.

او در سال ۲۰۱۱ و در ۹۰ سالگی مفهوم اعداد زد را مطرح کرد تا عدم قطعیت را به ارزش‌های رقمی اعداد فازی بیفزاید. این مفهوم در سال ۲۰۱۳ به نام او ثبت شد. ثبت این مفهوم انگیزه‌ای شد برای تأسیس یک شرکت استارت‌آپ در مریلند آمریکا. فقط در آمریکا شاید بیش از ۳۰ هزار ابداع و اختراع بر اساس تئوری سیستم‌های فازی، محاسبه با واژگان و اعداد زد ثبت شده است. آثار، افکار و ابداعات لطفی زاده تقریبا به همه جنبه‌های زندگی ما نفوذ کرده، از دوربین‌های هوشمند گرفته، تا خودروها، آسانسورها و حتی ماشین جستجوی گوگل.

لطفی زاده در چند سال اخیر از آثار کهنسالی در رنج بود و جای خالی فی که هفت ماه پیش درگذشت برایش قابل تحمل نبود. فقدان لطفی زاده برای انسانیت، دانش هوش مصنوعی و مهندسی سیستم فقدانی بزرگ است. او از بزرگترین چهره های عالم ریاضیات، دانش کامپیوتر و مهندسی سیستم‌ بود.

بی بی سی تلاش کرد بخشی از هویت این دانشمند ایرانی را آمریکایی معرفی کند.

قاب رسانه های غربی تنها به تصویر دانشمندیاز کشورهای دیگر مانند ایران اختصاص دارد که در اروپا یا آمریکا زندگیو تحصیل کرده باشند.

دانشمندان موفق داخلی در ایران هیچگاه دراین رسانه های قبیله ای دیده نمی شود.

115

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۰۱۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد

رسانه‌های رژیم صهیونیستی از جمله رادیو ارتش اسرائیل پس از حمله ایران می‌گویند پدافند پاتریوت‌های آمریکا از عهده موشک‌های بالستیک شلیک شده ایران برنیامده‌اند.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: وبسایت اینترنتی فلسطین کرونیکل در گزارشی می‌نویسد: رادیو ارتش اسرائیل به تازگی اذعان کرد سامانه‌های پاتریوت آمریکا در رهگیری موشک‌های ایرانی موفق عمل نکردند و ایران ۱۲ موشک بالستیک مدرن خود را به پایگاه‌های نظامی اسرائیل کوبید. پس از پایان حمله تلافی‌جویانه ایران‌، تل‌آویو ادعای «رهگیری ۹۹ درصدی» پرتابه‌های ایرانی را مطرح کرد. اما در واقع، سپاه پاسداران ایران، مجموعه‌ای از پهپادها و موشک‌های قدیمی را با هدف ایجاد وحشت بزرگ و همچنین مشغول و اشباع کردن واکنش پدافند هوائی اسرائیل شلیک کرد. سپس، حدود ۱۲ فروند موشک بالستیک مدرن شلیک کرد که اکثر آنها به اهداف خود اصابت کردند. سایت‌های نظامی هدف گرفته شده، محافظت‌شده‌ترین مکان‌های روی زمین در مقابل حملات موشکی بالستیک محسوب می‌شدند. بعدها، مقامات ناشناس آمریکایی و اسرائیلی اعتراف کردند ادعای رهگیری ۹۹ درصدی ادعایی ساختگی است.

عملیات پدافند هوائی شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، اسرائیل، اردن- و احتمالا عربستان و امارات- بیش از یک میلیارد دلار هزینه، خرج روی دست ائتلاف آمریکایی- اسرائیلی گذاشت. این در حالی بود که آنها ۷۲ ساعت قبل هشدار دریافت کرده بودند.

بر اساس گزارش رادیو ارتش اسرائیل، سیستم دفاعی موشکی استاندارد RIM-۱۶۱ آمریکا روی کشتی (SM-۳) در رهگیری پرتابه‌های ایرانی متحمل شکست ۷۵ درصدی شده و از ۸ موشک شلیک شده آنها تنها ۲ مورد به هدف اصابت کرده است. بلومبرگ اخیرا مقاله‌ای منتشر کرده است که در آن می‌گوید اسرائیل اکنون سیستم‌های موشکی پاتریوت را بازنشسته می‌کند. اسرائیل از زمان جنگ اول خلیج‌فارس از سیستم موشکی پاتریوت آمریکا ناراضی بوده است. در سال ۱۹۹۱، عراق موشک‌های اسکاد را به سمت اسرائیل و عربستان سعودی شلیک کرد. ایالات متحده و رسانه‌های آن مدعی شدند که سامانه موشکی پاتریوت ۸۹ درصد از اسکادهای شلیک شده به سمت عربستان سعودی و ۴۴ درصد از کلاهک‌های هدایت شده به سمت اسرائیلی‌ها را رهگیری کرده است. با این حال، ماه‌ها بعد حقیقت آشکار شد و اکنون پذیرفته شده است که عملکرد سیستم موشکی معروف پاتریوت این بود که تنها بین ۱ تا صفر درصد از کل اسکادهای شلیک شده را سرنگون کرد.

با وجود تبلیغات زیاد درباره کارآیی سامانه‌های پدافند هوائی اسرائیل و آمریکا، اگر تعداد زیادی پرتابه به سمت هدفی شلیک شود، هیچ سیستم دفاعی روی کره زمین وجود ندارد که در مبارزه کامل با یک حمله بزرگ و متمرکز موفق باشد.

دیگر خبرها

  • حج امسال حج برائت از دشمن جنایتکار صهیونیستی و حامیانش/حجاج باید بتوانند منطق قرآنی برائت ابراهیمی را برجسته‌تر از همیشه نشان دهند/یاد خدا و وحدت؛ دو عنصر اصلی حج
  • نویسنده سرشناس ایرانی در ۶۳ سالگی درگذشت
  • «عشق ناباور» با رهنمودهایی از محمدرضا لطفی شنیدنی شد
  • موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد
  • مشخصات یک خودروی جدید ایرانی منتشر شد
  • فلسطین کرونیکل: پاتریوت آمریکا در برابر بالستیک ایرانی به هیچ کاری نیامد | ادعای اولیه چگونه نقش بر آب شد؟
  • مشخصات ال۹۰ ایرانی اعلام شد + عکس
  • ال۹۰ ایرانی چه مشخصات و ویژگی هایی دارد؟ + تصویر
  • مشخصات ال۹۰ ایرانی منتشر شد+ عکس
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای