Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-05-07@16:10:47 GMT

چرا باکو وزیر دفاع خود را به تل‌آویو فرستاد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۱۱۹۹۳

چرا باکو وزیر دفاع خود را به تل‌آویو فرستاد؟

باکو در شرایط جاری بر این تصور است که مناسبات دیپلماتیک با تهران را به مجرایی هدایت کرده است که از این پس، مقامات دیپلماتیک ایران، جسارت اظهارنظر جدی و تعیین‌کننده درباره مناسبات باکو – تل‌آویو را نخواهند داشت به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، سفر ناگهانی ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به فلسطین اشغالی برای دیدار با مقامات سیاسی و نظامی رژیم اشغالگر قدس و بازدید از برخی از مراکز تولید تسلیحات و آموزشنظامی رژیم صهیونیستی، بار دیگر ماهیت خطرناک مناسبات باکو – تل‌آویو را عیان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع، تحولات ماه‌های گذشته در مناسبات باکو – تل‌آویو نشان داده است که سال 2017 ، سال جهش باکو برای نزدیکی به رژیم اشغالگر تعیین شده است و نخستین سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به فلسطین اشغالی در طول عمر 26 ساله این جمهوری نیز گام دیگری از همین جهش است. درباره اینکه چرا الهام علی‌اف، رئیس‌جمهورآذربایجان در شرایط کنونی، وزیر دفاع خود را نزد مقامات رژیم صهیونیستی فرستاده است، دلایل چندی را می‌توان برشمرد:

اخیرا رسانه‌های صهیونیستی از خودداری اپراتورهای اسرائیلی پهپادهای رژیم صهیونیستی در جمهوری آذربایجان از بکار انداختن این پهپادها علیه نیروهای نظامی ارمنی خبر داده بودند که مقامات عالی‌رتبه و رسانه‌های باکو انتشار این خبر را نتیجه فعالیت لابی ارمنی در اسراییل برای خدشه‌دار کردن مناسبات باکو – تل‌آویو ارزیابی کرده و تاکید کرده بودند که اجازه نخواهند داد لابی ارمنی به مناسبات نزدیک باکو با اسرائیل خدشه‌ای بزند. بنابراین ، الهام علی‌اف در شرایط کنونی با اعزام وزیر دفاع خود به اسرائیل، به زعم خود تلاش کرده است طرح لابی ارمنی را برای لطمه زدن به مناسبات باکو – تل‌آویو نقش بر آب کند!

اخیرا، رسانه‌‌های صهیونیست از معلق شدن موقتی فروش پهپادهای تهاجمی« Orbiter 1K » تولید شرکت «سیستم‌هایدفاع هوایی» (Aeronautics Defence Systems) رژیم صهیونیستیبه جمهوری آذربایجان خبر داده‌اند. زیرا، پیشتر اعلام شده بود اپراتورهایشرکت «سیستم هایدفاع هوایی» اسرائیل درخواست فرماندهان ارتش جمهوریآذربایجان را برای آزمایش پهپادهایخریداریشده از اسرائیلرا علیه نیروهایارمنیاجرا نکرده‌اند و به همین علت یکیاز مدیران ارشد این شرکت، پهپاد تهاجمیرا به سمت هدف هدایت کرده که ناموفق بوده است. وزارت دفاع اسرائیل تحقیق درباره این ادعاها را آغاز کرده و شرکت «سیستم‌هایدفاع هوایی» اسرائیل نیز بطور موقت مجوز فروش پهپادهای«اربیتر وان کی» را متوقف کرده است. بنابراین، الهام علی‌اف، شخص وزیر دفاع جمهوری آذربایجان را به فلسطین اشغالی اعزام کرده است تا درباره مساله‌ای که میان فرماندهان ارتش جمهوری آذربایجان با اپراتورهای پهپادهای اسرائیلی پیش آمده است، مستقیما به مقامات رژیم صهیونیستی توضیح دهد.

اخیرا انتشار اخباری در رسانه‌های ارمنستان و اسرائیل منبی بر احتمال فروش موشک‌های اسرائیلی ضدتانک «اسپایک» به ارمنستان که ظاهرا در سفر تساخیهانگبی، وزیر همکاری‌هایمنطقه‌ایاسرائیل به ایروان در 25 جولایدرباره آن صحبت شده است، نگرانی مقامات باکو را موجب شده بود. بنابراین، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در سفر به اسرائیل سعی خواهد کرد چند و چون این مساله را نیز بطور مستقیم از مقامات رژیم صهیونیستی جویا شود.

انتشار گزارش افشاگرانه اخیر روزنامه «هاآرتص» درباره خرید املاک برای «حیدر علی‌‌اف»، فرزند الهام علی‌اف، رئیس‌جمهورآذربایجان در اسرائیل و واکنش شتابزده‌ای که مقامات ریاست جمهوری و وزارت خارجه و رئیس گروه دوستی پارلمانی جمهوری آذربایجان با اسرائیل به این خبر نشان دادند، حکایت از بی‌اعتنایی رسانه‌های اسرائیلی به خطوط قرمز خانواده علی‌اف داشت و الهام علی‌اف، رئیس‌جمهوری آذربایجان طی این مدت مصرانه در پی این بوده است که نشان دهد هیچ تحول منفی جدی در مناسبات باکو – تل‌آویو بروز نکرده است و انتشار گزارش افشاگرانه روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» ارتباطی به مناسبات باکو – تل‌آویو ندارد. اعزام وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به اسرائیل بخصوص با توجه به ابعاد گسترده مناسبات نظامی و تسلیحاتی دو طرف، شاید جدی‌ترین ژست در عادی جلوه دادن شرایط و به فراموشی سپردن گزارش‌های رسانه‌های صهیونیستی تلقی شود.

پیش از سفر جای ژنرال ذاکر حسن‌اف، وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به اسرائیل، اوج رونمایی از مراودات نظامی و تسلیحاتی دو طرف، سخنان الهام علی‌اف در جریان سفر بنیامین نتانیاهو‌، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باکو در 13 دسامبر گذشته بود که الهام علی‌اف در کنفرانس خبری مشترک با نتانیاهو فاش کرد باکو حدود پنج میلیارد دلار و به تعبیر دقیق‌تر، چهار میلیارد و هشتصد میلیون دلار سلاح (تا آن زمان) از اسرائیل خریداری کرده است. درپی این رونمایی از فروش‌های تسلیحاتی اسرائیل به باکو که ظاهرا موجب تعجب مقامات همراه نتانیاهو نیز شده بود که چرا علی‌اف بدون هماهنگی با آنها، این رقم را در مقابل خبرنگاران و دوربین‌های تلویزیونی اعلام کرد، اعزام وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به اسرائیل دومین حرکت نمادین از طرف الهام علی‌اف در تاکید بر مناسبات نظامی باکو با تل‌آویو محسوب می‌شود.
برای اعزام وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به اسرائیل دلایل و اسباب دیگری را نیز با توجه به ماهیت مناسبات باکو – تل‌آویو می‌توان برشمرد. اما، آنچه اهمیت بیشتری دارد، توجه به این مساله است که گام‌های باکو برای نزدیکی بیشتر به رژیم صهیونیستی در سال 2017، بطور سوال‌برانگیزی با اعلام «سال همبستگی اسلامی» در جمهوری آذربایجان همزمان و در واقع هماهنگ شده است.

سال‌های اخیر، یکی از مهمترین و در واقع اصلی‌ترین ملاحظه و نگرانی باکو در نزدیکی به رژیم صهیونیستی و پنهان نگه داشتن مناسبات با این رژیم، واکنش ایران به این مناسبات بود. به همین علت، باکو در سال‌های گذشته سعی می‌کرد از برخی حد و مرزها عبور نکند و برخی از ابعاد مناسباتش با رژیم صهیونیستی را مخفی و محرمانه نگه دارد. به گونه‌ای که به تعبیر الهام علی‌اف، مناسبات باکو با تل‌آویو به آیسبرگی شبیه شده بود که بخش اعظم آن پنهان است و «الیه پوده» از اساتید دانشگاهی تل‌آویو آن را «سندروم معشوقه» نامیده بود. اما، طی ماه‌های اخیر باکو تجاسر بر این دارد که بخش اعظم آیسبرگ مناسباتش باتل‌آویو را نیز به نمایش عمومی بگذارد و رابطه عاشقانه پنهانش با رژیم صهیونیستی را علنی‌تر کند. در این شرایط این سوال مطرح می‌شود که علت اصرار باکو به نمایش عمومی نزدیکی‌اش با تل‌آویو چیست؟ چه چیزی نگرانی‌های گذشته باکو در این‌باره را برطرف کرده است؟ نمایش مناسبات نزدیک با تل‌آویو چه چیزی را عاید رئیس‌جمهوری آذربایجان خواهد کرد؟

در پاسخ به این سوال نیز ابتدا در یک نگاه ساده‌انگارانه می‌توان به شرایط دشواری توجه کرد که اخیرا افشاگری‌های گسترده رسانه‌های غربی درباره پرداخت سه میلیارد دلار رشوه از طرف باکو به سیاستمداران و برخی از دست‌اندرکاران رسانه‌های غربی برای خرید وجهه مثبت برای جمهوری آذربایجان در اذهان غربی‌ها ایجاد کرده است. در این نگاه، رهبران باکو با برداشتی که از حاکمیت صهیونیسم بر شبکه رسانه‌ای غرب دارند، تنها راه خروج خود از مخمصه اخیر ناشی از این افشاگری‌ها را اظهار وفاداری به اسرائیل می‌دانند و حاضرند برای اظهار این وفاداری باکو به اسرائیل هر هزینه و اقدام خطرناکی را به جان بخرند و اعزام وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به اسرائیل و اظهار بی‌اعتنایی باکو به تمامی ناراحتی‌هایی که این سفر در جهان اسلام ایجاد خواهد کرد، اقدام نمادینی در این راستا است.

اما، در رأس تمامی انگیزه‌ها و اهداف سفر ژنرال ذاکر حسن‌اف به فلسطین اشغالی برای گفتگو با مقامات سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی، سیاست ظاهرا موازنه بخشی باکو در مناسباتش با ایران و اسرائیل قرار دارد. زیرا، در فروردین سال جاری ژنرال ذاکر حسن‌اف به تهران سفر کرده بود که این سفر از توجه رژیم صهیونیستی دور نمانده بود و رویدادهای مفنی بعدی در مناسبات تسلیحاتی رژیم صهیونیستی با جمهوری آذربایجان نیز به نوعی اقدامات تنبیهی تل‌آویو علیه باکو بخاطر سفر وزیر دفاع جمهوری آذربایجان به ایران تلقی می شدند.

اکنون رئیس‌جمهورآذربایجان با اعزام همین مقام به اسرائیل تلاش دارد هرگونه سوءتفاهم احتمالی در مناسبات باکو با اسرائیل را در ارتباط با مناسبات باکو با تهران برطرف کند و نشان دهد که از این پس باکو در نزدیکی با اسرائیل هیچ گونه ملاحظه‌ای را از جانب ایران رعایت نخواهد کرد. طی ماه‌های اخیر این مورد به کرات از طرف نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان که از طرف مقامات ریاست جمهوری این کشور مامور بیان برخی از مواضع دولتی می‌شوند، بطور آشکار بیان شده است. از جمله، در هفته‌های گذشته شماری از نمایندگان مجلس جمهوری آذربایجان مامور شده بودند موضوع گشایش سفارت این جمهوری در اسرائیل را رسانه‌ای کنند و در اثنای سخنان خود به صراحت مخالفت‌های ایران با گشایش سفارت جمهوری آذربایجان در اسرائیل را یادآوری و تاکید می‌کردند که این موضوع، مساله‌ای است که به خود جمهوری آذربایجان و اسرائیل مربوط است و هیچ کشوری حق دخالت در آن را ندارد.

رئیس‌جمهورآذربایجان در تداوم اجرای این سناریو، وزیر دفاع خود را عازم اسرائیل کرده است تا اوضاع را بهتر بسنجد و از واکنش‌های احتمالی ارزیابی دقیق‌تری به دست آورد. زیرا، در سال جاری براساس تصمیمات اتخاذ شده در جریان سفر بنیامین نتانیاهو به باکو در دسامبر گذشته، گام‌های جدی بیشتری در مناسبات باکو با تل‌آویو برداشته خواهد شد که برنامه‌ریزی برای تشکیل نخستین اجلاس کمیسیون مشترک دولتی دو طرف از آن جمله است و صهیونیست‌ها این مطالبه را از باکو دارند که سفارت خود را نیز در فلسطین اشغالی دایر کند. زیرا، ارتقای مناسبات دیپلماتیک باکو – تل‌آویو تا حد تشکیل کمیسیون مشترک دولتی و ارتقای مناسبات نظامی و تسلیحاتی دو طرف به حد تبدیل شدن اسرائیل به نخستین یا دومین تامین‌کننده سلاح زرادخانه مستقر در جمهوری آذربایجان، افزایش حجم تجارت دو طرف به بیش از چهار میلیارد دلار در سال و تبدیل شدن جمهوری آذربایجان به منبع اصلی تامین نفت خام مورد نیاز اسرائیل و تبدیل شدن جمهوری آذربایجان به میهن دوم یهودیان به تعبیر خاخام‌های صهیونیست، در شرایطی که جمهوری آذربایجان هنوز سفارتخانه رسمی در اسرائیل ندارد، منظره مضحکه‌آمیزی را ایجاد کرده است. مقامات رژیم صهیونیستی مصرانه از باکو خواسته‌اند به این مضحکه پایان دهد. بخصوص که رژیم صهیونیستی در جنگ روانی علیه ایران و جهان اسلام، سعی دارد تحقق این خواسته‌اش از باکو، چندان هم به درازا نکشد.

باکو نیز در شرایط جاری بر این تصور است که مناسبات دیپلماتیک با تهران را به مجرایی هدایت کرده است که از این پس، مقامات دیپلماتیک ایران، جسارت اظهارنظر جدی و تعیین‌کننده درباره مناسبات باکو – تل‌آویو را نخواهند داشت. بخصوص که موقعیت تهران در مناسبات با باکو به موضع درخواست‌برای اجرای طرح‌های توافق‌شده و بخصوص توافق در زمینه اتصال راه‌آهن‌های ایران و جمهوری آذربایجان تنزل یافته استو در این شرایط، تهران نمی‌تواند مطالبه سیاسی در مقابل باکو مطرح کند!

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۱۹۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟

فشار‌ها علیه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است و حتی به نظر می‌رسد که حامی بزرگ اسرائیل یعنی آمریکا نیز ترجیح می‌دهد از کابینه نتانیاهو عبور کند. انزجار از رژیم صهیونیستی و نخست وزیرش روز به روز در جهان درحال افزایش است که به اذعان بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان عبری او پیش از هر زمانی تحت فشار روحی و روانی سنگینی قرار دارد و عملا راه خود را گم کرده است.

از طرفی اعتراض‌های دانشجویی که از دانشگاه‌های مطرح آمریکا شروع و اکنون به بسیاری از کشور‌های غرب سرایت کرده است و همه این آزادی خواهان تنها یک خواسته دارند آن هم این که جنگ و کشتار علیه مردم مظلوم غزه به پایان برسد.

در این بین برخی رسانه‌های رژیم صهیونیستی نوشتند «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر این رژیم در حال حاضر در منگنه گیر کرده، از یک طرف جنبش حماس برای تحقق خواسته‌های خود از جمله توقف جنگ فشار می‌آورد و از طرف دیگر دولت بایدن به نتانیاهو برای نشان دادن انعطاف بیشتر و تلاش جهت رسیدن به یک قرارداد تبادل اسرا فشار وارد می‌کند.

همچنین یک منبع عالی‌رتبه مصر گفت: هیأت حماس امروز با هدف تکمیل مذاکرات مربوط به آتش‌بس در نوار غزه، به قاهره بازمی‌گردند. هیأت حماس یکشنبه شب پس از پایان مذاکرات در قاهره به منظور مشورت با رهبران این جنبش در قطر، عازم دوحه شدند.

در همین ارتباط شبکه الجزیره گزارش داد که «ویلیام برنز» رئیس سیا در تلاش برای نجات مذاکرات آتش‌بس و دستیابی به توافقی برای آزادی اسرای صهیونیست نزد مقاومت فلسطین، روز گذشته در دوحه ماند.

برخی رسانه‌های آمریکا نیز گزارش دادند که آخرین پیشنهادی که هفته پیش به حماس ارائه شد، شامل برقراری آتش‌بس به مدت ۴۰ روز است که طی آن رژیم صهیونیستی عملیات نظامی را متوقف و عقب‌نشینی از مناطق مسکونی را آغاز و حماس نیز در ازای آزادی اسرای فلسطینی، اسرای صهیونیست را آزاد کند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ضمن رد خواسته حماس مبنی بر پایان جنگ غزه در ازای آزادی گروگان‌ها گفت که چنین توافقی به معنای در قدرت ماندن این گروه در نوار غزه است و به نظر می‌رسد که وی نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود، حاضر است تمام هزینه‌های این جنگ را به جان بخرد.  اما چرا؟

آتش بس در غزه باعث سقوط کابینه نتانیاهو خواهد شد/ نخست وزیر از ترسش جنگ را ادامه می‌دهد 

سید هادی سید افقهی کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا درباره دلیل عدم تمایل نتانیاهو نسبت به پایان جنگ در غزه و آتش بس اظهار کرد: بنیامین نتانیاهو به خوبی می‌داند که اگر مذاکرات پایان جنگ در غزه به نتیجه برسد کابینه‌اش سقوط خواهد کرد.

او افزود: اگر اسرائیل به رفح حمله نکند و به حماس کوچکترین امتیازی بدهد جریان راست افراطی استعفا خواهد داد و به این ترتیب اکثریت کابینه نتانیاهو از بین خواهد رفت؛ بنابراین نتانیاهو به دلیل ترسی که از برخی اعضای کابینه خود دارد جنگ را ادامه می‌دهد. 

سید افقهی با بیان این که حماس از مواضع خود عقب نشینی نکرده است گفت: نیرو‌های مقاومت خواستار آتش بس و ورود کمک‌های بشردوستانه هستند و بعد از محقق شدن این مسائل درباره آزادی گروگان‌های صهیونیست مذاکره خواهند کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: اما نتانیاهو با کمال بی شرمی می‌خواهد در ابتدا درباره آزادی گروگان‌ها مذاکره کند که البته با دهن کجی مدعی است که در صورت آزادی اسرا هم به جنگ با حماس ادامه می‌دهد و قطعا با این روند نمی‌توان به مذاکرات آتش بس امیدوار بود.

او ادامه داد: نتانیاهو به خوبی می‌داند که فردای اعلام آتش بس محاکمه می‌شود و باید پاسخگوی افکار جهانیان باشد. چرا که دادگاه لاهه در حال تنظیم احضاریه برای نخست وزیر اسرائیل است، اما آمریکا مدعی است که دخالت دادگاه‌های بین المللی در جنگ فلسطین و اسرائیل جزء وظایف این مراجع نیست که بسیار عجیب است.

کارشناس مسائل غرب آسیا تاکید کرد: رژیم اسرائیل رو به افول است و هیچگاه سرپا نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران یک سیلی به آنها زد، اما این رژیم هنوز نتوانسته تعادل خود را به دست بیاورد و حزب الله هم هر روز ضربات بیشتری به اسرائیل وارد می‌کند.

اگر کابینه نتانیاهو از هم بپاشد آقای نخست وزیر تا پایان عمر در زندان خواهد ماند/ آقای نخست وزیر جنگ را شخصی کرده است

همچنین محمد صادق کوشکی فعال سیاسی درگفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در این باره گفت: نتانیاهو پرونده قضایی بسیاری دارد و اکنون نیز این پرونده در صورت سقوط کابینه فعلی آماده بررسی است.

او افزود: بنابراین نخست وزیر رژیم صهیونیستی مجبور است تا جنگ غزه را ادامه دهد چرا که اگر جنگی نباشد کابینه فعلی سقوط خواهد کرد.

فعال سیاسی اصولگرا متذکر شد: هر روزی که کابینه نتانیاهو از هم بپاشد او و همسرش باید در محاکم قضایی پاسخگوی جرم‌های خود باشند و مابقی عمر خود را در زندان سپری کنند.

کوشکی متذکر شد: به عقیده بسیاری از کارشناسان نتانیاهو جنگ غزه را شخصی کرده است و تا زمانی که جنگ برقرار است کنست (پارلمان اسرائیل) دست به تغییر کابینه نخواهد زد.

سخن پایانی

آنچه نمی‌توان آن را انکار کرد این است که در شرایط کنونی نتانیاهو در باتلاق گیر افتاده و در حال غرق شدن است به نحوی که نه راه پس دارد و نه راه پیش، لذا به هر دستاویزی متوسل می‌شود تا خود را نجات دهد. اما واقعیت تلخ برای آقای نخست وزیر این است که ادامه جنگ با ارتشی خسته به خوبی بیان می‌کند که‌ نتانیاهو  امکان ادامه جنگ برای مدت طولانی را نخواهد داشت و در نتیجه  جبهه مقاومت در نهایت پیروز می‌شود و ظلم در نهایت پایه نخواهد داشت‌...

خبرنگار: فاطمه سیدی

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • چرا نتانیاهو نمی‌خواهد جنگ در غزه تمام شود؟
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اسموتریچ: ارتش باید امروز وارد رفح شود
  • آتش‌بس یا تقسیم کار واشنگتن و تل‌آویو برای ادامه جنایت‌گری؟
  • تماس تلفنی وزیر دفاع آمریکا با وزیر جنگ اسرائیل
  • نفت باکو همچنان از ترکیه به اسرائیل می‌رسد
  • تلاش جمعی ایران، عربستان، ترکیه، اندونزی و مصر برای پایان جنگ در غزه
  • سرطان اسرائیل در روز‌های پایانی
  • ترکیه: از تمام ابزار‌ها برای اعمال فشار به اسراییل استفاده می‌کنیم
  • سرطان اسرائیل در روزهای پایانی