Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، 21 شهریورماه، به عنوان «روز سینما» نامگذاری شده است، سینمایی که این روزها حال غریبی دارد و شاید بسیاری از موضوعات انقلابی و فرهنگی در هنر هفتم مهجور واقع شده‌اند.

بر این اساس خبرگزاری فارس طی گفت‌وگویی با علی آقامحمدی یکی از فعالان عرصه سینما در همدان به مسائل روز سینما پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فارس: به عنوان نخستین سوال بفرمایید مشکلات کنونی دنیای سینما که با آن مواجه است، چیست؟

آقامحمدی: یکی از مشکلات کنونی سینما قصه‌گویی و داستان آثار سینمایی است، زیرا آنچه ذائقه کلی جامعه می‌پذیرد، بودن یک قهرمان در دل داستان است چون چه بخواهیم چه نخواهیم برخی با شخصیت اصلی داستان همزادپنداری می‌کنند و برای ما ایرانی‌ها همذات‌پنداری ما با یک قهرمان لذت بخش است.

در دنیای امروز که استرس و ناراحتی‌ها زیاد است خود می‌تواند به همذات‌پنداری با یک قهرمان کمک کند تا بتوان خود را به آمال و آرزوهای دست‌نایافتنی نزدیک دانست.

با توجه به اینکه رسیدن به بسیاری از آرزوهای دست‌نیافتنی در خیال هم می‌تواند، برای فرد اهمیت داشته باشد، بنابراین قهرمان داستان می‌تواند نقش اساسی را در قصه‌گویی داشته باشد.

فارس: به نظر شما باید در سینما به دنبال قهرمان‌پروری بود؟

آقامحمدی: با قهرمان‌پردازی در داستان می‌توان ستاره معرفی کرد، یکی از مشکلات سینمای ما نداشتن ستاره است و همین موجب کم فروغ بودن سینما در چند سال اخیر است.

اگر ستاره‌ای را بتوان در سینما معرفی کرد، از همین ستاره سینما می‌شد عایدی زیادی کسب کرد.

فارس: امروزه بکارگیری تکنولوژی در سینما در چه سطحی است؟

آقامحمدی: امروزه سینمای ما با تکنولوژی روز چه در تولید و چه در پخش برابری نمی‌کند به طوری که در بخش تولید سینماگران به همان تکنولوژی 30 سال گذشته بسنده کرده‌اند که تفاوت بین تکنولوژی دهه 60 که اوج سینمای ما بود، با امروز آنچنان زیاد نیست.

شاید تجهیزات تغییر کند اما خروجی کار چیزی نیست که با تکنولوژی روز برابری کند، به طوری که برخی دوربین‌ها شاید رنگ و لعاب به کار بخشد، اما خروجی آن طور که باید نیست.

فارس: امروزه آثار سینمایی با موضوعات بی‌هدف و کلیشه‌ای تولید می‌شود که شاید افول سینما ناشی از این باشد، نظر شما چیست؟

آقامحمدی: موضوعات بی‌هدف در سینما یکی از مشکلات اساسی است، نمی‌توان به صورت مستقیم از تولیدکنندگان آثار سینمایی خواست تا به موضوعات خاصی بپردازند، هرچند نمی‌توان پرداختن به موضوعات انقلابی را تحمیل کرد اما به همان اندازه که سینمای اجتماعی به آن می‌پردازد نیز باید به موضوعات قوی پرداخته شود.

باید سینمای انقلابی و ارزشی را در لابلای موضوعات اجتماعی که امروزه تولید می‌شود، گنجاند و بتوان در قالب همان موضوعات نیز باز مسائل و مشکلات مختلف را بیان کرد.

با توجه به اینکه تولید آثار در یکسری از موضوعات با هزینه همخوانی ندارد، و بازگشت مالی آن برای تولیدکننده مشخص نیست، سعی می‌کند کار را تنها برای اینکه کار اقتصادی کرده باشد، پیش ببرد.

فارس: در سال‌های اخیر فیلمسازان جوان وارد عرصه تولید آثار سینمایی شده‌اند، به نظر شما فیلمسازان جوان چقدر نیاز به حمایت دارند؟

آقامحمدی: کارگردان‌های موفق افرادی با ضریب هوشی بالایی هستند، ضریب هوشی بالا ربطی به اینکه متعلق به چه نسلی باشند، ندارد، در بسیاری از مواقع افرادی نسبت به نسل قبل خود، ضریب هوشی بالاتری دارند و وقتی وارد این عرصه می‌شوند، به زودی خود را به حدی می‌رسانند که آن درخششی که باید داشته باشند را پیدا می‌کنند.

این اتفاق همه ساله در عرصه سینما می‌افتد اما متأسفانه آن قدرتی که در این جریان وجود دارد، خیلی به جوانان بها نمی‌دهد که به این عرصه ورود پیدا کنند زیرا وقتی جوانی وارد این عرصه می‌شود شاید جایگاه برخی را دچار تزلزل کند.

سینما صنعت پرخرجی است و برای موفقیت باید هزینه‌های زیادی برای آن صورت گیرد و وقتی حمایت نشود، با تولید یک یا دو کار خود به خود باید کنار رود.

دولت اگر می‌خواهد به عرصه سینما ورود کرده و کارهای فاخری با هزینه کمتری در این عرصه داشته باشد، به سمت سینماگران جوان برود که اگر چنین شود، هم جوانان می‌توانند خودی نشان دهند و هم دولت می‌تواند سیاست‌های خود را عملیاتی کند.

فارس: به نظر شما فضای مجازی برای دنیای سینما فرصت است یا تهدید؟

آقامحمدی: فضای مجازی در ایده‌پردازی دنیای سینما اثرگذار است اما آنچه بیشتر سینما را کمک می‌کند، فراهم شدن بستر تبلیغات در فضای مجازی است، زیرا یکی از مشکلات اساسی در حوزه سینما نداشتن تبلیغات خوب است و اگر نتوان مخاطب را از طریق تبلیغات خوب جذب کرد، سینما نمی‌تواند رونق داشته باشد.

فضای مجازی فضایی است برای اینکه بخشی از تبلیغات از آن طریق انجام شود و نقدهای سینمایی در آن شکل گیرد، و این بخش را کمک می‌کند تا مخاطب با سینما آشنا شود.

فارس: سخن پایانی...

آقامحمدی: اگر سینمای ما می‌خواهد به روزهای اوج بازگردد باید کیفیت پخش را افزایش دهد و سطح خود را به آن تکنولوژی که مردم انتظار دارند، برسانند تا بتوان ضمن رقابت، مخاطب را به سینما کشاند.

انتهای پیام/و

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۲۷۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام

به گزارش خبرنگار مهر، «سینما» یکی از هنرهای هفت‌گانه پرطرفدار در میان عموم مردم است که روزانه اخبار بسیاری را در سرویس‌ها و گروه‌های خبری رسانه‌ها به خود اختصاص می‌دهد و هنرمندان این رشته به ویژه بازیگران سینما، به نوعی زیر ذره‌بین جامعه هستند و به همین دلیل به محلی برای ایجاد حواشی تبدیل می‌شوند. در ادامه درصدد هستیم تا اخبار هفتگی این هنر پرطرفدار و پرحاشیه را به صورتی کوتاه و خلاصه در قالب یک گزارش، پیش‌روی مخاطبان همراه خبرگزاری مهر قرار دهیم.

صدور مجوزهای غیرسینمایی و انتصاب مجدد دبیر جایزه پژوهش سال سینما

تولید فیلم مهمترین بخش چرخه سینما است که با صدور مجوز ساخت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز می‌شود و پس از آن فیلمنامه‌ای که مجوز ساخت گرفته، می‌تواند در قالب فیلم تولید شود. در ابتدای هفته گذشته، شورای صدور پروانه ساخت آثار غیرسینمایی با ساخت ۴ عنوان فیلم کوتاه داستانی غیرسینمایی شامل فیلم‌های کوتاه داستانی «خاک» به تهیه‌کنندگی ایمان ایران‌منش و نویسندگی و کارگردانی فرهاد قربان‌پور، «دستبند» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی محمدعلی حسینی‌فر، «سمیه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی عادل شکوری، «دو دوره گرد» به تهیه‌کنندگی اصغر صادقی، نویسندگی مصطفی رستگاری و کارگردانی اکبر صادقی موافقت کرد.

همچنین، در هفته گذشته قادر آشنا که معاون مطالعات و فناوری‌های نوین سازمان سینمایی است، به دبیری هفتمین دوره جایزه پژوهش سال سینمای ایران منصوب شد. از هدف جایزه پژوهش سال سینمای ایران، بهبود روابط سینمای ایران با سایر حوزه‌های هنر نام برده شده است.

برگزاری پاتوق فیلم کوتاه/ فیلمسازی با یک ذهن فاجعه‌ساز!

ششمین جلسه فصل نهم پاتوق فیلم کوتاه روز یکشنبه ۲ اردیبهشت‌ ماه در پردیس سینمایی بهمن برگزار شد و در این جلسه ۴ فیلم کوتاه «زوزه» به کارگردانی امیر نجفی، «پَر ویز» به کارگردانی پیمان فخرایی، «کورتیزول» ساخته دانیال نوروَش و «فلس» به کارگردانی هومن نادری به نمایش درآمدند و سپس مرتضی‌علی عباس‌میرزایی کارگردان و منتقد سینما به‌عنوان کارشناس با حضور عوامل فیلم‌ها به نقد این آثار پرداختند.

پیمان فخرایی کارگردان فیلم کوتاه «پر ویز» درباره تجربه ساخت این فیلم گفت: «پر ویز» فیلم اول من است، ما ابتدا کار را با تئاتر شروع کردیم. فیلمنامه «پر ویز» را چند سالی در ذهنم داشتم و در اولین فرصت آن را ساختم. این تجربه از چند وجه خیلی به من کمک کرد که رهایی در تفکر از آن جمله بود. ایده فیلم از آن جایی آمد که در زمان دانشجویی در کافه کار می‌کردم و مدیر کافه روی بهداشت حساس بود اما من می‌گفتم مثلاً اگر مگسی روی غذا بنشیند، غذایش را بخورد و برود، چه کسی می‌بیند و اصلاً مگر چه می‌شود؟ با توجه به اینکه ذهن فاجعه‌سازی هم دارم همیشه وقتی در آنجا سالاد درست می‌کردم و مگسی در آنجا بود، به این فکر می‌کردم که مدیر کافه الان سر می‌رسد! همانجا بود که فکر کردم چقدر زندگی مگس‌ها سخت است، چقدر استرس دارند. این استرس مگس‌ها برای من مهم بود و آن را زمینی کردم.

عباس‌میرزایی درباره مواجهه‌اش با فیلم‌کوتاه «پر ویز» گفت: یک فیلم کمدی یا یک فیلم فانتزی موفق به نظرم ناشی از این است که فیلم‌سازش ذهن خلاق و موفقی داشته و در این فیلم از همه نمادها استفاده شده است و به نظر می‌رسد کارگردانش هم آدم بامزه‌ای است. من حس می‌کنم آدم‌هایی سراغ کمدی و فانتزی می‌روند که جهان آنها با جهان ما خیلی متفاوت است.

تغییر ناگهانی دبیر جشنواره اقوام!

در حالی که دبیر جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی، کمال تبریزی بود اما در روز دوشنبه سوم اردیبهشت ماه که نشست خبری این جشنواره برگزار می‌شد، کمال تبریزی حضور نداشت و گفته شد که او به دلیل مشغله کاری و تغییراتی که در تاریخ برگزاری جشنواره پیش آمده، از این سمت کناره‌گیری کرده است. البته دبیرخانه این جشنواره در ابتدای راه، با همراهی تعدادی از کارگردانان تبریزی همچون کمال تبریزی و برادران ارک آغاز به کار کرد اما با حواشی که درباره مالکیت این جشنواره (در سکوت خبری) پیش آمد، حالا در نشست خبری خبر کناره گیری کمال تبریزی رسانه‌ای می‌شود. جالب این‌جاست که تعداد بسیاری از هنرمندان به دلیل حضور تبریزی بود که به حضور ترغیب شده بودند.

حال در نشست خبری اعلام شد که با توافق شورای سیاستگذاری، در روزهای آینده نام دبیر افتخاری جشنواره را اعلام خواهد شد.

عاشقانه شمس و مولانا از کمدی‌های سبقت گرفت

فیلم سینمایی «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی در هفته‌ای که گذشت، بالاخره به اکران سینماها رسید و این فیلم از روز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه روی پرده سینماها رفت که با فروشی جالب توجه همراه بود. این در حالی بود که پیش فروش روز نخست اکران این فیلم توانست رکوردی کم سابقه بزند و سبب شد تا محمدرضا صابری دبیر و سخنگوی انجمن سینماداران ایران با ابزار خرسندی از موفقیت فیلم «مست عشق» در جلب نظر مخاطبان سینما بیان کند: فیلم سینمایی «مست عشق» ساخته حسن فتحی که از امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه در سینماهای سراسر کشور روی پرده رفته است در پیش‌فروش بلیت‌هایش توانست رکوردزنی کند که این اتفاق برای سینمای ایران اتفاق مهمی محسوب می‌شود.

همچنین، در حالی که «تمساح خونی» پرفروش‌ترین فیلم دو هفته گذشته بود، از میانه هفته که «مست عشق» به اکران رسید، این رتبه به فیلم سینمایی «مست عشق» اختصاص یافت. میزان فروش این فیلم نیز قابل توجه است و با وجودی که این فیلم از روز چهارشنبه به چرخه فروش سینما راه پیدا کرد، تا عصر جمعه ساعت ۱۸، با فاصله‌ای یک میلیاردی از «تمساح خونی» (در هفته گذشته‌اش)، ۱۴ میلیارد و ۴۵۵ میلیون و ۹۵۸ هزار و ۵۰۰ تومان فروخت.

در «مست عشق» که به نویسندگی فرهاد توحیدی و به تهیه‌کنندگی مهران برومند ساخته شده، بازیگران مطرح سینمای ایران و ترکیه در این اثر گرد هم جمع شده اند به شکلی که این فیلم یکی از پرستاره ترین آثار سینمایی چند سال محسوب می‌شود؛ پارسا پیروزفر بازیگر مطرح و محبوب سینمای ایران نقش مولانا را بازی می‌کند و شهاب حسینی نیز با گریمی متفاوت نقش شمس تبریزی را عهده دار شده است. همچنین هانده ارچل ستاره تلویزیون و سریال‌های ترکیه است که نقش کیمیا خاتون (دختر خوانده مولانا) را بازی می‌کند.

حسام منظور در نقش حسام‌الدین چلبی (همنشین و شاگرد مولانا)، بوراک توزکوپاران بازیگر مطرح سینمای ترکیه در نقش سلطان ولد (پسر بزرگ مولانا)، بوران کوزوم دیگر بازیگر مطرح ترکیه نقش علاءالدین (پسر مولانا) را بازی می‌کند، بنسو سورال در نقش مریم، سلما ارگچ در نقش کِرا خاتون (همسر مولانا)، ابراهیم چلیک‌کول در نقش اسکندر و خالد ارگنچ ستاره مطرح ترکیه و از بازیگران محوری سریال «حریم سلطان» در نقش پدر مولانا، از دیگر بازیگران ترکی این فیلم هستند.

فیلم پرویز دهداری راهی اکران آنلاین شد

علیرغم اینکه پیش‌بینی می‌شد فیلم سینمایی «پرویز خان» که به داستان مربی گری پرویز دهداری یکی از تاثیرگذارترین مربی‌های تیم ملی فوتبال ایران می‌پردازد، در اکران موفق باشد، این‌گونه نشد و در جایگاه پایینی در جدول فروش قرار گرفت. به همین دلیل هفته گذشته خبر رسید که فیلم سینمایی «پرویز خان» به نویسندگی و کارگردانی علی ثقفی و تهیه کنندگی عطا پناهی از جمعه ۷ اردیبهشت ماه ساعت ۸ صبح در بخش سینما آنلاین فیلم نت اکران خواهد شد.

فیلم جدید عادل تبریزی با بازی سحر دولتشاهی و حامد بهداد

عادل تبریزی دومین فیلم سینمایی خود را پس از «گیجگاه» براساس فیلمنامه‌ای از نیما نافع و الهه سعادتی کارگردانی کرده است. فضای «مفت بر» کمدی و فانتزی است و پیش‌بینی می‌شود که به دلیل فضای متفاوت و مفرح از فیلم های پرمخاطب باشد. حامد بهداد در دومین همکاری خود با عادل تبریزی پس از «گیجگاه» نقش متفاوتی را ایفا کرده است.

سحر دولتشاهی بعد از ایفای نقش در فیلم «مستانه» به کارگردانی محمدحسین فرحبخش برای دومین بار با او همکاری کرده است. حامد بهداد، سحر دولتشاهی، بهرنگ علوی، فروغ قجابگلی، سیاوش چراغی‌پور، قدرت‌الله ایزدی، منوچهر آذری، گیتی معینی، بهزاد داوری، انوش معظمی، مریم شریف زاده، محمد نیکبخت، سیدمحمد موسوی و رضا بابک و شقایق فراهانی از بازیگران این فیلم هستند.

پخش «هفت» در فضایی نوستالژیک

روز پنجشنبه ۶ اردیبهشت ماه بود که خبر رسید سری جدید برنامه سینمایی «هفت» به تهیه‌کنندگی محمد تنکابنی و با اجرای بهروز افخمی که در ایام چهل و دومین جشنواره فجر روی آنتن رفته بود، با وقفه‌ای کوتاه از جمعه شب ۷ اردیبهشت ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه نمایش می‌رود.

در این دوره برنامه، میز «پرونده ویژه» با حضور بهروز افخمی و مهمان، میز «نقد سینمای ایران» با حضور امیر قادری و رضا صدیق و میز «نقد سینمای جهان» با حضور سید حمید قادری و آرش خوشخو و همچنین با پخش میان‌برنامه‌های متنوع روی آنتن می‌رود. همچنین سری جدید برنامه «هفت» با دکوری متفاوت در فضایی نوستالژیک از سینمای قدیم ایران روی آنتن خواهد رفت.

کد خبر 6089286

دیگر خبرها

  • اکران مردمی «تمساح خونی» در اکومال کرج
  • ۳ فیلم سینمایی در راه اکران سینماها
  • سه فیلم جدید در راه اکران/قرارداد «تاوان»،«نیلگون» و«قلهک» ثبت شد
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • ثبت رکورد پرمخاطب‌ترین روز سال برای «ملت» و «باغ کتاب»
  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • عاشقانه شمس و مولانا رکورد کمدی‌ها را زد/تغییر ناگهانی دبیر اقوام
  • رکورد فروش روزانه سینما شکسته شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • سینما اسیر سندرم فتوشاپ