Web Analytics Made Easy - Statcounter

نشست خبری سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه به ارائه گزارشی از عملکرد دولت در بهار 96 پرداخت.

براساس این گزارش رشد اقتصادی با احتساب نفت 6.5 درصد و بدون در نظر گرفتن نفت 7 درصد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: انتقادی که همیشه نسبت به رشد اقتصادی وجود داشت این بود که این رشد مربوط به فروش نفت است اما امسال شاهد آن بودیم که رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن نفت بیش از سال های قبل بود.

نوبخت ادامه داد: سرمایه گذاری ما در دو فصل زمستان و بهار مثبت شد و در بهار رشد سرمایه گذاری به مثبت 7.1 درصد رسید.

سخنگوی دولت با اشاره به رشد منفی در بخش ساختمان ها گفت: سال گذشته گروه کشاورزی نیم درصد رشد داشت اما رشد ساختمان در بهار و تابستان مثبت 7.1 درصد است.

وی در خصوص رشد اقتصادی در گروه های مختلف گفت: در گروه کشاورزی که شامل گروه شکار و ماهیگیری می شود این رشد به ترتیب 3.2 درصد و 8 دهم درصد است و کل رشد گروه اقتصادی در بهار سال جاری معادل مثبت 3.1 درصد است.

نوبخت رشد اقتصادی در بخش صنعت را معادل 4.9 درصد عنوان کرد و ادامه داد: این رشد در حوزه صنعت و معدن 8.1 و در حوزه معدن 4.1 درصد است.

برای نخستین بار رشد اقتصادی بدون احتساب نفت بالاتر است

سخنگوی دولت در خصوص رشد خدمات نیز گفت: این رشد در سال جاری معادل 8.8 درصد است و ارزش افزوده محصولات در این سه گروه با احتساب رشد اقتصادی با نفت 6.6 درصد و بدون نفت 7 دهم درصد است و برای نخستین بار رشد اقتصادی بدون نفت بالاتر است.

وی ادامه داد: بر این اساس هزینه مصرف نهایی خصوصی در بهار 6.9 درصد و هزینه مصرف نهایی دولت 6.5 درصد است و امسال شاهد خروج از رکود بدون تورم بودیم.

نوبخت ابراز امیدواری کرد که برای سال جاری سیاست های دیگری به ویژه در بخش اشتغال اتخاذ شود.

سخنگوی دولت در خصوص اجرای طرح های مربوط به اقتصاد مقاومتی نیز گفت: 300 طرح برای اقتصاد مقاومتی در دست داریم که 24 بند از سیاست های اقتصاد مقاومتی به 12 برنامه 56 طرح و 300 پروژه تبدیل شد که مدیر پروژه باید ماهانه به دبیرخانه خود در سازمان برنامه و بودجه گزارش عملکرد ارائه دهد.

وی در ادامه نشست خبری به میزان فروش گندم تا تاریخ 21 شهریور ماه سال جاری پرداخت و گفت: تا این تاریخ میزان 8 میلیون و 854 هزار تن گندم به قیمت 11 میلیارد و 571 میلیون تومان خریداری شد که تا امروز 7790 میلیارد تومان آن پرداخت و 3781 میلیارد آن در دست پرداخت است یعنی از کل گندم خریداری شده میزان 67 درصد آن با کشاورزان تسویه شده است.

نوبخت در خصوص طرح جایگزینی تاکسی های فرسوده نیز گفت: تا تاریخ 19 شهریور ماه تعداد 54 هزار و 683 دستگاه تاکسی نو جایگزین ناوگان فرسوده شد.

سخنگوی دولت همچنین در خصوص اختصاص بودجه به برخی دستگاه ها نیز گفت: برخی دستگاه ها میزان ماموریت شان نسبت به گذشته کم شده و با این حساب بودجه آنها نیز تقلیل می یابد و با این شرایط نمی توانند معترض شوند که بودجه شان نسبت به قبل ثابت باشد.

جمهوری اسلامی در راستای تامین منافع ملی بهترین تصمیم را در خصوص برجام اتخاذ خواهد کرد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص سخنان اخیر رئیس سازمان انرژی اتمی مبنی بر اینکه در صورت خروج آمریکا از توافق نامه برجام جمهوری اسلامی به آن پایبند خواهد بود و موضع دولت در این خصوص گفت: همه این التفاط را دارند که برجام قرارداد بین المللی است و آمریکا یکی از کشورهای حاضر در این قرارداد بوده است.

نوبخت افزود: الان فضای بین المللی و حقوقی تغییر کرده است و ما از سازمان ملل لغو قطعنامه های گذشته را داریم که تا مدت ها قبل جاری بود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: در شرایط فعلی کشوری که بخواهد از این قرارداد چند جانبه خارج شود خود ایزوله می شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی در راستای تامین منافع ملی بهترین تصمیم را اتخاذ خواهد کرد و این تصمیم تنها از جانب یک مرجع نخواهد بود و نهادهای مختلف نظام در این خصوص اظهارنظر می کنند و محصول این کنش و واکنش منافع جمهوری اسلامی خواهد بود.

نوبخت با اشاره به سخنان اخیر آمانو رئیس سازمان بین المللی انرژی اتمی در خصوص پایبندی جمهوری اسلامی به برجام گفت: سخنان وی بسیار صریح بود و نشان داد ادعای دولتمردان آمریکایی بی پایه و غیرحقوقی بوده است به طوری که آژانس سخنان آنها را تایید نکرد.

هیئت نظارت بر برجام متشکل از همه ارکان نظام است/ به آن اعتماد کنیم


سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه همواره بیان شده است که هیئت نظارت بر برجام وظیفه تصمیم گیری در خصوص این مسئله را دارد اما تا به حال شاهد خروجی از این هیئت نبوده ایم هم گفت: هیئت نظارت بر برجام از دولت خارج است و همه ارکان نظام در آن عضو هستند با این حساب بهتر است به آنها اعتماد کنیم.

صالحی به عنوان یک مقام صاحب نظر حرف زده/ موضع رسمی دولت توسط مسئولان نظام بیان خواهد شد

وی در خصوص اینکه آیا سخنان صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی موضع رسمی نظام و دولت قلمداد می شود نیز گفت: صالحی یکی از انسان های با تجربه، مسئول و مطلع در زمینه تخصصی کار مربوط به خود محسوب می شود و قطعا مطالبی که بیان می کند حتی اگر به نیابت از دولت بیان نشود مطالب قابل اعتناد و دقیقی است.

نوبخت تصریح کرد: اینکه بنا باشد مطلبی به عنوان نظر دولت بیان شود یا سخنگوی دولت آن را بیان کند یا حتی سخنگوی وزارت خارجه موضع رسمی اتخاذ کند پروسه خود را دارد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اظهاراتی که از سوی وزیر امور خارجه یا آقای صالحی بیان می شود دقیق است و خود این عزیزان انسان های مطلعی هستند.

وی ادامه داد: من فکر می کنم اگر مواردی بیش از این نیاز به اظهارنظر رسمی از سوی دولت داشته باشد در همین سازوکار برای بیان آن استفاده می شود.

نوبخت ادامه داد: هر موضعی از یک وزیر یا مقام مسئول سوال شود آن مسئول ذی اطلاع است و دکتر صالحی نیز در ارتباط مسائل هسته ای صاحب نظر، مطلع و مسئول است با این حساب اگر مطالبی بیان می شود بر پایه مسئولیت هایی است که ایشان دارند اینکه عنوان می شود موضع رسمی دولت است عرف حقوقی و نظام اداری تعریف شده بر این اساس است که موضع رسمی دولت از زبان سخنگوی دولت بیان شود یعنی دولت در یک مسئله ای تصمیم می گیرد و این تصمیم به سخنگوی برای بیان اعلام می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: خیلی از مسائلی که من در این نشست مطرح می کنم جمع بندی مسائلی است که در هیئت دولت بیان شده است و بنده از مجموعه مواضعی که دولت دارد استنتاج می کنم که چه پاسخی متناسب با آن سوال ارائه دهم.

وی یادآور شد: براساس این روند این حق را برای دکتر صالحی به عنوان یک فرد صاحب نظر قائل هستیم که حرف سنجیده می زند حالا اگر نیاز به تاییدی باشد در آینده به صورت بیانیه یا شفاهی از سوی یک مقام مسئول موضع رسمی دولت بیان خواهد شد.

نوبخت در خصوص اقدامات دولت در راستای ایجاد اشتغال برای افراد جویای کار نیز گفت: دولت در بهار سال جاری از 920 هزار نیرویی که وارد بازار کار شدند برای 703 هزار نفر شغل ایجاد کرد که این آثار سرمایه گذاری های دولت در امر تولید اشتغال است.

سخنگوی دولت در خصوص اقدامات دولت برای حمایت از مردم مظلوم میانمار گفت: سیاست غیر قابل تغییر جمهوری اسلامی ایران همواره حمایت از مظلومین بوده است به ویژه مسلمانان بی پناه میانمار بر این اساس از همه ابزارهای دیپلماسی در این روند استفاده کردیم و سفر رئیس جمهور به قزاقستان نیز دربردارنده رایزنی های ایران با سایر کشورهای اسلامی به منظور مرتفع شدن مسائل و درد و رنج های مردم میانمار بود.

حذف ارز مسافرتی در جهت یکسان سازی است/ ارز زائران اربعین به قوت خود باقی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه هدف دولت از حذف ارز مسافرتی چه بوده است؟ گفت: این ارز برای هر فرد یک بار در حد 300 دلار داده می شد که حذف آن آنچنان اتفاق اقتصادی تاثیرگذاری نبوده است.

نوبخت افزود: با این حساب دولت از این اهرم برای امر کالاهای واسطه ای که به تولید کمک می کند استفاده خواهد کرد ضمن اینکه این ارز برای زائران اربعین در حد 200 دلار اجرا خواهد شد و این کار در حقیقت یک گام در جهت یکسان سازی تلقی می شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: دولت سال گذشته برای یکسان سازی نرخ ارز اقداماتی انجام داد اما بازار نشان داد آمادگی آن را ندارد که این اقدام عملیاتی شود چون به اعتقاد ما یکسان سازی ارز فرع کار است و اصل تقویت پول ملی است به همین دلیل سال گذشته با وجود آمادگی بانک مرکزی رئیس جمهور با یکسان سازی ارز موافقت نکرد تا بازار به ثبات نسبی برسد.

دولت باید زمینه فعالیت احزاب موافق و منتقد را فراهم کند

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات دولت دوازدهم برای تقویت احزاب را چه طور ارزیابی می کنید؟ گفت: مردم برای اینکه منویات خود در امور سیاسی را محقق کنند نیازمند احزاب هستند به تبع آن دولت نیز به احزاب توجه دارد بر این اساس تعداد احزاب به ثبت رسیده در دولت یازدهم به صورت چشمگیری افزایش یافته است که این روند ادامه خواهد داشت به اعتقاد ما احزاب موافق و منتقد دولت حق فعالیت سیاسی دارند و دولت باید زمینه فعالیت آنها را فراهم کند.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه عده ای به دنبال محدود کردن مردم در استفاده از فضای مجازی به بهانه های مختلف هستند، گفت: دولت با توجه به اینکه در راستای منشور حقوق شهروندی استفاده از فضای مجازی را از حقوق مردم می داند با رعایت نگرانی هایی که عده ای دارند از هیچ اقدامی که آزادی مردم را تنگ کند حمایت نخواهد کرد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همان طور که در قانون اساسی کشور نیز تصریح شده است ما نمی توانیم استقلال را فدای آزادی و آزادی را فدای استقلال کنیم و هر یک از این دو مقوله مهم جایگاه خود را دارد و دولت از حقوق واقعی مردم در دسترسی به فضاهای مجازی دفاع خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون وعده دولت دوازدهم در بکارگیری جوانان و بانوان نیز گفت: رئیس جمهور به همه وزرا اعلام کرد تعدادی از معاونین خود را از جوانان و بانوان محترم انتخاب کند و برخی از وزرا نیز این اقدام را انجام داده اند و ما نیز در سازمان مدیریت و برنامه ریزی به عنوان مشاور و معاون از حضور زنان و بانوان استفاده کردیم.

نوبخت در خصوص مطالبات بازنشستگان از دولت نیز گفت: دولت همه مساعی اش بر این بود که این مسئله حل و فصل شود و برای این اقدام افزایش حقوق ها متناسب با افزایش نرخ تورم را در رئوس کارهای خود قرار داد. اقدام دیگر دولت این بود که بازنشستگانی که ماهانه کمتر از دو میلیون تومان دریافت می کنند افزایش 12 تا 20 درصدی در حقوق خود داشته باشند.

سخنگوی دولت ادامه داد: در سال جاری در سند برنامه ششم توسعه دولت جزو تعهدات خود قرار داده بود که در یک فرآیند معمول جبران مافات کند.

وی نوک دیگر این پیکان را متوجه صندوق های بازنشستگی دانست و گفت: صندوق ها و تعدادی از واحدها که پول بازنشستگان را گرفتند که این پول ها را به روز و به اصطلاح با آن کسب و کار کنند که از محل سود آنها بتوانند مستمری پرداخت کنند البته بنا به دلایلی طی سال های گذشته این اقدام به تعویق و تاخیر افتاد و اینکه این صندوق ها خوب مدیریت شدند یا خیر مسئله دیگری است.

نوبخت ادامه داد: انتظار ما از صندوق های بازنشستگی فعالیت بیشتر است و در شرایط فعلی دولت بیش از 40 هزار میلیارد تومان از پولی که صندوق ها باید به بازار بدهند و اظهار می کنند ندارند تقبل کرده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در خصوص پیشنهاد رئیس کمیته امداد مبنی براینکه توزیع یارانه نقدی توسط دولت قطع و مسئولیت پخش آن به کمیته امداد واگذار شود و این که آیا دولت برنامه‌ای برای حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه را دارد گفت: جناب آقای فتاح که انسان سلیم النفسی است به خود بنده نیز این مطلب را منعکس کردند و ما هم آمادگی این اقدام را داریم.

وی افزود: منتهی آنچه در خصوص هدفمندی یارانه‌ها باید انجام دهیم در چارچوب تبصره ۱۴ قانون بودجه ۹۶ است با وجود اینکه این قانون ثابت است، اما چگونگی اجرای آن سال به سال و در بودجه مشخص می‌شود.

سخنگوی دولت تاکید کرد: آیین نامه اجرایی در این خصوص تعیین شده و به زودی دولت آن را نهایی خواهد کرد و بعد از آن پیشنهاد خود ما هم این است آنچه مربوط به مددجویان کمیته امداد و بهزیستی است به خود این نهاد‌ها اختصاص دهیم.

وی در خصوص حذف دهک‌های بالای جامعه از دریافت یارانه نیز گفت: وزارت تعاون در حال شناسایی و اقدام در این خصوص است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۳۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی

به گزارش صدای ایران،معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنشی به صدور حکم اعدام برای توماج صالحی خواننده رپ زیر زمینی و یکی از متهمان ناآرامی‌های سال ۱۴۰۲ ایران، آن را نقض فراگیر حقوق بشر از سوی ایران خواند.

ودانت پاتل معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: "ما بار دیگر استفاده حکومت ایران از حکم اعدام به عنوان ابزاری برای سرکوب حقوق بشر و آزادی‌های اساسی مردم را محکوم می‌کنیم. ما همچنان گزارش‌های مربوط به وضعیت توماج صالحی را از نزدیک دنبال می‌کنیم".

وی افزود: "ابزار‌های مختلفی برای اعمال فشار بر حکومت ایران به منظور مقابله با «نقض جدی و فاحش حقوق بشر» وجود دارد".


دیگر خبرها

  • میزبانی زائران اربعین مدال افتخار مردم ایلام است
  • واکنش آمریکا به حکم اعدام توماج صالحی
  • پایگاه‌های اورژانس در مسیر زائران اربعین شلمچه مستقر می‌شوند
  • پیش بینی استقرار پایگاه فوریت‌های پزشکی در مسیر زوار شلمچه
  • استقرار ۱۲ پایگاه اورژانس در مسیر زائران اربعین در شلمچه
  • کمبود ناوگان اتوبوسرانی در ایام اربعین رفع شود
  • سه قلو‌های رادکانی منتظر حمایت مسئولان+ فیلم
  • سخنگوی دولت: دهک‌های پایین را صاحب مسکن می‌کنیم
  • سخنگوی دولت: دهک های پایین را صاحب مسکن می کنیم
  • توضیحات سخنگوی دولت در خصوص لایحه افزایش تعطیلات + فیلم