Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@22:47:14 GMT

300 هزار جمعیت ترشیز محروم از هنر هفتم

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۱۳۵۰۰

منطقه ترشیز شامل شهرستان‌های کاشمر، خلیل‌آباد و بردسکن با 300 هزار نفر جمعیت در جنوب غربی خراسان رضوی قرار دارد. شهرهای این منطقه با پیشینه و فرهنگی بسیار غنی همچنان محروم از هنر هفتم و پرده‌های نقره‌ای سینما هستند، شاید کمتر کسی از بزرگان کاشمر و بردسکن آن روزهایی که با اکران یک فیلم صف طویل تشکیل می‌شد و هرچه جمعیت به داخل سینما می‌رفت باز هم از طول صف کاسته نمی‌شد را یادشان رفته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سالهاست که دیگر نه از دست‌فروشان جلوی سینما که با سر و صدا، فروش آدامس و تخمه بساطشان را فریاد می‌کردند خبری است و نه از جمعیتی که قبل از ورود به سینما دور آنان حلقه‌زده و بر قیمت اجناس چانه بزنند.

اگرچه در کاشمر سینما قبل و بعد از انقلاب دایر بوده و مورد استقبال مردم قرار داشته، اما در سالهای پیش از انقلاب تنها سینمای شهر تعطیل می‌شود ولی پس از سال‌ها سینمای دیگری در این شهر آغاز به کار می‌کند.

با وجود اینکه دو دهه بیشتر از فعالیت سینما نگذشته بود، به مرور تماشاچی خود را از دست داد و درب‌های آن از سال 84 تاکنون برروی مردم این شهر بسته شده و علاقه‌مندان به هنر هفتم ناکام از تماشای فیلم بر پرده سینما هستند، هرچند چنین وضعیتی در بردسکن نیز حاکم است.

تلاش برای بازگشایی مجدد

«سینما ایران» به‌عنوان تنها سینمای شهرستان کاشمر از سال 84 رسما تعطیل شد، به‌رغم اینکه در سال 93 برای رفع مشکلات این مکان به شهرداری واگذار گردید، اما تاکنون بازگشایی نشده است.

در همین خصوص شهردار کاشمر با بیان اینکه سینمای کاشمر تا قبل از سال 93 در اختیار جمعیت هلال احمر شهرستان بوده است، گفت: به‌رغم اینکه گمان کرده بودیم بعد از 6 ماه با اندک تعمیراتی سینما راه‌اندازی شود، اما به دلیل زیرساخت‌های بسیار نامناسبی که داشت مجبور به تخریب برخی از قسمت‌ها و بازسازی مجدد شدیم.

جعفر سلیمانی با اشاره به اینکه تمام تلاش ما بر راه‌اندازی مجدد تنها سینمای کاشمر است، افزود: در آن زمان که سینما تحویل شهرداری شد به صورت مخروبه بوده و با شکست دیوارها و نشست برخی دیوارهای بارور مواجه بودیم که باید ترمیم می‌شد.

وی با اعلام اینکه با وضعیتی که سینما داشت امکان استفاده مجدد از این مکان وجود نداشت، اظهار کرد: تمام تلاش شهرداری به راین بود که پس از تحویل گرفتن سینما در کوتاه‌ترین زمان بازسازی مجدد کرده و راه‌اندازی کند.

شهردار کاشمر با بیان اینکه متأسفانه بعد از بررسی بیشتری که از ساختمان سینما صورت گرفت متوجه شدیم برخی دیوارها ترک‌های شدیدی داشته و برخی قسمت‌ها نشست برداشته که مجبور شدیم برخی دیوارها تخریب و مجدد فونداسیون را اجرا کنیم.

وی با اشاره به اینکه سقف و قسمت لابی سینما مجدد اجرا گردید، اظهار کرد: اکنون سفت‌کاری انجام و طراحی داخلی اجرا شده است.

سلیمانی با اعلام اینکه برای اجرای سیستم شبکه تأسیسات و طراحی داخلی با شرکتی قرارداد منعقد شده است، بیان کرد: اکنون سینمای کاشمر بیش از 70 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی در ادامه با بیان اینکه سینما شهر قول تجهیز صوت و تصویر این مکان را داده است، افزود: برای تهیه صندلی‌ها، پرده سینما، لابی و طراحی داخلی بالغ‌بر 250 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

شهردار کاشمر با اشاره به اینکه تاکنون بالغ‌بر 100 میلیون تومان هزینه شده است، گفت: تا زمانی که سینما شهر بخواهد سیستم صوت و تصویر را اجرا کند به 250 میلیون تومان اعتبار نیاز است.

وی با اعلام اینکه اکنون کف سازی سینما در حال انجام است، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود تا چند ماه آینده این مکان برای تجهیز صوت تحویل سینما شهر شود.

سلیمانی در ادامه با بیان اینکه اگر استقبال عمومی باشد هر روز سینما به اکران فیلم‌های روز کشور خواهد پرداخت در غیر این صورت تنها در آخر هر هفته سینما دایر خواهد بود و در سایر روزها این مکان به عنوان سالن همایش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه با توجه به منابع مالی سینمای کاشمر از پیشرفت خوبی برخوردار است، بیان کرد: به‌رغم اینکه در تأمین اعتبار با مشکلات مالی مواجه هستیم اما تمام تلاش خود را به کار گرفته‌ایم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری برسد.

شهردار کاشمر ظرفیت سالن را 250 نفر اعلام کرد و افزود: به جهت اینکه ظرفیت قبلی سینما بسیار فشرده و ردیف‌ها نزدیک به هم بود حدود 300 صندلی ظرفیت داشت اما اکنون استانداردسازی شده است.

وی با بیان اینکه تمامی طراحی‌های که انجام شده بر اساس استانداردهای روز سینما است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود در آبان ماه امسال سینما تحویل سینما شهر گردد.

تنها سینمای بردسکن در اختیار راهنمایی و رانندگی

به‌رغم اینکه چندین بار سینما در بردسکن بازگشایی شد اما هم چنان درب این مکان‌ها بر روی مردم و مشتاقان به این هنر بسته است.

سال 62 بود که اولین سینمای این شهر با عنوان نور شروع به کارکرد اما متأسفانه بنا به دلایلی بعد از دو سال فعالیت تعطیل می‌شود و مجدد در سال 65 به مدت سه سال به نام سینما هویزه و با مدیریت جدید فعالیت خود را آغاز می‌کند.

هنوز چند سالی نگذشته بود که در سال 68 به مدت 4 سال این سینما مجدد تعطیل می‌شود، با توجه به نیازی که در این خصوص در بردسکن بود در سال 72 مدیریت جدیدی برای راه‌اندازی مجدد سینما ورود کرده و تا سال 75 فعالیت خود را ادامه می‌دهد.

متأسفانه این بار هم دوام چندانی نداشت و تعطیل می‌شود، این بار در سال 78 بود که مدیریت جدیدی دیگری سینما به نام بهمن فعالیت خود را با انعقاد قراردادی 10 ساله بین مسئول سینما بهمن و شهرداری که مالک اصلی ساختمان بوده آغاز می‌کند.

مردم بردسکن هرچند خرسند اما این بار هم رونق تنها سینمای بردسکن یک سال بیشتر دوام نیاورد و برای همیشه سینما بهمن این شهرستان از سال 79 تعطیل می‌شود.

در همین خصوص رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان بردسکن گفت: به دلیل اینکه قرارداد سینمای بردسکن ده‌ساله بود و تنها یک سال در قالب سینما استفاده شده به راهنمایی و رانندگی تحویل می‌شود.

سید علی حسینی با اعلام اینکه این ساختمان اکنون دیگر قابلیتی برای استفاده سینما ندارد، افزود: از سال 79 که این ساختمان تحویل راهنمایی و رانندگی شده و تاکنون 17 سال می‌گذرد برای برگزاری آزمون‌ها و سایر کارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه حدود 25 سال هست که رسماً سینمای بردسکن تعطیل شده و فیلمی پخش نشده است، راه‌اندازی مجدد سینما را مطالبه عمومی شهروندان این شهرستان دانست و اظهار کرد: اکنون آمادگی داریم تالار هنر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان را که 120 صندلی دارد و از امکانات اولیه برخوردار است برای پخش فیلم‌های سینمایی آماده کنیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسکن با بیان اینکه رایزنی‌های اولیه با مجموعه اداره کل، معاونت اداری مالی و معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است، بیان کرد: تاکنون با موسسه سینما شهر که طرف قرارداد اداره کل فرهنگ و ارشاد هست و سالن‌هایی که کمیسیون بند 5 سینما را بگذرانند و از نظر ایمنی و استحکام بنا مورد تائید قرار گیرند مذاکراتی داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه سینما شهر با شهرستان‌هایی که سینما ندارند برای تجهیز وارد قرارداد می‌شود، افزود: در تلاش هستیم با مشارکت معاونت سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوزهای لازم را برای پخش فیلم در تالار هنر این شهرستان که قالبت تبدیل به سالن سینما را دارد اخذ کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه در صورت صدور مجوز هم‌زمان با تهران در این سالن اکران فیلم خواهد داشت، اظهار کرد: امیدواریم به‌زودی در استان خراسان و بعد از 4 شهرستان بتوانیم این سالن مجهز را برای پخش فیلم‌های سینمایی راه‌اندازی کنیم.

وی با بیان اینکه با پیگیری‌های انجام شده و قول مساعدی که مسئولان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی داده‌اند امیدواریم تا پایان امسال این سالن به عنوان یکی از سینماهایی اکران هم‌زمان با تهران به بهره‌برداری برسد، گفت: با پیشینه‌ای که در 34 سال قبل در خصوص استفاده از فیلم بر پرده سینما داشته‌ایم مطمئن هستیم استقبال خوبی از فیلم‌ها خواهد شد.

وی با اعلام اینکه با توجه به جمعیت 80 هزار نفری شهرستان بردسکن قطعأ یکی از سالن‌های موفق در سطح استان خواهد بود، ادامه داد: سالن سینمایی که اکنون در تملک راهنمایی و رانندگی است در صورت مرمت قابلیت بسیار خوبی برای استفاده هنرمندان و برنامه‌های فرهنگی و هنری دارد.

سینما علاقمندان خاص خود را دارد

خلیل‌آباد یکی دیگر از شهرستان‌های منطقه ترشیز هست که با تاریخی 250 ساله همچنان از داشتن سینما محروم است.

در همین خصوص فرماندار خلیل‌آباد با بیان اینکه این شهر در سال 82 تبدیل به شهرستان شده است، گفت: هرچند خلیل‌آباد از داشتن سینما محروم است اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان از سالن مناسبی برای پخش فیلم‌های سینمایی برخوردار است.

مجتبی شاکری با اشاره به اینکه مجتمع‌های فرهنگی می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند، تقویت مجتمع‌های فرهنگی و هنری با رویکرد هنری و سینمایی را با توجه به جنگ نرم دشمن ضروری دانست و اظهار کرد: باید انجمن سینماگران در شهرستان فعال شود.

وی با بیان اینکه هرچند در شهرستان برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان و خانواده‌ها تنوع امکانات خدمات دیجیتالی و تعدد شبکه‌های تلویزیونی را داریم اما بازهم سینما علاقمندان خاص خود را دارد، گفت: اگر فیلم‌ها به روز و با کیفیت باشد استقبال خوبی در شهرستان خواهد شد.

محدودیت رفع شود آمادگی پخش فیلم را داریم

در ادامه رئیس اداره فرهنگ و ارشاد خلیل‌آباد با بیان اینکه متأسفانه تماشاچی فیلم در سینماها کمتر شده است، افزود: با توجه به اینکه در شهرستان مکان تفریحی نداریم راه‌اندازی مکانی برای پخش فیلم‌های سینمایی یکی از اولویت‌ها است.

علی توکلی با اشاره به اینکه در سال 92 مکاتبه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با ادارات شهرستان‌هایی که سالن‌هایشان قابلیت تبدیل به سینما را دارند انجام داد، گفت: در این مکاتبه از شهرستان‌هایی که این موقعیت را داشتند خواسته شد اعلام آمادگی کنند که در آن زمان 4 یا 5 شهرستان از جمله خلیل‌آباد اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه خوشبختانه خلیل‌آباد از سالن به روز و با امکانات خوبی برخوردار است، اظهار کرد: در این پروسه مقرر بود سینما شهر در این سالن‌های سیستم صوت را نصب کند و اقدامی انجام دهد که امکان قابلیت پخش هم‌زمان فیلم‌ها را داشته باشیم.

توکلی با بیان اینکه هرچند تا مدتی قبل جز شهرستان‌های در اولویت بودیم ولی انگار منتفی شده است، گفت: با توجه به تغییراتی که در مدیریت سینمایی استان به وجود آمده باید مجدد پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه در آن زمان مشکل تأمین اعتباری مورد نیاز مطرح بود به طوریکه 80 تا 100 میلیون هزینه سیستمی بود که می‌خواست نصب شود، بیان کرد: اگر امکان استفاده از اعتبارات دولتی نباشد به سمت بخش خصوصی می‌رویم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بردسکن با بیان اینکه در چند شب گذشته فیلم‌هایی در فواصل مختلف در شهرستان پخش شد که استقبال خوبی صورت نگرفت، افزود: بخش خصوصی موفق‌تر از بخش دولتی است.

وی با اعلام اینکه متأسفانه شهرستان 50 هزار نفری خلیل‌آباد فاقد سینما و یا مکانی برای پخش فیلم است، افزود: بهترین فعالیتی که بخواهد مستمر باشد سینما است.

وی با بیان اینکه به خاطر برخی محدودیت‌ها نمی‌توانیم خود ما مستقیم به پخش فیلم بپردازیم، اظهار کرد:اگر محدودیت‌ها رفع شود آمادگی پخش فیلم در شهرستان را داریم.

امروز در کشور 22 میلیون شهر نشین و 21 میلیون روستانشین از داشتن سینما محروم هستند، گفته می‌شود هر ایرانی هر هشت سال یک‌بار به سینما می‌رود، ضمن آنکه برخلاف استانداردهای جهانی که یک سینما به ازاء هر 10 هزار نفر است، در کشور ما به ازای هر 250 هزار نفر هم یک سینما وجود ندارد.

گزارش از جواد افتخاری؛ ایسنا- منطقه خراسان


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۳۵۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز جستجو پیدا شد

به گزارش خبرگزاری مهر، حکمت‌اله هاشمی گفت: گزارش مفقودی مرد ۶۰ ساله‌ای در ارتفاعات کوهکن شهر آب‌بر شهرستان طارم توسط مردمی در ساعت ۱۵:۳۰ روز شنبه یکم اردیبهشت ماه به ندای امداد اطلاع داده شد.

وی تاکید کرد: به سرعت یک تیم عملیاتی پنج نفره همراه با تجهیزات مورد نیاز با یک دستگاه خودروی کمک دار سبک از جمعیت هلال احمر مرکز شهرستان برای جستجوی این مفقودی اعزام شدند.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان گفت: با هماهنگی‌های انجام شده نیز ۲ تیم آنست (سگ‌های زنده یاب) ساعت ۱۹ شامگاه شنبه از پایگاه امدادی مرکز استان برای جستجو به این منطقه اعزام شدند.

هاشمی ادامه داد: تا ساعت ۲۳:۵۵ شامگاه شنبه جستجوی سه تیم ادامه داشت که این عملیات متوقف و جستجو نیز صبح روز یکشنبه مجدداً آغاز شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: این عملیات از صبح دوشنبه سوم اردیبهشت ماه آغاز شد و همراه با ۲ تیم آنست ادامه داشت که با نامساعد شدن شرایط جوی عملیات این تیم متوقف شد.

هاشمی افزود: جستجو توسط تیم‌های عملیاتی متشکل از ۱۰ نجاتگر همراه با خودروی کمک دار سبک برای پیدا کردن این مرد طارمی ادامه داشت.

وی تاکید کرد: از بعدازظهر روز شنبه ارتفاعات و پیرامون روستاهای کلکش شهرستان زنجان، کوهکن علیا، چورزق، زرنی، شیرمشه توسط تیم‌های عملیاتی و با همراهی و کمک بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای محلی و اهالی روستاها از مناطق جستجو بوده است.

مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: درخواست پرواز بالگرد برای جستجوی این مرد ۶۰ ساله طارمی نیز انجام شده که به دلیل شرایط جوی نامساعد در این شهرستان امکان پرواز وجود نداشت.

هاشمی تاکید کرد: امروز / پنجشنبه/۲ تیم امدادی دیگر با ۱۰ نیرو، یک تیم آنست (با یک قلاده سگ زنده یاب) و سه خودروی کمک دار سبک وارد عملیات شدند.

وی افزود: جسد این مرد امروز توسط اهالی منطقه داخل رودخانه قزل اوزن اطراف روستای تسکین مشاهده شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان زنجان گفت: تیم‌های واکنش سریع با تجهیزات فنی پس از ساعت‌ها تلاش جسد را که در داخل رودخانه گیر کرده بود به بیرون کشیده و تحویل عوامل انتظامی دادند.

هاشمی از هموطنان خواست، در صورت گرفتار شدن در سوانح و حوادث برای دریافت خدمات امدادی با شماره ۱۱۲ ندای امداد بدون محدودیت زمانی تماس برقرار کنند.

کد خبر 6088748

دیگر خبرها

  • اوقات شرعی هفتم اردیبهشت در سمنان
  • کشف جسد مرد ۶۰ ساله طارمی در رودخانه قزل‌اوزن
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز جستجو پیدا شد
  • اوقات شرعی فردا، هفتم اردیبهشت در شیراز
  • جسد مرد ۶۰ ساله طارمی بعد از ۶ روز پیدا شد
  • همایش جوانی جمعیت در سی سخت
  • جشنواره گیلاس اشنویه به ایستگاه هفتم رسید
  • ابتلای بیش از ۱۶ درصد جمعیت اردستان به دیابت
  • بازیگر سینما و تلویزیون: دولت به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند
  • بیش از ۹۵۰ نفر در دوره‌های مختلف تحصیلی سوادآموزی بوشهر جذب شده‌اند