Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- نمایشگاهی متشکل از مهرها و فرامین دوره‌ قاجار با هدف معرفی اموال فرهنگی و تاریخی این کاخ جهانی صبح امروز سه‌شنبه 21 شهریور 96 افتتاح شد. به گزارش گروه جامعه خبرگزاری میزان، این نمایشگاه با حضور محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سید‌احمد محیط طباطبایی رئیس ایکوم ایران و مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان افتتاح شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طالبیان در حاشیه این مراسم گفت: کل گنجینه، معماری و آثار این کاخ به‌ویژه دوره قاجار آن در دنیا کم‌نظیر است. گنجینه‌های مختلفی در این کاخ وجود دارد که نیازمند معرفی و حفاظت هستند.

وی با بیان اینکه جریان‌هایی نظیر برگزاری این نمایشگاه باید گسترش یابد گفت: این جریان فرهنگی باید در کاخ‌ها اتفاق بیفتد. چنین جریان زندگی فرهنگی در کاخ‌ها مهم است و باید از طریق چاپ کتاب، بروشرو، برگزاری نمایشگاه و... که جزو رسالت کاخ‌هاست به مردم نمایش داده شود.

طالبیان تصریح کرد: دوره قاجار دوره‌ای است که طبقه متوسط و صاحب اسناد توسعه پیدا کردند و در این دوره شاهد تحول در شکل مهرها می‌شویم و جریان هنر نیز به این حوزه ورود پیدا می‌کند.

وی افزود: «ین مهرها سمبل قدرت حاکمان آن دوره است و از دید زیبایی‌شناسی، هنری، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و... این مهرها اسناد مهمی برای شناختن دوره قاجار هستند.

مُهرهای پادشاهان، وزرا و برخی زنان خاص دربار

مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان نیز در این مراسم گفت: در این نمایشگاه با عنوان "گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار" حدود 76 قطعه مهر و دسته مهر به شکل‌های مختلف مانند انگشتر، آویز گردنبند و سه نسخه از فرامین ولیعهدی ناصرالدین‌شاه، مظفرالدین‌شاه و احمد‌شاه به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: این مُهرها متعلق به پادشاهان، وزرا و برخی زنان خاص دربار بوده است. هر کدام از این مُهرها برای فرامین و اسناد خاصی مورد استفاده قرار می‌گرفت. برخی از این مُهرها به صورت نوشتاری و تصویری بوده و نام پادشاهان در یک بیت شعر روی آن حک شده است. همچنین نگین بیشتر این مُهرهای حکومتی از جنس سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی مانند زمرد و عقیق است.

مدیر پایگاه میراث جهانی کاخ گلستان ادامه داد: از همه‌ پادشاهان دوره قاجار از آغامحمد خان تا احمدشاه مُهرهای نفیس و قابل‌توجهی وجود دارد که از نظر فنی، هنری و تاریخی جزو شاهکارهای موزه‌ای محسوب می‌شوند.

نمایشگاه گزیده‌ای از مهرهای حکومتی عهد قاجار 21 تا پایان شهریور در محوطه‌ جهانی کاخ گلستان در میدان ارگ تهران به نمایش در آمده است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۵۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام ابوالفضل کوهساریان صبح پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: با فرا رسیدن سالروز شهادت امام جعفرصادق (ع) مراسم عزاداری همراه با سخنرانی، دسته روی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در ۱۵ امامزاده شاخص استان گلستان برگزار خواهد شد.

وی افزود: این مراسم در امامزاده عبدالله (ع) کلاله، امامزاده سید حسن (ع) روستای کیارام شهرستان گالیکش، امامزاده اسحاق (ع) روستای قلمی مینودشت، امامزاده جعفر (ع) مینودشت، امامزادگان آق امام (ع) آزادشهر، امامزاده ابوالقاسم (ع) روستای کاشیدار آزادشهر، امامزاده قاسم (ع) دلند، امامزاده هارون (ع) روستای الازمن شهرستان علی آباد کتول، امامزاده عبدالله (ع) گرگان، امامزاده عبدالله (ع) روستای زیارت گرگان، امامزاده یحیی بن (زید) گنبد کاووس، امامزادگان نه تن (ع) گرگان، امامزاده نور (ع) گرگان، امامزاده سلیمان (ع) گرگان، امامزاده ابراهیم (ع) روستای النگ شهرستان کردکوی برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه گلستان گفت: این ویژه برنامه‌ها به منظور تبیین سیره نظری و عملی ائمه اطهار (ع) و پیشوایان معصوم به ویژه امام جعفر صادق (ع) برگزار می‌شود.

کوهساریان یادآور شد: این مراسم با حضور سخنرانان برجسته و مداحان به همراه اجرای برنامه‌های فرهنگی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به نقش امام جعفر صادق (ع) در زنده نگه داشتن مکتب تشیع، هدف از این مراسم را تعظیم، احیا و ترویج شعائر دینی اعلام کرد.

کد خبر 6094944

دیگر خبرها

  • نوزدهمین دوره آزمون حفاظ قرآن کریم در گلستان
  • عکسی نایاب از شیوه حمل و نقل جنازه مردم در دوره قاجار
  • گزیده‌های نفتی هفته
  • سامانه بازار کتاب تا پایان نمایشگاه سی‌وپنجم غیرفعال است
  • تصویری نایاب از شیوه حمل جنازه در دوره قاجار + عکس
  • سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه سی‌وپنجم موقتا غیرفعال است
  • سامانه بازار کتاب تا انتهای نمایشگاه کتاب موقتا غیرفعال است
  • مرکز مطالعات عراق با ۱۰۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می آید
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی آب با خشکه کاری برنج
  • برگزاری مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق در ۱۵ امامزاده گلستان