Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست - مقایسه نتایج نیروی کار طی ۱۰ سال گذشته حاکی از آن است که تعداد شاغلان با رشد ۶.۶ درصدی از ۲۰ میلیون نفر در سال ۸۴ به حدود ۲۲ میلیون نفر رسید اما در بین بانوان تعداد شاغلان با کاهش ۱۲.۶ درصدی مواجه بوده است به طوریکه از حدود ۴ میلیون نفر از در سال ۸۴ به حدود ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در سال ۹۴ رسید به عبارتی به طور میانگین سالانه حدود ۵۰ هزار زن از بازار کار خارج شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موضوعات در حوزه اشتغال بانوان تحولات اشتغال زنان در بخش‌های عمده اقتصادی است که بر اساس مطالعات انجام شده در اطلاعات به دست آمده ازمرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت کار، وضعیت اشتغال بانوان در ۱۰ سال اخیر نشان می‌دهد در سال ۸۴ حدود ۳۸ درصد از زنان در بخش «خدمات»، ۳۳.۶ درصد در بخش «کشاورزی» و ۲۸.۳ درصد از زنان در بخش «صنعت» مشغول به کار بوده‌اند در حالی که طی ۱۰ سال اخیر اشتغال زنان در بخش‌های مختلف متحول شده است به طوریکه در سال ۹۴ سهم زنان از اشتغال در بخش «خدمات» ۵۳.۴ درصد، در بخش «صنعت» ۲۳.۸ درصد و در بخش کشاورزی نیز ۲۲.۸ درصد شده است.

نتیجه تحولات اشتغال بانوان طی ۱۰ سال اخیر حاکی از آن است که اشتغال زنان در بخش خدمات افزایش و در بخش‌های صنعت و کشاورزی کاهش یافته است.

اشتغال زنان دارای تحصیلات عالی نیز طی ۱۰ سال گذشته دچار تحولاتی شده است که طبق آمارهای رسمی تعداد زنان شاغل دارای تحصیلات عالی در سال ۱۳۸۴ حدود ۸۶۰ هزار نفر بود که در سال ۱۳۹۴ به حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که رشد ۶۷.۵ درصدی را نشان می‌دهد.

اشتغال زنان دارای تحصیلات عالی در سال ۱۳۸۴ به ترتیب گروه شغلی «متخصصان» با سهم ۴۳ درصدی، گروه شغلی «کارمندان امور دفتری» با سهم ۳۵.۲ درصدی، «تکنسین‌ها و دستیاران» با سهم ۲۵.۸ درصدی و «قانونگذران، مقامات عالی‌رتبه و مدیران» با سهم ۲۲ درصدی بود که همچنان بیشترین گروه‌های شغلی زنان شاغل به همان ترتیب است با این تفاوت که سهم متخصصان به ۴۴.۷ درصد افزایش، سهم کارمندان به ۳۳.۸ درصد کاهش، سهم تکنسین‌ها و دستیاران به ۲۸.۸ درصد افزایش و سهم قانونگذاران و مقامات عالی رتبه به ۲۱.۱ درصد کاهش یافته است.

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۱۶۵۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش حماسی بانوان در دفاع مطهر بی بدیل است

به گزارش خبرنگار مهر، علی محمد زنگانه ظهر چهارشنبه در همایش هویت عصری زنان در آینه قرآن و حدیث که با حضور آیت الله نورمفیدی نماینده ولی فقیه در استان برگزار شد اظهار کرد: نقش حماسی بانوان در دفاع مطهر بی بدیل است و امروز دشمنان ضمن آگاهی از این نقش برنامه ریزی قوی در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی افزود: امروز در ایران اسلامی حضور زنان فرزانه، تحصیل کرده، خوش فکر و ممتاز اجازه بروز و ظهور به دشمنان را نمی‌دهد.

استاندار گلستان گفت: اسلام در نظام فکری جهان، الگویی برتر را رقم زده است.

وی با اشاره به اینکه در دوران دفاع مقدس بانوان حماسه‌های بزرگی را خلق کردند، افزود: در دوران دفاع مقدس بانوان ما ضمن اینکه فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی داشتند ارزش‌های خود را حفظ می‌کردند.

زنگانه اظهار کرد: در جامعه امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند نقش بانوان در عرصه دفاع مطهر هستیم.

کد خبر 6094288

دیگر خبرها

  • عزم جدی برای فعال شدن واحدهای تعطیل/لزوم تامین امنیت شغلی کارگران
  • صادرات دست آفریده‌های بانوان تهرانی
  • نقش حماسی بانوان در دفاع مطهر بی بدیل است
  • دین اسلام مدافع اصلی حقوق زنان است
  • دعوت از ۲۶ بازیکن به اردوی تیم ملی زنان
  • تعطیلی دو روزه، بهره‌وری نیروی کار را افزایش می‌دهد/ثبت ۲۸ هزار فرصت شغلی در سامانه ملی
  • معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
  • رشد ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • رشد بیش از ۲۲ درصدی تعاونی‌های زنان در دولت سیزدهم
  • کاهش ۵۰ درصدی سود کانال سوئز در پی تحولات دریای سرخ