Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@22:21:05 GMT

قویا حامی برجام هستیم

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۰۴۶۲

وزیر اسبق امور خارجه استرالیا گفت: استرالیا به هیچ عنوان با آمریکا در پاره کردن برجام همکاری نخواهد کرد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، گرت ایوانز پس از دیدار با کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشورمان و در کنفرانسی مشترک تصریح کرد: روابط ایران و استرالیا هیچگاه قطع نشده و همواره مستمر بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: گرچه دو کشور در روابط سیاسی اختلاف نظرهایی دارند اما استرالیا ایران را همیشه به عنوان نیرویی بالقوه برای ثبات و صلح و همچنین موتور محرک اقتصادی منطقه در نظر دارد.
ایوانز گفت: در زمانی که رئیس گروه بحران بودم در پشت صحنه فعالیت های بسیاری برای یافتن راه حلی برای مشکل هسته ای ایران داشتم و همواره به آمریکایی ها می گفتم که به حرف های ایران گوش کنید و بالاخره مشکل هسته ای برطرف شد.
وی تأکید کرد: با وجود اینکه استرالیا متحد آمریکاست اما هیچ قانونی وجود ندارد که ما آمریکا را در پاره کردن برجام همراهی کنیم.
وزیر اسبق امور خارجه استرالیا تصریح کرد: ما قویاً​ از برجام حمایت می کنیم چرا که معتقدیم این توافق نگرانی های بین المللی را از بین برده و به سؤالات بسیاری پاسخ داده است.
وی یادآور شد: آژانس صراحتاً​ اعلام کرده است که ایران در چارچوب برجام به تعهدات خود عمل کرده است لذا اگر کسی بخواهد برجام را پاره کند عملی غیر قابل دفاع خواهد بود.
ایوانز گفت: دولت استرالیا با همه فشارهای واشنگتن، دولت آمریکا را در پاره کردن برجام همراهی نخواهد کرد.
وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر مشکلات حوزه ارتباطات بانکی و پولی بین ایران و استرالیا تصریح کرد: مشکل بانکی وجود دارد چرا که بانک های استرالیا مقداری در معامله با ایران محتاط هستند.
ایوانز افزود: البته به دنبال لغو تحریم ها پس از برجام با بانک های استرالیا در حال مذاکره هستیم تا در معاملات بانکی با ایران فعال تر باشند.
وی همچنین در خصوص مشکل روادید و همچنین پناهجویان ایرانی در استرالیا نیز گفت: مهاجران غیرقانونی ایرانی حتماً​ باید به ایران بازگردند ولی ایران می گوید ما نمی خواهیم به اجبار پناهجویان به ایران بازگردند، اینکه چرا ایران اینطور می گوید را متوجه نمی شویم.وزیر اسبق امور خارجه استرالیا افزود: ما باید در این حوزه مذاکراتی معقول و به دور از احساسات با ایران داشته باشیم.
ایوانز همچنین در خصوص ظرفیت های اقتصادی موجود بین دو کشور در جهت توسعه روابط اقتصادی نیز خاطر نشان کرد: در حوزه معدن، پتانسیل بسیاری برای حضور متخصصان استرالیایی در ایران وجود دارد چرا ایران در زمینه پیشرفت چندانی نداشته است بنابراین ما می توانیم هم در حوزه فنآوری و هم انتقال فنآوری به ایران کمک کنیم.
وی مشکل مقابله با کمبود آب و خشکسالی را از جمله توانایی های متخصصان استرالیایی خواند و افزود: هم اکنون پژوهشگاه های دو کشور در این زمینه با یکدیگر همکاری دارند که می توانند پتانسیل خوبی برای تجارت باشند.
همچنین رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران نیز در ادامه آمریکا را غیرقابل پیش بینی خواند و تصریح کرد: آمریکا در زمان اوباما با کوبا قرارداد امضا کرد ولی بر خلاف تعهدات در زمان به روی کار آمدن ترامپ این قرارداد بر هم زده شد، این نشان می دهد که آمریکا غیرقابل پیش بینی است.کمال خرازی با اشاره به اتحاد استرالیا،​ آلمان و یا فرانسه با آمریکا افزود: اما این کشورها هم اکنون با آمریکا مشکل دارند و رفتارهای این کشور را غیرقابل پیش بینی می دانند.
وی همچنین در خصوص مشکلات بانکی بین ایران و استرالیا و اظهارات گرت ایوانز در این باره تصریح کرد: هر کشور مستقلی می تواند برای حل مشکل بانکی با ایران گام هایی بردارد چنانکه هم اکنون برخی کشورها مانند کره و یا اتریش در این زمینه موفق شدند.
خرازی خاطر نشان کرد: نگرانی برخی بانک هایی که معاملات زیادی با آمریکا دارند را در قبال روابط بانکی با ایران درست است اما این در خصوص تمامی بانک ها صادق نیست لذا از دولت استرالیا انتظار داریم تا راهکاری برای حل این مشکل بیابد.
وی همچنین در خصوص اظهارات وزیر خارجه اسبق استرالیا در خصوص مشکل پناهجویان ایرانی نیز گفت: ما نمی توانیم بر مبنای اصول حقوق بشری کسانی را که تصمیم به پناهندگی گرفتند بازگردانیم لذا این مشکل دولت استرالیاست که نباید پناهندگی دهد.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی در پایان با بیان اینکه منعی برای سرمایه گذاری شرکت های آمریکایی در ایران نیست، افزود: شرکت های آمریکایی می توانند در چارچوب قوانین کشورمان در ایران سرمایه گذاری و تبادل تجاری داشته باشند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۰۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعیه دانشگاه بوعلی‌سینا در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین

به گزارش خبرگزاری مهر، متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

در شرایطی که جهان علیه تجاوز و جنایات رژیم جعلی و موقت اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی به ستوه آمده و فریاد اعتراض خود را به گوش مجامع بین‌المللی می‌رساند، خبر برخورد خشونت‌آمیز پلیس آمریکا با صدها استاد و دانشجوی معترض در دانشگاه‌ها مایه بسی تأسف است.

اقدامات خشنی که برای سرکوب گفتمان دانشگاهی عدالتخواهانه در مورد فاجعه بشری بزرگی که در غزه در حال رویداد است، عمیقاً نگران کننده و غیرقابل قبول است که حرمت آزادی آکادمیک را تحت الشعاع قرار می‌دهد. مسلماً دانشجویان و استادان عدالت‌خواه در هر جایی که باشند نمی‌توانند رواج ظالمانه‌ی چنین رفتار و برخورد ددمنشانه‌ای را تحمل کنند، همانگونه که هیچ انسان آزاده‌ای مطابق با فطرت پاک خود نمی‌تواند آن را تحمل نماید.

بدین وسیله دانشگاه بوعلی سینا مراتب همدردی خود را با همه کسانی که با اجبار در دانشگاه‌های آمریکا مورد بدرفتاری قرارگرفته یا مجروح شده اند ابراز داشته و آمادگی خود را جهت بورسیه کامل دانشجویانی که به دلیل اعتراض به عملکرد صهیونیست‌ها از دانشگاه‌های خود در اروپا و آمریکا اخراج شده‌اند را برای ادامه تحصیل در دانشگاه بوعلی سینا اعلام می‌دارد.

کد خبر 6096235

دیگر خبرها

  • علیرضا فغانی در کنار داوران بین المللی فوتبال ایران
  • بازخوانی پرونده توسعه برق هسته‌ای در ایران؛ از برجام تا مشارکت مردم
  • پس لرزه ادعای نماینده تندرو مجلس درباره روابط جنسی در ترکیه /روابط با کشور همسایه به مشکل می خورد؟
  • خط و نشان کشیدن رئیس مجلس نمایندگان آمریکا برای دانشجویان حامی فلسطین
  • مهار ایران توسط چین؛ چالش‌هایی برای اهرم فشار آمریکا
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران، پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران
  • نماهنگ/شریک جرم
  • درخواست آمریکا از چین برای مهار ایران/ پکن اهرم فشار علیه تهران دارد؟
  • اطلاعیه دانشگاه بوعلی‌سینا در حمایت از دانشجویان حامی فلسطین