Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:53:57 GMT

بیانیه اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۱۷۱۸

بیانیه اجلاس وزیران خارجه اتحادیه عرب

الجزیره -ایرنا - اتحادیه عرب با تکرارمواضع قبلی خود ، بار دیگر همچون بیانیه اجلاس های گذشته مدعی حمایت از مساله فلسطین درمحافل بین المللی شد، این در حالی است که برخی از کشورهای عضو این اتحادیه به صورت اشکار با رژیم صهیونیستی ارتباط تنگاتنگی برقرار کرده اند.

به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه های عربی از جمله یوم السابع مصر، یکصد و چهل و هشتمین شورای اتحادیه عرب در سطح وزیران خارجه شامگاه سه شنبه در ساختمان دبیر خانه این اتحادیه درقاهره به کار خود پایان داد و بیانیه ای در این خصوص صادر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در بیانیه پایانی شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب آمده است :
- این شورا از کشورهای آفریقایی دوست می خواهد درکنفرانس ها، برنامه ها و نشست های آفریقایی که «اسراییل» از آن برای سرپوش گذاشتن بر اشغالگری خود در فلسطین و نقض حقوق بشر مردم فلسطین استفاده می کند، شرکت نکنند.این شورا همچنین خواستار تقویت هماهنگی و همکاری میان اتحادیه عرب، اتحادیه آفریقا و سازمان همکاری اسلامی و ایجاد ساز و کاری برای پیگیری حمایت از فلسطین است.
- این شورا ، «احمد ابوالغیط» را مکلف می کند مشورت های لازم با کشورهای عضو اتحادیه عرب برای تشکیل کمیته ای وزارتی انجام دهد تا آن ها در محافل بین المللی با نامزدی رژیم صهیونیستی جهت کسب کرسی غیر دائم در شورای امنیت در سال 2019-2020 مخالفت کنند .این کشورها همچنین از شورای امنیت می خواهند همه قطعنامه های خود را در خصوص فلسطین اجرایی کند.
- وزیران خارجه عرب از شورای امنیت می خواهند دولت فلسطین را به عنوان عضو کامل سازمان ملل بپذیرد و با هرگونه طرحی برای فلسطین دارای مرزها موقتی یا تجزیه بخشی از خاک فلسطین مخالفت کند و بر مقابله با طرح های اسراییلی که هدف از آن جدا کردن نوار غزه از بقیه سرزمین فلسطین است، تاکید می نماید.
- این شورا خواستار ادامه کار کشورهای عربی در محافل بین المللی است تا حمایت دیگر کشورها ی جهان را از قطعنامه های مربوط به فلسطین در مجمع عمومی سازمان ملل جلب کند و تلاش ها در این خصوص را در داخل شورای امنیت پیگیری کند. .این شورا همچنین از شورای امنیت می خواهد به وظایفش برای حفظ صلح و امنیت بین المللی و پایان دادن به اشغالگری اسراییل و توقف کامل اقدامات غیر قانونی اسراییل عمل کند.
- کشورهای عربی مخالفت خود را با نقض قوانین در خصوص اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در فلسطین اعلام می کنند و تاکید دارند تلاش ها برای تغیر وضعیت تاریخی و حقوقی کنونی مسجد الاقصی و تقسیم زمانی و مکانی آن غیر قابل قبول است.
- وزیران خارجه کشورهای عربی همچنین بر ضرورت حفظ یکپارچگی و استقلال یمن و مخالفت با هرگونه دخالت خارجی در این کشوریا تلاش برای ایجاد یک واقعیت جدید در آن تاکید می کنند و اعتقاد دارند بحران یمن باید در چارچوب مراجع سه گانه یعنی طرح ابتکاری کشورهای حاشیه خلیج فارس،نتایج کنفرانس گفت و گوی ملی همه جانبه و قطعنامه شماره 2216 شورای امنیت حل شود.
این شورا همچنین حمایت خود را از تلاش های سازمان ملل و اسماعیل ولد الشیخ نماینده سازمان ملل برای حل بحران یمن اعلام می کند .
-در خصوص لیبی نیز تاکید می شود این شورا مخالف هرگونه دخالت خارجی در این کشوراست مگر اینکه این دخالت بنا بر خواسته دولت وفاق ملی و با احترام به اصل حاکمیت ملی خاک لیبی صورت گرفته باشد.
در لیبی باید راه حل سیاسی فراگیر در پیش گرفته شود و این شورا از اجرای کامل توافقنامه امضا شده در شهر صخیرات مغرب در سال 2015 حمایت می کند و خواستار لغو بلوکه شدن اموال لیبی در بانک های خارجی است.
- از شورای ریاست جمهوری ،مجلس نمایندگان و بانک مرکزی لیبی و نهادهای ملی اقتصادی دیگر این کشور خواسته می شود با هم همکاری کنند و در خصوص یافتن راه حل هایی برای مشکلات اقتصادی این کشور به توافق برسند.
-تاکید می شود تنها راه حل بحران سوریه ، راه حل سیاسی بر اساس مشارکت همه طرف های سوری است و از تلاش های سازمان ملل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و پایان دادن به درگیری ها و ایجاد صلح و ثبات در این کشور حمایت می شود.
-شورای وزیران خارجه کشورهای عربی توافق کرد« حسین بن شویش» نامزد عربستان رئیس کمیته امور اداری و مالی این شورا به مدت دو سال و از تاریخ 16 سپتامبر باشد .
- در خصوص ایزدی های ربوده شده توسط داعش نیز تصمیم گرفته شد حمایت لازم از عراق صورت گیرد تا ایزدی های ربوده شده سریعتر به خانواده هایشان بازگردانده شوند.همچنین از کشورهایی که از پدیده کوچ مردم از محل زندگیشان رنج می برند مانند عراق، حمایت لازم به عمل خواهد آمد.
این شورا از کشورهای عربی می خواهد در بازسازی شهرهای آزاد شده از چنگال گروه های تروریستی نقش داشته باشند و همچنین خواستار برگزاری کنفرانسی بین المللی با مساعدت اتحادیه عرب برای بررسی افراد کوچ کرده از مناطق زندگیشان است .
-از استقبال کویت برای میزبانی کنفرانس کمک کنندگان به عراق برای بازسازی مناطق آزاد شده تشکر می شود و بهتر است صندوقی برای برای کمک به بازسازی شهرهای آزادشده از چنگال گروه ها ی تروریستی در کشورهای عربی ایجاد شود .
خاورم **2041**مترجم: سید شاهپور حسینی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۱۷۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد

عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین امروز با رئیس جمهور سوریه دیدار کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از سانا، بشار الاسد امروز یکشنبه عبداللطیف بن راشد الزیانی وزیر امور خارجه بحرین را به حضور پذیرفت.

روابط دو جانبه وراهکارهای توسعه آن در راستای نفع دو کشور و دو ملت برادر و آماده سازی ها و تلاش های پادشاهی بحرین برای موفقیت اجلاس عربی ماه آینده علاوه بر مهمترین مواضیع دستور کار اجلاس در راستای منافع عربی مشترک و یکپارچگی تلاش ها برای مقابله با چالش های کنونی در این دیدار بررسی شد.

رئیس جمهور سویه بر تقویت همبستگی عربی و کار مشترک برای ثبات منطقه در سایه تحولات جهانی تأکید کرد.

ایروانی: تحریم‌های یکجانبه علیه سوریه باید لغو شودپیام‌های حمله به پایگاه‌های آمریکا در شرق سوریه

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اعتراضات دانشجویان طرفدار فلسطین، تهدیدی برای یهودیان نیست
  • بورل: چند کشور بزودی کشور فلسطین را به رسمیت خواهند شناخت
  • مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: چند کشور اروپایی به زودی فلسطین را به رسمیت می‌شناسند
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • همکاری‌های بین‌المللی و رشد اقتصادی نیازمند برقراری صلح است
  • موضوعات مشترک کشورهای عضو ACD پیگیری شود
  • دیدار وزیران خارجه عربستان و آمریکا در ریاض
  • بخش خصوصی به افزایش همکاری کشورهای آسیا کمک می‌کند
  • پانزدهمین اجلاس روسای راه‌آهن‌ کشورهای اکو برگزار می‌شود 
  • دیدار وزیر خارجه بحرین با بشار اسد