Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@20:08:13 GMT

دایره المعارف ادیان در ایران نداریم

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۲۲۸۱

دایره المعارف ادیان در ایران نداریم

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: دایره المعارف دین و اخلاق نوشته جیمز هستینگز 180 سال قبل در کانادا منتشر شده اما هنوز در ایران دایره المعارف ادیان نداریم.

حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب در جریان بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی، در نشستی به خبرنگاران ایرنا افزود: دایره المعارف هستینگز 18 جلد است و آرزوی ترجمه این دایره المعارف به زبان فارسی را دارم اما حدود یکصد میلیارد تومان هزینه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با بیان اینکه در کشور به مساله عرفان کم توجهی شده، گفت: از سال گذشته رشته ادیان و عرفان در دانشگاه ادیان و مذاهب راه اندازی شده است این در حالیست که عرفان اهل بیت(ع) را ما باید اوایل انقلاب در قم ایجاد می کردیم اما اکنون صرفا دانشکده عرفان داریم.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: پیشینیان در پرداختن به عرفان غفلت کرده اند، اگر عرفان اهل بیت(ع) و اسلامی به درستی تبیین شود دیگر احتیاجی به عرفان کاذب نیست.

** امام(ره) سرحلقه فقهای عارف بود
نواب با یادآوری این نکته که اکنون رشته عرفان در حال رونق گرفتن است و طلبه های بسیاری اشعار حافظ را می خوانند، افزود: تصوف مربوط به جهان اهل سنت است و شیعه بیشتر به عرفان نزدیک است اما در عین حال فقهای عارف بسیاری داریم که امام خمینی (ره) سرحلقه آنها بود.

** باید روی نقاط مشترک ادیان گفت وگو کنیم
رئیس دانشگاه مذاهب و ادیان تصریح کرد: ما باید روی نقاط مشترک ادیان گفت وگو کنیم مساله ای که اکنون در جهان اسلام کمتر به آن پرداخته می شود که در این مساله مسیحیان مقصر هستند زیرا مسیحیان تا سال 1965 میلادی با صدور اعلامیه شورای دوم جهانی کلیساها ما را کافر می دانستند و به همین خاطر گفت وگوی ادیان را آنها دیر شروع کردند حال آنکه اسلام 1400 سال قبل بر این موضوع تاکید کرده است.
نواب تعداد کتاب های نوشته شده درباره ادیان در ایران را 400 جلد عنوان و اضافه کرد: در نظر داریم تا در این رابطه استادان ماهر تربیت کرده و مساله گفت و گوی ادیان را از دایره نخبگانی به سطوح دیگر جامعه برسانیم.
وی اظهار کرد: جریان اختلاف انداز بین شیعه و سنی به شیعه انگلیسی و اسلام آمریکایی مشهور شده که مقام معظم رهبری هم این موضوع را تبیین کرده اند و ایشان اختلاف اندازی را هنر انگلیسی دانسته اند.

** رهبری مرز بین تشیع انگلیسی و تشیع ناب را مشخص کرده اند
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: طلبه ها در سخنرانی ها خود را ملتزم به مواضع رهبری می دانند زیرا یکی از شخصیت ها و مرجع تقلیدی که در مساله وحدت، توهین به مقدسات دیگران و اهل سنت را شرعا حرام اعلام کرده، همانا مقام معظم رهبری است.
وی ادامه داد: اکنون مرز بندی بین تشیع انگلیسی و تشیع ناب اسلامی مشخص شده است و در مسایلی همچون دوری از خرافات و اختلافات، دوری از سیاست و مواضع امام (ره) و سکوت در مقابل جنایات انگلیس، آمریکا و اسرائیل مواضع رهبری کاملا شفاف است.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به اینکه مواضع رهبری همواره به ویژه در ایام محرم برای روحانیون روشنگری می شود، خاطرنشان کرد: مواضع سیاسی افراد را باید از مواضع دینی آنها جدا کرد این در حالی است که این تفکیک در ایران صورت نمی گیرد و مطلق نگری بر اذهان عمومی حاکم شده به همین دلیل نقطه قوت افراد را نمی بینیم چون همه چیز سیاسی شده است.

** داعش باعث وحدت امت اسلام شد
نواب اظهار داشت: تاکنون اقدامات خوبی برای برقراری ارتباط با ادیان مختلف انجام شده و با وجود اینکه تمامی رساله های دکتری دفاع شده دانشگاه عربستان در کتابخانه های ما موجود است اما تاکنون نتوانسته ایم تعاملی با آنها و همچنین دانشگاه های مصر داشته باشیم.
نواب تصریح کرد: اکنون به موازات داعش، وحدت در امت اسلامی زیاد شده و داعش کاری کرد که دل ها در میان جوامع اسلامی به هم نزدیک شده و در حقیقت رفتار داعش به گفت و گوی ادیان دامن زد.
وی یادآورشد: همان گونه که پسا جنگ های صلیبی منجر به گفت و گوی ادیان شد، پسا اقدامات داعش نیز منجر به شناخت و لزوم تعامل و همفکری بیشتر میان ادیان و جوامع اسلامی خواهد شد.
نواب با بیان اینکه رسانه ها باید اخلاق را در جامعه ترویج دهند، افزود: روحانیت و رسانه ها به اندازه هم برای انجام این رسالت مسئول هستند و وسیله پردازش روحانیت، رسانه ها هستند.
فراهنگ ** 1883 ** خبرنگار: مریم جلوداران * انتشار: امید غیاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۲۲۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گفت: همایش بین المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در قم برگزار خواهد شد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، حجت الاسلام والمسلمین شاکری ظهر امروز در نشست خبری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای که سالن جلسات دانشگاه معارف اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: به عنوان دانشگاه معارف اسلامی وظیفه داریم از ظرفیت اندیشمندان صاحب فکر استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه متأسفانه نسبت به شخصیت مقام معظم رهبری غفلت جدی داشته‌ایم، مطرح کرد: مقام معظم رهبری در تبیین دین بسیار موفق بوده و قدرت ارتباط‌گیری بالایی دارند.

رئیس دانشگاه معارف اسلامی با بیان اینکه این پژوهش‌ها می‌تواند نگرش امام را گسترش دهد، عنوان کرد: به همین منظور نشست‌های متعددی با مسئولان استانی برگزار شده است که حدود 80 مقاله از این بستر دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه تاکنون حدود 146 مقاله پذیرش شده است، خاطرنشان کرد: در کنار ارسال مقالات شاهد ارسال چکیده مقاله‌ها نیز بوده‌ایم که در پایان یک جلد از آن‌ها منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین شاکری با بیان اینکه همایش چهارشنبه 12 اردیبهشت‌ماه برگزار خواهد شد، تصریح کرد: مهمانان ویژه این همایش نیز آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان از اعضای بیت مقام معظم رهبری خواهند بود.

وی اظهار داشت: این همایش در سالن شهید سلیمانی دانشگاه معارف اسلامی در دو نوبت صبح و بعد از ظهر برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • ختم غائله‌ی شهرنو ؛ «چند نفر از خانم‌های‌ خیلی جوان اش را به کارمندان خودمان دادیم»
  • شوم تار ؛ عرفان طهماسبی
  • انجام وظیفه در شورای شهر دشوار و دایره نظارت آن بسیار وسیع است
  • شایعه عجیب درباره «شهریار»؛ با عالم غیب در ارتباط است!
  • تکریم چهره ماندگار فلسفه و عرفان در شیراز
  • برگزاری همایش بین‌المللی اندیشه‌های قرآنی امام خامنه‌ای
  • حکمت عفاف و حجاب در ادیان آسمانی
  • همایش بین‌المللی نهج‌البلاغه و حمایت از فلسطین
  • نور فلسفه و حکمت، روشنی‌بخش مسیر نصف جهان شدن اصفهان
  • ای وای از عشق ؛ عرفان طهماسبی