Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع داروهای کمیاب با حضور طلعت قانع مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو و سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان به روی آنتن رفت.

طلعت قانع مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو در خصوص مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی این سامانه گفت: از سال ۷۵ که این مرکز آغاز به کار کرد فقط اطلاعات علمی داروها و مسمومیت ها را به مردم ارائه می داد و بعد از آن در سال های بعد اطلاعات کمبودهای دارویی هم اضافه شد و بعد شکایت های دارویی هم در آن ثبت شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در این مرکز یکی از کدها اطلاعات دارویی می دهد و همکاران پزشک و متخصص به مردم در زمینه اطلاعات علمی دارویی کمک می کنند و در کد دیگر کمک می کنند تا مردم از داروخانه هایی که موجودی دارند دارو بگیرند و در همان کد شکایات هم ثبت می شود.

مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو به آمار تعداد تماس های دریافتی این مرکز اشاره و مطرح کرد: در قسمت کمبود دارویی و شکایت ها تعداد متوسط تماس های ماهیانه حدود ۳۰ هزار تماس است و از این تعداد ما به ۹۶ درصد تماس ها پاسخ می دهیم و در قسمت اطلاعات دارویی حدود ۲۵ هزار تماس در ماه داریم و از این تعداد به حدود ۷۰ درصد می توانیم پاسخ دهیم.

وی در خصوص عدم پاسخگویی صد در صد تماس گیرندگان به این مرکز گفت: برای اینکه تعداد تماس ها با تعداد نیروهای ما متناسب نیست؛ در قسمت علمی، تعداد همکاران ما ۷۰ نفر هستند که ۲۴ ساعته همکاری می کنند و تعداد افراد پاسخگو در شیفت ها بین ۱۵ تا پنج نفر هستند.

قانع با بیان اینکه تمام خدمات این مرکز از طریق اینترنت هم قابل اجرا است، بیان کرد: ما واقعا جوابگوی تماس ها نیستیم و روی داروخانه ها حساب می کنیم و همچنین سایتی داریم که اگر کسی نمی تواند تماس بگیرد با مراجعه به این سایت به آدرس www,۱۴۹۰.fda.dov.ir مونو گراف ها یا راهنماهای دارویی موجود است و در قسمت جستجوی دارویی افراد می توانند وارد شوند و دارو را جستجو کنند؛ همین طور در آنجا برای شکایت ها فرم وجود دارد.

وی در خصوص اینکه این مرکز زیرمجموعه سازمان غذا و دارو است،گفت: ما ادعا نمی کنیم وزارت بهداشت خیلی کامل است، اما اگر هر شکایتی که به ما برسد به دنبال پیگیری آن شکایت و اصلاحش هستیم؛ شکایت هایی که از داروخانه ها می شود مستقیما به دانشگاه های علوم پزشکی فرستاده می شود و آنها موظف هستند پس از رسیدگی به ما پاسخگو باشند.

مدیر مرکز اطلاع رسانی و پاسخگویی سامانه ۱۴۹۰ سازمان غذا و دارو به نحوه پیگیری شکایات پرداخت و اظهار کرد: بعد از شکایت های مردم، به آنها کد رهگیری داده می شود و هر زمان که تماس بگیرند از طریق کد رهگیری می توانند بفهمند شکایت در کدام مرحله است.

وجود ۱۲ هزار داروخانه خصوصی مستقل در کشور

در ادامه سید علی فاطمی به نقش سامانه ۱۴۹۰ در کشور اشاره و بیان کرد: در حال حاضر اینگونه سامانه ها هم برای کمک به مردم، راهنمایی برای دریافت داروهای کمیاب یا نایاب، ارائه اطلاعات در مورد مصرف صحیح داروها، اطلاعات در مورد مسمومیت ها و همچنین ارائه شکایت ها است.

وی مطرح کرد: یکی از انتقاداتی که به سیستم هایی از این دست می توان کرد، عدم انطباق حوزه های کاری شان است.

نایب رئیس انجمن داروسازان به نقش مسئولان فنی برای بیان اطلاعات دارویی در داروخانه ها اشاره کرد و گفت: جدا از این سامانه ها که در کشور ما مشغول به کار هستند و عمرشان به ۲۰ سال می رسد، نزدیک به ۱۲ هزار داروخانه خصوصی مستقل، هزار داروخانه بیمارستانی اعم از دولتی و خصوصی داریم که آنها بهترین مراکز ارائه اطلاعات دارویی به مردم هستند؛ مسئولان فنی در داروخانه ها به عنوان یک نیروی در دسترس آمادگی دارند تا اطلاعات دارویی داروهای مصرفی را ارائه کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۳۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی پوررضا با اشاره به سفر اول رئیس جمهور به قم در نهم دی ماه سال ۱۴۰۰ گفت: این سفر دارای شش مصوبه برای مجموعه دانشگاه علوم پزشکی قم بود که با پیگیری‌های انجام شده بخش عمده مصوبات اجرایی شده است.

وی گفت: نخستین مصوبه ما در خصوص تکمیل مرکز جامع سرطان با مشارکت خیرین بود که دارای ۹۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب بود که ۵۰ میلیارد آن توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و ۴۰ میلیارد تومان نیز توسط وزارت بهداشت تأمین می‌شد که از این میزان اعتبار، ۳۷ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان توسط سازمان برنامه و بودجه تاکنون تأمین و سهم وزارت بهداشت نیز منوط به تکمیل و پیشرفت فیزیکی است.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم بیان داشت: این پروژه در حال انجام بوده و تاکنون حدود ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که امیدواریم بتوانیم با منابع دولتی و مشارکت خیرین محترم به سرانجام رسانده و در اختیار مردم شریف استان قرار دهیم.

پوررضا گفت: دیگر مصوبه سفر، اختصاص مبلغ ۵ میلیارد تومان برای تکمیل مخزن بتنی مجتمع بیمارستانی شهبد بهشتی قم بود که تخصیص یافت و پروژه اجرایی شد.

وی گفت: تسریع در بررسی صدور مجوز ماده ۲۳ احداث دانشکده پزشکی و خوابگاه پسران مجتمع پردیس دیگر مصوبه سفر بود که این مصوبه نیز به صورت کامل اجرایی شد.

معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به دیگر مصوبه سفر رئیس جمهور در دور اول به قم گفت: موضوع دیگر شبانه روزی کردن مراکز بهداشتی درمانی شهرهای کهک و جعفریه بود که این مصوبه نیز به صورت کامل انجام شد.

پوررضا گفت: اختصاص مبلغ ۱۰ میلیارد تومان برای تکمیل پایگاه سلامت شهروندی بصیرت نیز جزو مصوبات سفر بود که اعتبار مورد نیاز جذب و پروژه به بهره برداری رسیده است.

وی در خصوص آخرین مصوبه سفر رئیس جمهور به قم در حوزه بهداشت و درمان گفت: اختصاص اعتبار برای احداث فاز اول بیمارستان ۲۵۰ تختخوابی حضرت فاطمه الزهرا (س) توسط وزارت بهداشت و سازمان برنامه و بودجه و با کمک بنیاد برکت و خیرین پس از اخذ مجوز ماده ۲۳ بود، که در این زمینه نیز مجوز ماده ۲۳ اخذ و برای عملیاتی شدن پروژه منوط به تخصیص اعتبار خواهد بود.

کد خبر 6098493

دیگر خبرها

  • ساخت مرکز جامع سرطان قم ۳۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
  • کمک ۱۲۴۰ میلیارد تومان به بیماران خاص و صعب العلاج در استان تهران
  • اقدام عجیب وزارت بهداشت؛ تعیین سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس حجاب!
  • وزارت بهداشت: سهمیه دارویی داروخانه‌ها براساس وضع حجاب تعیین می‌شود!
  • این مورد جزو خدمات درمان رایگان کودکان نیست | ۲ سامانه برای ثبت شکایت از بیمارستان‌ ها 
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت / داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • تخلف زیر گوش وزارت بهداشت/داروخانه‌ها دیگر کاره‌ای نیستند+فیلم
  • میزان ارز دانشجویی اعلام شد+ جزئیات تازه در خصوص نحوه دریافت
  • جزئیات و نحوه دریافت ارز دانشجویی
  • ریشه‌های نارضایتی‌ها پرستاران؛ اضافه‌کار اجباری بر خلاف قانون