Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا در بیانیه‌ای خطاب به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با ادعای اینکه آژانس می‌تواند درخواست بازدید از هر مکانی در ایران را مطرح کند، تاکید کرد که آمریکا از گزارش‌های آژانس درباره نظارت و راستی‌آزمایی در ایران استقبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، پایگاه اینترنتی نمایندگی آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی در وین متن کامل بیانیه این کشور به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران را منتشر کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن این بیانیه که نیکول شامپاین، ‌کاردار آمریکا در وین در شورای حکام قرائت کرده، به شرح زیر است:

آمریکا یک بار دیگر از مدیر کل، معاون مدیر کل در امور پادمانی و کارکنان آنها به خاطر کار عالی و تداوم حرفه‌ای بودن در اجرای مسئولیت‌هایشان در ایران قدردانی می‌کند. ما از گزارش 31 اوت مدیر کل استقبال می‌کنیم که تائید می‌کند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همچنان بر اجرای تمام تعهدات مرتبط هسته‌ای ایران بر اساس برجام نظارت دارد و آنها را راستی‌آزمایی می‌کند.

آمریکا در حال بازنگری سیاست خود در قبال ایران است، از جمله درباره برجام. در حالی که این بازنگری ادامه دارد، ما نیز به تعهدات خود پایبند هستیم و از ایران انتظار داریم به نوبه خود برجام را به‌طور دقیق اجرا کند. برای ایجاد این اعتماد که برنامه هسته‌ای ایران صرفاً صلح آمیز است و صلح آمیز می‌ماند، پایبندی کامل ایران به تمام تعهداتش بر اساس برجام و اقدامات فنی برای این منظور ضروری است. تنها، همکاری شفاف به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه می‌دهد که به جامعه بین‌الملل اطمینان دهد که ایران به تعهداتش عمل می‌کند. راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نظارت بر تمام تعهدات ایران برای اجرای موفقیت‌آمیز برجام لازم است.

هیچ چیز در برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل یا تصمیم ماه اوت 2015 شورای حکام و قطعنامه ماه دسامبر 2015 وجود ندارد که یک تعهد هسته‌ای را از راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی اتمی معاف کند. اگر درخصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، ازجمله فعالیت‌های احتمالی تسلیحاتی، مسئله یا نگرانی جدیدی حاصل شود،‌ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از اختیارات کامل پادمانی خود برای بررسی آن مسئله استفاده می‌کند. آژانس بین‌المللی همچنین می‌تواند از اختیاراتی که بر اساس برجام به آن داده شده نیز استفاده کند.

ما همچنین از این بیانیه مدیرکل نیز استقبال می‌کنیم که می‌گوید آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنان به ارزیابی گزارش‌های ایران بر اساس پروتکل الحاقی ادامه می‌دهد و بازرسی‌های تکمیلی در زمینه دسترسی به سایت‌ها و سایر مکان‌ها در ایران انجام می‌دهد. همان‌طور که پروتکل الحاقی درباره سایر کشورها اعمال می‌شود، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این اختیار را دارد که درخواست بازدید از هر مکانی را در ایران مطرح سازد تا بدین ترتیب گزارش‌های ایران بر اساس پروتکل الحاقی و توافقنامه جامع پادمانی را راستی‌آزمایی کند.

همان‌گونه که آژانس بین‌المللی به طور علنی اعلام کرده است، چنانچه سوءظنی در خصوص فعالیت هسته‌ای احتمالی به‌وجود آید، آژانس اختیار دارد درخواست دسترسی به تمام مکان‌های مربوطه در ایران، از هر نوعی را مطرح کند. آژانس بین‌المللی باید به استفاده از اختیارات خود برای راستی‌آزمایی گزارش های‌ایران و نظارت بر برجام ادامه دهد. هرگونه نگرانی قابل توجه درباره فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده (از سوی ایران) باید و می‌تواند از طرف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری شود؛ ما کاملاً اعتماد داریم که آژانس و بازرسان بسیار ماهر و حرفه‌ای اش به نحو شایسته‌ای این کار را خواهند کرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: آمریکا از حرفه‌ای بودن گزارش‌های مدیرکل بر اساس این بند از صورت جلسه بسیار قدردانی می‌کند. این گزارش‌ها به شورای حکام و طرف‌های مختلف برجام اجازه می‌دهد نحوه اجرای تعهدات ایران را به طور دقیق ارزیابی کنند و از اجرای مناسب تعهدات این کشور مطمئن شود. این گزارش‌ها همچنین به تقویت زیربنای راستی‌آزمایی که برجام بر آن تکیه دارد، کمک می‌کند.

مسائلی که در گزارش مدیرکل مورد بحث قرار گرفته است بر اهمیت تلاش‌های پایدار و سخت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه اجرای نقش نظارتی خود درخصوص ایران تاکید می‌کند؛ این مسائل بحث شده همچنین بر لزوم وجود منابع لازم برای اجرای این وظایف مهم تاکید دارد. آمریکا همچنین از وعده‌های متعدد در زمینه تامین مالی برای تلاش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص نظارت بر برجام و همچنین پوشش هزینه‌های راستی‌آزمایی مناسب در بودجه عادی قدردانی می‌کند. ما به حمایت قاطع کشورهای عضو آژانس در این زمینه امید داریم. مسئولیت‌های جدید در ایران نباید بر سایر وظایف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه پادمان‌ها، امنیت، ایمنی و استفاده‌های صلح آمیز از انرژی هسته‌ای تاثیر بگذارد.

‌آمریکا با این اظهارات به گزارش مدیرکل که در سند GOV/2017/35 آمده است توجه می‌کند و درخواست دارد که این سند علنی شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۶۲۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

به گزارش فارس به نقل از آناتولی، روسیه هشدار داد تسلیحات هسته‌ای آمریکا در صورتی که در لهستان استقرار یابند به عنوان اهداف جنگی مشروع در نظر گرفته خواهند شد.

«ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز پنجشنبه گفت چنانچه آمریکا تصمیم به مستقر کردن تسلیحات هسته‌ای خود در لهستان بگیرد، مسکو این تسلیحات را به عنوان «اهداف مشروع» در زمان وقوع جنگ مستقیم با ناتو در نظر می‌گیرد.

زاخارووا در یک نشست مطبوعاتی از اظهارات چند روز پیش «آندژی دودا»، رئیس جمهور لهستان در یک مصاحبه که آمادگی کشورش برای میزبانی از تسلیحات هسته‌ای آمریکا را اعلام کرده بود انتقاد کرده و این موضع رئیس جمهور لهستان را «تحریک آمیز» خواند.

زاخارووا بیان داشت: «طرح چنین صحبت‌های تحریک‌آمیزی از سوی رهبران لهستان اتفاق جدیدی نیست. مقام‌های لهستانی بلندپروازی خودشان برای آن که به شکل سفت و سخت‌تری به تسلیحات هسته‌ای آمریکایی مستقر در اروپا متوسل شوند پنهان نکرده‌اند و از مدت‌ها پیش درباره آن حرف زده‌اند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه خاطر نشان کرد حرف‌های مقام‌های لهستانی درباره استقرار تسلیحات هسته‌ای همواره با سیاست خصمانه آن‌ها نسبت به روسیه ارتباط مستقیم داشته است.

او در نشست مطبوعاتی هشدار داد: «همانطور که می‌دانید در صورتی که تسلیحات هسته‌ای آمریکا در خاک لهستان مستقر شوند به سرعت فهرست اهداف مشروع روسیه مربوط به وضعیت تقابل نظامی مستقیم با ناتو به‌روزرسانی خواهد شد.»

زاخارووا در این نشست در واکنش به تصمیم اخیر سوئیس برای مسدود کردن دارایی‌های روسیه به ارزش ۳.۱۴ میلیارد دلار شامل ذخایر حاکمیتی متعلق به بانک مرکزی روسیه گفت: «در اینجا نباید درباره مسدود کردن صحبت شود بلکه یک اختلاس، دزدی و راهزنی اتفاق می‌افتد.»

این مقام ارشد وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد یک چنین اقداماتی «به مثابه نقض فاحش هنجارهای قوانین بین‌المللی، شامل اصول برابری حاکمیتی کشورها و منشور سازمان ملل است.»

او ادامه داد: «هر گونه دست‌اندازی به منافع و حقوق مالکیتی کشور ما، صرف نظر از هر نامی که روی آن بگذاریم، چیزی به جز یک دزدی وقیحانه و خودسرانه در نظر گرفته نمی‌شود.»

او در این مورد نیز هشدار داد روسیه بر مبنای اصل مقابله به مثل به آن پاسخ خواهد داد و تدابیر تلافی‌جویانه‌ای که لزوما متقارن نخواهند بود اتخاذ خواهد کرد.

زاخارووا بیان داشت مسکو ابزارهای اقتصادی و سیاسی متعددی برای پاسخ به اقدامات غیردوستانه دارد که در صورتی که مقام‌های سوئیس بر اجرای یک چنین دسیسه‌های ناعادلانه‌ای اصرار بورزند، کشور آن‌ها را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

دیگر خبرها

  • گسترش همکاری‌های سازمان ثبت و سازمان انرژی هسته‌ای
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • هشدار حماس در مورد تعیین هر نهادی بجز سازمان ملل برای نظارت بر آنروا
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • ناامیدی رژیم صهیونیستی از شکست طرح بین‌المللی‌اش برای توقف فعالیت آنروا
  • سیاست‌گذاری هوشمندانه ایران در جهت فعال شدن بند جریمه در صورت عدم اتصال کامل خط لوله صلح در پاکستان
  • آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • روسیه: هر سلاح اتمی‌ای وارد لهستان شود، آن را هدف مشروع تلقی می‌کنیم