Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@06:58:11 GMT

ضرورت حفظ اتحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۶۲۲۴

«آیت الله العظمی مظاهری» به پانزدهمین اجلاس بین المللی پیرغلامان و خادمان حسینی که در اصفهان در حال برگزاری است، پیامی صادر کرد که در این همایش قرائت شد.

به گزارش ایسنا،متن کامل پیام معظم له به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَهِ الرَحْمنِ الرَحیمِ
«السَلَامُ‏ عَلَیْکَ‏ یَا ثَارَ اللَهِ‏ وَ ابْنَ ثَارِهِ وَ الْوِتْرَ الْمَوْتُورَ»
خداوند بزرگ را سپاسگذاریمکه در آستانه محرم حسینی، شهر عاشورایی اصفهان، دیار شهیدان سرافراز و پایتخت فرهنگ و تمدن اسلامی، مفتخر به میزبانی پانزدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی گردیده است و طنین بلند آغاز دوباره عزاداری‌های سید و سالار آزادگان و شهیدان «علیه افضل الصلوات و التحیات» از این شهر حسینی در انداخته می‌شود و به امید خداوند و با الطاف آن امام همام، این برنام شکوهمند در این شهر و دیار، با شکوه و ظرفیت متمایز، برگزار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اجلاسِ مردمی که سنتی حسنه به منظور تکریم از خادمان فرهنگ والای عاشورا و تمجید از اهتمام و مساعی آنان در زنده نگاه داشتن نام و یاد و پیام نهضت حسینی است، فرصتی مغتنم و ظرفیتی مناسب برای تجلی جامعیت و فراگیر بودن گفتمان حسینی است و از همین روست که در میان میهمانان ارجمند داخلی و خارجی این اجلاس، علاوه بر شخصیت‌های محترمی از برادران اهل‌سنت، چهره‌ای مبرزی ازسایر ادیان توحیدی و ابراهیمی نیز، حضور دارند، چرا که حسین‌بن‌علی«سلام‌الله‌علیه» وارث آدم و وارث نوح و وارث ابراهیم و وارث موسی و وارث عیسی و وارث محمد «صلی‌الله علیهم اجمعین» و وارث همه فضیلت‌ها و پاکی‌ها و خوبی‌های پیامبران الهی است. آری حسین، نه فقط متعلق به شیعیان و نه تنها متعلق به اسلام و مسلمانان، که متعلق به همه آزادگان و آزادی‌خواهان جهان است و گفتمان حسینی، که ریشه در فطرت سلیم و الهی آدمیان دارد، گفتمانی همگانی و بین‌الادیانی است و همه حق‌طلبان و عدالت‌دوستان، اوج آرمان‌های تکامل‌خواهانه خود را در این گفتمان بین‌المللی، متجلی می‌بینند و از مرام و قیام و پیام آن پیشوای آزادی و آزادگی، همواره، درس حریت و صداقت و مجاهدت می‌گیرند.
اینک و در این مجال مغتنم، ذکر نکاتی چند را به حضور شما عاشقان و شیفتگان حسینی‌، لازم می‌شمارم:
نکته نخست: تأکید بر اهمیت رسالت والا و خطیری است که بر عهده شما خدمتگزاران آستان عظیم حسینی، قرار گرفته است. مجموعه اقدامات متنوعی که در جریان عزاداری سالار شهیدان«سلام‌الله‌علیه» صورت می‌پذیرد از وعظ و خطابه گرفته تا مدح و مرثیه‌سرایی و سایر بخش‌ها و ابعاد آن، همه و همه به منظور تحکیم و تثبیت پیام‌های نهضت عاشورا و انتقال آن تعالیم حیات‌بخش و انسان‌ساز و جامعه‌پرداز به نسل‌ها و ادوار بعدی است و از آنجا که جریان عزاداری حسین‌بن‌علی، به مثابه یک رسانه پر نفوذ، تأثیرات گسترده و عمیقی را بر ذهن و ضمیر و شخصیت مخاطبان خود می‌گذارد، بنابراین باید از این جایگاه رسانه‌ای برتر، بهترین بهره‌برداری به منظور ایفاء این رسالتِ بزرگ، صورت پذیرد تا همان‌گونه که قیام و نهضت اباعبدالله‌الحسین«ارواحنا فداه» و ریخته شدن خون مطهر او، به تعبیر بلند امام صادق«سلام‌الله‌علیه» در زیارت اربعین، با هدفِ نجات و رهایی انسان از قید و بند جهالت و سرگردانی گمراهی و ضلالت بود، استمرار آن نهضت جاویدان از طریق جریان عزاداری‌ها نیز باهمین هدف آگاهی‌بخشی و تعمیق بصیرت و معرفت انسانی باشد: «لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَلَالَة».
نکته دوم: ضرورت توجه به وزانت قالب‌های انتقال این پیام بلند خصوصاً قالب‌های زبانی است. سخن فاخر و پر مغز، شعر ناب و جذاب و تحریک‌کننده شعور و فکر، مراثی و مدایح پر معنا و پرهیز از نثر و شعر بی‌محتوا و سست و بی‌پایه، باید همواره دغدغه خاطر همه نقش آفرینان در عزاداری‌ها و هیآت و مساجد و حسینیه‌ها باشد.
نکته سوم: تأکید بر حفظ اتحاد و وحدت کلمه در جریان عزاداری‌ها خصوصاً در منابر و در مداحی‌هاست. کوبیدن بر طبل اختلافات مذهبی و تفرقه‌افکنی و تحریک حساسیت‌های فرقه‌ای، طایفه‌ای و گروهی، نه در شأن مجالس عزاداری امام حسین«سلام‌الله‌علیه» است و نه مورد رضایت آن امام عالی‌مقام است و نه با فلسفه قیام و نهضت عاشورا سازگار است.
نکته چهارم: لزوم مقابله با بدعت‌ها و خرافات و آسیب‌زدایی از عزاداری‌ها و مداحی‌ها است، که هم موجب بدآموزی برای مخاطبان خصوصاً نسل جوان است و هم چهره تابناک دین و آیین را در نظر ناظران، مشوه جلوه می‌دهد.
و بالاخره نکته پنجم: ضرورت توجه و تکیه بر ظرفیت گسترده و عظیم دستگاه حسینی برای گستراندن و نهادینه ساختن اخلاق و معنویت در جامعه اسلامی و انسانی است. سالار شهیدان مظهر ادب و اخلاق و حکمت بود و نباید هیچ‌گاه در تریبون و نهادِ عزاداری او، کمترین امر خلاف ادب و اخلاق راه پیدا کند.
اگر این نکات پنج‌گانه، پیوسته در مد نظر و عمل خادمان و مادحان حسینی باشد، بی‌شک توفیق آنان در اقامه عزای حسینی تضمین و تأمین خواهد شد.
امید است خداوند سبحان به همه شما خدمتگزاران و دلدادگان حسینی، توفیق روزافزون در شناخت وظایف و رسالت‌های خود و عمل به آن مسئولیت‌ها عنایت فرماید و قلب مطهر اباعبدالله‌الحسین را از همه شما راضی و مسرور گرداند.
لازم می‌دانم از همه مسئولان و متصدیان برگزاری این اجلاس که با اهتمام خود زمینه تشکیل این همایش شکوهمند را فراهم آورده‌اندو نیز میهمانان محترم داخلی و خارجیو هیأت‌های مذهبی صمیمانه تقدیر و تشکر نمایم. والسلام علیکم و رحمةالله و برکاته.»

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۶۲۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری شنبه شب در همایش حج در بوشهر با تسلیت سالروز شهادت امام صادق علیه السلام اظهار داشت: حج آنچنان مهم است که اهل بیت دعا می‌کردند که نصیبشان شود.

نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر افزود: انسانی که وارد برنامه حج می‌شود باید وقتی که از لباس احرام بیرون می‌آید انسانی باشد که با خداوند عهد و قرارداد بندگی بسته و انسان دیگری باشد.

وی تصریح کرد: کلمه حج یعنی که کسی قصد کرده زندگی دنیوی را کنار بگذارد و همه زندگی او برای خدا باشد و بندگی خدا کند و مرتکب گناه نشود.

آیت الله صفایی بوشهری ابراز داشت: برخی از عناوین به انسان داده می‌شود، همچون مدیر بودن اما بعد از برکناری آن فرد، این عنوان هم از او گرفته می‌شود اما برخی از عناوین همچون حاجی و حاجیه برای همیشه ماندگار است.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر به بیان توصیه‌هایی در رابطه با قبل، حین و بعد از سفر به حج پرداخت و گفت: انسان قبل از سفر باید توبه حقیقی کند، توبه هم تنها مربوط به انسان گناهکار نیست، انسان از گذشته خود اگر مرتکب به گناه بوده از خدا طلب بخشش کند و اگر نماز و روزه و حق الناسی به گردن او هست حق خود را نسبت به خداوند و بندگانش ادا و طلب بخشش کند.

امام جمعه بوشهر خاطرنشان کرد: اگر انسان در زندگی احیاناً مراعات عدالت نکرده همچون توجه بیشتر به پسر نسبت به دختر در یک خانواده و یا بلعکس، قبل از رفتن به حج از فرد مقابل دلجویی کند، همچنین از افرادی که در زندگی به او کمک کردند قدردانی کرده و آنان را مورد احترام قرار دهد.

آیت الله صفایی بوشهری با بیان اینکه حین انجام اعمال حج دل‌ها باید سبک و خالی از کینه باشد گفت: در دلمان کینه و ناراحتی نباشد که آن را با خود به مکه ببریم.

وی با توصیه به مرور اعمال حج پیش از اعزام و رعایت برخی مستحبات گفت: به مواردی که روحانی کاروان توصیه می‌کند حتماً عمل شود تا اعمال به درستی و صحیح انجام شود.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر با توصیه به وحدت و همدلی بین مردم شیعه و سنی اظهار داشت: اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است.

آیت الله صفایی بوشهری در توصیه‌ای پیرامون بعد از حج گفت: در عرفات همه گناهان انسان بخشیده می‌شود اما بعد از حج فرد باید این موارد را مراقبت کند و گناه مرتکب نشود.

کد خبر 6096735

دیگر خبرها

  • ماجرای مخفیانه زنان یک روستا که سوژه شد
  • سیره و روش امام صادق(ع) تعامل با اهل سنت بود
  • رسول الله (ص) محور وحدت هستند
  • مستند کوتاه ایرانی «با قید محرمانگی» در اوبرهاوزن آلمان
  • اصل حج بر وحدت بین مسلمانان است
  • سفر معنوی حج فرصتی مناسب برای ترویج وحدت جامعه اسلامی است
  • تاکید عمار حکیم بر گسترش همکاری فرهنگی ایران و عراق
  • رایزنی عمار حکیم و معاون رسانه‌ای وزارت ارشاد ایران
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • امام جعفر صادق(ع) بر اتحاد و وحدت امت اسلامی توصیه می‌کردند