Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@03:23:46 GMT

نیازمند شجاعت مسئولان حوزه قرآن و سلامت هستیم

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۲۷۰۴۷

مصطفی عباسی مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با بیان اینکه باید به موضوع مطالعات قرآن و سلامت به صورت یک جریان علمی پژوهشی نگاه شود، اظهار کرد: این کار نیازمند یک عزم علمی است؛ یعنی یک نهاد و دو نهاد نمی‌توانند تصمیم گیرنده باشند، باید نهادهای مختلفی که در این حوزه نقش دارند پا به میدان بگذارند تا این جریان به نتیجه برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی در ادامه به برشماری عوامل دخیل در به راه انداختن جریان علمی پژوهشی مطالعات قرآن و سلامت پرداخت و عنوان کرد: عوامل دخیل در این زمینه در مرحله نخست عوامل بنیادی و نظریه پرداز در این زمینه بوده که وظیفه دارند مبانی قرآن و سلامت را پژوهش، تبیین و به جامعه ارائه دهند.
نقش وزارت بهداشت و علوم در استمرار پژوهش‌های قرآن و سلامت
رئیس پیشین مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بیان کرد: در رابطه با مبانی دینی سلامت، پرسش‌های زیادی مطرح می‌شود که شاید نخستین آن در رابطه با طب اسلامی، اثبات وجود آن و روشن کردن نسبت این طب در صورت وجود با فلسفه و حکمت اسلامی است؛ پرسش دیگر این است که آیا از مبانی دینی آنچه که باید به عنوان گزاره‌های طبی و سلامت از قرآن و روایات می‌گیریم و آنچه که ادعا می‌شود را کاملا قبول کنیم؟ و یا اینکه آن را به عنوان فرضیه در نظر گرفته و به آزمایش آن روایت و گزاره پرداخته و پس از تأیید، آن را به صورت یک شاهد علمی در نظر بگیریم.
عباسی مقدم با تأکید بر این که استمرار پژوهش‌های قرآن و سلامت در دانشگاه‌ها باید انجام شود تصریح کرد: این کار را باید دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پژوهشگران دانشگاهی انجام دهند، لازمه این کار هم این است که وزارتخانه‌های علوم و بهداشت به این موضوع بپردازند اما الان چنین سیاست و تصمیمی وجود ندارد، به این دلیل که نه در وزارت بهداشت، کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی آن بسیار فعال است و نه وزارت علوم، اگرچه ممکن است پژوهش انجام دهند اما به صورت قاطع وارد این زمینه نشدند که پاسخ این پرسش‌ها را بدهند؛ به همین دلیل اختلاف نظرها در این حوزه بسیار زیاد است.
در موضوع تبیین طب مأخوذ از قرآن و روایت هیچ‌ کاری انجام نشده است
وی ادامه داد: برخی می‌گویند طب اسلامی نداریم، دیگری آن را تفنن دانسته و برخی هم علاوه بر وجود طب اسلامی بر وجود طب قرآنی و طب روایی قائل هستند و اینها البته جدا از طب سنتی هستند، اختلاف نظرها در این حوزه بسیار زیاد است. در موضوع تبیین مفاهیم و مبانی طب مأخوذ از قرآن و سنت هنوز کار جدی و نظریه قاطعی ابراز نشده است تا سیاست‌های وزارت بهداشت بر اساس آن شکل گیرد.
عرصه پژوهش‌های قرآن و سلامت کجاست؟
مشاور معاون وزیر ارشاد عنوان کرد: نکته دوم عرصه پژوهش‌های بین رشته‌‍ای قرآن و سلامت است؛ در مسائل و مباحث متنوع طبی و تغذیه و چگونگی تعامل با بیمار و حتی عیادت باید پژوهش شود تا فرایند کامل شود یعنی هم مبانی تبیین و هم اینکه تحقیقات جزئی در زمینه‌های مختلف انجام شود تا بتوانیم عرصه فعالیت‌های قرآن پژوهی و طب را روشن کنیم.
وی بیان کرد: اگر همه ظرفیت‌های کشور را در نظر بگیریم که حوزه علمیه هم از بخشی از آن است؛ می‌توان گفت شاید 30 درصد جمعیت این ظرفیت در این زمینه فعال هستند، این در حالیست که ما بخش‌های زیادی داریم که می‌توانند فعال باشند اما حمایت جدی از آن نمی‌شود.
طب را در خدمت احیای تمدن اسلامی به کار بندیم
این پژوهشگر قرآنی اظهار کرد: گاه در همایش‌ها و کنگره‌های قرآن و سلامت تحقیقات و مقالاتی ارائه می‌شود اما تبدیل به یک جریان کامل نشده؛ به این دلیل که این مبانی هنوز برای ما مشخص نیست و دوم اینکه جریان کامل نیست، اگر این دو رکن به خوبی از سوی وزارتین علوم و بهداشت، شورای عالی انقلاب فرهنگی، پژوهشگاه‌های مختلف و حوزه علمیه پیگیری شود می‌توانیم در آینده به یک عزم ملی در این زمینه برسیم و یک بخش تعطیل شده از تمدن اسلامی را که برگرفته از حکمت دیرین اسلام است را زنده کرده و در راستای تمدن سازی اسلامی به کار بندیم.
وی افزود: بخشی از حکمت ایرانی و اسلامی طب است و باید به این بخش به صورت یک مأموریت ملی نگاه شود خوشبختانه در وزارت بهداشت شخص وزیر علاقمند است به همین دلیل باید از موقعیت و فرصت استفاده کرد، اگر نتوان از این موقعیت‌ها استفاده کرد، این تحقیقات و پژوهش‌ها ابتر می‌ماند و زمینه‌های آن هم حذف می‌شوند.
رئیس سابق مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت گفت: در دوره‌ای که من در سمت رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت بودم یکی از موانع موجود، نبود تصمیم گیری و اولویت‌های مسئولان بود، مسئولانی که عهده‌دار این کار هستند باید شجاعت ورود به این حوزه را داشته، دغدغه و اولویت آنان باشد.
عباسی مقدم یادآور شد: من بر این اعتقادم که جریان‌های علمی یک‌شبه و یک‌ساله ایجاد نمی‌شود هر جریان علمی مستلزم سال‌ها کار و اقدام علمی و پژوهشی است؛ اگر بخواهیم جریان علمی قرآن و سلامت را به راه بیندازیم باید سال‌ها در این حوزه کار کنیم.
دکانداری را از طب جدا کنیم
وی اظهار کرد: مانع دیگری در برابر این جریان وجود دارد و آن هم سوء استفاده‌هایی است که از طب سنتی و طب اسلامی می‌شود و برخی به دلیل این سوء استفاده‌ها می‌گویند که از خیر آن بگذریم ولی با این کار تنها صورت مسأله را پاک می‌کنیم، در کنار جریان دینی و معنوی بخشی شامل انحرافات و خرافات نیز وجود دارد؛ آیا ما به این دلیل باید دین را تعطیل کنیم و گرایش دینی را کنار بگذاریم؟ دین در کنارش خرافه می‌آید، باید خرافه را از دین جدا کرد، به همین ترتیب طب و پزشکی خالص را باید از دکان‌داری و سوء استفاده از جیب مردم جدا کرد.



منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۲۷۰۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان

۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت به رقابت می‌پردازند.

به گزارش مشرق، تبلیغات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در حالی از بامداد ۱۳ اردیبهشت‌ماه آغاز شد که ۹۰ کاندیدا برای کسب ۴۵ کرسی باقیمانده از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای‌اسلامی به رقابت می‌پردازند؛ رقابتی که تا ۸ صبح پنجشنبه، ۲۰ اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت.

ماراتن انتخابات مجلس دوازدهم که از اسفندماه ۱۴۰۲ آغاز شده‌ در شرایطی روز جمعه، ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به خط پایان می‌رسد که رقابت‌های انتخاباتی در ۱۵ استان کشور به اوج رسیده و کاندیداها در ۲۱ حوزه انتخابیه درحال فعالیت‌های انتخاباتی به‌منظور جلب‌نظر مردم هستند.

دراین میان رقابت‌های انتخاباتی در استان تهران حال‌وهوای دیگری به‌خود گرفته است؛ رقابت ۳۴ کاندیدا برای کسب ۱۶ کرسی نمایندگی مجلس از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و همچنین ورامین، پیشوا و قرچک رقابت‌ها در این حوزه را در کانون توجه رسانه‌ها و افکارعمومی قرار داده‌است.

در چنین شرایطی اگرچه رقابت انتخاباتی در تهران تنها در اردوگاه اصولگرایی در جریان است، اما کاندیداهای منسوب به جریان اصلاح‌طلبی نیز در برخی حوزه‌ها به دور دوم راه یافته‌اند؛ موضوعی که سبب شده در این دور از انتخابات نیز رقابت میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان جریان داشته باشد.

رویکرد اصلاح‌طلبان در دور دوم

طی روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی محدود به جریان‌های اصولگرایی نبوده و جریان‌های اصلاح‌طلب نیز فعالیت‌هایی را برای دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم داشته‌اند.

براین اساس هم بود که حزب اعتماد ملی اعلام کرد از کاندیداهایی که گرایش اصلاح‌طلبی یا متمایل به اصلاح‌طلبان داشته باشند، حمایت خواهد کرد.

براساس برخی گمانه‌زنی‌ها در اردوگاه اصلاح‌طلبی، ندای ایرانیان، کارگزاران سازندگی، اعتمادملی و اعتدال و توسعه ازجمله احزاب اصلاح‌طلبی هستند که از برخی کاندیداهای به دور دوم راه یافته در نقاط مختلف کشور حمایت می‌کنند.

رقابت در اردوگاه اصولگرایی

ترکیب کاندیداهای حاضر در دور انتخابات مجلس دوازدهم در تهران نشان می‌دهد در این حوزه انتخابیه رقابت تنها در اردوگاه اصولگرایی جریان دارد.

براین اساس هم بود که طی روزهای اخیر شاهد انتشار فهرست‌های مختلفی از این جریان به‌منظور رقابت در تهران بوده‌ایم؛ فهرست‌های چندگانه‌ای که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق مسئولان حوزه حج و زیارت با آرمان‌های امام خمینی (قدس سره)
  • حل معضل کمبود پزشک زن در کشور اولویت مسئولان نیست
  • احراز قصور برخی مسؤولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت
  • قصور برخی مسئولان در جریان آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شفت احراز شد + جزئیات
  • رفع مشکلات «ماماها» نیازمند توجه مسوولان/جذب ۱۰۰ ماما در کردستان
  • حال و هوای انتخاباتی در ۱۵ استان
  • قطع‌نامه‌ای در حوزه تاب‌آوری و مدیریت بحران برای مسئولان تدوین می شود
  • مردم نمی‌دانند در چه حوزه‌هایی وقف کنند
  • نیازمند جهاد تعلیم و تربیت در حوزه های علمیه هستیم
  • بهره‌مندی ۷۰۰ زنجانی از نذر سلامت هلال‌احمر