Web Analytics Made Easy - Statcounter

اختلاف قیمت حدود ۶۰۰تومانی در فروش مواد اولیه و محصول نهایی فولاد رانت حدود ۴۰۰تومانی را در فروش هر کیلو ورق ایجاد کرده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، در حال حاضر کارخانه‌های فولاد مبارکه، فولاد گیلان و فولاد نورد اهواز اقدام به تولید ورق‌های کلاف گرم با ضخامت کمتر از 6 میلی‌متر می‌کنند که عمده مصارف این ورق‌ها در صنعت پروفیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین در بخش تولید ورق‌های فولادی ضخامت بالای 6 میلی‌متر هم که در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد کارخانه‌های فولاد کاویان، فولاد اکسین خوزستان و مبارکه مشغول فعالیت هستند.

در ماه‌های اخیر در بازار فروش محصولات فولادی اختلاف قیمت بالایی در مواد اولیه و محصول نهایی به وجود آمده است که این موضوع باعث نگرانی واحدهای تولیدی فولاد شده است.

به‌اعتقاد فعالان بازار فولاد در بخش ورق‌های فولادی اصولاً اختلاف قیمت مواد اولیه و محصول نهایی باید حدود 10 درصد باشد اما امروز برخی عرضه‌کنندگان مواد اولیه برای کمک و یا براساس برنامه‌هایی که برای مابقی فعالان بازار فولاد مشخص نیست اختلاف قیمت مواد اولیه و محصول نهایی را به محدوده 550 تا 600 تومان رسانده‌اند که همین امر مشکلاتی را برای تولیدکنندگان فولاد به وجود آورده است، در حالی که این اختلاف قیمت باید حداکثر 200 تومان باشد و مشخص نیست سود 400تومانی مابقی نصیب چه‌کسانی می‌شود.

در حال حاضر برخی واحدهای تولید مواد اولیه، اسلب را با قیمت 1870 تا 1921 تومان در بورس کالای ایران به فروش می‌رسانند که از قیمت واقعی ارزان‌تر است، ولی از آن طرف قیمت ورق فولادی شرکت فولاد مبارکه اصفهان به‌قیمت 2460 تومان در بورس معامله شده است. این موضوع نشان از اختلاف قیمت حدود 30 درصد بین مواد اولیه و محصول نهایی است که هنوز دلیل این فاصله معنادار برای فعالان بازار مشخص نیست.

در عین حال ارزان‌فروشی تعدادی از واحدها در فروش اسلب و گران‌فروشی محصول نهایی عاملی شده تا آن دسته از تولیدکنندگان اسلب که به‌قیمت واقعی می‌فروشند متهم به گران‌فروشی شده و مشتریان خود را از دست بدهند.

فعالان بازار فولاد معتقدند، اگر هدف کمک به کارخانجات داخلی است چرا ورق ارزان‌تر در اختیار کارخانجات لوله و پروفیل که 140 کارخانه هستند اختصاص پیدا نمی‌کند و از رانت بزرگی که با اختلاف قیمت حدود 600تومانی ایجاد شده است، چه‌کسانی منتفع می‌شوند؟

منبع: اقتصاد آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۱۸۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان با اشاره به اینکه از محل صادرات ۵۰۰ هزار تن محصول تولیدی در سال ۱۴۰۲، ۴۰۰ هزار میلیون دلار ارزآوری برای کشور حاصل شده است، گفت: دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت برای تولید محصولات باکیفیت امسال به بهره‌برداری می‌رسد که نقشی مهم در تکمیل زنجیره ارزش و توسعه سبد صادراتی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار شانا، فرهاد امین‌دهقان در نشستی خبری که ظهر امروز (دوشنبه، ۱۰ اردیبهشت‌ماه) با حضور اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ برگزار شد، بیان کرد: این شرکت سال گذشته با ۱۰۰ درصد ظرفیت، ۷۴۶ هزار تن تولید محصول داشته که از این مقدار ۵۰۰ هزار تن آن به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار صادر شده است.

وی همچنین با اشاره به تمرکز این شرکت برای به‌دست آوردن بازار آفریقا گفت: این شرکت هم‌اکنون محصولات خود را به ۱۱ کشور دنیا از جمله هند، چین، امارات،‌ کشورهای آذری زبان و برخی کشورهای آفریقایی صادر می‌کند.

مدیرعامل نفت سپاهان با تأکید بر اینکه تولید محصولات باکیفیت در نفت سپاهان در اولویت اصلی قرار دارد،‌ افزود: این شرکت به‌عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده روغن پایه در منطقه خاورمیانه، کیفیت را به جای تنوع محصولات سرلوحه کار خود قرار داده است.

امین‌دهقان در تشریح گزارش عملکرد این شرکت در سال ۱۴۰۲ تأکید کرد: شرکت نفت سپاهان پارسال ۲۴۰ هزار تن محصول را در بازار داخل عرضه کرد.

پیشرفت ۹۰ درصدی ۲ پروژه مهم صادراتی نفت سپاهان

وی همچنین از بهره‌برداری از دو پروژه مهم توسعه‌ای این شرکت در سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: پروژه‌های FRW (پارافین‌های مدیکال گرید) و TDAE (تولید روغن فرآیند سبز) هم‌اکنون بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و امسال به بهره‌برداری می‌رسند.

مدیرعامل نفت سپاهان همچنین از تشکیل معاونت طرح و توسعه برای استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و اعلام کرد: هدف از همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان، افزون بر افزایش کیفیت محصولات، تولید محصول خاص در جهت دریافت معتبرترین گواهینامه‌های استاندارد برای مقاصد صادراتی است.

به گزارش شانا، شرکت نفت سپاهان از زیرمجموعه‌های صندوق بازنشستگی صنعت نفت، بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده روغن پایه گروه یک در خاورمیانه است و سالانه بیش از ۵۰۰ هزار تن روغن و انواع فرآورده مازاد بر نیاز کشور را به کشورهای شرق آسیا، هند، امارات و... صادر می‌کند.

دیگر خبرها

  • مددجویان خراسان‌جنوبی هزار و ۳۶۲ متر مربع فرش به بازار عرضه کردند
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • درآمد ترید در فارکس چقدر است؟
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • حمل ریلی محصولات مجتمع فولاد مبارکه تا ۱۰ میلیون تن در سال
  • تن ماهی و رب گوجه چند درصد گران می‌شود؟
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟ + بخشنامه
  • چه داروهایی ارز ترجیحی می‌گیرند؟+بخشنامه