Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسانه های غربی شکست های سنگین اخیرتروریست های«داعش» در عراق و سوریه و تهدید هسته ای کره شمالی را در روزهای اخیر بهانه قرار داده اند تا تصمیم و ادعای احتمالی «ترامپ» در ماه آتی مبنی بر پایبند نبودن تهران به تعهدات هسته ای خود را مشروع جلوه دهند.

جمهوری اسلامی ایران و مسائل مربوط به آن همواره در کانون توجه رسانه های غربی به راهبری رسانه های جریان ساز آمریکایی قرار داشته است و فقط موضوع مورد بحث در خصوص ایران در برهه های زمانی مختلف تفاوت داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به دلیل تعارض ذاتی برخی از مواضع اساسی تهران با منافع حیاتی غرب به خصوص آمریکا به ویژه در منطقه استراتژیک خاورمیانه، تهران همواره و البته با شدت و ضعف های مختلف به نوعی از سوی رسانه های غربی مورد حمله بوده و در مظان اتهام قرار داشته است.
می توان گفت طی یک ماه اخیر، رویکرد منفی رسانه های غربی به ایران به نوعی افزایش یافته است که مرور برخی حوادث مهم در خاورمیانه و نظام بین الملل، می تواند به درک برخی دلایل و اهداف احتمالی رسانه های غرب از این رویکرد، کمک کند.
به طور کلی، می توان گفت چند مجموعه رویداد مهم و تعیین کننده منطقه ای و بین المللی محور اساسی اتهام سازی های مقامات آمریکایی و رسانه های آنها علیه ایران طی چند یک ماه اخیر بوده است:
- تداوم پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام
- شکست های سنگین و متعدد اخیر تروریست های تکفیری داعش در عراق و سوریه
- نزدیکی ضرب الاجل ماه اکتبر (مهر و آبان) در خصوص تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا
- آزمایش های هسته ای و موشکی اخیر کره شمالی
**تداوم پایبندی ایران به برجام؛ تعهد دیپلماتیک آمریکا در بوته آزمایش
آژانس بین المللی انرژی اتمی روزچهارشنبه 8 شهریورماه (30 اوت) هشتمین گزارش خود را درباره میزان پایبندی ایران به تعهدات خود در «برجام» منتشر کرد که سومین گزارش از این دست از زمان ورود «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا به کاخ سفید است. علاوه بر این، دوشنبه 20 شهریور ماه نیز، «یوکیا آمانو» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام این نهاد بین المللی، بار دیگر پایبندی ایران به اجرای برجام را تایید کرد.
از سوی دیگر، ترامپ باید فردا تصمیم بگیرد که تعلیق بخشی از تحریم های آمریکا علیه ایران که بر اساس برجام تعلیق شده اند، ادامه پیدا کند یا خیر؟ (رئیس جمهوری آمریکا از اختیار تعلیق تحریم ها برخوردار است و بر اساس قانون مصوب کنگره آمریکا در سال 2015 باید هر 120 روز یک بار تصمیم خود را در این باره مورد بازنگری قرار دهد و اعلام کند که تعلیق تحریم ها ادامه خواهد یافت یا خیر؟. همچنین ضرب الاجل ماه اکتبر (مهر و آبان) در خصوص تایید یا عدم تایید پایبندی ایران به برجام از سوی آمریکا نیز به زودی فرا می رسد و در همین راستا نیز لفاظی های «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران و برجام افزایش یافته است.
ترامپ پیش از انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا بارها از توافق هسته‌ای ایران به عنوان بدترین توافقی که تاکنون آمریکا از راه دیپلماسی به آن دست یافته نام برده و قول داده بود که در صورت ورود به کاخ سفید آن را پاره کند. با این حال، وی تاکنون دو مرحله پایبندی ایران به توافق را مورد تایید قرار داده است. بنابراین، مسئله برجام و تداوم آن محکی است برای اراده سیاسی ترامپ و تیم وی در خصوص اینکه آیا کاخ سفید که در عین تایید رسمی پایبندی کشورمان به این توافق بین المللی از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی، تهران را به نقض روح برجام متهم می کند خود به موازین حقوق بین الملل و اصل اساسی «تعهد» و «پایبندی» به توافقنامه ها، که روح «دیپلماسی» است، پایبند خواهد ماند یا خیر.
از سوی دیگر، آمریکا در حالی رویکرد غیرسازنده ای در خصوص برجام در پیش گرفته است که شرکای اروپایی واشنگتن نیز از این شیوه علنا انتقاد کرده اند. در جدیدترین اقدام در این زمینه، اتحادیه اروپا روز گذشته در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه ای اعلام کرد اتحادیه اروپا متعهد به اجرای کامل برجام توسط تمام طرف ها و برجام توافقی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل است.

**افول احتمالی داعش و طرح اتهام توسعه طلبی منطقه ای به ایران
اکنون مدتی است که تروریست های داعش در عراق و سوریه متحمل ناکامی های راهبردی متعدد و قابل توجهی شده اند و مناطق استراتژیکی مانند موصل، تلعفر و دیرالزور در این دو کشور در آستانه پاکسازی کامل از عناصر داعش قرار گرفته است. از سوی دیگر، حزب الله لبنان نیز در این پیروزی ها نقش آفرینی کرده است و به این ترتیب چشم اندازی از افول احتمالی حضور نیروهای داعش در عراق و سوریه متصور شده است.
پیش از این پیروزی ها و در حال حاضر، مقامات آمریکایی و صهیونیستی که به اذعان خودشان از حامیان اصلی مالی و تسلیحاتی تروریست های تکفیری داعش در خاورمیانه هستند و رسانه های آنها، همزمان و هم افزا، لفاظی های خود را علیه ایران افزایش داده و هدف ایران از حضور در این میادین نبرد را افزایش نفوذ در ساختار حکومتی عراق و سوریه عنوان کرده اند. به طور مثال، «تیموتی استافورد» مدیر تحقیقات موسسه نومحافظه کار بریتانیایی هنری جکسون عنوان کرده است که برجام کار نمی کند و پایبندی ایران کافی نیست! یا «هنری کیسینجر» یکی از استراتژیست های بنام آمریکایی ادعا کرده است که اگر قلمروی داعش تحت هدایت نیروهای ایران یا نیروهای وابسته به آن قرار گیرد نتیجه می‌ تواند تشکیل یک کمربند منطقه‌ای باشد که از تهران به بیروت می‌رسد و این امر به معنی پیدایش یک امپراتوری رادیکال ایرانی خواهد بود! در حمایت آمریکا از تروریست های داعش همین بس که پس از شکستن محاصره «دیرالزور» در عراق، بالگردهای آمریکایی برای فراری دادن سرکردگان داعش عازم این منطقه شدند و آنها را از مهلکه نجات دادند!

**آزمایش هسته ای کره شمالی؛ بهانه جدیدی برای محکوم کردن ایران
برخی از رسانه های غربی مانند روزنامه «دیلی تلگراف» و رسانه های صهیونیستی مانند«تایمز آو اسراییل» و رسانه های مطرح متعلق به رژیم تل آویو، همزمان با تحولات فوق و تشدید تنش لفظی بین آمریکا و کره شمالی و وضع تحریم های جدید شورای امنیت علیه این کشور به دلیل آزمایش های هسته ای جدید پیونگ یانگ، ایران را متهم کرده اند که در توسعه برنامه هسته ای این کشور دست داشته است. این رسانه ها ایران و کره شمالی را دشمنان آمریکا دانسته و به لحاظ رویکرد به انرژی هسته ای مشابه هم دانسته اند. این ادعا به قدری بی پایه و اساس بوده است که جز چند روزنامه چاپ اراضی اشغالی و چند رسانه غیراسرائیلی که همواره رویکردی آشکارا ضد ایرانی داشته اند، تریبون دیگری در این باره اظهار نظر نکرد.

**رسانه ها و زمینه سازی برای جلب مشروعیت برای اقدامات سیاسی
تحولات سیاست داخلی و خارجی جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که از وزن ژئوپلیتیک برخوردار و در صحنه سیاست و روابط بین - الملل منطقه ای و بین المللی تاثیرگذار است، همواره مورد توجه رسانه ها بوده است و حملات رسانه ها به جمهوری اسلامی ایران نیز پدیده تازه ای نیست اما تشدید اتهام زنی ها در آستانه اتخاذ تصمیمات مهم از سوی آمریکا در خصوص ایران را نمی توان تصادفی دانست.
اکنون، بسیاری از تحلیلگران اعتقاد دارند که به خاطر شکست های اخیر داعش، وضعیت عراق و سوریه از برخی ابعاد دلخواه آمریکا که همواره خواهان تداوم تنش و تفرقه در خاورمیانه بوده است، نیست و نقش ایران در پیروزی های راهبردی عراق و سوریه علیه این تروریست های مورد حمایت آمریکا نیز بر کسی پوشیده نیست.
از سوی دیگر، رسانه ها نیز در آماده سازی افکار عمومی و بستر سازی برای اتخاذ تصمیمات از سوی مقامات رسمی کشورها تاثیری تعیین کننده دارند و به نظر می رسد، رسانه های غربی، با پیوند دادن سه حوزه موضوعی «برجام»، شکست های سنگین «داعش» در عراق و سوریه و آزمایش های هسته ای کره شمالی، تلاش می کنند تداوم برجام را عامل افزایش تنش ها در خاورمیانه و تشدید جاه طلبی های هسته ای نظامی کره شمالی جلوه دهند تا اظهارات نتانیاهو علیه ایران و تصمیم احتمالی ترامپ مبنی تعلیق نکردن لغو تحریم های ایران مشروع جلوه کند و از سوی دیگر، تداوم پایبندی ایران به برجام در سایه قرار گیرد.
این احتمال وجود دارد که ترامپ در ماه اکتبر پایبندی ایران را به برجام تایید نکند اما با توجه به تنش حاکم بر منطقه و شرایط عراق و سوریه که فعلا چندان مطلوب واشنگتن به نظرنمی رسد، بعید است واشنگتن تصمیم بگیرد به طور یکجانبه از برجام خارج شود و احتمالا بهانه های همیشگی را دستاویزی برای افزایش فشار سیاسی و اقتصادی بر ایران قرار خواهد داد و وظیفه فضاسازی برای صحیح جلوه دادن این بهانه ها بر عهده رسانه های غربی است. در واقع، تیم ترامپ در آستانه آزمایشی قرار دارد تا میزان هوش سیاسی وی و تطابق لفاظی های وی با عملکردش مشخص شود.
کارشناس اروپا آمریکا

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۲۰۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲

اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه دولت آمریکا به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه، از ۱۱ روز پیش آغاز شد. - اخبار رسانه ها -

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، اعتراضات دانشجویان آمریکایی علیه دولت آمریکا به‌دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی در نسل‌کشی مردم غزه، از 11 روز پیش آغاز شد.در ابتدا دانشجویان دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک دست به تظاهرات و تحصن زدند و این اتفاق کم‌کم به دیگر دانشگاه‌های آمریکا سرایت کرد.دانشگاه کالیفرنیای جنوبی نیز شاهد اعتراضات گسترده‌ای بود و حدود 100نفر در محوطه این دانشگاه توسط پلیس دستگیر شدند.

 

.

تهیه شده در اداره کل رسانه های نوین خبرگزاری تسنیم

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌‌ها

دیگر خبرها

  • فیلم| دانشجویان آمریکایی در کدام دانشگاه‌ها تحصن کردند؟ -۲
  • خبرگزاری کره شمالی جلوتر از خبرگزاری های ایران
  • کنعانی: اگر رشادت مستشاران سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است
  • توسل به ابزار تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند/ رویکرد دوگانه پارلمان اروپا نسبت به حمله به کنسولگری ایران مایه تأسف است/ جانفشانی سپاه نبود تروریسم داعش امنیت جهان را تهدید می‌کرد
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر به‌عنوان ابزار سیاسی علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند
  • کره شمالی : آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • کره شمالی: آمریکا از حقوق بشر بعنوان ابزار سیاسی خصمانه علیه پیونگ یانگ استفاده می‌کند