Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@08:33:18 GMT

سطحی انگاری فقه یک آسیب بسیار جدی است

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۳۳۸۰۳

سطحی انگاری فقه یک آسیب بسیار جدی است

قم - رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، سطحی نگری نسبت به فقه و بیان اینکه در پنج سال می‌توان مجتهد شد را یک آسیب بسیار جدی توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت‎الله محمدجواد فاضل لنکرانی در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با ذکر این مطلب که امروزه، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) یک حوزه تحول یافته درون حوزه است، گفت: امروز بیستمین سال فعالیت این مجموعه آغاز می‎شود و خداوند را سپاسگذار هستیم که اهداف بزرگی که آیت الله العظمی فاضل لنکرانی دنبال می‏کردند، امروز جامه عمل پوشیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مرکز فقهی در بخش‌های مختلف از جمله فقه و اصول و تفسیر و کلام و در سالهای اخیر در دروس پایه، موفقیت‎های بسیاری کسب کرده است؛ این مجموعه به دنبال تعمیق بخشیدن به حوزه است.

این استاد حوزه گفت: امسال در مشهد مقدس و مرکز فقهی علمی افغانستان برنامه‎های بسیاری تدوین و اجرا می‎شود و قطعا در مسیر عمل به منویات آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ع) و همچین اوامر اهل بیت(ع) حرکت خواهند کرد.

وی با بیان این مطلب که یکی از مهمترین مظاهر انقلابی بودنی که رهبری انقلاب بر آن تأکید فرموده‎اند تعمیق مباحث حوزوی است، گفت: اگر فقیهی به شکل به دنبال فقه برود و با یک نگاه جامع به دنبال فقه باشد می تواند ابعاد انقلاب را کشف و استخراج کند و آن را تحکیم کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با ذکر این مطلب که هنوز ظرفیت‌های عالی فقه در زمینه نظام و حکومت اسلامی کشف و ارائه نشده است، گفت: فقه ما برای نظام و حکومت و قوای سه گانه ظرفیت‌های عظیمی دارد که هنوز ارائه نشده و هنوز حکومت هم از آن مطلع نیست.

وی اهتمام جدی داشتن به مسائل علمی کشور را رکن اول انقلابی بودن دانست و افزود: رکن اول انقلابی بودن دوری از نگاه سطحی به دین است؛ نباید از روی ناآگاهی و بی‌سوادی بیان کنیم که اجتهاد با ۵ سال نیز امکان دارد؛ مگر می‌شود با یک کتاب مکاسب و جواهر مجتهد شد؟ طلاب باید کفایه و مکاسب و جواهر و حواشی آنها و همچنین متون قدما را مسلط شود تا به اجتهاد برسد.

امروز برای حوزه احساس خطر می‌کنم

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این مطلب که امروز برای حوزه احساس خطر می‌کنم، بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که فقاهت ستون خیمه حوزه است و به همین دلیل نباید اجازه دهیم که روز به روز آسان‌تر و سطحی‌تر بشود؛ طلاب این مرکز به این نتیجه رسیده‌اند که این مسیر، مسیر سخت و دشواری است.

وی گفت: در کنار تهذیب و اخلاق و همچنین جامع نگری نسبت به مسایل روز و همچنین بررسی شبهات و نیازهای جامعه باید به شکل عمیقی تحصیل کرد تا به قول آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) فقهایی آشنا به زمان و نیروهای قوی که به نظام اسلامی خدمت کنند تربیت شوند.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: طلاب باید نسبت به حوادث منطقه و جهان توجه داشته باشند؛ باید نسبت به تربیت فقهایی که نسبت به بیداری اسلامی و بصیرت انقلابی توجه داشته باشند اقدام کنیم.

وی افزود: در روایات بیان شده است که اگر فقیه یک، یتیم را هدایت کند از هزار عابد ارزشمندتر است زیرا عابد به فکر خود و فقیه به فکر هدایت دیگران است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امروزه برخی در لباس روحانیت، بدون شناخت دقیق از دین از پشت تریبون‌های عمومی بیان دیگری از دین را جلوه می‌دهند که متأسفانه برای جوانان نیز جذابیت دارد.

وی گفت: وقتی به جوانان بیان می‌شود که خداوند غیر از رحمت جلوه دیگری ندارد باعث جری شدن جوانان می‎شود؛ خداوند در قرآن بیان می‏‌کند که در کنار رحمت واسعه عذاب شدید نیز وجود دارد.

آیت الله فاضل لنکرانی تصریح کرد: برخی از جیب خود مبانی می‎تراشند و به خورد جوانان می‎دهند که باعث گمراهی آنها می‎شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۳۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لحظه انهدام مرکز نظامی اسرائیل توسط موشک حزب الله

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 12 حزب الله لبنان در تداوم زد و خورد امروز با رژیم اسرائیل، به یک مرکز نظامی در شهرک برگلیوت حمله موشکی کرد و این مرکز را انهدام کرد. لحظه اصابت موشک برکان به این مرکز را می‌بینید.

دیگر خبرها

  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • صرفه جویی ۴۰ درصدی در مصرف آب با سیستم ابیاری زیر سطحی
  • حمایت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعه‌الزهرا (س) از طرح نور
  • شناسایی قضات فاضل و انقلابی رویکرد قوه قضاییه است
  • کاهش آسیب‌های اجتماعی با راه‌اندازی مراکز آموزش شهروندی
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • تخریب برخی از خانه‌ها و اراضی کشاورزی بخش کویرات آران و بیدگل
  • عملیات احداث کانال دفع آب‌های سطحی در محله شرف‌آباد یاسوج اجرایی شد
  • لحظه انهدام مرکز نظامی اسرائیل توسط موشک حزب الله
  • صرفه جویی ۱۲۰۰ مترمکعبی مصرف آب در دانشگاه بیرجند