Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - برخلاف تصور بسياري از مردم ما خرافات امري بسيار تاثيرگذار در زندگي روزمره مردم کشورهاي اروپايي و آمريکا است. فرانسوي‌ها نيز يکي از خرافاتي ترين مردم دنيا هستند.
سرويس جهان مشرق- در ميان فرهنگ‌هاي مختلف مي‌توان شاهد برخي خرافات بود؛ خرافاتي که بعضاً ريشه در اعتقادات به انحراف کشيده شده آن‌ها دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دهه‌هاي اخير غرب سعي داشته است تا فرهنگ و اعتقادات مردم کشورهاي شرقي و خاورميانه را با برچسب خرافات همراه کند. تلاشي که به‌وسيله غول‌هاي رسانه‌اي غرب و هاليوود حمايت شده است.اما بايد دانست که خود غربي‌ها در اين مسئله سابقه بسياري دارند. در اين مطلب به 4 مورد از خرافات مطرح در فرانسه مي‌پردازيم.
فرانسوي‌ها در زندگي روزمره خود نسبت به اعتقادات خرافي بسيار حساس هستند
البته گاهي غرب پاي خود را فراتر مي‌گذارد و با نوعي تعصب هر رفتاري را که به مذاقش خوش نيايد در دايره خرافات وارد مي‌کند. براي مثال يک مذهب و يا آيين را که پيروان زيادي ندارد، بدون توجه به اينکه آيا آن آيين اجازه ورود خرافات را به خود مي‌دهد و يا نه، در دام تعاريف خود گرفتار مي‌کند. در ادامه خواهيم ديد که در جامعه فرانسوي که از جوامع پيشگام مدرنيته و عقل‌گرايي محسوب مي‌شود، نيز برخي از خرافات و اعتقادات غيرمنطقي ديده مي‌شود که خيلي راحت از کنار آن عبور مي‌شود. خرافاتي که حتي براي جوامعي که برچسب خرافاتي خورده‌اند نيز غير قابل ‌هضم و بعضاً خنده‌دار است. در اين مقاله به برخي از خرافات موجود در زندگي روزانه فرانسوي‌ها پرداخته مي‌شود هر چند فرانسوي‌ها خيلي بيشتر از اينها خرافاتي هستند.
برعکس قرار دادن نان
در کشور فرانسه اگر شخصي نان را برعکس روي ميز غذا قرار دهد، کار بسيار خطرناکي انجام داده است. به بياني او با اين کار خود باعث بد شانسي افراد آن خانواده خواهد شد. ريشه‌هاي اين خرافه به قرون‌وسطي بازمي‌گردد. در اين دوران اعدام عملي شايع و البته وحشتناک بود. جلاد که بيشتر روز را به اعدام مشغول بود نمي‌توانست در صف نانوايي بايستد به همين خاطر نانوا، نان او را براي اين‌که شناخته شود، وارونه بر روي پيشخوان مي‌گذاشت. به همين دليل کساني که نان را بر روي ميز برعکس قرار دهند بدشانسي را براي اعضاي خانواده به همراه مي‌آورند. در بعضي خانواده‌هاي معتقد در فرانسه، سريع و بعد از برگرداندن آن، صليبي بر روي آن با چاقو کشيده مي‌شود و بعد ميان اعضا تقسيم مي‌شود.
برعکس گذاشتن نان باعث بدشانسي مي‌شود
البته شايد بتوان با برخي توجيهات اين موضوع را حل کرد اما فقط در سطح توجيهات؛ چراکه وقتي به اين موضوع از ديد منطقي نگاه مي‌کنيد، هيچ‌گونه رابطه منطقي را ميان برعکس قرار دادن نان بر روي ميز غذا و بدشانسي (که البته واژه‌اي قابل‌تأمل است) نمي‌توان يافت؛ اما نبايد از اين موضوع غافل شد که در فرهنگ فرانسه، نان جايگاه بسياري بااهميتي دارد و انقلاب فرانسه نيز در سال 1789 به انقلاب نان مشهور شده است. درهرصورت احترام به نان نمي‌تواند توجيه منطقي براي بد شانسي باشد!
باز کردن چتر داخل خانه
باز کردن چتر زير سقف و پيش از اينکه از خانه بيرون برويد باعث بدشانسي مي‌شود. در خصوص ريشه‌هاي اين خرافه دلايل مختلفي آورده شده است. از جمله گفته مي‌شود اين اعتقاد به زمان مصر باستان بازمي‌گردد. زماني که مردم چتر را نه براي خيس نشدن بلکه بيشتر براي در امان ماندن از آفتاب سوزان مصر به کار مي‌گرفتند. باز کردن چتر در زير سقف خانه و يا در سايه نوعي اهانت به خداوند خورشيد يا خداوند نات محسوب مي‌شده است.
بازکردن چتر در خانه بي‌احترامي به خداوند خورشيد تلقي مي‌شود
البته توضيحات ديگري نيز براي اين خرافه عنوان مي‌شود. همان‌طور که چتر از شما در برابر طوفان محافظت مي‌کند، نماد ارواحي محافظي است که از شما و خانه‌تان محافظت مي‌کنند. درصورتي‌که چتر را در خانه باز کنيد، اين کار نوعي اهانت به آن‌ها بوده و باعث مي‌شود اين ارواح از خانه‌تان و زندگيتان ديگر محافظت نمي‌کنند و بعد از آن بايد منتظر بدشانسي باشيد.
همچنين گفته مي‌شود که ريشه اين خرافه به قرن هجدهم انگلستان بازمي‌گردد. در آن زمان چترهايي بزرگ از سوي مردم بريتانيا استفاده مي‌شد. اين چترها که جنبه تشريفاتي نيز داشتند درصورتي‌که داخل خانه باز مي‌شدند مي‌توانستند باعث آسيب افراد اطراف شوند. به همين خاطر نوعي تنفر نسبت به آن‌ها و باز کردنشان داخل خانه ايجاد شده بود. توضيح ديگر اين است که درصورتي‌که چتر را داخل خانه بازکنيد و بخواهيد بيرون برويد؛ اين کار باعث مي‌شود تا باران قطع شود و درصورتي‌که چتر را با خود بيرون نبريد، باران قطعاً خواهد باريد! لذا مي‌بايست بيرون خانه چتر را باز کرد. نکته قابل‌توجه اين است که نبايد باران جمع شده روي چتر را داخل خانه بياوريد. لذا چتر بايد بيرون بسته شود. در غير اين صورت بدشانسي خواهيد آورد.
باز کردن چتر در خانه توهين به ارواح محافظ خانه است
اگر هر کدام از توضيحات را نيز در نظر بگيريم، پذيرفتني نخواهد بود که باز کردن چتر در داخل خانه باعث بدشانسي شود. چراکه هيچ‌يک از اين دلايل با عقل سازگاري ندارند و شايد اين مثال، نمونه بسيار روشني از تعريف خرافه در جهان علم و تکنولوژي باشد.
قرار دادن نعل اسب در خانه
يکي ديگر از خرافاتي که هنوز تازگي خود را حفظ کرده، قرار دادن نعل اسب در خانه، محل کار و يا اتومبيل است. به‌ويژه اگر از جنس آهن باشد. بعضي معتقدند که قرار دادن نعل رو به بالا (U) باعث خوشبختي و شانس مي‌شود. در اين صورت قرار دادن نعل به شکل يو وارونه مي‌تواند موجب بدشانسي و هجوم شياطين به شما و خانه‌تان شود. البته اين خرافه در جاهاي مختلف شکل وارونه به خود مي‌گيرد و بعضي گذاشتن نعل رو به پايين را سبب شانس و آينده سرشار از موفقيت مي‌دانند. نکته جالب ديگر اين است که روي اين نعل‌ها هفت‌سوراخ وجود دارد که جاي ميخ‌هايي است که به نعل اسب مي‌زنند. در نگاه فرانسوي‌ها و برخي از مردم ديگر کشورها، عدد هفت عدد مقدسي است.
نعل آهني خوش شانسي مي‌آورد
در توضيح علت اين خرافه نظرات مختلفي بيان شده است، از جمله اينکه داستان آن به دوران باستاني بازمي‌گردد. زماني که مردم اسب را به عنوان معبود مي‌پرستيدند. البته گفته شده است مي‌تواند به دوراني بازگردد که مردم ماه پرست بوده‌اند و نعل اسب نشاني از هلال ماه بوده است.

البته داستان قديمي و مشهور ديگري نيز در خصوص شيطان و سنت دانستِن وجود دارد. او يک آهنگر و اسقف مسيحي قرن دهم بود که داستان‌هاي زيادي در خصوص تلاش شيطان براي اغواي او نقل شده است. در يکي از اين داستان‌ها شيطان که در تلاش بوده است تا بر اين مرد مذهبي فائق آيد، از سنت دانستِن مي‌خواهد که اسب او را نعل بزند. شيطان براي اينکه با دقت کار او را نظارت کند نزديکش مي‌شود. ناگهان سنت دانستِن به پاي شيطان به جاي اسب نعل مي‌زند. شيطان که احساس درد شديد مي‌کند از دانستِن مي‌خواهد تا نعل را از پاي او بيرون بکشد. سنت دانستِن از شيطان قول مي‌گيرد در صورتي حاضر است نعل را بيرون آورد که هيچ‌گاه به خانه‌اي که بر روي در آن نعل اسب نصب شده است، وارد نشود و شيطان مي‌پذيرد.
دانستِن قديس به پاي شيطان نعل زد
دانستِن از شيطان قول گرفت که به خانه‌اي که نعل اسب بر در آن آويزان است وارد نشود و شيطان پذيرفت

روي هم انداختن دو انگشت
يکي ديگر از مواردي که در فرهنگ فرانسوي بسيار شايع است، روي هم انداختن دو انگشت مياني و اشاره براي جذب شانس و خوشبختي است. در خصوص ريشه اين خرافه دو نظر عمده وجود دارد. يکي به دوران پيش از مسيحيت بازمي‌گردد. بر اساس اعتقاد اروپاييان قرار دادن دو انگشت سبب مي‌شد تا ارواح خوب و خوشبختي به سراغ فرد روند و درنهايت باعث شانس و بر آورده شدن آرزوي او شوند. همچنين وقتي کسي آرزويي مي‌کرد براي اينکه موافقت و همراهي خود را با به نمايش گذارند دو انگشت خود را بر روي هم مي‌گذاشتند. نظر دوم به روزهاي اول مسيحيت بازمي‌گردد. در آن زمان مسيحيان به دليل ايمانشان به‌شدت مورد شکنجه، آزار و اذيت و قتل قرار مي‌گرفتند. به همين دليل و براي اينکه هم‌کيشان خود را تشخيص دهند و به دام نيفتند علائمي را ايجاد کردند که يکي از اين علائم قرار دادن دو انگشت روي هم بود.
قرار دادن انگشتان روي هم باعث خوش شانسي مي‌شود
اين معنا تنها در صورتي است که دو انگشت در پشت فرد قرار نگرفته باشد؛ اما اگر فرد دو انگشت روي هم قرار داده شده را در پشتش پنهان کند، اين معنا را در بر خواهد داشت که او در حال گفتن دروغي عمدي است. او با اين کار خود اميدوار است که شنونده دروغ، از اينکه به او دروغ گفته شده است درگذرد يا از تنبيه او صرف‌نظر کند. به بياني فرد هم قسم مي‌خورد و هم مي‌تواند انگشتانش را بر روي هم قرار داده و در پشتش پنهان کند و اميدوار باشد تا طرف مقابل از او درگذرد!
اگر فردي دو انگشت بر روي هم گذاشته شده را در پشت بگيرد يعني در حال دروغ گفتن است اما نمي‌خواهد مخاطبش او را مجازات کند
در اين نوشتار چهار خرافه رايج در زندگي مردم فرانسه را بررسي کرديم. البته خرافات زندگي غربي و فرانسوي در اين موارد خلاصه نمي‌شود و مي‌توان موارد گسترده‌تري را يافت که به باورها و اعتقادات آن‌ها تبديل شده است.
منابع:
https://www.merriam-webster.com/dictionary/superstition
Vyse, Stuart A (2000). Believing in Magic: The Psychology of Superstition. Oxford, England: Oxford University Press. pp. 19–22.
https://goo.gl/vrkh5q
http://people.howstuffworks.com/open-umbrella-indoors.htm
http://psychiclibrary.com/beyondBooks/umbrella-superstition/
http://psychiclibrary.com/beyondBooks/horseshoe-superstition/
http://oddrandomthoughts.com/lucky-charms-horseshoes-and-their-superstitions/
http://www.askdin.com/showthread.php?t=16594

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۴۲۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگاهی به طبیعت لارستان و جلوه ای از گل‌های بهاری + فیلم و تصاویر

یکی از زیبایی‌های فصل بهار گل‌های خودرو هستند. در طبیعت سرسبز به هر کجا که می‌نگری لابه لای چمن‌ها گل‌های رنگارنگ مشاهده می‌شوند و روح آدمی را جلا می‌بخشند.

شهروند خبرنگار ما فیلم و تصاویری گل‌های بهاری شهرستان لارستان را به نمایش گذاشت که تماشای آن خالی از لطف نیست.

منبع: مدینه صابری - فارس

بیشتر بخوانید:

بخشی از طبیعت بهاری بهشت گردشگری استان قزوین به روایت فیلم

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی          

برای یادگیری اصول تصویربرداری خبری به صفحه «آموزش تصویربرداری برای شهروندخبرنگاران» مراجعه کنید

 

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • ضرورت بازنگری در ضوابط استقرار مراکز دفن نخاله‌های ساختمانی
  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • مادر کارفرین وبا نگاهی اقتصاد نگر
  • سیل در جنوب چین قربانی گرفت؛ بیش از ۱۱۰ هزار نفر آواره شدند
  • فروش ویژه نهال گردو ریشه ای و گلدانی بدون محدودیت کاشت در کرج با ارسال یک روزه
  • ز مشرق تا به مغرب گر امام‌ است، امیرالمؤمنین حیدر تمام‌ است
  • به دلیل مصدومیت: ستاره فرانسه در یورو غایب است
  • نگاهی به روابط اقتصادی ایران و پاکستان
  • نگاهی به طبیعت لارستان و جلوه ای از گل‌های بهاری + فیلم و تصاویر
  • احداث مجتمع فرهنگی و ورزشی ویژه کارگران در ارومیه