Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-05-02@17:07:15 GMT

درمان سرطان خون امکان پذیر شد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۳۵۴۲۱

درمان سرطان خون امکان پذیر شد

استاد دانشگاه علوم پزشکی بابل از درمان بیماری تالاسمی، سرطان خون و کم‌خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف خبر داد.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل، مریم جوادیان گفت: بندناف واسطه جنین و مادر برای رساندن اکسیژن ومواد غذایی درطول بارداری است و طول طبیعی بندناف بین ۴۰ تا ۷۰ سانتیمتر بوده و داراری دو شریان ویک ورید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: امروزه بندناف علاوه بروظیفه مهمی که در بارداری دارد از نظر وجود سلول‌های بنیادی واستفاده ازآن برای پیوند و درمان بیماری‌های خاص ومهم مورد توجه قرار گرفته است.

متخصص زنان و زایمان بیمارستان آیت الله روحانی(ره) بابل با اشاره به اینکه سلول بنیادی مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد، گفت: این سلول‌ها توانایی خود نوسازی و تمایز به انواع سلول‌ها از جمله سلول‌های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند.

وی افزود: این سلول‌ها در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

جوادیان گفت: خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود که این خون غنی از سلول‌های بنیادی است.

وی افزود: سلول‌های بنیادی خون بندناف همانند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان تقسیم بندی می‌شوند بطوری که گلبول های قرمز، اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند، گلبول های سفید، در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند و پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می کنند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل در باره کاربرد سلول‌های بنیادی گفت: نخستین پیوند خون بندناف در سال ۱۹۸۸ میلادی در فرانسه به یک کودک مبتلا به یک نوع کم خونی مادرزادی انجام گرفت و به این ترتیب تا به امروز صدها پیوند موفق خون بندناف صورت گرفته و مراکز بزرگ ذخیره این سلول‌ها در کشورهای مختلف جهان تاسیس شده است.

وی ادامه داد: از آنجا که یافتن یک داوطلب مناسب برای اهدا مغز استخوان کارآسانی نیست و جستجوی مراکز ثبت اهدا کنندگان مغز استخوان زمان بسیاری به خود اختصاص می‌دهد، به این ترتیب ذخیره خون بندناف زمان را کوتاه و میزان اهدا کننده را بیشتر می‌کند.

جوادیان اضافه کرد: امروزه تحقیقات گسترده‌ای به منظور درمان بیماری‌ها و ضایعات عصبی، ترمیم بافت‌های آسیب دیده قلبی و استخوانی، ترمیم سوختگی‌ها و ضایعات پوستی، ترمیم لوزالمعده و ترشح انسولین و ترمیم سایر بافت‌های آسیب دیده با استفاده از سلول‌های بنیادی مغز استخوان، خون بندناف درحال انجام است.

این متخصص بیان داشت: اختلالات سلول‌های بنیادی، کم خونی آپلاستیک، کم خونی فانکونی، هموگلوبینوری حمله ای شبانه، لوسمی حاد و مزمن، بیماری‌های نقص در تولید لنفوسیت‌ها انواع لنفوم، تالاسمی ماژو، کم خونی سلول داسی شکل، اختلالات سیستم ایمنی مادرزادی، نقص ارثی پلاکتی، بیماری‌های ارثی، الزایمر، دیابت، پارکینسون، بیماری ام ا، صدمات نخاعی، سکته‌های قلبی و مغزی، بیماری‌های کبدی، دیستروفی عضلانی بیماری‌هایی هستند که با خون بند ناف درمان شده اند.

وی گفت: در حال حاضر در کشورمان فقط بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند از جمله تالاسمی، سرطان خون و کم خونی‌ها با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان هستند.

منبع: قدس آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۵۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد

سرمربی بایرن مونیخ پس از تساوی خانگی تیمش مقابل رئال مادرید در دور رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، عملکرد شاگردانش را ارزیابی کرد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، توماس توخل که شاگردانش شب گذشته (سه‌شنبه) با وجود ارائه عملکردی خوب مقابل رئال مادرید در دور رفت از مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا، در نهایت به تساوی 2-2 در ورزشگاه آلیانتس آره‌نا رضایت داد، پس از این بازی گفت: ما بازی را خیلی خوب شروع کردیم و می‌توانستیم در همان دقیقه اول به گل برسیم و در نتیجه پیش بیفتیم. سپس از برنامه تاکتیکی‌مان فاصله گرفتیم که دلیلش را نمی‌دانم. در ادامه دروازه‌مان باز و اوضاع برای‌مان دشوار شد. در نیمه دوم عملکرد بهتری از خود ارائه دادیم و مصمم‌تر بودیم. ما به 2 گل رسیدیم و 2 بر یک در نتیجه پیش افتادیم و با توجه به موقعیت‌هایی زیادی که داشتیم باید به گل سوم هم می‌رسیدیم. حس عجیبی بود. رئالی‌ها هم دو موقعیت نصیب‌شان شد و به 2 گل رسیدند.

وی تصریح کرد: وضعیت حالا کاملاً روشن است، ما با یک برد در مادرید می‌توانیم به فینال برسیم. از دید من شانس صعود هر دو تیم به فینال 50-50 است. باید ببینم چه اتفاقی در بازی برگشت خواهد افتاد. مهم این است که ما در بازی برگشت کار خودمان را انجام دهیم و به خود باور داشته باشیم. رسیدن به فینال امکان‌پذیر است و ما در برنابئو قادر خواهیم بود موقعیت‌هایی خلق کنیم. ورزشگاه سانتیاگو برنابئو یکی از جاهایی است که کسب پیروزی در آن خیلی دشوار است اما این یک چالش است و این زیبایی فوتبال است. ما می‌توانیم نتیجه این بازی را به فراموشی بسپاریم و از صفر شروع کنیم. ما باید در بازی برگشت جسور و متمرکز باشیم و دقت بیشتری به خرج دهیم.  

آنچلوتی: تعهد تیمی‌مان شگفت‌انگیز بود

سرمربی آلمانی بایرن مونیخ همچنین درباره مدافع کره‌ای‌اش که روی هر دو گل تیمش مقصر بود و مرتکب اشتباهاتی شد، خاطرنشان کرد: مین‌جائه کیم 2 بار بیش از حد طمع کرد. او در صحنه گل اول رئال خیلی زود حرکت کرد و همین باعث شد تا روی پاس توی عمق تونی کروس جا بماند و وینیسیوس دروازه ما را باز کرد. در صحنه گل دوم رئال هم متأسفانه یک اشتباه دیگر صورت گرفت (اشاره به خطای پنالتی که کیم روی رودریگو انجام داد). ما در آن صحنه در محوطه جریمه‌مان پنج بازیکن‌ در مقابل دو بازیکن رئال داشتیم و برتری عددی از آن ما بود و نیازی به دفاع تهاجمی در برابر رودریگو نبود. لحظه‌ای که اریک دایر می‌خواست برای مهار رودریگو کمک کند، کیم او را (رودریگو) نقش بر زمین کرد. متأسفانه با کیفیتی که رئال مادرید دارد، با انجام چنین اشتباهاتی مجازات می‌شوید. در هر صورت این اتفاق افتاد و ما باید از آن گذر کنیم.

انتهای پیام/  

دیگر خبرها

  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول های بنیادی»
  • کسب رتبه نخست محقق پژوهشکده سرطان معتمد در جشنواره تحقیقات برتر «سلول درمانی و سلول‌های بنیادی خونساز»
  • یک سوم افراد جامعه ابتلا به مشکلات بی‌اختیاری ادرار را تجربه می‌کنند
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • توخل: رسیدن به فینال امکان‌پذیر است/ کیم بیش از حد طمع کرد
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • وقتی که قولنج خبر از ابتلا به سرطان می‌دهد
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!