Web Analytics Made Easy - Statcounter

«این نامه رو لیلا فقط بخونه»‌ی مازیار فلاحی را روی تصاویر شهید حججی گذاشته بودند. بودند پیرغلامانی که با شنیدن صدای سوزناک مازیار هم اشک می‌ریختند. گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو-محمدصالح سلطانی، «تشریف نمیارید برای حرکت؟» سوالش، بین خواب و بیداری برایمان گنگ است. ساعت‌هایمان را برای یکی دو ساعت بعد کوک کرده ایم و حکماً نباید الان زنگ می‌زدند برای شروع مراسمات روز اول.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طرف، اما اصرار دارد که دیر شده و باید هرچه زودتر راه بیفتیم. نشستته بود توی لابی هتل و شماره تک تک اتاق‌های اصحاب رسانه را گرفته بود و خواب ناز دم صبح را به کام همه مان تلخ کرد. ظهر است که می‌فهمیم طرف، از مسئولین امنیتی اجلاس بوده و به صورت خودجوش برای رسانه‌چی‌ها تعیین تکلیف کرده. بروبچه‌های روابط عمومی، اما خوب از خجالت این نیروی خودسر درآمدند. برای یک بار هم که شده، رسانه‌ای‌ها توانستند در مقابل خودسر‌ها حقشان را بگیرند. تا آخر روز اول، دیگر این نیروی خوش‌تیپ، سراغمان نیامد. گمان می‌کنم دیگر هم نیاید.

- «از ذکر صلوات خودداری کنید.» آقای مجری این را خطاب به هزارنفر میهمان مراسم افتتاحیه می‌گوید تا همین اول مراسم، گربه اش را دم حجله‌ی پیرغلامان کشته باشد. دوبیتی خوانی و صلوات گرفتن از حضار، سنت پیرغلامان است که وسط هر مراسمی اجرایش می‌کنند. برای افتتاحیه، اما مانع می‌شوند و حال و هوای تشریفاتی مراسم را تقویت می‌کنند. تقریبا هیچ یک از مقامات کشوری در مراسم حضور ندارند و اجلاس بین‌المللی پیرغلامان با سخنرانی مقامات محلی اصفهان افتتاح می‌شود. گذشته از حضور مقامات، اما نوای گرم مهدی منصوری ِروشندل و رضا نریمانی ِدوست داشتنی، یخِ خشک مراسم را تبدیل به آب گرمی از حال‌های خوب می‌کند؛ و البته اجرای سرود «کجایید‌ای شهیدان خدایی» توسط پیرغلامان. اجرایی با استفاده از موسیقی نوآورانه و بهره گیری از ظرفیت سازهایی مثل شیپور و فلوت. با خودم فکر می‌کنم احتمالا رئیس صداوسیمای استان به خاطر پخش تصویر این آلات موسیقی با تذکر و مشکل مواجه خواهد شد!
-کمتر امام‌جمعه‌ای به صراحت آقای طباطبایی نژاد می‌شود سراغ کرد. با وجود سن نسبتا بالا و چهره پیری که دارند، در صراحت و شفافیت بیان، شبیه جوان‌های دانشجو هستند. همان اول صحبت شان می‌گویند لفظ «پیرغلام» را قبول ندارم و از اینجا گریزی می‌زنند به این که اهل بیت از ما نوکری و غلامی و حیوان‌بودن نمی‌خواهند، ما باید بندگان خوب خدا و مطیع دستورات این بزرگان باشیم. جملاتشان حکما برای برخی هیئات که رونق شان در غلو و افراط است سنگین خواهد آمد. برای همین هم، تقریبا هیچ رسانه‌ای (به جز یک رسانه دانشجویی که خود ما باشیم) بخش بی تعارف و صریح سخنان حاج آقا را پوشش نمی‌دهد. خاطره‌ای که از حضرت امام خمینی نقل می‌کنند هم، مثل همین حرف‌های صریح، در گلوی خیلی از رسانه‌ها گیر می‌کند و منتشر نمی‌شود.
- در طول دو روز، سه بار از سخنان معاون استاندار اصفهان بهره‌مند می‌شویم. هر سه بار هم شبیه هم و هر سه بار هم با تجلیل از «استاندار معزز» اصفهان بابت برگزاری این همایش. پای حرف‌های مسئولین اجلاس که می‌نشینیم اما، گله از استانداری و ناهماهنگی هایی که در روند اجرایی مراسمات ایجاد کرده زیاد است، که بهتر است از آن‌ها گذر کنیم و کار برگزاری جشن‌های بعدی دکترسلام را از چیزی که هست سخت‌تر نکنیم!
- دیدن حسینیه‌های بزرگ، در محله‌های مختلف اصفهان کاملا عادی است. بعضی محله‌ها گاهی چند حسینیه بزرگ ِ چندهزار نفری دارند. این حسینیه‌ها در ایام اجلاس، میزبان پیرغلامان هستند و به ضیافتی از آن‌ها پذیرایی می‌کنند. انگار یک رقابت شیرین افتاده در هیات‌های بزرگ اصفهان. شام را هیات رضوان می‌دهد و ناهار را هیات رضوی و شام شب بعد را هیات دیگر. وسط این عظمت و برکت اما، تکلیف هیات‌های کوچک چه می‌شود؟ هیات‌های مختصرتر که عموما به حمایت کسبه بازار اتصال ندارند، از کجای این همایش بزرگ بهره خواهند برد؟ نفع اجلاس بین المللی پیرغلامان، برای هیئات کوچک شهر میزبان چیست؟ امروز که فرصت نشد این سوالات را از دبیر همایش بپرسیم، شاید فردا هم فرصت نشود. شاید هیچ وقت فرصت نشود. اینجا برای گفتگوی چالشی از هیچ خبرنگاری استقبال نمی‌کنند.
- رفتیم سراغ سه نفر، برای پرسیدن یک سوال ثابت درباره ایام محرم، که کارویژه خبرگزاری در دهه اول محرم است و خروجی هایش به زودی منتشر می‌شوند. دکتر اسماعیل آذر، مجری مشهور برنامه مشاعره دو بار سر صبر ایستاد و پاسخ مان را داد. دفعه دوم، خستگی چشمانش را می‌دیدم و شرمنده می‌شدم از اینکه سرپا نگهش داشته ام. او، اما چنان با شوق از مداحی می‌گفت که احساس می‌کردم حاضر است دو ساعت تمام، ایستاده، درباره مدح اباعبدالله حرف بزند. بی حکمت نبود که پیرغلامان برای گرفتن عکس یادگاری با او، روی سن صف کشیده بودند.
نفر دوم، رحمان نظام اسلامی بود. مجری قدیمی صداوسیما و یکی از مسئولین این اجلاس. «عزیزم» از دهانش نمی‌افتاد و همان اول، سر صبر پاسخ مان را داد. نفر سوم اما... یکی از مشاهیر برجسته و مقامات استان اصفهان بود که وقتی از سخنرانی در یکی از نشست‌های اجلاس پایین آمد، رفتم سراغش برای پرسیدن سوال. گفت: مصاحبه نمی‌کند، لبخند بی مزه‌ای زد، سوار پرشیای آجری‌رنگ شد، راننده اش استارت زد، و رفت.
-با حامد و محمدرضا ایستاده بودیم دم سالن تا ماشین بیاید و برویم سر برنامه بعدی. یک نفر آمد بیرون، دقایقی با حامد حرف زد و رفت تاکسی بگیرد تا برود. یک حسرت شدید توام با ناراحتی غلیظ در تمام چهره اش پیدا بود. حامد گفت: دکتر سنگری است. پژوهشگر برجسته دینی که قرار بود در نشست تخصصی عصر روز اول، سخنران اصلی باشد. می‌گفت: دکتر سنگری دو ماه برای آماده کردن متن این سخنرانی وقت گذاشته، اما امروز و با حضور یکباره‌ی دو تن از مقامات، برنامه نشست به هم می‌خورد و وقت آقای دکتر سنگری را به آن دو مقام می‌دهند. دکتر در شب ِ اصفهان، سوار تاکسی شد و رفت. متن سخنان آن دو مقام هم در حجم انبوه حرف‌های تکراری همیشگی، محو شد و در هیچ خاطری نماند.
- مراسم شب آخر، در حسینیه فلاحتیان بود. متعلق به یک پیرغلام سینه سوخته و زحمت کشیده. مراسم شان متفاوت بود از بقیه اجلاس. برای میان برنامه‌ها از موسیقی استفاده کرده و «این نامه رو لیلا فقط بخونه»‌ی مازیار فلاحی را روی تصاویر شهید حججی گذاشتند. بودند پیرغلامانی که با شنیدن صدای سوزناک مازیار هم اشک می‌ریختند. انگار دل‌های این جماعت را با اشک صیقل داده اند. انگار صورت محسن حججی را خدا خلق کرده برای اشک گرفتن و یاد مظلومیت شهدا افتادن. پیکرش که بیاید، چه برکتی بریزد به جان شهر!

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۵۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا

دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با حضور روسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی و اتاق‌های بازرگانی ایران روز دوشنبه به میزبانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، امیر کشانی ضمن خوشامدگویی به مهمانان، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی کشورهای آسیایی، اعضای هیئت‌رئیسه اتاق ایران، رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران، مسئولین کشوری و استانی که مهمان اصفهان هستند، اظهار کرد: پیش‌نیاز رشد و پیشرفت در تمام عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، علمی و اقتصادی در هر جامعه‌ای صلح و آرامشی است که از راه گفت‌وگو بین جوامع و فرهنگ‌های مختلف محقق می‌شود.

وی اصفهان را «شهر صلح خاورمیانه» نامید و با بیان اینکه اصفهان از دیرباز محل هم‌زیستی مسالمت‌آمیز بین ادیان بوده است، افزود: قرن‌هاست مسلمانان، مسیحیان، یهودیان و زرتشتیان در کنار یکدیگر در اصفهان زندگی کرده و تاریخ هیچ منازعه‌ای بین ادیان را در این شهر ثبت نکرده است.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با بیان اینکه کشورهای عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ۵۶ درصد جمعیت و ۳۵ درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) جهان را در اختیار دارند، تصریح کرد: این آمار و ظرفیت نشان می‌دهد که با همکاری اتاق‌های بازرگانی و همراهی دولت‌ها می‌توان امیدوار بود ملت‌های آسیایی با هم‌افزایی به توسعه همه‌جانبه دست یابند.

کشانی ادامه داد: گفت‌وگو پیش‌نیاز و ابتدایی‌ترین ابزار تجارت بوده و تجارت علاوه بر مبادله کالا و سرمایه، تبادلات فرهنگی را نیز به دنبال دارد بنابراین می‌تواند عاملی برای توسعه گفت‌وگو و بستری برای صلح و ثبات باشد.

وی خاطرنشان کرد: دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا با شعار «آسیایی توانمندتر و منسجم‌تر از طریق فناوری‌های نوین» امروز (۲۹ آوریل ۲۰۲۴) به‌منظور گفت‌وگو بین اتاق‌های بازرگانی کار خود را آغاز می‌کند.

رئیس اتاق بازرگانی اصفهان با اشاره به برگزاری نشست رؤسا و نمایندگان اتاق‌های بازرگانی و نشست ارتقای سرمایه‌گذاری در آسیا در روز اول این اجلاس، تصریح کرد: در روز دوم نیز چهار میزگرد پیرامون «فناوری نو»، «گردشگری»، «امنیت غذایی و کشاورزی» و «توسعه پایدار» برگزار می‌شود که از مهمانان اجلاس برای حضور در این میزگردها و ارائه نظرات خود برای توسعه آسیا دعوت می‌کنم.

کشانی با بیان اینکه در اختتامیه نیز بیانیه و گزارش کار این اجلاس به‌عنوان سند نهایی منتشر خواهد شد، از مهمانان دعوت کرد از نمایشگاه توانمندی‌های استان اصفهان بازدید کنند. رئیس اتاق بازرگانی اصفهان از تلاش‌های وزارت امور خارجه در برگزاری این اجلاس و حضور مهمانان خارجی تقدیر کرد.

مجمع گفتگوی همکاری آسیاAsia Cooperation Dialogueبا هدف ارتقای همکاری و همگرایی منطقه‌ای بین دولت‌ها و سازمان‌های منطقه‌ای آسیا در ژوئن ۲۰۰۲ در چاآم تایلند تأسیس شد و اکنون ۳۵ کشور در آن عضویت دارند. ایران در ژوئن ۲۰۰۴ به این مجمع پیوست و در سال ۲۰۰۹ به عنوان کشور پیشگام همکاری فرهنگی انتخاب شد. در حال حاضر ریاست این مجمع بر عهده ایران است. کشورهای بحرین، بنگلادش، برونئی دارالسلام، کامبوج، چین، هند، اندونزی، ژاپن، کره جنوبی، لائوس، مالزی، میانمار، پاکستان، فیلیپین، قطر، سنگاپور، تایلند، ویتنام، قزاقستان، کویت، عمان، سیریلانکا، بوتان، مغولستان، امارات، روسیه، عربستان، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکیه، نپال و فلسطین عضو مجمع گفتگوی همکاری آسیا ACD هستند.

کد خبر 749117

دیگر خبرها

  • حاشیه بازی تراکتور و استقلال| حضور مربیان تیم ملی و شعار هواداران تراکتور علیه مربی و بازیکن استقلال
  • از جوابیه جواد هاشمی به ماجرای رپ خوانی تا حاشیه ای برای «نون.خ»
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفت و گوی همکاری آسیا
  • پایان اجلاس اتاق‌های بازرگانی مجمع گفتگوی همکاری آسیا در اصفهان
  • دومین روز اجلاس مجمع گفتگوی همکاری‌های آسیایی + فیلم
  • اجلاس مجمع گفتگوی همکاری آسیا با تصویب معاهده اصفهان پایان یافت
  • رشد اقتصادی در گرو صلح جهانی است
  • اجلاس اتاق های بازرگانی کشورهای عضو ACD-اصفهان
  • آغاز دومین اجلاس اتاق‌های بازرگانی عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا
  • آسیا با ترویج گفت‌وگو توانمندتر می‌شود