Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@15:26:12 GMT

چرا رودخانه‌هاي کرمانشاه خشک مي‌شوند؟

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۳۶۵۱۰

خبرگزاري آريا - کرمانشاه- ايرنا- يکي از گرفتاري هاي هر ساله مردم استان کرمانشاه،‌ کاهش شديد سطح آب رودخانه ها و خشک شدن آنهاست؛ موضوعي که به اعتقاد مديرعامل آب منطقه‌اي کرمانشاه رابطه مستقيمي با سطح منابع آبي زيرزميني دارد.

استان کرمانشاه از 18 سال پيش وارد يک دوره خشکسالي شده که 12 سال از آن بارندگي استان زيرميانگين کشوري بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کياست اميريان، مديرعامل آب منطقه اي استان کرمانشاه در گفتگو با خبرنگار ايرنا گفت: اين استان حدود 6 درصد از روان آب‌هاي کشور را دارد اما اين آب ها در نقاط و زمان‌هاي غير نياز از جمله پاييز و زمستان از استان عبور مي کنند که نياز چنداني به آنها نيست.
سالانه نزديک به پنج ميليارد متر مکعب آب از استان کرمانشاه خارج و به استان ها يا کشور همسايه سرريز مي شود.
در حوزه آبريز داخلي، آب رودخانه هاي رازآور، گاماسياب، راوند، قره سو و مرگ به سيمره و کرخه مي ريزد و بخش قابل توجهي از آب رودخانه هاي مرزي سيروان، زمکان و الوند هم نصيب عراقي ها مي شود.
به گفته اميريان `استفاده از اين آب ها نيازمند رعايت حق آبه بالادست و پايين دست و احداث شبکه و ذخيره سازي است که اقداماتي هزينه بر هستند.`
همين موضوع با مصرف نادرست و غيرعلمي آب در بخش کشاورزي دست به دست هم داده و هر ساله سبب‌ کاهش شديد سطح آب رودخانه ها و خشک شدن آنها مي شود؛ موضوعي که به اعتقاد مديرعامل آب منطقه اي استان کرمانشاه رابطه مستقيمي با سطح منابع آبي زيرزميني دارد.
اميريان در اين باره گفت: افت تراز آب و برداشت چاه ها از منابع آبي زيرزميني، موجب کاهش سطح آب روان آب ها و رودخانه هاي استان شده زيرا بخشي از روان آب‌ها جذب منابع آبي زيرزميني مي شوند و اين يکي از علل اصلي کاهش چشمگير سطح آب رودخانه هاي استان بوده است.
به گفته او `اگر ميزان بارندگي سالانه 15 درصد کم شود، در همان سال سطح روان آب‌ها حدود 50 درصد کاهش پيدا مي کند زيرا سطح آب رودخانه ها و منابع زيرزميني با هم در تعامل هستند.`
اميريان عنوان کرد: رودخانه‌هاي استان زهکش هستند يعني اضافه سرريز آب زيرزميني را جذب مي کنند که در صورت وجود آب کافي در سرچشمه ها و سراب ها، زهکش کردن باعث ماندگاري آب در فصل گرما مي شود اما برداشت بي رويه آب اين روند طبيعي را به هم ريخته است.
**گاماسياب چرا خشکيد؟
رودخانه گاماسياب در محدوده شهرستان هرسين و شرق کرمانشاه از رودخانه هايي است که تابستان امسال هم خشک شد؛ رودي که در دوران پرآبي بهشت ماهيان و رونق بخش منطقه بوده است.
اميريان دلايل خشک شدن اين رودخانه را برداشت زياد آب در بالادست، کشت محصولاتي آب‌بري مانند برنج در حاشيه رودخانه و جذب آب در منابع زيرزميني بيان کرد.
رود گاماسياب از طولاني‌ترين رودخانه‌هاي ايران است که از 21 کيلومتري جنوب شرقي نهاوند در استان همدان سرچشمه مي‌گيرد و پس از در آغوش کشيدن روان آب‌هاي ملاير، تويسرکان، اسدآباد و صحنه وارد شهرستان هرسين مي شود.
اگر گاماسياب سرخوش و پرآب باشد در ادامه راه، پس از يکي شدن با رود قره‌سو به سمت ايلام و خوزستان مي رود و در نهايت در تالاب هورالعظيم آرام مي گيرد.
هم اکنون سالانه يک ميليارد و 300 ميليون متر مکعب آب وارد منابع زيرزميني ما مي شود و در مقابل يک ميليارد و 400 ميليون متر مکعب از اين منابع برداشت مي کنيم به عبارت ديگر سالانه 100 ميليون مترمکعب اضافه برداشت داريم.
در نتيجه اين وضعيت سطح آب زيرزميني در همه دشت هاي استان کاهش يافته و توسعه و بهره برداري از آبخوان 6 دشت از 23 دشت استان که حدود 40 تا 45 درصد از سطح کل دشت ها را در بر مي گيرند؛ ممنوع است.
استان 2 ميليون نفري کرمانشاه 940 هزار هکتار زمين کشاورزي و باغ دارد که بيش از 6 درصد اراضي کشاورزي کشور است اما مديريت و مصرف غيرعلمي آب بويژه در بخش کشاورزي باعث شده که داده و ستانده کشاورزان استان کاملا نامتوازن باشد.
حدود نيمي از 90 درصد آب مصرفي استان کرمانشاه در بخش کشاورزي، با روش هاي نادرست آبياري و کشت محصولات آب‌ بر به هدر مي رود.
7444/8066 خبرنگار:عبدالله الماسي ** انتشاردهنده:علي مولوي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۶۵۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه (فیلم)



ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: آبشار‌های فصلی روستای شادکام یزد (فیلم) آبشار تخت چو لرستان (فیلم) معرفی آبشار‌های زیبای علی‌آباد کتول (فیلم)

دیگر خبرها

  • استان اردبیل در تنش آبی قرار دارد
  • بازگشایی و رفع تصرف ۹۱ هکتار از اراضی رودخانه‌ای
  • قرارگیری ۳۴۶ کارگاه در طرح طبقه‌بندی مشاغل در کرمانشاه
  • ۸۰ درصد جامعه استان از طرح فجرانه استفاده کردند
  • آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه (فیلم)
  • (تصاویر) گزارش رسانه خارجی از قنات‌های تاریخی یزد
  • آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه + فیلم
  • الکترونیک محور شدن مجوزها به معنی افزایش شفافیت و پیش‌بینی‌پذیری اقتصادی کشور است
  • از مدار بهره برداری خارج شدن چشمه کاوات به علت طغیان
  • ممنوعیت تردد از پل دسترسی به ۵ روستای ثلاث‌باباجانی