Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص مواضع ایران در برابر اظهارات آمانو گفت: مسئولان ایرانی بر غیرقابل مذاکره بودن سیستم دفاعی و نظامی اتفاق نظر دارند و نباید نسبت به این مسئله، انعطاف به خرج دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سیامک باقری، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با ندای تفرش، در خصوص اظهارات آمانو درباره بازرسی از مراکز نظامی ایران گفت: مواضع آمانو خروج از چارچوب برجام است؛ چراکه با توافق برجام قرار بود همه حرفها و حدیثها در خصوص بحث های هسته ای ایران مختومه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل نباید دوباره بحثهایی نظیر بازدید، بارزسی و راستی آزمایی از تاسیسات ایران مطرح شود.

باقری اظهار کرد: براساس برجام، پروتکل الحاقی به صورت داوطلبانه از سوی جمهوری اسلامی ایران اجرا می شود که رسمیت یافتن این پروتکل پس از گذراندن زمان ۸ ساله دوره انتقال برجام و تصویب پروتکل در مجلس است؛ در حال حاضر نباید درخواستها و مباحثی از نوع پروتکل الحاقی از ایران صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اظهارات آمانو برخلاف برجام است، افزود: موضوعات مطروحه از سوی آمانو از جمله ملاکها و مقاصد آژانس انرژی اتمی و با تاثیر پذیرفتن از آمریکاییها و مقامات دیگر است تا بتوانند زمینه های بیشتری را برای این موضوع باز کنند. بیان این مسائل از سوی آمانو بسیار فراتر از توافق آژانس، پروتکل الحاقی و برجام است و در جهت تحقق آرزوی دیرینه خود در بازرسی از مراکز نظامی ایران بیان شده است.

دلجویی آمانو از آمریکا با اظهارات خلاف برجامی/یک بام و دو هوای آژانس در اجرای پروتکل الحاقی

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: آمانو از طریق بیان این سخنان می خواهد از آمریکا دلجویی کند و پاسخ محتاطانه ای به آمریکایی ها بدهد که آژانس متوجه تاسیسات نظامی و غیر نظامی ایران است. آژانس با این نوع مواضع می خواهد در صورت افزایش فشارهای آمریکا، تصمیمات خود را در رابطه با تاسیسات نظامی ایران احیا کند.

باقری با اشاره به عدم بازرسی آژانس از مراکز هسته ای، نظامی و غیرنظامی کشورهای دیگری که پروتکل الحاقی را پذیرفته اند، گفت: این مسئله به دلیل عدم استقلال آژانس نسبت به اعضای خودش و عدم عدالت و برابری است. کشورهای دیگر نظیر آمریکا و اروپا در خصوص پروتکلهای الحاقی نه تنها همراهی ندارند بلکه اجازه بازرسی از تاسیسات خود را نداده اند. اظهارات اخیر آمانو علیه ایران، تحت تاثیر اقدامات خصمانه آمریکا است.

موفقیت های موشکی و نظامی ایران در منطقه عمق استراتژیک ایران را افزایش داده است

وی با بیان این مطلب که هدف از اعمال اینگونه فشارها، کاهش استقلال ایران در بحث نظامی و دفاعی است، اظهار کرد: یکی از مولفه های قدرت جمهوری اسلامی ایران، بعد دفاعی و نظامی است که در سالهای اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است که استقلال در سیستمهای دفاعی و پیشرفت در تجهیزات موشکی، جای هرگونه تعرض علیه ایران را می بندد.

کارشناس مسائل بین‌الملل ادامه داد: همچنین ایران موفقیتهایی را در مواجهه با گروههای تروریستی در عراق، سوریه و لبنان به دست آورده که عمق استراتژیک جمهوری اسلامی را افزایش داده است. اینها همه سبب شده که توازن قدرت به نفع ایران باشد. به همین دلیل آمریکا و سایرین می خواهند مقدمات محدود سازی تسلیحات موشکی ایران را فراهم کنند.

باقری یادآور شد: قدرتهایی مانند رژیم صهیونیستی، آمریکا و برخی از کشورهای منطقه همانند عربستان، از این مسئله ناخرسندند که اگر بعد از ۵ سال همه محدودیتهای مربوط به تسلیحات متعارف و سیستمهای موشکی ایران برداشته شود، موقعیت و قدرت ایران افزایش می یابد و به همین دلیل می خواهند همه محدودیتهای برجام را برای ایران دائمی کنند.

اتفاق نظر مسئولان ایرانی در غیرقابل مذاکره بودن سیستم دفاعی ایران

وی در خصوص مواضع ایران در برابر اظهارات آمانو، گفت: مسئولان ایرانی بر این مسئله اجماع دارند که سیستمهای دفاعی و نظامی قابل مذاکره نیست و نباید نسبت به این مسائل، انعطافی به خرج داد. البته مواضعی علیه این تحرکات گرفته شده ولی کفایت نمی کند.

تحرکات آژانس پاسخ هوشمندانه و مجدانه مسئولان را می طلبد

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری به دولت در روزهای پس از تصویب برجام در خصوص تشکیل تیم قوی که بتواند نقاط ضعف و مفاهیم دوپهلوی برجام را شناسایی و پیش بینی های لازم را انجام دهد، بیان کرد: به نظر می رسد این مسئله مورد بی توجهی قرار گرفته است. باید اقدامات هوشمندانه و مجدانه تری در برابر تحرکات طرف مقابل انجام شود و ایران مواضع محکم تر و قاطع تری از خود نشان دهد.

باقری اضافه کرد: ایران در برجام، به تعهدات خود به خوبی عمل کرد ولی طرف مقابل نه تنها در قبال تعهداتش پایبند نبود بلکه بدعهدی و نقض صریح برجام را دنبال می کند و درصدد است که با بهانه های واهی خروج از برجام را تصویب کند. ایران باید برای این نوع موضوعات، تمهیدات لازم را بیاندیشد.

وی با اشاره به سخنان برخی از مقامات ایرانی در خصوص ادامه پایبندی به برجام حتی در صورت خروج آمریکا از برجام، گفت: سیاست اعلامی از سوی دست اندرکاران ایرانی جای بسی تامل دارد و این سوال مطرح می شود که این نوع مواضع تا چه حد می تواند صحنه را به نفع ایران تغییر دهد. این نوع مواضع نیاز به بررسی بیشتر دارد.

خروج آمریکا از برجام با فلسفه این توافق تناقض دارد

کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: اگر سیاست اعمالی همان سیاست اعلامی باشد و در صورت فرض، در ماه اکتبر، ترامپ به بهانه نقض برجام، خروج خود را اعلام کند، ایران نمی تواند با موضوع اینکه اروپائیها برجام را ادامه می دهند، برجام را ادامه دهد.

باقری خاطر نشان کرد: فلسفه برجام، مذاکره با آمریکا به منظور خروج از تحریمها و حرکت رو به جلو برای ایران بود، بنابراین اگر آمریکا از برجام خارج شود و تحریمهای خود را علیه ایران افزایش دهد، پس باید مسئولین ایران باید نگاه تحلیلی تر و مواضع قاطعانه تری داشته باشند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۷۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس

رسانه‌های چینی با انتشار عکسی مراسم خداحافظی سرد از وزیر خارجه آمریکا را به نمایش گذاشتند.

به گزارش مشرق، با مشاهده تصاویر ثبت شده در رسانه‌های چینی مشخص می‌شود، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا حین ورود به چین نه تنها با استقبال سردی روبرو شد، بلکه خداحافظی سردی نیز داشت و تنها سفیر آمریکا در چین او را بدرقه کرد.

بر اساس گزارش رسانه ها، هیچ یک از مقامات چینی به بدرقه وزیر امور خارجه آمریکا را در فرودگاه پکن نرفتند و فقط نیکلاس برنز سفیر آمریکا در چین رئیسش را بدرقه کرد.

آنتونی بلینکن اخیراً به چین سفر کرد ولی از همان دقایق اولیه حضور او در چین باعث سردرگمی کارشناسان شد. به ویژه، گارلند نیکسون، کارشناس علوم سیاسی، در مصاحبه با ایزوستیای روسیه اشاره کرد که بسیار می‌گوید که وزیر امور خارجه به شانگهای وارد شد، نه به پکن.

این موضوع به دلیل عدم اهمیت سفر بلینکن برای رسانه‌های چینی بود که پوشش چندانی به عمل نیاوردند.

نیکسون خاطرنشان می‌کند که یک پروتکل دیپلماتیک می‌تواند نشان دهنده عدم احترام مناسب به هیئت آمریکایی باشد. این کارشناس تاکید می‌کند که پروتکل دیپلماتیک برای چین بسیار مهم است و این کشور از آن برای بیان اظهارات سیاسی استفاده می‌کند.

علاوه بر این، در فیلم ملاقات بلینکن پس از ورود به چین، بینندگان متوجه شدند که مراسم به اصلاح استقبال از او بدون پروتکل‌های دیپلماتیک یعنی بدون فرش قرمز و یک هیئت بزرگ استقبال کننده چینی برگزار شد.

به نظر می‌رسد مقامات چینی می‌دانستند بلینکن با چه هدفی به این کشور سفر کرده است. چرا که او در دیدار با همتای چینی خود طبق معمول زبان تهدید و امر و نهی علیه پکن را اتخاذ کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیگر خبرها

  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب مقابل ایران
  • بلینکن خواستار سیستم دفاعی یکپارچه اعراب در مقابل ایران شد
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • روزنامه شرق: بهترین فرصت مذاکره مستقیم با آمریکا را از دست ندهید! / اجرای برجام و FATF اولویت نظام پس از عملیات وعده صادق
  • خداحافظی سرد با بلینکن در چین+ عکس
  • توسعه همکاری های دفاعی و نظامی ایران و هند 
  • ایران و هند همکاری‌های دفاعی و نظامی را گسترش می‌دهند
  • توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی ایران و هند
  • محمد صدر: ایران با اسرائیل درگیر نشد، با ناتو رو در رو شد
  • رهبران مقاومت در غزه آماده نبرد در رفح هستند