Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-07@22:01:35 GMT

تدریس دین در دانشگاه با قصد قربت باشد

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۳۹۴۶۵

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، نخستین گردهمایی مدیران و اساتید گروه‌های معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور، طی دو روز، ۲۲ و ۲۳ شهریورماه جاری در کتابخانه مرکزی دانشکده علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد برگزار شد.
حجت‌الاسلام والمسلمین کلانتری، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد در دومین روز این گردهمایی، با اشاره به تجربه بلندمدت فعالیت گروه‌های معارف، اظهار کرد: در حوزه فعالیت گروه‌های معارف، به شدت مخالف ستادسازی‌های بی‌رویه و کم‌اثر هستیم، ستاد نباید دائما شورا و گروه درست کند، اما از خط مقدم غافل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: همه این جلسات و تلاش‌ها برای این است که استاد سر کلاس درس از عهده مسئولیت خود برآید. مقدمات خوب چیده شود اما در خط مقدم اتفاقی نیفتد، همه کارها باطل است.
کلانتری با انتقاد از فعالیت ستادها، گفت: ستاد نه به این معنی است که در تهران ساختمان‌های چندین طبقه بسازیم و دائما جلسات برگزار نماییم و گزارش کار بدهیم و به خیالمان کاری انجام داده‌ایم، این به خودی خود هیچ ارزشی ندارد. باید به سراغ صف و دانشگاه برویم.
وی با اشاره به اینکه کار ما اکثرا در مقدمه تمام می‌شود، افزود: در این حوزه کاری باید به شدت از تشریفات پرهیز شود، از ستادسازی‌ها، بنر نوشتن‌ها و خیرمقدم گفتن‌ها پرهیز شود.
کلانتری با بیان اینکه در تعامل با دانشگاه آزاد همواره مشکل وجود داشت، گفت: در دوره‌های مدیریتی گذشته، هر کار می‌کردیم این گره باز نمی‌شد، قبل‌تر در دیداری با مرحوم هاشمی این موضوع را مطرح کردیم و ایشان تشکر کردند که این مسئله را با ایشان در میان گذاشتیم، اکنون این تعامل افزایش یافته است.
کلانتری با تاکید بر اینکه در حوزه معارف در دانشگاه باید قصد قربت داشت، عنوان کرد: فرق ما با قشرهای تخصصی به مثابه فرق میان واجب تعبدی و واجب توسلی است. واجب تعبدی حتما باید با قصد قربت انجام گیرد غیر از این باشد ذره‌ای محاسبه نمی‌شود، نماز را باید به قصد قربت خواند، اگر این نیت نباشد، نماز در بهترین مکان‌ها مانند مسجدالحرام هم خوانده شود، هیچ فایده‌ای ندارد. ما، «الذین یبلغون رسالاته» هستیم و توفیق در این مسیر جز با خواست خداوند نیست، «و ما توفیق الا بالله».
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد ادامه داد: اگر نیت الهی باشد، هر نماز پله‌ای جدید است و هیچ نمازی در جا زدن نیست. کلاس‌های ما باید این چنین باشد، تدریس دین بدون این قصد کار باطلی است. اگر نیت الهی و قصد قربت باشد، همه گام‌ها موثر است.
وی افزود: ما کارگر، کارمند و ... نیستیم. کار اصلی ما، کار استادی باید باشد.
کلانتری با بیان اینکه خیلی از ماها گرفتار حاشیه شده‌ایم، گفت: بهترین عصری که می‌توانیم تصور کنیم پس از بعثت، عصری است که ما در آن حضور داریم. آیت‌الله مکارم در یکی از سخنرانی‌ها به این موضوع اشاره کرده‌اند و می‌گفتند قبل از انقلاب آرزویمان این بود ۲۴ ساعت رادیو را در اختیار ما بگذارند، ما را حتی از درب اصلی دانشگاه‌ها راه نمی‌دادند و برای ورود به دانشگاه باید از درهای فرعی دانشگاه وارد می‌شدیم.
وی ادامه داد: برای اساتید آن زمان از جمله شهید استاد مطهری این‌گونه نبوده که مسیر هموار باشد، جلوی فعالیت آنها را می‌گرفتند، فضا مهیا نبوده و موانع بر سر راهشان کم نبوده، اما تلاش آنها به نتیجه رسید. تمرکز بر تدریس معارف اسلامی، توفیقات زیادی به همراه خواهد داشت، ما می‌توانیم در برخی حوزه‌ها حرف اول را بزنیم.
معاون فرهنگی دانشگاه آزاد با بیان اینکه باید به دنبال به دست آوردن احاطه علمی در حوزه معارف دینی باشیم، گفت: ویژگی مهم دانشگاه، این است که در حوزه تخصص و آموزش عالی حرکت می‌کند. عالم دین که صاحب تخصص در حوزه معارف دینی با ادبیات دینی است باید در دانشگاه حضور یابد.
وی ادامه داد احاطه علمی به دو صورت به دست می‌آید: نخست کار عمیق علمی در موضوعات و مسائل معین معارفی چه تخصصی و چه میان رشته‌ای و همچنین کسب دانش و اطلاعات از طریق مطالعه در حوزه عمومی، یکی مطالعه کتاب‌های عمومی همچون دفاع مقدس و خاطرات طاغوتی‌ها و دیگری مطالعات در حوزه دین است.
کلانتری با بیان اینکه دفاع از نظام از اوجب واجبات است، گفت: درس و دانشگاه ما متعلق به نظام است، ما موظف به حفظ نظام هستیم. دفاع از نظام شان نمی‌خواهد آن‌گونه که برخی می‌گویند این کار در شان ما نیست. دشمن هزینه‌های زیادی برای تضعیف و تخریب پایه‌های نظام صرف می‌کند.
وی ادامه داد: بیشترین هجمه‌ها به کارآمدی نظام است، در پاسخ به این هجمه‌ها خوب است لیست آمار این کارآمدی را به مخاطب ارائه دهیم، آن هم نه آمارهای داخلی بلکه آمارهای بین‌المللی که از موفقیت‌های جمهوری اسلامی موجود است.
کلانتری با اشاره به برخی از این آمارها افزود: پیش از انقلاب آمار باسوادی و بی‌سوادی اینگونه بود که بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور بی‌سواد و کمتر از ۳۰ درصد باسواد بودند، اکنون ۸۵ درصد جمعیت کشور باسواد و کمتر از ۱۵ درصد بی‌سوادند. پیش از انقلاب ۱۵۰ هزار دانشجو در کشور وجود داشت و در سال ۱۳۹۲ این تعداد به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. اکنون کشور ایران جز صادرکنندگان مواد غذایی است حال آنکه پیش از انقلاب مواد غذایی جوابگوی ۳۳ روز کشور بود و ۱۱ ماه دیگر را واردات داشتیم. این آمارها را مطرح کنید، بسیاری از جوانان از این آمارها خبر ندارند، این می‌شود دفاع از نظام.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۳۹۴۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهترین پلتفرم کلاس خصوصی زبان در سال گذشته

به گزارش صدای ایران، در این مقاله قرار است با معرفی بهترین پلتفرم کلاس خصوصی زبان و مقایسه چندین پلتفرم برتر به شما در مدیریت زمان با انتخاب هوشمندانه کمک کنیم. نقش پلتفرم‌های آنلاین در ارائه کلاس‌های خصوصی زبان پلتفرم‌های زبان انگلیسی در سال‌های اخیر نقش‌های متنوعی را برای افزایش تمرکز زبان آموزان روی یادگیری مهارت‌های زبانی چون مهارت خواندن ایفا کرده‌اند. براساس مقاله منتشر شده تحت عنوان The Best Online ESL Platforms in 2023 در سایت tefl به‌صورت فهرست‌وار نقش پلتفرم‌های آنلاین را به صورت زیر می‌توان بیان کرد: فراهم کردن دسترسی آسان و گسترده: با حضور پلتفرم‌ها هم مدرسان از هر نقطه و هم زبان‌آموزان از هر نقطه‌ای که باشند، امکان استفاده از خدمات را دارند.  استفاده بهینه از زمان: پلتفرم‌های آموزش خصوصی هم از نظر سریع‌تر پیدا کردن مدرس مورد نظر و هم از نظر انعطاف زمانی برای برگزاری کلاس در استفاده بهینه از زمان نقش دارند.  ایجاد تنوع: معمولا محدودیت‌های مکانی و زمانی سبب کم شدن گزینه‌های انتخاب می‌شود. به‌همین‌دلیل سیستم‌های آموزشی چون The National Tutoring Association وThe College Board به‌وجود آمده‌اند که زبان‌آموزان با خیال راحت هر سبک آموزش زبانی را که دوست دارند از هر نقطه‌ای که هستند، دریافت کنند.  فراهم کردن امکان استفاده از ابزار: اکثر پلتفرم‌ها برای آموزش بهتر زبان و بهبود مهارت‌هایی چون مهارت‌های گفتاری، شنیداری، خواندن و نوشتن برای موفقیت در هدف زبان‌آموزان چون قبولی در آیلتس یا تافل امکان استفاده از ابزارهایی در سایت یا اپلیکیشن را فراهم کرده‌اند.  
معرفی پلتفرم‌های برتر کلاس خصوصی زبان

براساس مقاله منتشر شده در سایتitalki تحت عنوانBest Online ESL Teaching Platforms in 2023 و مقاله منتشر شده در سایت preply تحت عنوان The 5 Best Online ESL Platforms for 2023 در ادامه پلتفرم‌های برتر کلاس خصوصی زبان را بررسی خواهیم کرد. همچنین با بررسی اطلاعات سازمان The Association of American Language Teachers متوجه خواهید شد که کدام مدرس‌ها براساس اصول این سازمان تدریس می‌کنند. VIPKid پلتفرم آموزش زبان انگلیسی ویژه کودکان چینی است که از کمک معلم‌های بومی برای آموزش زبان استفاده می‌کند. در این پلتفرم کلاس‌هایی باکیفیت همراه با تدریس تعاملی انجام می‌شود.  Italki پلتفرمی محبوب برای آموزش زبان است. یکی از جذابیت‌های این پلتفرم‌ گرد هم آوردن مدرس‌ها از سراسر دنیا است. با کمی گشت‌وگذار در سایت italki با نام زبان‌هایی برخورد خواهید کرد که تا به امروز نشنیده بودید. Preply؛ پلتفرمی با 25 هزار مدرس و 27 زبان متفاوت است. پلتفرم Preply همانند italki اساتید متفاوتی از سراسر جهان دارد. در این پلتفرم در پروفایل هر استاد امتیاز، نظر زبان آموزان، تعداد آن‌ها و زبان مادری نمایش داده می‌شود. البته preply در پروفایل هر استاد خود ویدئویی قرار داده است که می‌توانید با مشاهده آن متوجه شوید که لهجه استاد چگونه است. Verbling شباهت بسیاری با italki دارد. مهم‌ترین تفاوت این دو پلتفرم در میزان هزینه‌ای است که در این پلتفرم دریافت می‌شود. علاوه‌بر این تعداد اساتید کمتری در پلتفرم وربلینگ حضور دارند. یکی از مزیت‌های مهم این پلتفرم طراحی ساده رابط کاربری سایت است. استاد بانک پلتفرم پیش‌رو آموزش زبان به صورت خصوصی در ایران است. در این پلتفرم شما هم به‌صورت حضوری و هم به صورت آنلاین با مدرس مدنظر خود می‌توانید کلاس انتخاب کنید. در استادبانک قیمت‌های کلاس‌های آنلاین نسبت به حضوری کمتر است.

 
مقایسه پلتفرم‌های مختلف آموزش خصوصی زبان اگر بخواهیم مقایسه‌ای‌ میان پلتفرم‌های معرفی شده انجام دهیم. در ابتدا باید بگوییم باتوجه‌به هزینه کلاس‌های در پلتفرم‌های جهانی و محدودیت‌های پرداخت، بهترین انتخاب در ایران استاد بانک است. در ادامه مقایسه پلتفرم های مختلف را انجام داده ایم. بررسی پلتفرم VIPKID: تمرکز این پلتفرم مخصوص کودکان است و صرفا زبان انگلیسی توسط مدرس‌های بومی تدریس می‌شود. کیفیت تدریس و رضایت در این پلفترم بالا است.  بررسی پلتفرم Italki: این پلتفرم به دلیل تنوع در زبان تدریس شده و تعداد مدرس‌ها مشهور است. کیفیت تدریس در این پلتفرم تضمین شده نیست و رضایت کاربران را باید براساس هر مدرس بررسی کرد. بررسی پلتفرم preply: در این پلتفرم 25 هزار مدرس 27 زبان را تدریس می‌کنند. در preply روش‌های تدریس متنوعی وجود دارد و کیفیت تدریس پس از جلسه آزمایشی طبق نظرسنجی بررسی می‌شود. رضایت کاربران را نیز براساس هر مدرس باید بررسی کرد. بررسی پلتفرم Verbling: شباهت بسیاری به italki دارد، البته تعداد اساتید کمتری دارد. همچنین هزینه دریافتی نسبت به سایر پلتفرم‌ بیشتر تعیین شده است. شیوه تدریس و کیفیت تدریس باید براساس هر مدرس بررسی شود. بررسی پلتفرم استاد بانک: نخستین پلتفرم آموزش زبان به صورت خصوصی در ایران است که با بررسی رزومه دقیق اساتید، بهترین‌ها را گرد هم آورده است. از نظر هزینه برای ایرانیان به‌صرفه‌ترین پلتفرم آموزش زبان خصوصی محسوب می‌شود.  
انتخاب پلتفرم مناسب برای یادگیری زبان به صورت خصوصی پیش از هر نکته‌ای باید ابتدا نیاز و سلیقه خود را بشناسید. مثلا اگر نیاز شما آموزش مهارت خواندن و نوشتن برای کسب نمره بالا در آیلتس است، باید براین اساس امکانات و مدرس‌های پلتتفرم را بررسی کنید. در ادامه نکات مهم انتخاب پلتفرم مناسب را بررسی کرده ایم. تعیین نیازها و بودجه: شما باید باتوجه‌به نیاز و بودجه خود بهترین استاد با عالی‌ترین عملکرد را انتخاب کنید.  بررسی نظرات و تجربیات کاربران: نظر کاربرها بهترین راهکار برای انتخاب پلتفرم آموزش خصوصی زبان است. هم نظر کاربران راجع‌به خود پلتفرم فرم و هم نظر کاربران راجع به اساتید را بررسی کنید. استفاده از دوره‌های آزمایشی: برخی از سامانه‌های آموزش زبان به زبان‌آموزان امکان شرکت در جلسه رایگان کوتاهی را می‌دهند که از این امکان استفاده کنید.  
راهکارهایی برای افزایش کیفیت یادگیری در کلاس‌های آنلاین کلاس‌های آنلاین از جنبه‌های متنوعی چون صرفه‌جویی در زمان و هزینه، عدم محدودیت برای انتخاب استاد و تمرکز بیشتر در سال‌های اخیر محبوب شده‌اند. راهکارهای زیر به شما کمک می‌کند که کیفیت یادگیری در کلاس‌های آنلاین را افزایش دهید. مشخص کردن هدف و برنامه؛ به‌عنوان مثال بدانید که چقدر تا آزمون pte زمان دارید و کدام مهارت زبانی را باید متمرکزتر کار کنید.  انتخاب معلم مناسب؛ گام اول موفقیت است. در انتخاب معلم مناسب اولین نکته پس از بررسی رزومه و سبک تدریس، منابع آموزشی است که مدرس از آن برای تدریس خصوصی زبان استفاده می‌کند. حتما از مدرس راجع به کتاب های درسی آموزش زبان چون The Official Guide to PTE Academic که منبع مناسبی برای تدریس آزمون PTE است، سوال بپرسید. به برنامه مدرس خصوصی زبان پایبند باشید. یعنی اگر مدرس از شما می‌خواهد برای آزمون آیلتس و کسب نمره بالا تمرین‌های کتاب کمک آموزشی IELTS Practice Tests Plus انجام دهید، حتما انجام دهید. از نرم‌افزارهای آموزشی برای نتیجه بهتر استفاده کنید. به‌عنوان‌مثال اگر قرار است در آزمون تافل شرکت کنید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نرم‌افزارهای آموزشی چون TOEFL iBT Preparation برای آمادگی بیشتر است.  استادبانک؛ پلتفرم پیش‌رو آموزش خصوصی زبان در ایران به‌دلیل محدودیت‌های پرداخت دلاری وب‌سایت‌های آموزشی چون preply در ایران و هزینه بالای آموزش جهانی، پلتفرم استادبانک بهترین پلتفرم آموزش خصوصی زبان برای ایرانیان محسوب می‌شود. این پلتفرم براساس به‌روز‌ترین اصول تدریس مدرسان را برمی‌گزیند و خدماتی چون در اختیار قراردادن سوالات و راهنمای گام‌به‌گام برای موفقیت در آزمون‌های زبان انگلیسی چون تافل برای زبان‌آموزان فراهم می‌کند.

دیگر خبرها

  • رتبه علمی دانشگاه ارومیه ارتقا یافت/۱۵۰ در بین دانشگاه‌های آسیایی
  • بهترین پلتفرم کلاس خصوصی زبان در سال گذشته
  • تدریس خصوصی فیزیک در نارمک
  • اجرای شیوه‌نامه نظام استاد شاگردی در دانشگاه آزاد اسلامی
  • اساتید دانشگاه سرآمدان فرهنگی جامعه هستند
  • دستاوردهای ایران، همرده با کشورهای پیشگام در حوزه‌ جنگ‌افزارسازی است
  • تجهیزات دفاعی ایران هم‌سطح کشور‌های پیشگام در حوزه جنگ‌افزارسازی است
  • تدریس مشق عشق در یک مدرسه عشایری+ فیلم و عکس
  • دانشگاه تبریز در رتبه‌بندی آسیایی تایمز در جایگاه ۱۲۱ دانشگاه‌های آسیا قرار گرفت
  • «روایت اول» از ردیف یک موسیقی‌دان مهم منتشر شد/خواندن یک قصه جالب