Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جماران؛ معاون اول رئیس جمهور با تأکید بر تأخیر مجلس در رسیدگی به لایحه مربوط به سازمان ملی جوانان گفت:‌ اگر تشکیل این سازمان به هر دلیل تصویب نشد یا با تأخیر مواجه شد، رئیس‌جمهوری مشاور جوان انتخاب و امور را سازماندهی می‌کند و حتی اگر لازم باشد من شورای جوانان در ریاست جمهوری تشکیل می‌دهم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اسحاق جهانگیری صبح روز پنجشنبه در همایش جوانان، توسعه و تعالی ایران که در کتابخانه ملی برگزار شد، به حضور جوانان در جریان انتخابات ۹۶ اشاره کرد و گفت: یکی از دستاوردهای مهم و بی‌بدیل انتخابات ۹۶ افزایش امید و اعتماد مردم بود که منجر به ایجاد سرمایه اجتماعی برای کشور و مدیران شد.

روحانی معتقد به تحقق وعده‌هایی است که پیش از برگزاری انتخابات داد

وی خاطر نشان کرد: امیدواریم آقای روحانی و دولت بتوانند بسیاری از مطالبات موجود را عملی کنند و مردم تحقق آن‌ها را احساس نمایند.

وی با تأکید بر این‌که «روحانی معتقد به تحقق وعده‌هایی است که پیش از برگزاری انتخابات داد» خاطرنشان کرد: روحانی، من و کابینه حتما پیگیری خواهیم کرد تا وعده‌های مطرح شده عملی شود.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که «در کشور دو نگاه نسبت به جوانان وجود دارد»، اظهار داشت: عده‌ای معتقدند که فرصت جوانی باید با سرعت طی شود و به دوران میانسالی فکری تبدیل شود؛ چراکه در این دوران تصمیمات محتاطانه‌تر گرفته می‌شود. عده‌ای نیز معتقدند که جوانی فرصتی بی‌بدیل است که باید تقویت و به نماد تغییر و تحول در کشور تبدیل شود.

وی در ادامه با اشاره به هرم جمعیتی کشور خاطرنشان کرد: جامعه ایران جامعه‌ای جوان است و بخش عمده هرم جمعیتی کشور را نیز این قشر تشکیل می‌دهند. در همین راستا نیز برنامه‌ریزی‌ها در همه حوزه‌ها باید تحت تأثیر این هرم قرار بگیرد.

فکر نکنیم اگر زنان به ورزشگاه نروند کار خیلی مهمی انجام داده‌ایم

وی با بیان این‌که «جامعه جوان نوگرایی را به کشور تحمیل می‌کند»، عنوان کرد:‌ جامعه جوان جامعه فعال و بانشاط است. زمانی که ما می‌گوییم که جامعه باید با نشاط باشد اما عده‌ای نمی‌گذارند، برخی فکر می‌کنند که این موضوع مطالبه دولت است و عده‌ای با آن مخالفت می‌کنند، این در حالی است که جامعه نشاط و شادابی را می‌خواهند.

جهانگیری ادامه داد:‌ جمعیت جوان به دنبال ورزش و اوقات فراغت مطلوب است و این‌که فکر کنیم اگر زنان به ورزشگاه نروند کار خیلی مهمی انجام داده‌ایم، این‌گونه نیست بلکه با این کار جلوی یک خواست و مطالبه درست را گرفته‌ایم. باید حتما برای مطالبات و خواسته‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام شود تا آن‌ها را تحقق بخشیم؛ چراکه نمی‌توان مطالبات مردم را سرکوب کرد.

وی همچنین با اشاره به ایجاد همصدایی در کشور برای ایجاد اشتغال گفت: امروز همه می‌گویند که جوانان شغل می‌خواهند؛ چراکه برخی فکر می‌کنند این موضوع به بعضی مسئولان برمی‌گردد و می‌توانند با طرح این مطالبه با آن‌ها مقابله کنند. این در حالی است که مطالبات جوانان فقط اشتغال نیست بلکه باید زمینه فعالیت آن‌ها در بخش‌های مختلف فراهم شود و جوانان به اطلاعات دسترسی آزاد و آسان داشته باشند. آن‌ها همچنین می‌خواهند که دیده و نظرات و انتقادات‌شان شنیده شود.

وی گفت: از فرصت جوانان می‌توان به نحو مطلوب برای توسعه کشور استفاده کرد. در همین زمینه نیز خوشبختانه جمهوری اسلامی از فرصت‌های زیادی برای درک واقعیت‌های جوانان برخوردار است. دین و آیین ما نیز به حضور جوانان اعتقاددارد و در این زمینه بسیاری از ائمه از دوران جوانی به امامت رسیده‌اند.

معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: انقلاب اسلامی نیز انقلاب جوانان بود و پایگاه اصلی در مقابل رژیم شاه، دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه بودند. گرچه سایر اقشار جامعه نیز در پیروزی انقلاب موثر بودند اما دانشجویان و طلاب پایگاه پیشران انقلاب اسلامی بودند. مهمترین گره‌های دوران انقلاب اسلامی ایران نیز همواره به دست جوانان باز شده و جنگ و دفاع مقدس را آن‌ها به نتیجه رساندند.

وی با بیان این‌که «جوانان موتور اصلاحات در کشور هستند»، تأکید کرد: در بسیاری از انتخابات که نتایج معناداری را مشاهده می‌کنیم و پیش از برگزاری آن‌ها همه پیش‌بینی‌های حاکمیت بر انتخاب فرد یا گروهی بود مشاهده می‌کنیم که زمانی که جوانان به صحنه آمدند نتایج دیگری رقم خورد. در همین زمینه مشاهده کردیم که در انتخابات سال‌های 92، 94 و 96 جوانان سرنوشت کشور را تعیین کردند.

وی خاطر نشان کرد: در انتخابات سال 92 که من ریاست ستاد آقای هاشمی رفسنجانی را بر عهده داشتم و شاهد بودم که ایشان از لحظه ورود تالحظه خروج تحمیلی خود جوانان را برای حضور در صحنه انتخابات و تعیین سرنوشت خود تشویق و ترغیب می‌کردند.

جهانگیری ادامه داد: همچنین در انتخابات امسال نیز زمانی که با آقای روحانی در سالن ورزشگاه آزادی حضور یافتیم با مشاهده آن جمعیت چند ده هزار نفری و همچنین جمعیت بیرون سالن به روحانی گفتم که موج این جمعیت همه کشور را متحول خواهد کرد.

وی با بیان این‌که «در ایران همچنان جوانان نقش پررنگی در تعیین سرنوشت کشور دارند»، اظهار داشت: جوانان با حضور و مشارکت خود در انتخابات سال 96 سرنوشت انتخابات را رقم زدند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر این‌که «همه چالش‌های پیش روی کشور اعم از موضوعاتی نظیر اشتغال، موانع پیش روی پیشرفت و فساد قابل حل هستند»، گفت: باید برای استفاده از سرمایه جوانان برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شود. در این زمینه متأسفانه مدیریت کشور تاحدی مسن شده و شکاف نسلی به ویژه در مدیریت بالای کشور ایجاد شده است و ما تا حدودی با پیری مدیریت در کشور مواجه هستیم.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به راهکارهای برون رفت از مشکل پیری مدیریت در کشور خاطر نشان کرد: یکی از راهکارهای موجود کنار رفتن پیرها و جایگزینی جوانان است اما با توجه به این‌که اداره کشور موضوعی جدی و مهم است باید از تجربه نیز برای مدیریت کشور استفاده شود. در این زمینه راهکار دیگری وجود دارد که طی آن مدیریت کشور از ترکیبی از تجربه و جوانان تشکیل می‌شود.

در شورای عالی اداری تصویب شد که در این دوره سهم زنان از مدیریت کشور به 30 درصد افزایش یابد

وی با بیان این‌که «دولت حتما باید از شرایط فعلی خارج شود»، به برگزاری جلسات شورای عالی اداری در این زمینه اشاره کرد و گفت: در جلسه شورای عالی اداری تصمیمات مهمی در زمینه مدیریت کشور اتخاذ شد؛ در این راستا تصویب شد که باید هشت سال از سن مدیریتی کشور در دوره‌ای کوتاه، کم شود و وزرا در همه سطوح مدیریتی از جوانان استفاده کنند.

وی افزود: همچنین در شورای عالی اداری تصویب شد که در این دوره سهم زنان از مدیریت کشور به 30 درصد افزایش یابد. رئیس جمهوری نیز تأکید کردند که استانداران و وزرا باید در معاونان و مشاوران خود از زنان و جوانان و قومیت‌ها استفاده کنند.

جهانگیری با انتقاد از برخی موانع به کارگیری جوانان در مدیریت کشور گفت: متأسفانه معمولا جوانانی که در حوزه مسائل سیاسی فعالیت می‌کنند نسبت به سایرین بیشتر پشت درهای مدیریتی کشور قرار می‌گیرند و این موضوع نیز برای همه جریانات سیاسی اعم از اصول‌گرا، اصلاح طلب و اعتدال‌گرا مطرح می‌شود. این خوب نیست که ما صحنه را برای فعالان عرصه سیاسی که به تغییر مدیریت و استقرار دولت در کشور کمک می‌کنند محدود کنیم.

وی همچنین با اشاره برخی اخبار مبنی بر احضار و تشکیل پرونده برای تعدادی از جوانان فعال در ستادهای انتخاباتی حسن روحانی در ماه‌های اخیر اظهار کرد: این‌که برای برخی فعالان ستاد روحانی پرونده قضایی تشکیل شده است حرف تلخ و نگران‌کننده‌ای است و حتما ستاد آقای روحانی و خود ایشان و دستگاه قضایی این موضوع را پیگیری خواهند کرد؛ چراکه با جوانان نباید به دلیل آن‌که به حرف مقام معظم رهبری گوش می‌دهند و در انتخابات فعال می‌شوند و با دعوت از مردم زمینه مشارکت در انتخابات را فراهم می‌کنند این گونه برخورد شود.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر لزوم توجه به مسائل دانشجویان گفت: نباید شرایط به گونه‌ای باشد که دانشجویان با هزینه‌هایی که برای فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی خود می‌پردازند محدود شوند. حیات دانشگاه و جامعه متکی به امیدوار بودن و حضور در صحنه دانشجویان است و هر اقدامی که منجر به مأیوس شدن دانشجویان شود، دانشگاه و جامعه را دچار یأس و ناامیدی می‌کند. اگر جامعه‌ای ناامید شود، همه ارزش‌ها و آرمان‌هایش از بین خواهد رفت.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که «حتما با شجاعت مدیران و همچنین همت دانشجویان و مسئولان دانشگاهی دغدغه‌های دانشجویان برطرف خواهد شد»، درباره وضعیت وزارت علوم و اداره این وزارتخانه با سرپرست اظهار کرد: علت این‌که در حال حاضر وزیر علوم انتخاب نشده است این نیست که نمی‌توان از این مجموعه عظیم اساتید، وزیری انتخاب کرد بلکه به دلیل اهمیت دانشگاه‌هاست که تاکنون وزیر علوم انتخاب نشده است. ما به دنبال آن هستیم که کسی که به عنوان وزیر علوم انتخاب می‌شود بتواند مطالبات علمی، سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها را برطرف و همچنین نشاط لازم را در این محیط ایجاد نماید.

مجلس نمی‌تواند نسبت به جمعیت جوان کشور بی‌تفاوت باشد

وی همچنین به بررسی لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و با انتقاد از تأخیر ایجاد شده در بررسی این لایحه در مجلس گفت: دولت بلافاصله پس از انتخابات، لایحه تشکیل سازمان ملی جوانان را به مجلس فرستاد و در حال حاضر نیز منتظر تصمیم این لایحه است. ما فکر می‌کنیم که مجلس نمی‌تواند نسبت به جمعیت جوان کشور بی‌تفاوت باشد و باید حتما این کار را انجام دهد.

وی ادامه داد:‌ برخی لوایح دولت مدت زیادی در مجلس معطل می‌شوند. از جمله این لوایح لایحه مربوط به منطقه آزاد جاسک، زابل و مریوان است که از زمان مجلس قبل در حال بررسی است.

معاون اول رئیس جمهور با بیان این‌که «دولت به دنبال توسعه کشور است نه معطل کردن آن»، تأکید کرد:‌ اگر تشکیل سازمان ملی جوانان به هر دلیل در مجلس تصویب نشد یا تصویب آن با تأخیر مواجه شد، آقای رئیس جمهور مشاور جوان انتخاب و با همان اختیارات امور مربوط به جوانان را سازماندهی می‌کنند. اگر لازم باشد در ریاست جمهوری نیز من شورای جوانان تشکیل می‌دهم تا مجموعه‌ای از جوانان امور را پیگیری کنند.

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۰۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح

اسفندیار نظری استاد دانشگاه و کارشناس آموزش و پرورش درخصوص امتحانات نهایی گفت: آنچه که به عنوان سند در شورای عالی آموزش و پرورش مصوب شد، این بود که در پایان سال تحصیلی ۱۴۰۵ باید ۶۰ درصد قبولی برمبنای سوابق تحصیلی و ۴۰ درصد کنکور باشد که تا اینجا تصمیم خوبی است اما سوال اساسی این است که آموزش و پرورش با نهایی کردن امتحانات به دنبال چیست؟

بیشتر بخوانید: مهمترین دغدغه‌های معلمان نمونه کشور در دیدار با رهبری

نظری با بیان اینکه آنچه که امروز رخ داده تنها ارزش‌یابی کمی است، عنوان کرد: با نهایی کردن پایه دهم و یازدهم به مقوله تربیت و مهارت‌های اجتماعی توجه نکرده‌ایم. وزیر و اعضای شورا پاسخگو باشد که هدف از نهایی کردن پایه دهم و یازدهم چیست که تنها اضطراب را بیشتر کرده است؟

وی ادامه داد: پیش از این، برگزاری امتحان جامع در پایان هر دوره را داشتیم و نیازی به امتحان پایه دهم و یازدهم نبود چراکه باعث ایجاد تنش، اضطراب و نگرانی در دانش‌آموزان شده است. با این کار متوسطه دوم را به ارزش‌یابی کمی تبدیل کرده‌ایم و تربیت را نادیده گرفته‌ایم. با این کار خلاقیت را از مدارس می‌گیریم و در آینده اثرات آن را خواهیم دید. این تصمیم احساسی و غیرمنطقی بود که هزینه‌های آموزش و پرورش را هم بالا برد.

نهایی کردن سه پایه باعث شده تا اضطراب بیشتر شود

استاد دانشگاه با شاره به اینکه نهایی کردن سه پایه باعث شده تا اضطراب بیشتر شود، عنوان کرد: استرس منجر به خود کم‌انگاری در دانش‌آموز می‌شود و تمرکز او را می‌گیرد. اضطراب شب‌های امتحان تا مدت‌ها در ذهن و روح این دانش‌آموز باقی می‌ماند. استرس باعث سرگیجه، تکرر ادرار، افزایش ضربان قلب، بی‌حالی و بی‌اشتهایی می‌شود.

چطور استرس شب امتحان را کنترل کنیم؟

وی ادامه داد: برای پیشگیری از استرس شب امتحان، ابتدا نباید تمام یادگیری را به شب امتحان موکول کرد. یکی از گرفتاری‌های ما این مسئله است. شب امتحان تنها باید برای مرور درس اختصاص پیدا کند. برای گذر از این مسئله باید انرژی‌سازی کنیم؛ برای این کار ابتدا دانش‌آموز باید برنامه‌ریزی داشته باشد. پایبند بودن به برنامه هم استرس را کم کرده و کمک می‌کند که با حجم بالایی از مطالب رو به رو نشویم. مشکل بزرگ بسیاری از دانش‌آموزان پایبند نبودن به برنامه است.

کارشناس آموزش و پرورش درخصوص شرایط مطالعه توضیح داد: اولین شرط داشتن خواب کافی شبانه است. علاوه بر این محل مناسبی را برای مطالعه انتخاب کنید. مصرف آب و تنقلات سالم را هم فراموش نکنید.

وی اضافه کرد: تشکیل گروهی برای مطالعه هم روشی برای افزایش کیفیت مطالعه است. دانش‌آموزان می‌توانند گروه‌های سه نا پنج نفره تشکیل داده و باهم درس بخوانند. در این گروه مطالعه از هم دیگر سوال بپرسند و یادگیری خود را باهم به اشتراک بگذارند. سوال کردن از هم دیگر می‌تواند، به افزایش یادگیری کمک کند. این گروه‌ها را می‌توان در فضای مجازی تشکیل داد و از تلفن همراه استفاده مناسب داشت. عادت کردن به مطالعه گروهی می‌تواند مراجعه به کلاس‌های خصوصی را کاهش دهد.

استاد دانشگاه با اشاره به روش‌های مطالعه بیان کرد: اولین گام مطالعه برای درک مطلب نه برای آزمون است. برای این کار باید در طول سال و به مرور مطالعه داشت تا با انباشت مطلب در شب امتحان مواجه نشویم. یادداشت‌برداری تکنیکی است که می‌تواند به افزایش یادگیری کمک کند. در این تکنیک دانش‌آموز باید همزمان با مطالعه نکاتی را که احتمال دارد فراموش کند را یادداشت کند.

مهمترین منبع مطالعه دانش‌آموز باید کتاب درسی باشد

وی با تاکید بر اینکه مهمترین منبع مطالعه دانش‌آموز باید کتاب درسی باشد، ادامه داد: داشتن پیش مطالعه و یادداشت‌برداری کمک می‌کند که در شب امتحان به جای مطالعه کل کتاب، تنها نکات را مرور کند. دانش‌آموز باید در طول سال تحصیلی هم این عادت را داشته باشند که قبل از ارائه درس، پیش مطالعه داشته باشند.

کارشناس تعلیم و تربیت بیان کرد: دانش‌آموزان باید در نظر داشته باشند که در ۲ هفته باقی مانده، مطالعه کتاب‌ها و یادداشت‌برداری را آغاز کنند تا در شب امتحان آرامش بیشتری داشته باشند. یکی از تکنیک‌های مطالعه هم طرح سوال در حین مطالعه است؛ در این تکنیک دانش‌آموز باید علاوه بر تمرین‌های کتاب، تمرین طراحی کند یا از اینترنت کمک بگیرد که مطالعه گروهی به این مورد کمک زیادی می‌کند و دانش‌آموزان می‌توانند تمرین‌های بیشتر را باهم به اشتراک بگذارند.

وی افزود: دانش‌آموز باید پیدا کند که با چه روشی یادگیری بیشتری دارد؛ مثلا برخی دانش‌آموزان وقتی با صدای بلند مطالب را تکرار می‌کنند، بهتر متوجه می‌شوند. برای درس‌های حفظی هم می‌توان از تکنیک خلاصه‌نویسی استفاده کرد و دانش‌آموز باید سعی کند، خلاصه‌نویسی خود را شرح دهد تا یادگیری تثبیت شود.

اهمیت تکرار مطالب

استاد دانشگاه درخصوص اهمیت تکرار مطالب توضیح داد: یادگیری در ذهن انسان ۷۲ ساعت ماندگاری دارد و وقتی مطالب را بعد از ۲ روز مرور کنیم، مدت ماندگاری بیشتر می‌شود. تمرین و یادآوری نقش بسیار مهمی دارد و در مورد درسی مثل ریاضی و فیزیک، باید تمرین و تکرار داشت تا یادگیری افزایش پیدا کند. برای افزایش کیفیت مطالعه ریاضی باید تمرین‌های بیشتری انجام دهند و از کتاب‌هایی استفاده کنند که تمرین بیشتری دارند. تمرین فاصله‌دار هم اهمیت بالایی دارد؛ یعنی هر ۲ روز یکبار مطلب را مرور کرده و تمرین کنند.

وی اضافه کرد: بهترین روش مطالعه این است که دانش‌آموز به شناختی از خود برسد و با امتحان روش‌های مختلف، تشخیص بدهد که کدام روش برای او مناسب‌تر است. در این میان آنچه مورد توجه قرار نمی‌گیرد، شرکت در کلاس است. معلم‌ها هم در این ۲ هفته به مرور کتاب و انجام نمونه سوالات متعدد بپردازند تا تمرین و تکرار بچه‌ها بیشتر شود.

نظری بیان کرد: اولویت‌بندی هم تکنیکی برای مطالعه است؛ در این روش باید دانش‌آموز ابتدا سراغ مباحثی برود که بیشتر در آن‌ها مشکل دارد و سعی کند که با تکرار و یادداشت‌برداری مشکل خود را حل کند و اگر نیاز به کتاب و کلاس دارد، انجام دهد.

کلاس خصوصی ممنوع مگر برای رفع اشکال

کارشناس تعلیم و تربیت بیان کرد: از خانواده‌ها خواهش می‌کنم که در این ۲ هفته باقی مانده شرایط را طوری فراهم کنند که دانش‌آموز در کلاس حاضر باشد. برخی خانواده‌ها در این زمان دانش‌آموز را به کلاس خصوصی می‌فرستند اما این کلاس‌ها در این زمان کوتاه باقی مانده تنها یادگیری دانش‌آموز را دچار اشکال می‌کند.

وی ادامه داد: کلاس خصوصی برای زمانی است که دانش‌آموز پیش مطالعه داشته، یادداشت برداری کرده و برای رفع اشکال نیاز به یک یا ۲ جلسه کلاس دارد. خانواده‌ها پول‌های هنگفتی را برای کلاس خصوصی می‌پردازند و دانش‌آموز را بد عادت می‌کنند که فکر کند معلم وظیفه آموختن دارد و خود تلاشی برای یادگیری نکند. با این کار موسسات خصوصی قوی می‌شوند و تاثیری در کیفیت یادگیری هم نخواهد داشت. استفاده از کلاس خصوصی نباید بیش از چهار جلسه باشد و در حد رفع اشکال به این مراکز مراجعه کنند.

تست‌زنی ممنوع

استاد دانشگاه با اشاره به اشتباهاتی که در تدریس رخ می‌هد، گفت: برخی معلمان دوره متوسطه از همان ابتدای سال تحصیلی تست‌زنی را به دانش‌آموزان اموزش می‌دهند اما دانش‌آموز در این سن نیاز به تست‌زنی ندارد و تنها استفاده از چند آزمون کفایت می‌کند. تست‌زنی باعث می‌شود که دانش‌آموز توانایی پاسخ به سوالات تشریحی را نداشته باشد.

زمان مناسب مطالعه

وی با اشاره به زمان مناسب مطالعه بیان کرد: دانش‌آموز باید در این ۲ هفته، روزانه ۶ تا هشت ساعت را به مطالعه اختصاص بدهد. علاوه بر این باید در خلال مطالعه زمان استراحت ۱۵ دقیقه‌ای درنظر بگیرد و بعد از ظهر هم ۲ ساعت استراحت کند. در این فاصله پیاده‌روی نیم ساعته هم داشته باشد که انرژی خود را بازیابد. هر زمان هم که خسته شد باید از مطالعه دست بکشد و بعد از مدت کوتاهی باز گردد. اینکه مطالع شب بهتر است یا روز به دانش‌آموز بستگی دارد و برا هرکسی متفاوت است اما نکته مهم داشتن خواب کافی است.

اخبار و اطلاعیه‌ها را فقط از مدرسه دنبال کنید

کارشناس تعلیم و تربیت با انتقاد از آموزش و پرورش که در زمان امتحان نهایی مدام بخشنامه‌های مختلف می‌فرستد و استرس خانواده‌ها بیشتر می‌کند، گفت: خانواده‌ها بدانند که این آزمون‌ها در سطح متوسط برای همه کشور است و قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد. از طرفی هر گونه تغییر در امتحانات باید از سوی مرکز سنجش و پایش کیفیت امتحانات آموزش و پرورش اعلام شود و از اطلاع‌رسانی پراکنده و اظهارنظرهای غیرکارشناسی بپرهیزند. خانواده‌ها به اظهارنظرات توجه نکنند و تنها آنچه که از سوی مدرسه ابلاغ می‌شود را مدنظر داشته باشند. در مجموع از آزمون نهایی برای خود بت نسازید.

وی ادامه داد: از طرفی رعایت نشدن تقویم آموزشی از سوی آموزش و پرورش و وجود تعطیلات مکرر، برگزاری امتحانات راه نهایی و شبه‌ نهایی باعث شده تا برخی معلمان نتوانند کتاب درسی را تمام کنند. البته امتحاناتی که برای چهار درس از سوی سازمان پزوهش کتب درسی انجام شد، امتحانات خوبی بودند اما همه این‌ها برای مدارس دولتی هزینه اضافه است.

مرور سوالات سال‌های قبل

نظری با بیان اینکه آموزش و پرورش وظیفه دارد که نمونه سوالات سال‌های قبل را در اپلیکیشن «شاد» در اختیار دانش‌آموزان قرار دهد، عنوان کرد: پیشنهاد من این است که آموزش و پرورش با این کار مانع هزینه‌تراشی مدارس برای خانواده‌ها شود.

برنامه امتحانی را در نقطه قابل دید نصب کنید

وی در توصیه به خانواده‌ها افزود: خانواده‌ها حتما برنامه امتحانی را در نقطه قابل دیدی در خانه نصب کنند و در طول امتحانات از مهمانی و شب‌نشینی خودداری کنند. در فصل بهار هستیم و تغییرات آب و هوایی منجر به سرماخوردگی می‌شود و خانواده‌ها باید مراقب این موضوع باشند.

تشویش ممنوع، تشویق کنید

استاد دانشگاه عنوان کرد: خانواده باید نگاه تشویقی داشته باشد و انگیزه دانش‌آموز را افزایش دهد. این سه عبارت «من می‌دانم»، «من می‌توانم» و «من موفق می‌شوم» را چاک کرده و در اتاق دانش‌آموز بگذارید تا تنش‌هایش کم شود. علاوه بر این خانواده باید دوستان دانش‌آموز را بشناسد و زمینه را فراهم کند تا او بتواند گروهی درس بخواند. از طرفی بهترین برنامه‌ریز برا یدانش‌آموز خود او است و خانواده باید تنها همراهی کند.

نظری اظهار کرد: دانش‌آموز باید شبیه به یک کوهنورد برنامه‌ریزی کند و به مروز مدت یادگیری را افزایش دهد و حتما ورزش و پیاده‌روی را در برنامه داشته باشند. استفاده بیش از حد از تلفن همراه معضل بزرگی است و خانواده باید برای ترغیب دانش‌آموز خود نیز در ایام امتحان کمتر از تلفن همراه استفاده کنند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها قبل از آزمون محل را شناسایی کنند و زودتر در حوزه حاضر باشند که استرس دیر رسیدن به دانش‌آموز وارد نشود. دانش‌آموزان باید تمرین کنند که زیبا و خوانا بنویسند چراکه اوراق در جای دیگری تصحیح می‌شود و حتی اوراق به استان‌های دیگر می‌رود. ابتدا سوالاتی را پاسخ دهند که مطمئن هستند و بعد سراغ مابقی بروند. نکته مهم این است که هیچ سوالی را بی‌پاسخ نگذارند.

انتهای پیام /

پرستو خلعتبری کد خبر: 1229914 برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • خبر خوش برای فوتبال ایران؛ بودجه 1200 میلیاردی برای بازسازی ورزشگاه آزادی
  • امتحانات نهایی را تبدیل به بت نکنیم / روش‌های مناسب مطالعه صحیح
  • نگرانی ادامه‌دار دلواپسان از حضور زنان در ورزشگاه
  • نظرسنجی‌ها چه در مورد بایدن می‌گویند؟
  • خزعلی: حضور زنان در ورزشگاه تصمیم نظام بود
  • عاشق‌ترین دختر پرسپولیسی در روز ممنوع‌الورودی به ورزشگاه! | تصویر
  • ورود زنان باید ضابطه‌مند باشد/ ورود بانوان به ورزشگاه منع نمی‌شود
  • استادان نقش مهمی در پیشبرد اهداف فرهنگی و اقتصادی کشور دارند 
  • ورود بانوان به ورزشگاه تصمیم نظام بوده است
  • نساجی – پرسپولیس بدون حضور زنان؛ چرا؟