Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ستاريان، کارشناس اقتصاد مسکن مي گويد: از نيمه دوم امسال حرکت براي رونق در بخش ساختمان شروع مي‌شود.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، بازار مسکن در سال‌هاي اخير با تمام تحولات اقتصادي، به خواب خود در رکود ادامه داد. اما حالا اوضاع بازار و آمارهاي مختلف، نشان مي‌دهد که بالاخره مسکن نيز به رونق مي‌رسد و معاملات بالا مي‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آخرين گزارش بانک مرکزي از تحولات بازار مسکن در مرداد ماه امسال نيز نشان مي‌دهد که تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني در اين ماه به 18 هزار واحد رسيده است که نسبت به تيرماه 23.7 درصد رشد داشته و نسبت به مرداد سال گذشته نيز 6.1 درصد بيشتر شده است. همچنين قيمت خريد و فروش يک متر واحد مسکوني نيز 6.2 درصد افزايش قيمت داشته است. فتح‌اللهي مدير عامل سازمان نوسازي نيز به تازگي از افزايش 49 درصدي صدور پروانه‌هاي ساختماني در 5 ماهه نخست امسال خبر داده است. از طرفي ديگر، مرتضي لطفي، نايب رئيس انجمن صنفي کارفرمايان صنعت سيمان کشور نيز گفته است: «تقاضا براي مصرف سيمان در 5 ماهه ابتدايي امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل با رشد رو به رو شده است که به نظرم مربوط به رشد حوزه مسکن و تحرکات جديد در اين حوزه است.»
بيت‌الله ستاريان، کارشناس اقتصاد مسکن نيز به «روزنامه ايران» مي‌گويد:«طبق برآورد ما نسبت به درآمدهاي دولت و برنامه‌هاي اجرا شده، از نيمه دوم امسال حرکت براي رونق در بخش ساختمان شروع مي‌شود.»
رونق چطور خود را نشان مي‌دهد؟
در پنج ماهه نخست سال 1396، تعداد معاملات آپارتمان‌هاي مسکوني شهر تهران بيش از 69.6 هزار واحد بوده که در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، 1.5 درصد افزايش داشته است. طي اين مدت متوسط قيمت يک مترمربع بناي واحد مسکوني معامله شده در بنگاه‌هاي تهران، 4.5 ميليون تومان بوده است که نسبت به سال گذشته 5.5 درصد رشد داشته است. بيشتر واحدهاي معامله شده مربوط به دامنه قيمتي 150 تا 200ميليون تومان بوده و از نظر متراژ نيز، بيشتر معاملات را واحدهاي 60 تا 70 متر تشکيل داده است. همچنين در مناطق تهران، منطقه 5 از کل معاملات سهم 15.8 درصدي داشته و بيشترين تعداد قراردادها را به خود اختصاص داده است. اين اطلاعات نشان مي‌دهد که طبقه متوسط، بيشترين ميزان خريد و فروش را در بازار مسکن به خود اختصاص داده‌اند و اوضاع بازار براي خانه‌هايي با قيمت و متراژ پايين، رونق خوبي دارد.
بيت‌الله ستاريان، اين آمار و ارقام را نشانه رونق مي‌داند و مي‌گويد:«در حالت رونق 4 نوع افزايش را خواهيم داشت. رونق در خريد و فروش معاملات، افزايش سرمايه گذاري، افزايش توليد و افزايش قيمت. احتمال مي‌دهيم اگر اراده بازدارنده از سوي دولت نباشد، تا انتهاي سال آينده وضعيت اين افزايش‌ها ادامه پيدا مي‌کند و روند رشد به جلو رود.» او درباره افزايش قيمت مسکن تصريح مي‌کند:«اگر درآمد سرانه بالا رود و توليد خوب باشد، اميدوار خواهيم بود که با رونق در سه عامل ديگر، افزايش قيمت از سال‌هاي آينده متوقف شود. بنابراين در ميانه سال آينده قيمت مسکن بعد از يک دوره افزايش، ثابت باقي مي‌ماند و ممکن است کمتر هم شود.»
کاهش سود بانکي بازار مسکن را رونق مي‌دهد؟
از اوايل شهريور ماه کاهش نرخ سود بانکي به 15 درصد، از سوي بانک مرکزي براي تمام بانک‌ها لازم الاجرا شد و از همان زمان گمانه زني‌هايي در تأثير اين سياست بر بازار مسکن قوت گرفت. در اين حالت، صاحب خانه‌ها به رهن دادن خانه، دريافت پول پيش و پس‌انداز آن در بانک علاقه‌اي ندارند و ميزان اجاره‌ها را افزايش مي‌دهند. البته پيش از اين نيز با شيبي آرام اجاره مسکن افزايش پيدا کرده بود. بر اساس گزارش بانک مرکزي، در مرداد ماه امسال شاخص اجاره مسکن نسبت به سال گذشته 7.4 درصد افزايش پيدا کرده بود که البته بانک مرکزي در تشريح دلايل آن مي‌نويسد:«ماهيت قراردادهاي اجاره مسکن که غالباً يک ساله تنظيم مي‌شوند و نيز اثرپذيري شاخص اجاره بها از سياست‌هاي کنترل و مهار تورم، سبب تغيير متناسب اجاره بها با تحولات نرخ تورم در کشور شده است.»
اما کاهش سود بانکي، در نهايت اوضاع را به نفع بازار مسکن و رونق آن رقم مي‌زند. ستاريان در اين باره مي‌گويد:«قطعاً نرخ سود در بازار اثر خود را نشان مي‌دهد و به رونق اوضاع مسکن کمک مي‌کند. از طرف ديگر مانع از اين مي‌شود که بانک‌ها خودشان وارد فعاليت‌هاي ساختمان‌سازي و بنگاه‌داري شوند و اين محدوديت‌ها، اوضاع را به نفع توليد مسکن بهبود مي‌دهد. اما بستگي به بازي ديگر بازارها هم دارد. ممکن است پول‌هايي که بر اثر کاهش سود بانکي از بانک بيرون مي‌آيند، به بازار ارز هم جذب شوند.»
اما آيا اين تغييرات فضاي سوداگري را در بازار مسکن تقويت نمي‌کند؟ ستاريان با رد اين ابهام چنين توضيح مي‌دهد:«اصطلاح سوداگري در بحث مسکن از نظر علمي غلط است. در همه کالاهاي ديگر سوداگري داريم اما در مسکن مفهوم ندارد. سوداگري يعني اينکه کالايي را در اثر سرمايه‌گذاري جمع مي‌کنيم تا قيمتش افزايش پيدا کند. اما مسکن قابل احتکار و محدود کردن نيست. مثل اتومبيل و کالاهاي ديگر نيست که احتکار کنيد و به مرور قيمت آن را افزايش دهيد و بعد به بازار تزريق کنيد.»
او ادامه مي‌دهد:«اين لفظ سوداگري اصطلاح غلط و براي فرافکني است. مثلاً کسي واحدي مي‌خرد و بعد در مرحله پيش فروش، قيمت آن افزايش پيدا مي‌کند و واحدش را مي‌فروشد. اين نوعي سرمايه‌گذاري است. مثلاً در مرحله توليد، مسکن هيچ وقت خالي نمي‌ماند، يا فروخته يا اجاره داده مي‌شود يا مي‌فروشد.توليدات کارخانه‌ها را مي‌شود چند ميليون خريد و نگه داشت و بعد فروخت، اما در مسکن چنين حالتي امکان ندارد. بنابراين با تغييراتي که در سياست‌ها داده شده است، باز هم سوداگري منتفي است.»
بانکداران
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۲۸۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»

عمده فایل‌هایی که روز گذشته به بازار مسکن منطقه ۱۲ شهر تهران عرضه شد، واحد‌های مسکونی با عمربنای بیش از ۱۰ سال بود؛ این در حالی است که مساحت بخش قابل توجهی از واحد‌های عرضه شده به بازار مسکن منطقه ۱۲ شهر تهران که می‌توان از آن به عنوان محدوده «تهران قدیم» یاد کرد، در تازه‌ترین فایل‌های عرضه شده از سوی فروشنده‌ها، عمدتا در بازه کوچک متراژ و میان‌متراژ طبقه‌بندی می‌شود.

به گزارش دنیای اقتصاد، در بررسی به عمل آمده از تازه‌ترین فایل‌هایی که روز گذشته به محله‌ها و خیابان‌های شاخص این منطقه عرضه شد، متوسط مساحت فایل‌های مورد بررسی، حول و حوش ۷۲ مترمربع است؛ این در حالی است که میانگین سنی این فایل‌ها نیز در محدوده ۱۵ سال برآورد می‌شود. در این فایل‌ها میانگین بهای پیشنهادی آپارتمان‌های عرضه شده حول‌و‌حوش مترمربعی ۵۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان است. البته در این منطقه قیمت پیشنهادی هر مترمربع واحد مسکونی از کف ۳۰ میلیون تومانی آغاز شده و در برخی فایل‌های خاص حتی تا بیش از ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد.

در جدول زیر مشخصات بخشی از تازه‌ترین فایل‌هایی که روز گذشته به بازار مسکن منطقه ۱۲ تهران عرضه شد درج شده است:

دیگر خبرها

  • حال مستأجران بهتر می شود؟!
  • قیمت آپارتمان در محدوده «تهران قدیم»
  • ۶ برنامه برای کنترل بازار اجاره
  • تولید مسکن با اخذ مالیات از اراضی بایر و رها شده رونق می گیرد/ممانعت قیمت گذاری های کاذب مسکن در سکوهای آنلاین بازار مسکن
  • نقش انتخابات آینده آمریکا بر قیمت مسکن چیست؟
  • سیگنال پشت خطی به قیمت دلار/ خبر خوش ارزی چیست؟
  • نرخ رهن در بازار مسکن؛ رهن کامل در عبدل آباد با ۶۰۰ میلیون تومان
  • ثبت سفارش ۱۳۰ هزارتن برنج در ۲ ماهه ابتدای سال
  • نرخ خرید بازار مسکن؛ با ۵ میلیارد تومان صاحب‌خانه شوید +جدول
  • قیمت واحدهای مسکونی در منطقه ۱۹ تهران + جدول