Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس کميسيون اقتصادي مجلس گفت: دولت و بانک مرکزي بايد در تک‌نرخي شدن ارز مصمم باشند و مجلس نيز، در اين راستا از اين سياست حمايت خواهد کرد.
به گزارش سرويس اقتصادي جام نيـوز، محمدرضا پورابراهيمي، رئيس کميسيون اقتصادي مجلس در برنامه تيتر امشب شبکه خبر گفت: در حوزه اقتصادي، يکي از ساز و کارها اين است که بايد به سمت ايجاد شفافيت و جلوگيري از رانت و فساد برويم و ساز و کار نرخ ارز بر اساس عرضه و تقاضاي واقعي شکل بگيرد؛ به نحوي که روندي را که موجب شده امروز ميلياردها دلار از منابع کشور به هدر رود و به يک رانت تبديل شده است، متوقف کنيم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي افزود: در حوزه اجرا، خيلي از مولفه ها بايد در اين زمينه اثرگذار باشد که بتوانيم سياست تک نرخي شدن ارز را به سرعت اجرايي و عملياتي کنيم. بر اين اساس، در جلسات مستمري که با رئيس کل بانک مرکزي و مسئولان اقتصادي کشور داشتيم، مخصوصا بعد از برجام که شرايط مبادلات ارزي فراهم شده، اين امکان را فراهم مي کند که به سمت تک نرخي شدن ارز برويم.
پورابراهيمي خاطرنشان کرد: سال هاي قبل پيشنهاد تک نرخي شدن ارز داده شد و تا امروز عملياتي نشده که جاي گله دارد. دغدغه هاي سفته بازي در بازار نيز با مکانيزم ها قابل حل است؛ چون بخشي از سفته بازي و سوداگري ها از طريق سياست تک نرخي شدن ارز قابل حل خواهد بود. بر اين اساس، از طريق ابزارهاي مالي و مکانيزم جهاني مي توان اين کار را عملياتي کرد.
وي افزود: سوال از بانک مرکزي اين است که امروز در کشور بازاري وجود ندارد که مبادلات جهاني صورت مي گيرد؟ درخواست ما اين است که نرخ بازار شفاف شود و با سازوکارهاي موجود مي توان اين کار را عملياتي کرد.
پورابراهيمي گفت: بايد اين اهتمام از دولت براي تک نرخي کردن ارز ديده شود؛ بنابراين اگر دولت فضا را فراهم کند و بانک مرکزي مصمم به تک نرخي کردن ارز باشد کارها به خوبي انجام خواهد شد و اين ها همه بايد با اراده دولت و عزم جدي بانک مرکزي باشد و بايد ما نيز از اين کار و سياست تک نرخي شدن ارز حمايت کنيم اما بايد به تدريج اين کار انجام شود.
تک نرخي شدن ارز از فساد و آلوده شدن دستگاه هاي اجرايي جلوگيري مي کند
همچنين حسين عبده تبريزي، کارشناس اقتصادي درباره فوايد تک نرخي شدن ارز در اقتصاد گفت: تک نرخي شدن ارز مثل هر محصول ديگري است و طبيعي است که بيشتر مردم به دنبال خريد به قيمت پايين تر و ارزان تر هستند؛ بنابراين اقتصاد به دنبال نرخ واحد است و وقتي عرضه و تقاضا همديگر را قطع مي کنند، بايد يک نرخ واحد باشد.
وي افزود: اگر اقتصادي طراحي شود که بتوانيم يک جنس را در يک جا بخريم و در جايي ديگر گران تر بفروشيم و بدون کار و ريسک باشد، اقتصاد به مشکل مي خورد. درباره نرخ ارز نيز همين موضوع است اگر ارز را ارزان بخريم و به نرخ بالاتر بفروشيم بي عدالتي در اقتصاد ايجاد مي شود، با توجه به اينکه نظام چند نرخي را در دوران جنگ هم داشته ايم و در دوران بعد از جنگ تلاش کرديم که ارز را تک نرخي کنيم.
به گفته عبده تبريزي، البته بعد براي مدتي تک نرخي داشتيم اما در زمان تحريم ها سيستم ها به هم خورد و تک نرخي شدن ارز با مشکل مواجه و سيستم چند نرخي شد. هرجا که چند نرخي داشته باشيم فساد نيز هست بنابراين تک نرخي شدن ارز از فساد و آلوده شدن دستگاه هاي اجرايي جلوگيري مي کند.
تبريزي گفت: در شرايط تحريم ها تک نرخي شدن ارز وجود نداشت. چون ما مجبور به فروش نفت بوديم اما در قبال آن از هند و چين و کره جنوبي به سه نرخ مختلف پول نفت را بايد دريافت مي کرديم.
وي افزود: به تازگي ارز مسافرتي بجز ارز عتبات و کربلا حذف شده است، بنابراين بانک مرکزي تصميم گرفته به سمت تک نرخي شدن ارز حرکت کند اما حال بايد ديد آيا از نظر معاملاتي مشکل داريم يا خير؟ که بايد گفت از نظر معاملاتي تا حدي مشکل داريم چون بانک هاي بزرگ در حال حاضر با بانک مرکزي کار نمي کنند بنابراين مقداري تفاوت قيمت خواهيم داشت. بانک مرکزي به سمت تک نرخي حرکت کرده و در حال حاضر در تلاش است که فاصله قيمتي ارز را کم کند.
اين کارشناس اقتصادي اضافه کرد: در شوراي بورس اين تصميم گرفته شد که بازار آتي ارز ايجاد شود و با توجه به ايجاد صندوق هاي ارزي نيز سياست تک نرخي شدن ارز ديده مي شود. نگراني بانک مرکزي اين است که سياست ذخيره کردن ارز ايجاد نشود و نگهداري بيش از 10 هزار دلار را غير مجاز شناخته چون نگهداري ارز به زيان اقتصاد است.
وي افزود: بانک مرکزي کاملا مصمم است که نرخ بازده ارز بالا نرود، گرايش بانک مرکزي اين است که سرمايه ها به سمت توليد و اشتغال برود اما بازهم ريسک وجود دارد و بايد مراقب باشيم که سوداگري در بازار ايجاد نشود. حالا که دولت توانسته تورم را کنترل کند انتظار است که دولت نقش فعالي در بازار داشته باشد تا دوباره سفته بازي و سوداگري در جامعه ايجاد نشود.
تک نرخي شدن ارز در شرايط فعلي بار ديگر تورم را دو رقمي خواهد کرد
علي ديني ترکماني، کارشناس اقتصادي ديگر مهمان برنامه گفت: اگر امروز کسي بتواند به نرخ رسمي و به قيمت 3340 ارز بگيرد و در بازار به نرخ آزاد 3900 تومان بفروشد مابالتفاوت قابل توجهي بدست مي آورد و رانت و فساد ايجاد مي شود. اگر نرخ ارز در برابر ريال نيز پايين بيايد واردات ارزان تر و صادرات گران تر در نتيجه مصرف کالاهاي وارداتي بيشتر مي شود و توليد ضربه مي خورد که براي اينکه نسبت کالاهاي صادراتي و وارداتي بهم نخورد بهتر است که تک نرخي شدن ارز به درستي اجرا شود اما نکته اين است که تجربه سال هاي بلند 40 سال گذشته بعد از انقلاب نشان مي دهد که جز دهه 80 که نرخ رسمي ارز و نرخ بازار با هم منطبق بودند در ديگر دوره ها اين امکان را نداشتيم.
وي افزود: در شرايطي که فشارهاي تورمي وجود دارد و انتظارات فزاينده براي نرخ ارز وجود دارد تک نرخي شدن ارز امکان پذير نيست چون موجي از نقدينگي در بازار ارز ايجاد خواهد شد و تقاضاي سوداگرانه و سفته بازي در بازار ايجاد خواهد شد. تک نرخي شدن ارز بسيار کار خوبي است اما در شرايط فعلي اقتصاد ايران، تنش هاي سياسي در منطقه، کاهش شديد قيمت نفت و کاهش درآمدهاي ارز موجب شده که شرايط لازم براي تک نرخي شدن ارز در حال حاضر وجود نداشته باشد.
به گفته اين کارشناس اقتصادي، در سال 90 دلار به 1000 تومان رسيد در پايان سال به 1700 رسيد در سال 91 تا 3700 حتي تا 3900 نيز رکورد زد اما در سال 92 به دليل انتخابات قدري پايين آمد که اين تلاطم بيشتر به دليل تقاضاي سوداگرانه و سفته بازي در بازار بود.
وي معتقد است که همچنان هم فضا ملتهب است که بخشي از نقدينگي به صورت موجي به بازار ارز مي رود. پيش بيني مي شود خروج ارز از نرخ ارز مبادله اي به اين معناست که بخشي از ارز وارد بازار آزاد شود. تجربه هم نشان مي دهد که فشارهاي تورمي مثل سال هاي قبل ايجاد شود. وقتي موتور انتظارات شروع به کار کند عده اي روي ارز سرمايه گذاري خواهند کرد که موجب گران شدن دلار در بازار خواهد شد که اين بازار را به سمت دلاريزه شدن پيش خواهد برد.
ديني ترکماني، گفت: نرخ سپرده ها پايين آمده و افراد ريسک پذير ممکن است سرمايه خود را از بانک خارج کنند و به سمت سرمايه گذاري دلار بروند. يکي از افتخارات دولت تک رقمي شدن تورم بوده است؛ اما در شرايط فعلي تک نرخي شدن ارز بارديگر تورم را دو رقمي خواهد کرد. شاخص بندي قيمت ها با نرخ دلار نيز ممکن است تورم را افزايش دهد، بايد تک نرخي شدن تدريجي باشد.
مهر
110

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۳۷۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است

رئیس مجلس در پاسخ به تذکر یکی از نمایندگان درباره نشست مشترک مجلس و دولت درباره نوسانات نرخ ارز گفت: حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد در صحن مجلس قرائت می‌شود.

به گزارش تسنیم، صدیف بدری نماینده اردبیل در مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز صحن مجلس در جریان بررسی تقاضای عده‌ای از نمایندگان مجلس درباره رسیدگی به طرح نظام قانونگذاری، تعیین حدود اختیارت و صلاحیت مراجع وضع قوانین و مقررات طبق اصل ۸۵ قانون اساسی در تذکری با تاکید بر عدم ضرورت رسیدگی به این موضوع در ایام پایانی دوره فعلی مجلس گفت: این اقدام در شأن و اقتدار مجلس نیست و طرح مذکور باید در فرصتی مقتضی بررسی شود.

وی در تذکری به هیئت رییسه مجلس تاکید کرد: قرار بود که موضوع مباحث ارزی و وضعیت بازار ارز را در مجلس بررسی کنیم؛ الان وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است. همچنین برای موضوع واردات مواد اولیه، بانک مرکزی به تولید کنندگان می‌گوید [ارز] ندارد؛ معلوم نیست که بانک مرکزی چه کار می‌کند؛ بانک مرکزی باید به مردم جواب دهد.

بدری خاطرنشان کرد: کمیسیون تخصصی ما به بانک مرکزی نظر تخصصی داده است، اما بانک مرکزی اصلاً آن را قبول ندارد و کنار گذاشته است. بانک مرکزی بگوید سیاست ثباتی که گفتند چیست؟ باید به این موضوعات اساسی بپردازیم نه اینکه یک موضوع اساسی قانونگذاری را طی دو هفته آینده تعیین تکلیف کنیم.

محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده اردبیل تاکید کرد: پیرو مسائل مربوط به ارز در روز یکشنبه با دوستان‌مان در دولت، بانک مرکزی، وزیر اقتصاد، رئیس کمیسیون‌های اقتصاد، صنعت، جهش تولید و بودجه جلسه گذاشتیم و ادامه بحث‌مان به چهارشنبه موکول شد و حتماً گزارش جمع بندی مربوط به ارز را هفته بعد در صحن مجلس ارائه می‌دهیم.

دیگر خبرها

  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • رفع ایرادات طرح مالیات بر سوداگری و سفته‌بازی در مجلس
  • طرح مالیات بر سوداگری و سفته بازی در دستور کار مجلس قرار گرفت
  • قالیباف: تا هفته آینده گزارش جمع‌بندی موضوع ارز را به صحن می‌آوریم
  • بدری نماینده مجلس: وضعیت بازار ارز کاملا آشفته است
  • تداوم کاهش نرخ ارز و طلا با اقدامات بانک مرکزی
  • پورابراهیمی: مجلس به دنبال اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی است
  • اصلاح سیاست‌های ارزی باعث کاهش التهابات بازار می‌شود
  • اصلاح سیاست‌های ارزی در بانک مرکزی/ التهابات ارزی کاهش خواهد یافت
  • عضو اتاق بازرگانی:بانک مرکزی درحمایت ازتولید نمره قبولی گرفت