Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-07@03:54:46 GMT

چرخه تولید و برداشت انگور ملایر از روش سنتی خارج شود

تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۴۳۷۵۲

چرخه تولید و برداشت انگور ملایر از روش سنتی خارج شود

به گزارش ایرنا عبدالعظیم رضایی روز پنجشنبه در پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور در شهرستان ملایر افزود: هر کمکی که در این زمینه از سوی دولت به باغداران ملایری شود، مردم خود گام های بلندتری بر می دارند.
وی با تاکید بر اینکه روش ستنی برداشت انگور در ملایر باید به سمت روش های علمی پیش برود افزود: صنعت انگور و کشمش ملایر نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی و بسته بندی و فرآوری است و در این حوزه کشاورز و باغدار هیچ ارزش افزوده ای ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رضایی بر لزوم ارائه آموزش های لازم در حوزه باغداری تاکید و بیان کرد: در حال حاضر نوعی بی انگیزگی در بین کشاروزان و باغداران ملایری حاکم شده و نیاز است با حمایت دولت همانگونه که جان تازه ای به صنعت مبل و منبت ملایر داده شد، در حوزه باغداری نیز این اقدام صورت گیرد.
وی با اشاره به تولید سالانه 230 هزار تن انگور در ملایر و تبدیل 75 درصد آن به کشمش گفت: این در حالیست که در فرآیند تولید در عرضه و صادرات محصول انگور و کشمش مشکلات جدی داریم.
فرماندار ویژه ملایر خواستار کمک های ویژه دولت به بخش باغبانی شد و اظهار کرد: ملایر دارای ظرفیت های ویژه ای در حوزه کشاورزی و باغبانی است که انتظار داریم پرونده ثبت جهانی انگور ملایر نیز بزودی تکمیل شود.
رضایی با بیان اینکه تولید و اشتغال مهمترین دغدغه رهبر معظم انقلاب، مسئولان نظام و مردم است، صنعت مبل و منبت را ظرفیتی مهم در ایجاد اشتغال و تولید برشمرد و ادامه داد: حوزه باغبانی و کشاورزی ملایر نیز در حوزه تولید و اشتغال بسیار مستعد است که نیازمند حمایت بیشتر مسئولان هستیم.

**پیگیری 40 طرح تحقیقاتی در پژوهشکده انگور
رئیس پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایر نیز گفت: در حال حاضر 40 طرح تحقیقاتی با 50 استاد برتر کشور و 16 دانشجوی مقطع دکترا در این پژوهشکده در حوزه های مختلف صنایع غذایی، آب و خاک، پیگیری و در دست اجرا است.
حمید نوری با بیان اینکه چهار دپارتمان تخصصی در این پژوهشکده مشغول فعالیت هستند، ادامه داد: این پژوهشکده شامل پنج گروه پژوهشی است و تلاش ما این است که به شعار تاکستان سالم، تاک سالم و محصول سالم برسیم.
وی بیان کرد: تمام هدفگذاری ما این است که کشاورز و باغدار مسیر را اشتباه طی نکند و این مشکل و نگرانی را نداشته باشد که محصول تولیدی خود را چگونه تولید کند.
نوری با بیان اینکه تمامی طرح های تحقیقاتی پژوهشکده انگور و کشمش در مجله تخصصی انگور به چاپ می رسد افزود: کنار هم بودن، همدلی و همسویی شرط موفقیت ما است و برای رسیدن به هدف همه باید تلاش کنیم.
دکتر نوری همچنین به عقد قرارداد مرکز پرتودهی الکترون پژوهشکده انگور و کشمش دانشگاه ملایردر هفته آینده اشاره کرد و گفت: ملایر سومین شهر کشور است که در زمینه پژوهشی گاما و الکترون با سازمان انرژی اتمی قرارداد می بندد.
وی اجرای این طرح را گامی مهم در تحول علمی این شهرستان برشمرد و بیان کرد: این مرکز در بخش های مختلفی همچون صنایع غذایی، دارویی و پلیمرها فعالیت خواهد کرد.
پنجمین جشنواره ملی خوشه برتر انگور روز پنجشنبه با حضور معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی در دانشگاه ملایر برگزار شد.
10 هزارو 400 هکتار از اراضی این شهرستان زیر کشت انگور است که از این میزان 2 هزارو 900 هکتار آن بارور است و سالانه 240 هزار تن انگور در این شهرستان تولید می شود.
شهرستان ملایر با دارا بودن جمعیتی بالغ بر 300 هزار نفر در 75 کیلومتری شهر همدان واقع شده است.
7528/2087
خبرنگار: معصومه موسوی**انتشار دهنده: زهرا پیرنیا

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۳۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ازچهارمحال وبختیاری، حجت الله رئیسی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان گفت: کارشناسان جهاد کشاورزی شهرستان سامان از کارخانه فرآورده های گوشتی شقایق سامان تولید کننده سوسیس و کالباس، واقع در شهرک صنعتی شهر سامان فاز یک به منظور بررسی مسائل و مشکلات در عرصه تولید و همچنین برآورد آرد مصرفی ماهانه کارخانه بازید نمودند.

وی افزود: ظرفیت تولیدی این واحد تولیدی ۳۵۰۰تن درسال و با اشتغال ۱۰نفر می‌باشد.

رئیسی خاطر نشان کرد: فرآورده های گوشتی شقایق سامان بعد از ۷ سال تعطیلی سال گذشته مجدد به چرخه تولید بازگشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سامان در پایان گفت : توسعه زنجیره تولید در صنایع غذایی یکی‌ از راهکارهای موفق در جهش تولید و رشد و توسعه اقتصادی است زیرا این راهکار در کاهش هزینه‌ها و افزایش اشتغال‌زایی و صادرات بسیار موثر است.


۴۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902961

دیگر خبرها

  • ایران رتبه چهارم علم گیاهان دارویی و طب سنتی دنیا
  • ایران در رتبه چهارم تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • رتبه چهارم ایران در تولید علم دنیا در حوزه گیاهان دارویی
  • سالانه ۳۰ هزار تن کشمش در خنداب تولید می شود
  • کشتارگاه طیور فسا با ۱۰۰ کارگر به چرخه تولید بازگشت
  • مهارت‌آموزی دانش‌آموزان زمینه‌ساز تقویت چرخه تولید و اقتصاد کشور است
  • بازگشت واحد تولیدی فرآورده‌های گوشتی سامان به چرخه تولید
  • چگونه به‌صورت الکترونیکی رأی بدهیم؟
  • یک واحد تولیدی چهارمحال و بختیاری پس از ۷سال به چرخه تولید برگشت
  • بازگشت بنزین مرگبار به چرخه سوخت