Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- ‎سيد حسين موسويان در ‎مقاله اي در روزنامه لس آنجلس تايمز آمريکا با تاکيد براينکه ترامپ بايد بداند که خروج آمريکا از برجام، ايران و جهان را به شرايط قبل (اجماع جهاني عليه ايران) باز نخواهد گرداند، گفت: اگر رئيس جمهوري آمريکا از انجام تعهدات برجامي دوران اوباما سرباز زند، شرايط آمريکا در منطقه وخيم تر خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در ميان همه بحران هاي جهاني، از تست هاي موشکي کره شمالي تا جنگ عليه داعش، بنظر ميرسد بيش از همه چيز، يک هدف سياسي ذهن او را بخود مشغول کرده که آن هم نابودي برجام است، توافقي که تحريم هاي هسته اي عليه ايران را در مقابل برخي محدوديت هاي برنامه هسته اي اش، مرتفع کرده است.
‎درحاليکه ترامپ ناسازگاري خود با توافق چند جانبه بين المللي هسته اي ايران را آشکار ساخته، ‎سفيرش در سازمان ملل در هفته گذشته با جعل دروغ هايي، طرح خروج احتمالي آمريکا از برجام را مطرح ساخت. طرح مذکور که يک `خود زني` است، مسئوليت خرابکاري را به گردن کنگره آمريکا مي اندازد.
‎اگر آمريکا موفق به غرق کردن برجام شود، عواقب جدي آن تنها به تخريب اعتبار جهاني آمريکا و تضعيف روند عدم اشاعه سلاح هاي هسته اي محدود نخواهد شد، بلکه مي تواند سياست خارجي ايران را نيز دستخوش تغيير کند.
‎سياست خارجي ايران هميشه در مورد عادي سازي رابطه با غرب و تشنج زدايي با آمريکا با چالش هاي داخلي مواجه بوده است. طرز تفکر غالب در ايران معتقد است سياست آمريکا بر پايه زورگويي است و لذا هرگونه انعطاف ايران، موجب فشار بيشتر آمريکا خواهد شد.
‎درعين حال در دوره رياست جمهوري روحاني سياست خارجي مصالحه جويانه تري اعمال شد که توجيه آن عمدتا بخاطر حل مسالمت آميز بحران هسته اي و برداشته شدن تحريم هاي مرتبط با موضوع هسته اي مي باشد. لذا در تهران، توافق هسته اي به معيار قضاوت درمورد اعتماد يا عدم اعتماد به غرب بويژه آمريکا تبديل شده است.
‎حضرت آيت الله خامنه اي رهبر عالي جمهوري اسلامي در آوريل 2015 فرمودند: «حالا اين مذاکرات هسته اي يک تجربه جديد است. اگر آن طرف رفتار نامعقول خود را کنار بگذارد، اين مي تواند تجربه جديدي براي ما باشد که بتوان در مورد ساير موضوعات نيز مذاکره کرد.»
‎اکنون که ترامپ برجام را به مخاطره انداخته است، در تهران اساسا اعتبار تعامل ديپلماتيک با غرب زير سئوال است. اگر ترامپ زير برجام بزند، در تهران اجماع حاصل خواهد شد که در هيچ موضوع ديگري نيز نبايد با آمريکا مذاکره يا همکاري و يا اعتماد کرد.
‎در عين حال سياستمداران در تهران نظاره خواهند کرد که آيا اروپا در هدف نابودي برجام، ترامپ را همراهي خواهد کرد يا خير. اگر رهبران اروپايي پاي برجام قاطعانه بايستند، تهران روي `رابطه با غرب منهاي آمريکا` حساب باز کرده و در مورد ساير بحران هاي منطقه اي از جمله مبارزه عليه داعش با اروپا همکاري خواهد کرد. متقابلا چنانچه به رغم اجراي تعهدات ايران، اروپا تسليم ترامپ شود، آنگاه دليل مشروعي خواهد بود که تهران به ملاحظات امنيتي خود، همچون تقويت بيشتر توان موشکي و تقويت شبکه متحدين منطقه اي، اولويت بخشد.
‎تاثير بعدي اقدام ترامپ در تخريب برجام را بايد در روابط ايران با قدرت هاي بلوک شرق همچون روسيه و چين و هند مشاهده کرد. در دوران اوباما، قدرت هاي بلوک شرق، به تحريم هاي عليه ايران پيوستند. اين امر رئيس جمهوري وقت، آقاي احمدي نژاد، را شوکه کرد زيرا که او سياست `نگاه به شرق` را دنبال مي کرد. اگر در ماجراي برجام، قدرت هاي بلوک شرق بتوانند از برجام دفاع کرده و اقدامات تخريبي ترامپ و پيوستن احتمالي اروپا به آمريکا را بي اثر کنند، آنگاه، در جهان چند قطبي جديد، جهت يابي ژئوپولتيک ايران بطور قابل موثري به سمت توسعه گسترده همکاري هاي تجاري -امنيتي - سياسي و بين المللي با قدرت هاي بلوک شرق گرايش پيدا خواهد کرد.
‎درحاليکه ترامپ درحال وزن کردن اقدام بعدي در مورد برجام است، بايد بداند که خروج آمريکا از برجام، ايران و جهان را به شرايط قبل (اجماع جهاني عليه ايران) باز نخواهد گرداند. اگر او از انجام تعهدات برجامي دوران اوباما سرباز زند، شرايط آمريکا در منطقه وخيم تر خواهد شد زيرا که بعد از اين ايران روي آمريکا هيچ حسابي ننموده درحاليکه با ديگر قدرت هاي جهاني مشارکت و همکاري خواهد کرد.
شبد**1953** 1379**
انتشار دهنده: هادي افتخاري
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد

«دونالد ترامپ» نامزد حزب جمهوری‌خواه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نشستی خصوصی، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری این کشور را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، در یک نشست خصوصی و پشت درهای بسته در اقاماتگاه خود در فلوریدا، دولت جو بایدن را با نیروی پلیس مخفی آلمان نازی (گشتاپو) مقایسه کرد.

وی این مقایسه را در میانه اظهاراتش در خصوص پرونده های حقوقی علیه خود مطرح کرد و ضمن حمله به دادستان های این پرونده‌ها گفت: «این افراد یک دولت گشتاپو را اداره می کنند و این تنها چیزی است که آنها دارند. این تنها راهی است که آنها از نظر خود پیروز می شوند».

ترامپ سپس با بیان اینکه بایدن بدترین رئیس‌جمهوری تاریخ کشورمان است، افزود: «زمانی که متهم شدم، گفتم خوب، حالا زمان مبارزه است. او [بایدن] به شدت ناتوان و متقلب است. مقادیر زیادی پول از چین، روسیه، اوکراین و بسیاری از کشورهای دیگر گرفته است. او یک کلاهبردار است.»

وی همچنین جک اسمیت بازرس ویژه‌ای که دو پرونده فدرال علیه ترامپ را در دست دارد، «قاتل شرور» و «دیوانه» خواند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد
  • رمزگشایی از تشدید فشارهای لابی اسرائیل علیه موسویان/ مقاله تند جروزالم‌پست علیه دیپلمات پیشین ایرانی
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • طرح ترامپ برای حل مساله اوکراین
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین جلوه حقوق بشر آمریکایی است
  • آمریکا خود را به دیوانگی زد و برجام را پاره کرد /واکنش ها به اعتراضات دانشجویی در آمریکا از تریبون نماز جمعه
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • عملیات وعده صادق تاثیرات راهبردی در منطقه و جهان داشت