Web Analytics Made Easy - Statcounter

«غلامرضا حسن‌ پور» رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، به بیان اقدامات جدید این سازمان در راستای آموزش فقه بازار اظهار کرد: این اقدامات به صورت مستمر توسط بسیج اصناف صورت می‌گیرد و در هر استان و شهرستانی که تعداد افراد متقاضی برای پروانه کسب به حد نصاب حدود 40 نفر برسد، این آموزش‌ها هم برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: چون این آموزش‌ها دارای الزام قانونی است، بنابراین هیچ‌وقت متوقف نمی‌شود و آموزش‌های مربوط به فقه بازار طبق قانون نظام صنفی مقدمه اخذ یا تمدید پروانه کسب است و با توجه به توافق‌نامه مشترک بسیج اصناف، اتاق اصناف و وزارت صنعت و معدن و تجارت، این آموزش‌ها در سراسر کشور به بسیج اصناف واگذار شده است.
حسن‌پور یادآور شد: متقاضیان ابتدا در کلاس‌های فقه بازار شرکت کرده و پس از اخذ این گواهی، برای روند صدور پروانه کسب فعالیت اقتصادی خود اقدام می‌کنند. آموزش‌هایی هم که داده می‌شود 24 ساعت است که شش ساعت آن مربوط به فقه بازار است که توسط ما انجام می‌شود و مابقی هم مربوط به احکام بهداشتی، کارهای نظام صنفی و قوانین نیروی انتظامی و اماکن است.
وی اظهار کرد: بخش اول کتاب منتشر شده توسط بسیج اصناف که برای بازاریان نگاشته شده و آنان ملکف به مطالعه آنها هستند، مربوط به اخلاق در بازار است که آیات قرآن کریم درباره کسب و کار و تجارت و همچنین احادیث اهل بیت(ع) آموزش داده می‌شود.


رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور ادامه داد: به نظر ما ضمانت اجرای فقه بازار، اخلاق در بازار است و باید زمینه‌های خداشناسی و رزق و روزی حلال را در میان بازاریان افزایش داد و همه این موارد در بخش اول کتاب آورده شده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا شش ساعت آموزش احکام فقهی، کفاف همه نیازهای آموزشی بازاریان را می‌کند، اظهار کرد: ما خلاصه کتاب را در 10 صفحه آورده‌ایم که مربیان ما در این مدت شش ساعت این صفحات را به بازاریان آموزش می‌دهند و اگر کاسبی علاقه‌مند به آموزش بیشتر احکام فقهی شد، وی را به کلاس‌های تکمیلی فقه بازار معرفی خواهیم کرد.
حسن‌پور با اشاره به برگزاری دوره‌های تکمیلی آموزش فقه بازار در برخی مراکز استان‌ها اظهار کرد: این دوره‌ها اجباری نیست اما در برخی از مراکز استان‌ها شروع شده که برخی کسبه ابتدا در کلاس‌های تکمیلی فقه بازار حضور پیدا کرده و سپس به کسب و کار خود مشغول می‌شوند و این امر بستگی به علاقه کاسبی دارد که کلیات مباحث را یاد گرفته و برای ورود به جزئیات احکام فقهی در بازار به این کلاس‌ها هدایت می‌شود که هر هفته برگزار می‌شود.
رئیس بسیج اصناف و بازاریان کشور در پایان یادآور شد: اگر هم کسی بخواهد به صورت اختصاصی احکام فقهی کسب و کار در بازار، مثلا احکام فقهی در آرایشگری، معاملات املاک، قصابی یا .... را یاد بگیرند، برای این مسئله هم بخش فقه اختصاصی را پیش‌بینی کرده‌ایم که به تناوب برگزار می‌شود.

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۵۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان

به نقل از الاخبار المسائی، روز گذشته ۲۳ آوریل(۴ اردیبهشت) مصادف با روز جهانی کتاب بود که همه‌ساله از سوی یونسکو گرامی داشته می‌شود، از سویی پژوهش‌های مرتبط با وضعیت کتاب‌خوانی، گسترش کتابخانه‌ها، ترویج کتاب‌خوانی و کتاب‌های پرفروش نیز معمولاً در این ایام انتشار می‌یابد.

یونسکو در روز جهانی کتاب، با همکاری سایر سازمان‌های بین‌المللی مرتبط با کتاب، شهری را به عنوان پایتخت بین‌المللی کتاب انتخاب می‌کند.

 هدف از انتخاب چنین شهری تشویق مردم به‌طور عام و جوانان به‌طور خاص برای کشف لذت مطالعه و احترام به آثار و دانشی است که نویسندگان در طول قرون و اعصار آفریده‌اند. علاوه بر این به منظور گسترش فرهنگ در بین مردم، پایتخت کتاب منتخب هرسال متعهد می‌شود که کتاب‌خوانی را ترویج کند و میزان مطالعه در گروه‌های سنی و جمعیتی مختلف در داخل و خارج از کشور بالا ببرد. همچنین دولتی که پایتخت کتاب منتخب در آن است متعهد می‌شود که در آن سال برنامه‌ای از فعالیت‌های فرهنگی تدوین کند.

در روز جهانی کتاب امسال، آدری اوزولای، مدیرکل یونسکو عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال ۲۰۲۴ را به شهر آکرا در غنا اعطا کرد.

علی‌رغم پیشرفت فناوری و دسترسی مردم به اینترنت و به تبع آن شبکه‌های اجتماعی، کتاب‌ها هنوز در سراسر جهان بسیار محبوب هستند. هرساله ناشران در سراسر جهان هزاران کتاب منتشر و برخی از آنها برای دستیابی به پرفروش‌ترین کتاب‌ها با یکدیگر رقابت می‌کنند.

مراکز پژوهشی در جهان اعلام کردند قرآن کریم، نهج‌البلاغه، اصول کافی و اسفار اربعه از پرفروش‌ترین کتاب‌ها در جهان و به‌ویژه در کشورهای اسلامی بوده است.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

دیگر خبرها

  • کمک ۳ میلیاردی شورای شهر قزوین برای بازسازی مهد قرآن کریم
  • مقرأة الحرمین؛ طرح آموزش قرآن به ۶ زبان زنده دنیا
  • نقش موثر اصناف و بازاریان در تبیین فرهنگ حجاب
  • برگزاری محفل انس با قرآن کریم در منزل شهیدان خلیل سلیمی و محمدباقر سلیمی + تصاویر
  • قرآن کریم؛ در فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های جهان
  • فرشتگان کاتب؛ حافظ انسان در زمان حیات
  • ۲۰ هزار حافظ قرآن کریم در سطح استان خراسان رضوی وجود دارد
  • تشکیل اتحادیه بین‌المللی تجار «امین» در ایران
  • اصناف و بازاریان لباس‌هایی با پوشش مناسب در اختیار مردم قرار دهند
  • مشکلات بازاریان زنجانی به رئیس دادگستری چه بود؟