دلیل روشن حقانیت پیامبر(ص)/ آیاتی که در روز مباهله نازل شد
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۴۷۴۶۴۵۶
بیست و چهارم ذیالحجه روز مباهله نام دارد. این روز از سوی مسلمانان به عنوان یکی از برجستگیهای اهلبیت(ع) محسوب شده و به عنوان دلیلی برای اثبات حقانیت پیامبر(ص) و اهلبیت(ع) استفاده میشود.
به گزارش مشرق، رویداد مباهلهاز رویدادهای صدر اسلام است. هنگامی که پیامبر اسلام(ص) واهل بیتش(ع) در یکسو و مسیحیاننجراندر دیگر سو آماده مباهله یا نفرین طرف دروغگو شدند، مسیحیان نجران که به مدینهآمده بودند تا در مورد درستی دعوت پیامبر(ص) پژوهش کنند با او به محاجه(دلیل آوردن) پرداخته و سرانجام بحثۀشان به جایی کشید کهحضرت محمد(ص) خواست تا با آنها مباهله کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هر یک از دو طرف با افراد خود به محل مباهله رفتند. مسیحیان وقتی دیدند که حضرت محمد(ص) با عزیزترین کسانش یعنیعلی(ع)، فاطمه(س)، حسن (ع) وحسین(ع) میخواهد آنها را به چالش بکشد مطمئن شدند که محمد(ص) اگر به خودش مطمئن نبود جان خانوادهاش را به خطر نمیانداخت. پس از مباهله کناره گرفتند.
این رویداد از سوی مسلمانان به عنوان یکی از برجستگیهای اهل بیت(ع) محسوب شده و به عنوان دلیلی برای اثبات این امر کهاصحاب کسامحمد(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن (ع) وحسین(ع) هستند، استفاده میشود.
بیست و چهارمذیالحجهروز مباهلهنام دارد در این روز آیات 61 سوره مبارکه «آل عمران»، 33 سوره مبارکه «احزاب» و آیه 55 سوره مبارکه «مائده» نازل شده است. نزولآیه تطهیر «إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکمُْ تَطْهِیرًا» و ولایت «إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیُؤْتُونَ الزَّکَاةَ وَهُمْ رَاکِعُونَ» در این روز مبارک همواره موجب فخر شیعیان است.
آیتالله ناصر مکارم شیرازی در تفسیر نمونه ذیل آیه 61 سوره مبارکه «آلعمران» به جایگاه مباهله اشاره کرده است که متن آن در ادامه میآید؛
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
«فَمَنْ حَاجَّکَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَکَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَکُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَکُمْ وَأَنفُسَنَا وَأَنفُسَکُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّهِ عَلَی الْکَاذِبِینَ؛ هر گاه بعد از علم و دانشی که به تو رسیده، (باز) کسانی درباره مسیح با تو به ستیز برخیزند، بگو: «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم، شما نیز فرزندان خود را ما زنان خویش را دعوت نماییم، شما نیز زنان خود را ما از نفوس خود (و کسی که همچون جان ماست) دعوت کنیم، شما نیز از نفوس خود آنگاه مباهله (و نفرین) کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم». (آل عمران/61)
دعوت به مباهله دلیل روشن حقانیت پیامبر اسلام(ص)
در آیه فوق، خداوند به پیامبر خود دستور میدهد: هر گاه پس از استدلالات روشن پیشین، کسی درباره عیسی(علیه السلام) با تو گفتگو کند، و به جدال برخیزد، به او پیشنهاد«مباهله»کن که فرزندان و زنان خود را بیاورد و تو هم فرزندان و زنان خود را دعوت کن و دعا کنید تا خداوند دروغگو را رسوا سازد.
مسأله«مباهله»به شکل فوق، شاید تا آن زمان در بین عرب سابقه نداشت، و راهی بود که صد در صد حکایت از ایمان و صدق دعوت پیامبر(صلی الله علیه وآله) میکرد.
چگونه ممکن است، کسی که به تمام معنی به ارتباط خویش با پروردگار ایمان نداشته باشد، وارد چنین میدانی گردد؟ و از مخالفان خود دعوت کند: بیایید با هم به درگاه خدا برویم و از او بخواهیم تا دروغگو را رسوا سازد، و شما به سرعت نتیجه آن را خواهید دید که چگونه خداوند دروغگویان را مجازات میکند؟
مسلماً ورود در چنین میدانی بسیار خطرناک است زیرا اگر دعای او به اجابت نرسد و اثری از مجازات مخالفان آشکار نشود، نتیجهای جز رسوایی دعوت کننده نخواهد داشت.
چگونه ممکن است آدم عاقل و فهمیدهای بدون اطمینان به نتیجه، در چنین مرحلهای گام بگذارد؟
از اینجا است که گفتهاند: دعوت پیامبر(صلی الله علیه وآله) به مباهله، یکی از نشانههای صدق دعوت و ایمان قاطع او است، قطع نظر از نتایجی که بعداً ازمباهلهبه دست آمد.
در روایات اسلامی وارد شده هنگامی که پای مباهله به میان آمد نمایندگان مسیحیاننجراناز پیامبر مهلت خواستند، تا در این باره بیندیشند، و با بزرگان خود به شور بنشینند، نتیجه مشاوره آنها که از یک نکته روانشناسی سرچشمه میگرفت این بود: به نفرات خود دستور دادند:اگرمشاهده کردیدمحمّد(صلی الله علیه وآله) با سر و صدا و جمعیت و جار و جنجال بهمباهلهآمد با او مباهله کنید و نترسید زیرا حقیقتی در کار او نیست که متوسل به جار و جنجال شده است.
و اگربا نفرات بسیار محدودی از خاصان نزدیک و فرزندان خردسالش به میعادگاه آمد، بدانید او پیامبر خداست و از مباهله با او بپرهیزید که خطرناک است!
آنها طبق قرار قبلی به میعادگاه رفتند، ناگاه دیدند پیامبر فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) را در پیش رو دارد، و علی(علیه السلام) و فاطمه(علیها السلام) همراه او هستند و به آنها سفارش میکند هر گاه من دعا کردم شما«آمین»بگویید.
مسیحیان هنگامی که این صحنه را مشاهده کردند، سخت به وحشت افتادند، و از اقدام به مباهله خودداری کرده، حاضر به«مصالحه»شدند و به شرایط«ذِمّه»و پرداختن مالیات(جِزْیَه)تن در دادند.
«مباهله» سند زندهای برای عظمت اهل بیت(ع)
غالب مفسران و محدثان شیعه و اهل تسنن تصریح کردهاند: آیهمباهلهدر حق اهل بیت پیامبر(صلی الله علیه وآله) نازل شده است و پیامبر تنها کسانی را که همراه خود به میعادگاه برد، فرزندانش حسن و حسین(علیهما السلام) و دخترش فاطمه(علیها السلام) و علی(علیه السلام)بودند.
بنابراین، منظور از«أَبْناءَنا»در آیه، منحصراً حسن و حسین(علیهما السلام) هستند، همان طور که منظور از«نِساءَنا»فاطمه(علیها السلام)، و منظور از«أَنْفُسَنا»تنها علی(علیه السلام) بوده است و احادیث فراوانی در این زمینه نقل شده است.
ولی بعضی از مفسران اهل تسنن که کاملاً در اقلیت هستند، کوشیدهاند: ورود احادیث را در این زمینه انکار کنند.
مثلاً نویسنده تفسیر«المنار»در ذیل آیه میگوید: «این روایات همگی از طرق شیعه است، و هدف آنها مشخص است، و آنها چنان در نشر و ترویج این احادیث کوشیدهاند که موضوع را، حتی بر بسیاری از دانشمندان اهل تسنن مشتبه ساختهاند»!!
اما مراجعه به منابع اصیل اهل تسنن نشان میدهد: علیرغم پندارهای تعصبآلود نویسنده«المنار»بسیاری از طرق این احادیث به«شیعه و کتب شیعه»هرگز منتهی نمیشود، واگربنا باشد ورود این احادیث را از طرق اهل تسنن انکار کنیم، سایر احادیث آنها و کتبشان نیز از درجه اعتبار خواهد افتاد.
برای روشن شدن این حقیقت، قسمتی از روایات آنان را در این باب با ذکر مدارک در اینجا میآوریم:
«قاضی نور اللّه شوشتری» در جلد سوم از کتاب نفیس«احقاق الحق»طبع جدید، صفحه 46 چنین میگوید:
«مفسران در این مسأله اتفاق نظر دارند که«أَبْناءَنا»در آیه فوق اشاره به حسن و حسین(علیهما السلام) و«نِساءَنا»اشاره به فاطمه(علیها السلام) و«أَنْفُسَنا»اشاره به علی(علیه السلام)است».
منبع: فارس ارسال به تلگراممنبع: مشرق
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۴۷۴۶۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
به همت پژوهش سرای برهان کتاب «عشق برتر» منتشر شد
عشق به اهل بیت عصمت و طهارت علیهمالسلام از جمله شاخص های مهم شیعه گری است که در ایران اسلامی همواره ساری و جاری بوده است. به همین منظور اساتید و علمای بزرگ در حوزه های مختلف علوم عقلی و نقلی سعی داشتهاند این محبت و عشق خود به معصومین علیهم السلام را ابراز کرده و به ساحت ایشان ادای احترام کنند.
استاد فاطمه اعتمادی رحمة الله علیها از جمله اساتید فقید حوزه بود که سالها عمر با برکت خود را صرف بیان فضائل و بیانات آن مواضع رسالت و خزائن علوم نمود.
در کتاب عشق برتر، با تلاش جمعی از پژوهشگران مدرسه علمیه فاطمةالزهرا سلاماللهعلیها توس (پژوهش سرای برهان) سعی شده است بخشی از بیانات آن عالمه فاضله را که با موضوع محبت و ولایت اهل بیت علیهم السلام ایراد شده است جمع آوری کرده و بدین وسیله گامی در جهت انتقال این مفاهیم ارزشمند به نسلهای آینده برداشته شود.